III. A modern drámák
kora (1869-1900)
Ibsen
életének külső történetével, onnan kezdve, ahol elhagytuk, 1864-től máig, hamar
készen vagyunk. Nem találkozunk változatosságban gazdag, befolyásukban döntő
események mérföldköveivel. Mindössze annyi a feljegyezni való, hogy ekkor és
ekkor változtatta a lakóhelyét, hogy vagyoni állapotában hosszú nélkülözések
után végre beállott a fellendülés s azonkívül az az egy-két adat, amelyet
életmódjáról, családjáról, művei sorsáról életírói s a maga jóvoltából ismerünk.
1864-1868.
Rómában lakik, ekkor rövid müncheni időzés után Drezdában települ meg, 1875-ben
visszatér Rómába, majd évtizeden túl Münchenben van, onnan Berlinbe költözik,
végre 1891-ben hazamegy, Krisztiániában házat szerez s csak nyaralásra hagyja
el a fővárost. Eleinte csaknem egészen költői évdíjára van utalva, de „Brand”
óta kelendősek lesznek művei, különösen amióta a koppenhágai Gyldendal-cég
veszi kezébe kiadásukat. Színházi tantiémejei is nőnek. Így e részt megszűnnek
küzdelmei s gondosan neveltetheti Sigurd fiát.* (* Dr. Ibsen Sigurd a követségi pályán s irodalmilag is működött.
Irodalomtörténeti előadásokat tartott az egyetemen s németre fordította a
Bygmester Solness-t. Neje atyja egykori lelkes barátjának s későbbi
elkeseredett ellenfelének Björnsonnal Bergliot nevű leánya. Most a Ringeren c.
ultraradikális lapot szerkeszti Björnson szellemében.)
Az
említett helyeken mindenütt egyforma, egyhangú, magába vonult életet folytatott
és folytat. Rómában órák hosszat bolyongott a műemlékek között* (* Műérzékére jellemző, hogy sok pénzt költött
egy kis, renaissance-festményekből álló gyűjteményre, amelyet mindenüvé magával
vitt, bármily rövidre terjedt is időzítése.) a német városokban egyre óramű
pontosságával jelent meg mindig a kávéházban újságot böngészni; odahaza, a
tengerparti séták csábítják ki még akkor is, ha vihar járja, íróasztalától. Hét
óra tájt kel, vagy két órát öltözködik, mert ekkor hányja-veti meg terveinek
contourjait vagy részleteit. Kilenctől délig ír, majd nagyot sétál, ebéd után olvas,
korai estebéd után korán fekszik, mert az éjjeli munkát, amelyet valamikor oly
fontosnak tartott* (* ...”S ha egyszer
valami nagyot teremtek, bizton az éjnek tette lesz”. /”Fénykerülő” c.
költeménye/), valószínűleg szeme romlásával abbahagyta.
A
tél a tervezés ideje, ami sokára nyúlik, mert csak kiforrott ideáról készíti el
a vázlatot, nyáron fog a kidolgozáshoz, leírja első formájában, újra átgondolja
3-4 szobán át járkálva, kurta pipát szíva, s ha már egészen megbarátkozott
személyeivel, gyökeresen átdolgozza művét s csak most tisztáztatja. Ily
gondossággal mellett nem csoda, hogy 1864-1900. nem írt semmi mást és többet,
mint 14 drámát s alig egy-két verset. Erős szervezetének s mértékletességének
köszönhette, hogy ifjúi erőben a legújabb időkig csak hírből ismerte a
betegséget s napjainkban 72 éves létére győztesen állott ki egy veszedelmes
orbáncot. Külső kitüntetésekből, ünneplésből is kivette részét, különösen
1898-ban, amikor 70 éves lett.