Egy
régi templom oltárképén láttam egy hasonló arcot. Magdolna volt. Arcán a
megbánás, a keserv, fájdalom s az önkínzás egész sora látszott. Halvány volt s
olyan élettelen, szoborszerűen szép, hogy sokszor igazán azt hittem, hogy nem
is él, csak valami antik szobor Phidias műterméből; de ha megmozdult, már
egyetlen hajlását az élet gyötrelme látszott. Olyan lélek nélküli szenvedő
asszony. és mégis mosolyogni próbált, hogy titkolt fájdalmát ne ossza meg a
világgal, amely részvét helyett csak szánalmat adott volna.
Alkonyati
időben sokszor eltűnődött, s ilyenkor meglepte a fájdalom, amikor az ő
összeszakadozott életére gondolt, amelyet már nem is lehet összefoltozni. Mert
nincs ebben az életben más, csak szenvedés, csak önámítás, hogy elringassuk a
lelket s beletörődjünk a mindennapiság egyformaságába. Úgy megkínozta ilyenkor
magát, hogy lassan megindultak könnyei és siratta a romba dőlt ifjúság
elvesztett ideáljait. Visszagondolt, hogy mint tizenhét éves leány milyen
meseszerű szépnek gondolta az életet, megosztva azzal, akit szeret, s milyen
más lett belőle. Olyan már unalmas, megszokott történet esett meg vele is,
milyent már nem érdemes megemlíteni, mert annyira hétköznapi. Nem mehetett
ahhoz, kit szeretett, mert az egy szegény festő volt, aki csak akkor indult meg
a nehéz, de diadalmas pályán, és ő, hogy megmentse tönkrement családját,
odaadta kezét annak a gazdag embernek, aki a reájok omló házból kisegítette
őket. Mindez úgy ment, mintha álom lett volna, csak a nász után, a
visszavonhatatlan lépés után jött a felébredés. Azt hitte, hogy ha véget vet
ennek az elhibázott életnek, akkor elmúlik a szenvedés is, de mikor meg akarta
tenni az elhibázott életnek, akkor elmúlik a szenvedés is, de mikor meg akarta
tenni az utolsó lépést, szíve alatt megmozdult gyermeke. Önmagát elemészthette
volna, de az ártatlan, ki nem tudhat az ő bűnéről, nem érheti a veszély. és ez
megállította a tettben. Ettől kezdve, amíg napvilágra hozta gyermekét, amíg
nevelte, hogy már beszélni tudott, az ő élete egy mártír szenvedésének egész
története. S szőtte tovább az álmokat, amely legalább pillanatokra elfeledteti
a valót. Visszagondolt amaz időre, amikor ahhoz a férfihoz támaszkodva sétált
az est homályában, a fák között, akit szenvedélyes lelkének egész melegével
szeretett. S amikor megújult előtte a sok boldogító kép, egyszerre nagy zajjal
beszaladt gyermeke, s ő felébredett. Milyen iszonyú is volt az De azért ezt a
rózsás arcú, halvány, szőke kis leányt gyöngéd szeretettel vonta ölébe s
dédelgette az anyai szeretet minden gyöngédségével.
Így
ült most is, egyedül. Pedig járni akart, mozogni, hogy szabaduljon attól a
gondolattól, amely úgy megkínozta. Ma eljön az, akit úgy szeretett, s akit még
ma is úgy szeret, mint régen. Igen, röviden írt neki, hogy ma hazaérkezett. Mikor
külföldön értesült, hogy itthon mi történt, ő még messzebb szaladt a világba.
Dolgozott s a munkával kezdett a fájdalomba is beletörődni és ekkor festette
meg az asszony és a kísértés című
képét, melyben nem egy motívum volt, amit a saját életéből vett, amikor az
erényes, ártatlan nőt a démon az arannyal csalogatja. És ez a képe megalapította
jövőjét. S ma hazajött, s el fog jönni őhozzá. Mit fog mentségére felhozni, mit
fog mondani annak a férfinak, aki csak bírája lehet?