2024. márc. 15.

Tompa Mihály: Jézus és a nép

Irgalmasságot akarok és

nem áldozatot. Mát. 9, 1.

 

Az emberek közt széjjel járván,

A bűntől terhes föld határán:

Égi atyjának egyszülötte

Isten országát terjesztette,

És a tőle épittetett, eredt

Ország alapja lőn: - a szeretet!

S melyért az égből földre szállott:

Javítá a bűnös világot;

S a szó, ha szent ajaki mondák,

Édes volt, mint a méz s orvosság.

 

A mester, Jakab s több tanítvány

Jeruzsálem felől jövének;

A hol idején a páskhának,

Néhány napot fenn ünneplének.

 

S hol az út Bethfagénak fordul,

Zajgás hatott feléjük jobbrul

És látának nagy sokaságot,

Mely egy fánál tolongva állott.

A Jézus maga felkereste:

Ki bűnös volt s nyomá kereszte;

Most is így szólt: gyengének gyámja,

Vaknak legyen világossága!

És járula a sokasághoz,

Mely átkozódik, zúg, kiáltoz.

 

Az út melletti fügefának

Árnyékában ülvén valának

Egy beteg férfiú s búbánat

Miatt nyögő asszonyi állat.

Az asszony, hitestársa nyilván

A betegnek! – szólt egy tanítvány.

S a férfiú monda hálásan:

Nem testvérem, sem hitvestársam!

De az Úr ne távozzék tüle

Ki megszánt s rajtam könyörüle!

 

Idegen vagyok Izráelben:

Beteg levék és eltévedtem;

S ím e fánál fáradtan, éhen

Összedúlt alattam öszvérem,

S én, nagy sérülésnek miatta,

Feküdtem félholtan alatta.

 

Izráel népe, nagy csoportban

Haladott el mellettem gyorsan;

A páskha-bárány ünnepére

Ki-ki a szent városba tére;

S én kinomban kiálték, szólván:

Segítsetek sorsom mi voltán.

a Jehovának szent nevében!...

S vigasztalást hiába kértem…

Mert ők mondának: Az Úr vélünk.

De ápolásra rá nem érünk!

 

És újra számosan jövének,

Nők, férfiak, ifjak és vének;

S én kínaim közt fel-felsírék:

Nézzétek, elborít az inség!

S a csapat szólt: a szent városból

Elmaradnánk az áldozatról!

 

Elepedtem, szóm már megállott,

Midőn jött ez asszonyi állat,

És ő hozzám járulva menten,

Nagy inségemből mentve lettem.

Köntösét szó nélkül eltépte,

Sebem kötözgetvén be véle!

S a mit az áldozatra szánva,

Karján vitt elfedett kosárba’:

Elővevé és gyötrő éhem’

Megenyhitette véle szépen;

És cseppjei hűvös kútfőnek,

Égő szomjam enyhére lőnek;

S viasztalási ajakának

lelkemre nyugtatón hatának.

 

S ím most e nép és ösmerősi,

- Bút és könyűt okozva néki, -

Szemére hányják, hogy miattam

Nem vett részt a nagy áldozatban…

szemére hányjuk, hogy miattad…

- Zúgott föl a bőszült, szilaj had, -

Ki nem vagy egyhitű, se’ vére,

Nem jött a húsvét ünnepére!

S Izráelnek szent városába’

Megtisztulást se nyert a kába!

Tüzénél égő áldozatnak,

Hol a füst és láng mennybe hatnak:

De tán kovászost is evett még!

Kövezzük meg… zajongtak ekkép.

 

S mint szikla, tenger hullámábul,

A nép közül bátran, szilárdul

A megváltó emelkedék fel,

S a szózat ajkirul imígy kel:

Ki az közületek, ki által –

Hat a sziklán pillantatával?

Avagy a szív mélyébe nézhet…

Hogy ajkán ily kemény ítélet!

A törvény mond: hogyha szombatnap

Barmod verembe hull, kivonjad!

Kik ünnepen szegény- s betegnek

Enyhülést hoznak: jót mívelnek!

S bizony bizony mondom tinéktek,

Kik az oltárnál ünneplétek,

S élvén kovásztalan kenyérrel,

Imádkoztatok nappal éjjel, -

Bizony bizony mondom tinéktek:

Mind, annyi jót nem művelétek,

- S nem vagytok kedves Jehovának, -

Mint maga ez asszonyi állat!

 

Ki vagy te, a ki szólsz imígyen?

- Kiálta a nép ingerülten –

Avagy tán elhisszük mi néked,

Hogy a törvényt követni vétek?

Avagy tán elhisszük, hogy annak,

Ki ront, mulaszt, érdemi vannak?

Talán e meddő vagy e száraz

Fügefáról gyümölcsöt rázasz?

 

És hirtelenséggel szél támadt,

Rengetvén a fügefaágat;

És róla rögtön nagy bőséggel.

Megért gyümölcs hullonga széjjel.

Nem szólt a nép, s magát megadta

Nagy álmélkodásnak miatta.

 

És szólt a Megváltó ismétlen:

Utas, kelj föl s menj el épségben!

Jó asszony, tieidhez térj meg,

Az Úr kegyelme van te véled!

Boldogok, ki e szót megtartják:

Nem áldozat, de irgalmasság!

 

Forrás: Hárfahangok. Vallásos költemények gyűjteménye egyházi és iskolai használatra. Szerkesztette Payr Sándor. Budapest, Hornyánszky V, Cs. és Kir. Udvari könyvnyomdája 1906.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése