(„… az út végén egy
kolostor.”
Babits.)
A
jasznaja-polyánai prófétának abban a búcsúlevelében, melyben tudatja
feleségével romantikus elhatározását, hogy a világtól végleg elbújik, olvasható
ez a jelentős mondat is: „Nekem ez az
élet teher…”
Tolsztoj
ezzel kimondta tanának utolsó szavát, megadta, elárulta egész filozófiájának a kulcsát. Most végre egészen őszinte
volt, vagy talán sikerült szabatosan kifejeznie e három szóban azt, ami már
évtizedek óta gyötri melancholikus, beteg lelkét, ami már régen kísértett
minden írásában és tettében.
Tolsztojnak fájt az
élet.
A
megtört, halálosan fáradt aggastyán nehány piritív, gyámoltalan szóval
kizokogta azt az ősrégi, gyógyíthatatlan fájdalmát, melyet eddig a fényes tollú
író, a ravasz-dialektikájú moralista és az evangéliumi glóriától övezett „apostol”
olyan zseniálisan el tudott rejteni, sőt éppen még úgy tudta föltüntetni, mint
magasabb, világregeneráló, transzcendentális „isteni” erőt. És ez az „isteni
erő”, mint már annyiszor, ezúttal is csak nagyon is emberi gyöngeségnek
bizonyult: Csömör, utálat, életuntság, világgyűlölet.
Régi,
nagy – és fájdalom, oly gyakori! – lelki betegség ez, mely épp a finomabb,
magasabb rendű szellemeket mérgezi meg, sorvasztja el legkönnyebben. Mert
ezeknél a spekulatív intellektus támogatja a beteg és életellenes ösztönöket, s
ezt a vak, tisztán fiziológiai, illetőleg patológiai okokból származó
ellenszenvet racionális érvekkel és utó-okokkal igyekszik igazolni. És ez
többnyire sikerül is, mert évezredes, előkelő és legelőkelőbb agyvelők-alkotta
eszközök, veszedelmes argumentumok egész arzenálja segíti. A pesszimisztikus
filozófiai rendszerek, az aszketikus, antiegoisztikus vallások, a teozófia, a
túlvilágkultusz és nirvánarajongás – mind ide tartoznak.
S
valamennyinek igazi célja csak az, hogy ettől a való természetes élettől
eltérítse, azaz helyesebben: a hívőben öntudatlanul már végbement elpártolást
(a fizikum életundorát) erkölcsi és metafizikus belátások vagy inspirációk
eredményeképpen megmagyarázza.
Tolsztoj
késő leszármazottja volt egy régi mágnáscsaládnak, amely századokon át
szerepelt minden irányban; harcolt, politizált, udvaronc volt, kegyetlenkedett,
ivott, élvezett, szóval a legintenzívebbül élt, kitombolta és elhasználta
magát, úgy, hogy Tolsztoj bizony nem születhetett sok életkedvvel és erővel
erre a világra.
Ő
is úgy kezdi életét, mint a legtöbb orosz nemes. Tiszt lesz, viveur, mulat,
udvarol, kártyázik stb. Közbe sokszor támadnak szentimentális gerjedelmei,
megáll és észbe kap, lelkifurdalásfélét érez és barátai excentrikusak,
spleenesnek mondják. Ő maga persze ezekről a mozzanatokról, mint első „föleszméléseiről”
emlékszik meg. Végre azután kitör rajta a nagy csömör és a gondtalan, felületes
bonvivantból – Nechludov herceg lesz.
A
„Föltámadás” rajongó hősében jövőbe
látó szemekkel megrajzolta önmagát. Nechludov herceg is egy szép napon oda jut,
hogy nem bírja már ki a „Pazar nagyvilági élet ürességét és hazugságát” és
indul Szibériába szenvedni a szenvedőkkel, vezekelni a bűneiért. És az agg
költő ugyanezt tette most: elhagyta titokban a kastélyát, pénz nélkül,
szegényen, szinte kéjelegve a nyomorban és vándorolt kelet felé. Szenvedni,
vezekelni akart.
Panaszosan
tesz említést még utolsó levelében is „bűnös
testéről” és hogy „nyomorban akarja
végezni szerencsétlen életét”.
Egzaltált
kijelentések. És ha már nyolcvankét éves ember kockáztatja meg, hát családja
is, orvosa is gyorsan készek a diagnózissal és szépen – vagy nem szépen –
lefogják és otthon tartják az öreget.
Tolsztojnál
ez persze lehetetlen volt és helytelen is lett volna. Nála alig lehet szó
szenilis elmegyöngülésről, vagy hirtelen meghibbanásról. Eljárása a
leglogikusabb folyománya már évtizedek óta hirdetett nézeteinek és
világfelfogásának.
Patologikus
eset, igaz; de már a „Kreutzerszonáta”
is patologikus eset volt és az volt minden, ami utána következett máig.
Tolsztoj meghasonlott az élettel, megutálta és vaskonzekvenciával haladva
igyekezett azt lépésről lépésre, pontról pontra megcáfolni és legyőzni.
Mint
erkölcsjavító indul, aki prédikál az érzékiség, a léhaság, mint az emberiség fő
baja ellen. Majd kissé Dosztojevszkij mintájára szociális reformeszméket kezd
hirdetni és ezzel ér dicsősége delelőjére. A modern Oroszország benne látja
vezetőjét, a nagy fölszabadító-forradalom szerzőjét.
Milyen
tévedés! Tolsztoj abszolút ellentéte a forradalmárnak; nem az erő és
brutalitás, hanem a gyöngeség, a lágyság embere. Az alsó néprétegekhez nem
azoknak lappangó energiája, igazságért lángoló forradalmi lelke, hanem a
földhöz ragadtság, a mindennemű nyomor látásától fölébredt részvétérzése
vonzotta. A nép – és persze a szent szinódus is – félreértette őt, forradalmi
szózatnak vette a platonikusan vigasztaló keresztény igét. Az orosz egyház
kiközösítette, pedig alig volt nála hívebb, mélyebb görög-keleti keresztény.
Mikor
pár év előtt az orosz forradalom már kitörőfélben volt, Tolsztoj nyíltan
fegyverletételre intette híveit és imádkozást meg keresztényi türelmességet
ajánlott nekik. akkor sok erős híve kiábrándult belőle, ő pedig azóta teljesen
pietista lett. A küzdelmet kárhoztatta és minden földi baj orvosságául az Isten
iránt való odaadást, a könyörületességet, a szeretetet és türelmet hirdette.
Következetesen távolodott az élettől és valami titokzatos mennyei malaszt és a
halál utáni üdvösség az egyedüli, amit még értékesnek tartott.
Közben
megtámadott és fanatikus gyűlölettel értéktelennek nyilvánított minden reális
életértéket. az intellektus produktumai ellen fordult legnagyobb dühvel. Az
intellektusban látja az üdvösség fő akadályát és ellenségét (- és nem is olyan
igaztalanul, - még ellenkező szempontból is!), az ellen kell küzdeni elsősorban.
Egyszerűségre, naivságra kell törekedni. Ideál az orosz paraszt: az nem
töpreng, az nem kételkedik, az hisz, dolgozik, végzi kötelességét, viseli az
élet jármát, az könnyen fog meghalni, az üdvözül, az boldog! (Mert ő is csak
boldogságra törekszik!) Tehát vissza a természethez, az ártatlansághoz!
A
természetet egészen rousseaui szentimentalizmussal és tudománytalansággal nézi.
Egy arisztokrata, aki leszáll a legalacsonyabb pórhoz, aki irigyli, aki
ideáljává teszi a kasztja által eddig megvetett, még emberszámba se vett
osztályt, - ez mély, gyógyíthatatlan
dekadencia jele. Belefáradni az uralkodásba és az élvezetbe annyi, mint
belefáradni az életbe. Itt a halál filozofál.
Még
a művészetet is máglyára ítélte és visszautasította (a „Mi a művészet?” című könyvében megtagadott minden igaz nagy művészt
és műremeket egy általa koncipiált örömtelen, vérszegény, nazarénus „művészideál”
kedvéért); a görögöket egy „középszerű, kis barbár népnek” nevezte, Shakespeare-t
silánynak, Goethét értéktelennek ítélte; - mi marad még néki? – A másvilág.
Itt, ezen a földön pedig legföljebb csak egy sötét orosz kolostor, vagy egy
vallási hóbortban sínylődő félig vad szekta vendégszeretete a Kaukázusban.
Egészen
ellentétes oldalról indulva tehát ugyanoda jutott, ahova életük végén a múlt
század nagy dekadensei: Wagner, Verlaine, Huysmans, Wilde… Mért volt hát
ellengésük?
Ugyanaz
a fáradt, halálkereső vér folyt az ő ereiben is, mint amazokéban; ugyanaz a
bomlasztó, nyughatatlan nihilista szellem gyötörte őt is, mint azokat. S míg
ezek a régi kultúrájú, túlfinomodott nyugat-európaiak a szépségben, a
hedonizmusban, a mámorban és más rafináltabb élvezetekben kerestek orvosságot a
nagy üresség ellen, Tolsztoj, a hellén napsugaraktól soha nem ért borús lelkű
barbár és rajongó szláv, a keresztényi lemondásban, az aszkézisben és nyomorúságban
vélt megváltást találni.
„Rigorista”
volt: tisztább, igazabb, szentebb, tökéletesebb akart lenni, mint maga a
tiszta, az igaz, a szent, a tökéletes. Pedig a történelemből tudhatjuk, hogy a
rigoristák mind, vaskövetkezetességgel csaptak át az ellenkező végletekbe s
maguk döntötték halomra teóriáikat. Az első „keresztény” rigorista maga Júdás
volt. Neki se volt esztétikai érzéke az illatos olajnak látszólag Pazar eltékozlása
iránt: úgy vélte, hogy el kellene adni s az árát szétosztani a szegények
között. Abban a törekvésében, hogy Krisztusnál is krisztusibb legyen, oda
jutott, hogy végre elárulta Krisztust. És ki tudja: nem ide jutott volna-e
Tolsztoj is, ha még pár esztendeig él? Az „igazság” keresése máris odáig vitte,
hogy tagadnia kellett a társadalmi rend, a vallás, az egyházi és világi
intézmények jogosultságát, célszerű voltát: - ettől pedig már csak egy lépés
van a teljes anarchiáig.
Ezt
a lépést már nem engedte megtennie a Gondviselés, melynek kiválasztott eszköze
volt, épen úgy, mint Wilde… Mert Tolsztoj és Wilde – a XX. század két
legnagyobb ellentéte – voltaképpen nem is ellentétek, legalább a halálukban
nem: hiszen mind a ketten az egyedül üdvözítő Egyház ölében hajtották álomra
fejüket, s a kereszt alatt találkoztak Wagnerrel, Huysmans-szal és
Verlaine-nel. A kereszt ereje, vagy tulajdon gyöngeségük hozta-e össze ott a
nagy dekadenseket: - ki merné eldönteni?...
Forrás: Renaissance 1. évf. 14. sz. 1910. nov. 25.