Plató,
az ókor legnagyobb bölcse a költőt könnyű, szárnyas és szent lénynek nevezte,
akit megszenteltek az istenek. Az ő kitűnő költeményeik nem emberek
találmányai, hanem istenek ajándékai; azért nem is lehet senki kitűnő költő,
hacsak isteni ihletés el nem ragadja.(Plato. De republ. Lib. 2.)
Cicero
szerént: „A nagy és a tudós férfiaktól úgy tudjuk, hogy a többi dolog
tanulmány, szabály, oktatáson alapszik; a költőt pedig a természet teszi
naggyá, lelki ereje által emelkedik magasra s mintegy isteni szellem ihleti.
Maga Ennius jogosan illeti a szent címmel a költőket, mert mintegy isteni
ajándék gyanánt adatnak az emberiségnek. Legyen tehát emberséges bírák! szent
előttetek a költő neve, melyet még az oktalan nép sem sértett meg soha!
Sziklák,
sivatagok visszhangozzák a szavat, a dalra a legiszonyúbb állatok is
megállapodnak és meghunyászkodnak; csak mi ne induljunk meg a költő szavára,
akik nemes tanulmányokkal foglalkozunk? Homerost a Colophoniak polgártársuknak
mondják, a Chiosiak sajátjoknak nevezik, a Salamisiak hasonló igénnyel lépnek
fel mellette, a Smyrnaiak honfitársuknak tartják s emlékére szobrot is emeltek;
ezeken kívül még sokan vetélkednek és vitatkoznak Homeros dicsőségeért.* (* Cicero: Pro A. Licinio Archia Poeta orat. Caput. VIII.)
Hadd
idézzem egyik nagy költőnk felfogását is a költőkről:
„Jár a költő, mint Illyés tűz-szekérben,
Fent, fent… honnan mindenki más leszédül!
Repültjében aláesik palástja,
S mosoly köny lesz, - jóslat szól énekéből.
Legyen a föld, kincs, fény tiétek! ő nem
Lehetne boldog s gazdagabb vele!
Nélküle bus a föld, szegény az élet…
Szenteltessék meg tőletek neve!”
(Tompa M. „Lant és
Korona” című versében.)
Gyulai
Pál szerént a költészet az emberiség közkincse. Petőfi szerént lángoszlop a
költő, hogy a népet vezesse Kanaán felé. Vagy az istenség szent levele, melybe
örök igazságait írja meg, s aztán kegyelméből leküldi a gyarló emberekhez. (A magyar politikusokban. 358. l.)
A
nagy költő a nemzetek legnagyobb vagyona. Vajon meg lehetne-e pénzben becsülni
Petőfi szellemi termékeit s volna-e a világon kincs, amiért a magyar nemzet
odaadná Vörösmarty Szózatát?
A
költők az igazság apostolai, a népek vezérei, tanítói.
A
nagyszerű épületeknek az alapja is nagy és mélyen le van ásva a föld színétől.
A nagy és nemes életű emberek tettei is mélyen gyökereznek szívük belsejében.
Nagy
író nem lehet senki nagy hit nélkül. Olyan szépen mondja Renan E. „Az ember
jobb pillanataiban a legvallásosabb. Ez akkor van, amikor jó, amikor látja,
hogy az erény összhangzik az örök renddel, amikor a dolgokat érdektelenül
szemléli, amikor a halált képtelennek találja. Hogyan ne lehessen feltenni,
hogy az ily pillanatok azok,melyekben az ember látja a jobbat? Az ember akkor
van leginkább az igazságban, amikor legvallásosabb. Ha az ember jó, onnan van mindenek
felett, hogy ő vallásos.* (* Ker. Magv. XXVIII. é. f.
42. l.)
Nagy
íróink életét, műveit figyelemmel olvasva átlátjuk, hogy az az erő, amely őket
a nagyszerű művek létrehozására ösztönzi, az isteni ihletés. Műveikből,
verseikből saját lelküket, életüket, jellemüket ismerhetjük meg.
A
költők eszméket szolgálnak, eszmékért élnek, ők az emberiség haladásának, a
nemzetek boldogításának a zászlóvivői. S az emberiség eme szellemóriásai
kebelükben hordozták a vallásos eszméket.
A
magyar nemzet a vallásos eszmék iránt mindig fogékony volt. Legkiválóbb
képviselői a magyar nemzeti szellemnek bizonyságot tesznek hitükről magasztos
műveikben.
Ezt
látjuk Petőfi költészetében is.
A
világegyetem létrehozója, minden dolog kezdete és vége, a legvégső okozatnak az
oka, az öntudatos erő, a főbölcsesség, a legnagyobb szeretet az, akit mi
istenünknek, a Jézus által mennyei Atyánknak nevezünk.
Az
Istenség eszméje kimagyarázhatatlan, de jelenléte érezhető a természetben, az
ember kebelében.
Az
ember egyéni hite és az a hit, amelyben neveltetett, ritkán egyeznek meg
egymással. Petőfi, e kiváló nagy szellem, művében is érzik nehány helyen a
katekizmus hatása. De azért egyéni hite tisztán kimutatható művei alapján.
Az
Istent egyetlen egynek hitte és érezte.
Egy napja van csak az égnek
Egy holdja van csak az éjnek
Egy isten van a világon
(Ha szavaid megfontolom,
271. l.)
Hát hiszen vártunk is egyre keservesen
Meg is tette volna hiszem az egy istent.
(János vitéz 17. l.)
Egy Isten őrzi a magyar nemzetet.
(A magyarok istene 383.
l.)