A
hatvanas évek egyik – ha nem a legnagyobb – sikerét Fejes Endre érte el a Rozsdatemetővel. Pedig az előjelek nem
voltak éppen biztatóak: a legrangosabb irodalmi folyóirat ideológiai okokra
hivatkozva visszaadta a regény kéziratát, s a Magvető Kiadó is csak hétezer
példányban jelentette meg az első kiadást 1962-ben. Aztán évente követték az
újabb megjelenések, több százezres össz-példányszámmal. A Thália Színház
Kazimir Károly rendezésében mutatta be a mű drámaváltozatát 1963-ban, s ez is
több százas szériát ért meg. A műről széles körű kritikai – főként ideológiai
jellegű – vita folyt, s ez növelte az érdeklődést iránta.
A
regény szerzője Budapesten született, érettségi után szabóinas lett, majd
vasesztergályos-tanuló. 1945 és 1949 között egy belgiumi bányában, majd a
párizsi Renault-gyárban dolgozott. Hazatérése után 1955-ig vasesztergályos
volt, attól kezdve írásaiból élt. 1975-ben Kossuth-díjat kapott.
Elbeszélésekkel
jelentkezett, első kötete A hazudós
(1958) címet kapta, második elbeszéléskötete a Vidám cimborákat (1966). Mindkét könyv a „pályakezdés” írásait
gyűjti egybe, ám nemcsak a készülődést dokumentálják, hanem a
kétségbevonhatatlan és eredeti írói tehetőséget is. Azok a prózaírók, akikkel
Fejes Endre egy időben – s kissé megkésve – indult, már nemcsak mentesek
maradtak az ötvenes évek első felének meglehetősen általános sematizmusától,
hanem tudatosan is szembefordultak vele, s nem a nagy társadalmi mozgásokra, az
osztályharcra, a forradalmárokra figyeltek elsősorban, hanem azokra az emberi
sorsokra, amelyeket formáltak ugyan a háborúk és a forradalmak, de amelyeknek
lényege nem ragadható meg a forradalmárság, a fejlődőképesség vagy a reakciósság
kategóriájával. Középpontba kerül a
hétköznapi élet, a magánélet a maga örömeivel és gondjaival, azokkal az emberi
vágyakkal, tervekkel, álmokkal, amelyek a „nagy egész” szempontjából mellékesek
és esetlegesek, ám az egyes ember számára meghatározó fontosságúak.
Fejes
Endre novelláinak hősei mind „kisemberek”, akik semmi mást nem szeretnének, csak
a saját és szerény fogalmaik szerint szépen élni, ám erre alig adódik módjuk.
Budapest, „az ezerszer áldott nyolcadik került” a létezési terepük, itt
álmodoznak, dolgoznak, mesélnek, csalódnak, élnek és halnak. Az egyik
elbeszéléstípus beszédmódja és hőseinek alkata romantikus-lírai,
álmodozó-ábrándozó, a másiké realista-tárgyias, s ennek felel meg a
krónikaszerű tárgyalásmód. Ez utóbbiak vezetnek el a regény szemléletéhez és
stílusához.
A
Rozsdatemető különösségét a
munkásosztályról, a szocializmusról alkotott képben és ennek kifejezési
formájában egyaránt fellelhetjük. E különösség váltotta ki a vitát, s ennek
köszönhető a népszerűség is, amelyet az említetteken túl a több mint húsz
külföldi kiadás is bizonyít.
E
regény sikerét később már nem tudta megismételni az író. Pedig a Jó estét, nyár, jó estét, szerelem
(1968) kisregényként, majd tévéjátékként ismertté vált, témája, konfliktusa is
érdekes volt: egy munkásfiú görög diplomatának adja ki magát, s így hódít meg
lányokat, mígnem az egyiket, aki leleplezi őt, félelmében megöli. A mű mégis
félmegoldású, inkább szövegkönyv, mint regény.
Sokkal
igényesebb a Szerelemről, bolond
éjszakán (1975), ez a csavargóregény, amelynek nyilvánvalóan önéletrajzi
vonatkozásai is vannak: a második világháború után három jóbarát indult el Nyugatra,
hogy Párizsba jusson – álmaik városa és a remélt meggazdagodás azonban
elérhetetlen marad számukra. A legutolsó
regény címe: A fiú, akinek
angyalarca volt (1982). Központi kérdése: milyen annak az embernek a sorsa,
aki mindig a maga igazát mondja?
Fejes
Endre drámái, irodalmi forgatókönyvei, tévéjátékai szépprózai művei alapján
készültek, kivéve az összegző igényű Cserepes
Margit házasságát (1972). A Gondolta
a fene (1977) esszékötet, legterjedelmesebb írása a Rozsdatemető fogadtatás-történetének egyik elemével, a Pascal-mottó
értelmezésével foglalkozik. A Drámák gyűjteménye
1989-ben jelent meg. Legújabb elbeszéléskötetei: Szegény Vivaldi (1992), Lemaradt
angyalok (1993), Szabadlábon
(1995)
ROZSDATEMETŐ
A
regény élén Pascal talán legtöbbször idézett gondolata áll: „Az ember csak egy
nádszál, a természet legtörékenyebbje, hanem egy gondolkozó nádszál. Nem kell
hozzá, hogy az egész mindenség felfegyverkezzék, ha el akarja tiporni. Egy kis
gőz, egy csepp víz meg tudja ölni. De ha a mindenség eltiporná is, akkor is az
ember maradna nemesebb annál, aki eltiporta, mert ő tudja is, hogy meghal, míg a mindenség semmit sem tud arról az
előnyről, amivel az ember fölött áll.