
A
hatvanas években, majd a hatvanas-hetvenes évek fordulóján a szépirodalmat
egyre inkább a kimondhatóságáért folytatott küzdelem jellemzi, mely a realizmus
keretein elül maradva, a valóság közvetlen megjelenítéséről korántsem lemondva,
világkép és stiláris eszközökkel kísérletezik. Ilyen eszköz például a
szubjektív narráció, mely lényegében kikerüli az elmondottakkal kapcsolatos
írói, történetmondói állásfoglalás kényszerűségét, s az olvasóra bízza, hogyan
is ítéli meg az egyes szám első személyű elbeszélőt és állásfoglalását. Jól
lemérhető e technika alkalmazásának eredménye Somogyi Tóth legismertebb
regényén, mely – a kor számos más alkotásához hasonlóan – szintén a szubjektív
narráció lehetőségével él. (Bár a kortárs kritikusok többsége nem reflektál
erre a fontos tényezőre, s úgy foglalkozik a főszereplő, Szabados Gábor
személyiségének elemzésével, mintha külső nézőpontból alkotta volna meg az
író.) A prózairodalom az „igazságok” feltárásával próbálkozik, a burkolt
kritika eszköztára szélesedni látszik – az irodalmi művekben lehetőség van a
szükséges kihagyások, elhallgatások alkalmazására, itt lehet bizonyos tartalmak
hozzágondolását az olvasóra bízni.
Somogyi
Tóth Sándor Próféta voltál szívem című regénye első ízben 1965-ben jelent
meg, majd két évre rá újabb 35 ezer példányos kiadás következett. Legutóbbi
önálló,5. kiadás 1976-ban jelent meg, bár más, újabb írások mellé belekerült
1987-ben kiadott gyűjteményes kötetébe is. Igazi sikerkönyvről van szó, mely
kedvező fogadtatásra talált az olvasóközönség soraiban és az irodalomkritikusok
között is. Számos nyelvre lefordították, 1967-ben svédre, 1968-ban szlovákra és
lengyelre, 1969-en szlovénre, s Lengyelországban két kiadást is megért. A
szerző munkásságáról – a Magyar irodalmi
történetében szereplő értékeléstől eltekintve – egyetlen, átfogóbb igényű,
ám rövid terjedelmű írás született. Hajdú Ráfis Gábor tollából 1976-ban. Ebben lényegében
az életmű-egyetlen maradandó értékű darabjaként ír a Prófétáról. Leszögezi,
hogy „az ítélet, az erkölcsi állásfoglalás, ez egy pillanatig sem kétséges,
Szabados ellen szó”. Írása így nem reflektál azokra a problémákra, melyek a
szubjektív narráció révén a főhős személyével kapcsolatosan felmerülnek.
Somogyi
Tóth és híressé vált főhőse, Szabados Gábor életútja közt számos hasonlóságot
találunk, mint ahogy többi művét is át-átszövik a személyes élményeik. Az író
tanítói oklevelet szerzett. 1947-től népi kollégiumi pedagógus, területi
instruktor, majd igazgató volt Szegeden. 1949-től a Közoktatásügyi Minisztérium
tankönyvosztályának főelőadója (itt szerzett „élményeit” érhetjük tetten Gabi
című regényében, a kisfiú pedagógus szüleinek vergődésében). 1950-ben az
Országos Neveléstudományi Intézet szerkesztője lett, azután pedig a Magyar Írók
Szövetsége nevelési osztályának lektora. 1951-től kezdve újságírói,
szerkesztői, illetve lektori állásokban dolgozott az Új Hangnál – melynek
felelős szerkesztője ekkor Benjámin László volt -, a Magvető Kiadónál
(1955-56-ban), a Csillagnál (1956), 1957-től ismét tanított, 1964-tól (Simon
István főszerkesztősége idején) a Kortársnál dolgozott. Munkásságát több magas
kitüntetéssel jutalmazták.
Művei
közül kiemelkedő jelentőségű a Gabi, mely 1969-ben jelent meg első ízben, de
még számos kiadás követte, lengyelre is lefordították. A kritika elhanyagolta a
művet. A iskolás kisfiú naplója az 1952-53-ban zajló eseményeket örökíti meg
sajátos gyermeki optikával. Figyelme apró, a hétköznapok világát érintő, ám
igen jellemző részletekre is kiterjed, melyek tanulságosan, sokoldalúan
minősítik a személyi kultusz éveit, a Sztálin halála körüli hetek eseményeit s
mindazokat az ellentmondás-sorozatokat, melyekbe a kor szelleme kényszeríti a
felnőtteket. Gabi apja parancsára kezdi írni a naplót, eleinte nyögve, majd
belelendülve. A „naiv gyermek” válik az események krónikásává s egyben –
öntudatlanul is – vádlóvá a felnőttek helyett, akik hallgatásra vannak
kárhoztatva, s a mindennapi túlélésért küzdenek. A naplóformának köszönhetően a
narráció ezúttal is szubjektív. Igen jellegzetes a diktatórikus nevelési
módszereket alkalmazó apafigura, aki más írásokban is szinte változatlan
jellemvonásokkal bukkan fel, pl. a Tigris vagy birka, illetve a Gyermekek
kétszer születnek című művekben is.
Somogyi
Tóth felnőtt alakjai szinte kivétel nélkül lelkileg megnyomorodott, ingatag,
talajukat vesztett emberek, foglalkozásukat tekintve prominens értelmiségiek
(pl. minisztériumi dolgozó, pedagógus, főorvos, híres újságíró, rendező stb.),
akik a rendszerrel való lojalitásuk miatt minduntalan ellentmondásokba és
konfliktusokba keverednek – főként az erkölcsi normákkal. A felnőttek világa
jóvátehetetlenül romlottnak, kétszínűnek látszik, a gyerekek pedig – Somogyi
Tóth nagy szeretettel, megértéssel és reménnyel ábrázolt figurái – észlelik
ezeket a hibákat. Az író műveit a nyitva hagyott kérdések, elvarratlan
történetszálak jellemzik, mintegy érzékeltetve ezzel önnön tanácstalanságát is.
A Somogyi Tóth regényeiben, novelláiban megjelenített világ meglehetősen
statikus és reményvesztett, melyből igazán hiányzik a perspektíva. A férfi-nő
kapcsolatok kevés kivételtől eltekintve kiegyensúlyozatlanok, zátonyra
futottak. Az író több művében is ábrázolja a szülők válásától szenvedő,
szorongásokkal küzdő gyermeket, aki csak nehezen talál kiutat a felnőttek által
teremtett vákuumból. „Majd talán a gyermekeink!” – így összegezhetnénk az
életmű végkicsengését.
Az
írások (szereplők) nyelvét a hétköznapi, beszélt nyelvi, olykor kimondottan
irodalmi nyelven kívüli fordulatok jellemzik. Érdekes a regények esetében is a
novellaszerű felépítés és cselekményvezetés, hosszabb lélegzetű művei is
jobbára novellisztikus jellegűek. Legutóbbi kötete 1987-ben jelent meg, benne
főként korábbi sikeres műveinek újabb kiadását találjuk.
PRÓFÉTA VOLTÁL SZÍVEM
A
korszak legsikerültebb alkotásaiban a főszereplő foglalkozása igen gyakran
újságíró, szerkesztő. Így van ez a Próféta voltál…-ban is, hiszen
Szabados Gábor közismert, elismert újságíró. Az újságírói állás azonban
megköveteli a lojalitást a rendszerrel és ideológiájával, a kritikának, a
„leleplezésnek” megengedett kereteken
belül kell maradnia. (Szabados egyik kirohanásában ezt igen pontosan meg is
fogalmazza, éppen sokat emlegetett, ám részleteiben a könyv lapjain be sosem
mutatott „palkonyai riport”-jával kapcsolatosan. „A palkonyai riport fele
hazugság… Mert az ember hazugságon veszi meg az igazat. A próféták pedig
elpusztulnak egy szálig.”) Már a szereplő beszélő neve is sejteni engedi, hogy
ez a lojalitás az ő esetében igencsak megingott. Néhány oldallal később,
rajongói körében – egy pillanatra még prófétai hevületben –már így fogalmaz.
„Egyet mondok nektek: az igazság nem piaci áru, amit a hazugságon kell
megvenni. Sok itt a szatócs, barátaim, sose alkudozzatok…” Magában azonban
továbbra sem képes ezt vállalni, s „tökhülye, hazug bölcsesség”-nek minősíti,
amit éppen az imént mondott. Éppen ez a folyamatos önreflexió az, ami a hős
leépülését ellenpontozni látszik. Mindvégig világosan megfogalmazódik benne az,
ami körülötte történik, pontosan látja saját szerepét is a soron következő
játszmákban, ezért talán megkockáztathatjuk azt a kijelentést, hogy leépülése,
ellehetetlenülése – számos kritikusának állításával ellentétben – nem a gyenge
ember alkoholizmusba fulladásáról szól, hanem éppen ellenkezőleg: tudatos
önsorsrontó döntéssorozat, mely a rendszer, az ideológia hazugságából fakad.
Nem véletlen a reális helyszín, az elmegyógyintézet megválasztása sem, hiszen a
bolondokháza, a bolond szerepe az a konvencionális álca, melybe elrejtőzve
minden el-, illetve kimondható. Szabados tehát kivonul a társadalomból, de nem
öngyilkosság révén, mint pl. Kertész Ákos Makrája, hanem úgy, hogy törvényen
kívül helyezi magát. Ez az értelmezés természetesen a szocializmus évei alatt
nem volt vállalható, csupán két kritikus akadt, aki Szabados figuráját –
legalább részben – pozitívan értékeli, bukásának mélyebb összefüggéseit
sejteti. Az egyik Németh László, aki így nyilatkozott a műről: „A regény igazi
értéke: a sivár, olcsó hiúságokkal táplálkozó jelennek és az eljátszott múltnak
ez a kegyetlen szembesítése, mely túlmegy a sorson, s egy nemzedék végzetévé
nő, nemcsak azzal, hogy egy kivételes emberpéldány pusztulását mutatja be,
hanem azzal is, hogy éppen az ilyen fejedelmi,mondjuk ki, magyar emberpéldányok
pusztulását kikerülhetetlenként is érezteti.”