Korunk egyik legkiemelkedőbb francia filozófusa,
írója és kritikusa 1905-ben született Párizsban. Anyai ágon az ismert nevű
német Schweitzer család közeli leszármazottja. Apja tengerésztiszt. A kis
Jean-Paul még kétéves sem volt, amikor apja belehalt keleti útjain szerzett
betegségébe. A kisfiúról és anyjáról ezután a Schweitzer nagyapa gondoskodik.
Iskoláit Párizsban végzi, 1929-ben tanári képesítést szerez filozófiából. Előbb
vidéken, később Párizsban vállal tanári állást.
A háború alatt hadba vonul, fogságba esik,
1941-ben szabadul, majd ismét elfoglalja középiskolai tanári katedráját.
Első jelentős filozófiai műve 1936-ban jelenik
meg. A második világháború után az egzisztencializmus vezéregyénisége. 1938-ban Az undor (La nausée; magyarul: Réz Pál fordításában, 1981) című
regényével aratja első irodalmi sikerét, amely az egzisztencialista
filozófiában gyökerezik.
1946-ban Maurice
Merleau-Pontyval és Simone de Beauvoirral, későbbi feleségével megalapítja a ma
is megjelenő les Temps Modernes (Modern
Idők) című folyóiratot.
1939-ben jelenik meg A fal (Le mur; magyarul: Justus Pál
fordításában, 1982) című novelláskötete, amelyben a szabadság, a felelősség és
a választás problematikáját veti föl. Ezt követi ugyanebben az évben az Egy vezér gyermekkora (L’enfance d’un
chef; magyarul: Justus Pál fordításában, 1982) című kisregénye, amelynek
főszereplője egy önmagát kereső, önmaga megismerésére törekvő kamasz fiú. A
felnőtté váláshoz vezető útja lelki válságokon, vad érzelmi kilengéseken, az
önmaga és a külvilág közti egyensúly keresésén át a fasizmusba torkollik.
Sartre jelentős közéleti tevékenységet folytat,
részt vesz a békemozgalomba. 1945 után sokat utazik, bejárja a Szovjetuniót, az
Egyesült Államokat és Afrikát eljut a Távol-Keletre és Kubába.
Irodalmi munkásságának leggyümölcsözőbb területe
a dráma. A fasizmus ideológiája elleni vádirat A legyek (Les mouches, 1943;
magyarul: Hubay Miklós fordításában, 1975) című színdarabja. Zárt tárgyalás (Hius clos, 1944; magyarul: Hegedűs Zoltán
fordításában, 1975) című darabjában az ember kiúttalan magányát tárgyalja. A Temetetlen holtak (Les morts sans
sépulture, 1946; magyarul: Rónay
György fordításában, 1975) az ellenállásból, A tisztességtudó utcalány (La putain respectueuse, 1946; magyarul: Benedek András
fordításában, 1975) az amerikai négerüldözésből meríti témáját.
1964-ben jelenik meg A szavak (Les mots; magyarul Justus Pál fordításában, 1982) című prózai alkotása, amelyben
saját gyermekkorát vizsgálva arra a kérdésre keres választ, hogyan lesz
valakiből adott történelmi és társadalmi viszonyok között művész.
1960-ban adja közre egyik
legkiemelkedőbb filozófiai művét Critique de la raison dialectique (A dialektikus ész kritikája) címen,
amelyben újra a szerző egzisztencialista nézetei fogalmazódnak meg, de
kiolvasható belőle a marxizmus hatása is.
Utolsó, többkötetes Flaubert-monográfiájában, a
L’Idiot de la famille (1971-1972; A család félkegyelműje) címűben
kísérletet tesz az egzisztencializmus, a marxizmus és a freudizmus
összekapcsolására.