Forrás: www.konyves.blog.hu
Márai Sándor Kassán
született, tősgyökeres polgári családból, melynek hagyományai, életvitele és
szokásai élete végéig meghatározták gondolkodásmódját. A polgári értékek
elkötelezett híve volt, s a polgár szerepében, jövőjében akkor is makacsul
hitt, amikor egyes társadalombölcselők a hanyatlásáról írtak.
Kassán végezte iskoláit,
majd Budapestre került, tizennyolc éves fejjel már napilap kötelékébe. Török
Gyula, a jeles regényíró mellett tanulgatta a szakmát. A forradalmak bukása
után emigrációba vonult, több nyugat-európai városban megfordult, tanúja volt a
háború utáni válságnak. A Frankfurter Zeitungban jelentek meg német nyelvű
írásai (Alexander Márai néven jegyezte őket), ezek egy részét azonban átadta
közlésre szülővárosa magyar lapjainak is. A 20-as évek közepén Párizsban
telepedett le, s egyre rendszeresebben jelentkezett cikkeivel a Budapesti Újság
című polgári radikális napilapban.
A 20-as évek végén
költözött haza, háta mögött egy meglehetős feltűnést keltett útirajzzal (Istenek nyomában), amelyben
közel-keleti élményeiről számolt be. A Krisztinában lelt otthonra, közvetlenül
Kosztolányi szomszédságában. Ezt akár jelképértékűnek is nevezhetjük, hiszen
folytatója volt annak a prózai hagyománynak, melyet a Pacsirta, az Aranysárkány és a többi kitűnő regény és elbeszélés szerzője képviselt a
legmagasabb színvonalon.
Állandó tárcaírója volt
az Újságnak. Első igazi sikerét Egy polgár vallomásai (1934-35) című könyvével aratta. E szabálytalan önvallomása
méltó társa Kassák Lajos és Illyés Gyula hasonló célzatú, de más társadalmi
rétegeket bemutató önéletírásainak.
Bámulatos
termékenységgel ontotta regényeit, elbeszéléseit, tárcáit és cikkeit. Egyre
népszerűbb lett, rajongói áhítattal méltatták stílusának különös szépségét. Rendszerint
az élet vagy a történelem egy-egy határhelyzetében ábrázolta hőseit. Az évtized
végén jutott fel írói pályája újabb magaslati pontjára, Szindbád hazamegy című Krúdy-regénye – az író utolsó napját
mutatja be – a beleélés ritka példája, a Vendégjáték Bolzanóban pedig
nem mindennapi stílusbravúr. Ekkortól hanyatlásáról szóltak kritikusai, s
következő regényei mintha igazolták volna e vészjelzéseket. A veszélyeztetett
polgári értékek végleg eltűnni látszottak a második világháborúban, s ez Márai
világát is zavarttá tette. Annál hitelesebb, izgalmasabb a háború alatt írt Naplója, amelyet már 1945 után adott ki, s heves ellenkezésre talált. Igaz,
más alkotásait sem fogadták lelkesen. A kommunista kultúrpolitika két
vezéralakja, Lukács György és Horváth Márton veszélyesnek minősítette polgári
szemléletét.
1948-ban, miután Sértődöttek című regénye harmadik
kötetét bezúzták, újra és immár véglegesen az emigrációt választotta.
Olaszországban, majd az Egyesült Államokban telepedett le. A nyugati magyar
irodalom legjelentősebb prózaírója lett, ám semmiféle kapcsolatot nem tartott
ennek szervezetével. Több igen jelentős regénye mellett rendszeresen írta s
adta ki naplóinak köteteit, Föld, föld… című önéletírása, pontosabban önanalízise pedig igazi remekmű, világirodalmi
rangú alkotás. Kötetbe gyűjtötte verseit és hangjátékait is.
Élete végére teljesen
elmagányosodott, megalázó körülmények között élt. Felmérve súlyos betegsége
kilátásait, 1988-ban önkezével vetett véget életének.
**