A
romantikus próza legkitűnőbb magyar mestere. Azon kevesek közé tartozik, akiket
a világirodalom is számon tart, s nyelvi gátak sem rekesztik ki az európai
kultúra áramlatából. Műveit számos
nyelvre lefordították, legnépszerűbb regényei angolul, németül is tucatnyi
kiadást értek meg. „Jókai a magyar irodalom legnagyobb tanítómestere: írni
tanultak tőle az írók, s olvasni az olvasók” – írta róla Sőtér István, s ezzel
nem becsülte túl a jelentőségét.
A
szabadságharc bukása után sorra jelentek meg a nemzetet, közönséget vigasztaló,
bátorító regényei és elbeszélései, ezek révén nyerte meg olvasóit, akik később
is lelkes hívei maradtak. Közismert március tizenötödikei szereplése, a
reformkor és a szabadságharc ábrázolása, s hosszú ideig megőrzött ellenzékisége
is növelte népszerűségét. Már életében elismerés és szeretet övezte, ötvenéves
írói jubileuma valóságos nemzeti ünnep, műveinek százkötetes díszkiadása, amely
még a párizsi világkiállítás látványosságai között is szerepel, nemcsak az
írónak, hanem az olvasóközönségnek is szóló nemzeti ajándék.
Élete,
akár egy Jókai-regény, ellentétek folyamata. A komáromi szülői házban
óvó-vigyázó szeretetben nevelték, s anyja szigorú gondoskodása felnőttkoráig
elkísérte – ám amint szembeszegült az akaratával, s színésznővel kötött
házasságot, anyai átokkal kellett szembenéznie. Lelkes, romantikusan szép
ifjúkori barátságai hamar ellobbantak, még a legjobb barát, Petőfi is
megtagadta. Politikai pályafutása változatosnak bizonyult: diadal és vereség
hullámai kergették egymást, s még a közönség szeretetének is voltak hullámvölgyei:
késő öregségében kötött második házassága után a közvélemény, amely addig
írófejedelemként tisztelte, elfordult tőle.
Ars
poeticájáról és írói módszereiről közvetve vagy közvetlenül több helyütt vall.
„Amivel a
költő teremt, az a képzelem. Annak a hatalma pedig egybefoglalja az ismert
világot. A költőnek mindent maga előtt kell látni, a pokoltól az égig” – írja az
1872-ben megjelent És mégis mozog a föld című regényében. A „képzelem” avagy művészi fantázia terén
Jókainak valóban alig akad vetélytársa. Megjárja az a régmúltat és a távoli
jövőt, a levegőeget és a föld mélyét, a világ legtávolabbi szegleteit, a lélek
magaslatait és mélységeit. Ám csupán ebből, a romantikus képzeletből még Jókai
sem építkezhetett. A valóságban is gyűjtötte a felhasználható építőköveket.
Tervszerű anyaggyűjtő utakon járta be Itáliát, Erdélyt, a Felvidéket.
Szakemberek segítségével tájékozódott, számba vette a tájakhoz fűződő mondákat,
legendákat. Országszerte gyűjtötte és lapja, Az Üstökös segítségével másokkal
is gyűjtötte, majd felhasználta az anekdotákat.
Ezekből a
fő forrásokból táplálkozott először 1860-ban megjelent regénye, a Szegény gazdagok is.
Megírásához a közvetlen indítékot az 1858 októberében lett második erdélyi útja
szolgáltatta, amelynek élményeit írásos és rajzos formában adta közre a
Vasárnapi Újság. A kéthetes, többnyire lóháton és gyalogszerrel megtett út
során nemcsak a lenyűgöző erdélyi tájjal ismerkedett Jókai, hanem valamelyest
bepillanthatott a havasi embere, az Erdélyi-érchegységben lakó románok életébe,
kultúrájába is, s meghallgatta a legendás Fatia Negrával kapcsolatos
hátborzongató történeteket. A Szegény gazdagok a friss élmény ízeit őrzi. A kalandregény főhőse, Fatia Negra valóban élt, s azonos volt Nopcsa László
báróval, Hunyad megye főispánjával, aki
pénzhamisító és aranycsempész bandát tartott főúri kastélya, Hátszeg
környékén. Az úri haramia nem a
gazdagoktól rabló, szegényeket istápoló betyárok fajtájába tartozott, tetteinek
egyetlen mozgatója a pénzéhség, a haszonvágy volt. Ezt vette körül Jókai a titok
levegőjével. „Akiket a pénzvágy megrontott, boldogtalanok lesznek” – a romantikának
ezt a kedvelt erkölcsi tanulságát bizonyítja a regény, amelyet Arany János
különös figyelmére méltatott: „Annyi benne az erő, kellem és varázs, amennyit
csak a legjelesebb elbeszélők műveiben találunk” – írta róla.
Jókai
mindig a legidőszerűbb feladatokat vállalta magára. Az elnyomatás korában a
nemzet vigasztalója volt, a kiegyezés után mint ellenzéki képviselő a sérelmek
orvoslásáért küzdött. A nemzeti függetlenség legfőbb biztosítékait az önálló hadsereg
a független gazdasági élet megteremtésében és a hazai kultúra fellendítésében
látta. Ezeket a célokat szolgálják e korszaknak – alkotói fénykorának –
kiemelkedő nagyregényei. a nemzeti hadsereg kérdése A kőszívű ember fiaiban, a
külföldi és magyar gazdasági érdekek összeütközése a Fekete gyémántokban kap
főszerepet, az És mégis mozog a föld pedig közös táborba szólítja a nemzeti kultúra katonáit,
hogy szembeszálljanak a két fő ellenséggel, a hazai közönnyel és a germanizálás
veszélyével. A regények középpontjába Jókai a nemzeti függetlenségért folyó
küzdelmet állítja, melyet eszményi hősök (a Baradlay fiúk, Jenőy Kálmán, Berend
Iván) vezetésével vívnak meg a reakció ellen, s az erkölcsi győzelem az övék.
Az És mégis mozog a föld a
reformkorban játszódik, ezt a kort ismeri és kedveli legjobban az író, a
történelmi regény példázata azonban a jelennek szól, s bizonyos mértékig Jókai
illúzióit is tükrözi. Ő a kiegyezés után a nemzeti kultúra felvirágzásáról
álmodik (álmodását vízióvá szélesíti a mű zárófejezetében), s ennek serkentésül
idézi fel a reformkori elődök önfeláldozó küzdelmeit. Jenőy Kálmán alakját több
reformkori költő vonásaiból és saját élete epizódjaiból formálja meg: a
kollégiumból kicsapott Csokonai, a nemzeti drámát megteremtő s remekművével
kudarcot valló Katona, a sikeres vígjátékíró Kisfaludy kölcsönzi egy-egy
vonását a hősnek. Önéletrajzi fogantatásra ismerhetünk a fiát kitagadó,
elátkozó, kemény természetű édesanya alakjában vagy Jenőy Kálmánnak a festészet
és költészet, a két rokonmúzsa közti vívódásában.
A főhős
sorsának vonalvezetésében akadnak következetlenségek, az anekdota néhol
elnyomja a regény fő vonalát, mégis Jókai legjobb darabjai közé emeli a művet a
korhangulat pontos és finom rajza, az irodalmi-kulturális küzdelmek hősi
pátoszú, átélt ábrázolása és néhány költői szépségű jelenet.
Mikszáth
Kálmán, Jókai legihletettebb életrajzírója így vélekedik. „Ez a lélek nem
nyílik meg sehol. Olyan, mint a selyemgubó – nem látszik az elevenje a sok
selyme miatt.” A szemérmes, rejtőzködő természetű epikus is módját találja
azonban, hogy az „elevenjét” is látni engedje legszemélyesebb s talán ezért is
legjobb regényében, az 1872-ben megjelent Az arany
emberben. A műnek számos önvallomásos eleme
van: családi életének boldogtalansága, titkolt kései szerelme gyámleánya,
Lukanics Ottília iránt, a felelősség és az érzelem konfliktusa s a vigasztaló
örömforrások: a balatoni táj, a kert, a csillagok.
A korábbi
regények naiv optimizmusát csendes rezignáció váltja fel, az illúziók
szertefoszlottak, s a kiábrándulásból emberközeli, szemlélődő megbékélés fakad.
Minden vagyon lopás. A főhős, Timár Mihály Jókai szigorú erkölcsi kódexe
szerint megbocsáthatatlan bűnt követ el, amikor lopással, csalással szerez
vagyont s társadalmi megbecsültséget, vétkéért bűnhődnie kell: a szerelmet nem
nyerheti el és nem is vásárolhatja meg. A boldogság pedig a Senki szigetén, egy
civilizációtól meg nem rontott, pénzt és tulajdont nem ismerő más világban –
újabb illúzió, az emberiség ősi elvágyódásának soha be nem teljesülő
ábrándképe.
**
SZEGÉNY GAZDAGOK
Lapussa Demeter kiállhatatlan vénember. Egész
napi mulatsága abból áll, hogy tűrhetetlen rigolyáial bosszantja a családját és
egész környezetét. A család pedig nem tehet mást, némán tűr, és várja, mikor
talál meghalni az öreg. Már nyolc esztendő óta nem tágítanak a betegágy mellől,
nehogy az öregúr valamelyiküket ki találja felejteni a végrendeletéből. A
Lapussák ugyanis gazdagok. Nem igazi urak, csak gazdagok. S a gazdagságból
részesedni kíván Demeter úr fia, a fösvény és kapzsi János, ennek húga, Lángainé,
a harmincas éveiben járó, rátarti özvegyasszony, s örökség illetné az elhalt
harmadik testvér gyermekeit is: a nagyapjuk házánál élő Henriette kisasszonyt
meg az öccsét, Kálmánt. Nekik ugyan még nincsen szavuk a h áznál, Henriette
tizenhat éves, sápatag, érzékeny, angyali teremtés, sem véleménye, sem akarata,
Kálmán pedig még iskolás, kissé könnyelmű, de jószívű fiú.
Némi változatosságot hoz a család civódásokkal
és torzsalkodásokkal terhes, mégis egyhangú életébe báró Hátszegi Lénárd
látogatása. János úr mutatta be a bárót azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy
férjhez adja hozzá árva unokahúgát, a kevés szavú, szinte még gyermek
Henriette-et. A gondolatot mindenki lelkesen támogatja. Nem csoda, báró
Hátszegi igen kedves ember, kellemes társalgó, mindig vidám, eleven, és ami a
legfontosabb: roppant birtokai vannak, s számláit – bármily magasak – mindig jó
körmöci aranyakban egyenlíti ki. Amit pedig róla rebesgetnek, azt okosabb nem
meghallani. Henriette-et nem kérdezi senki. Neki még sem esze, sem akarata,
hogy olyan fontos ügyekbe, mint a saját férjhezmenetele, beleszólása legyen.
Csak az eljegyzési előkészületekből veszi észre, hogy tulajdonképpen már
menyasszony.
Kitűzve a nap, melyen a jegyváltásnak meg kell
történnie, ám a megelőző éjszakán Henriette váratlanul megbetegszik.
Rézoldatmérgezés, állapítja meg az orvos. Bizonyára az ómódi, rosszul
tisztított rézedények okozták. Csupán az a furcsa, hogy ugyanaznap éjszakáján
ez már a második eset. Hasonló tüneteket fedezett fel az orvos a Lapussa család
régi ügyvédjének, Sipos úrnak házában, az ügyvéd úr segédje, egy igen derék
fiatalember, Vámhidy Szilárd volt a szenvedő. Talán csak nincs összefüggés, a
két eset között?
Bizony, hogy van. Ezt tudjuk meg Henriette
elorzott és illetéktelen kezekbe jutott leveleiből. Henriette, a gazdag család
leánya és Szilárd, a szép reményű, de nincstelen ifjú egy táncvigadalomban
ismerkedtek meg, a viszony innen fűződött tovább. A szerelem talélékony és
furfangos, tud magának utat csinálni: a fiatalok Kálmán úrfi latinfeladatainak
fogalmazványaiban naponta üzentek egymásnak. Azt tervezték, hogy amint lehet, a
család akarata ellenére is összeházasodnak. Az előkelő és gazdag kérő
megjelenése meghiúsította terveiket. Nem maradt más megoldás, mint magukat
megölni, egyszerre, egy napon, egy akarattal A kivitel módját a leány eszelte
ki: ha rézkrajcárokat jó erős sós ecet közé tesznek, az rézoldatot képez, ami
valódi, halálos méreg.
A sors úgy akarta, hogy mindketten életben
maradjanak.
Szilárd beleegyezne, hogy elszakítsák a
szeretett leánytól, hiszen érzelmeik változatlanok, s köti őket a lelki hűség
mindaddig, míg egyikük meg nem üzeni a másiknak az egyezményes titkos jelszót,
amit nem ismer senki más, csak ők ketten. A leányt azonban van mivel zsarolni.
Az, hogy őt apácakolostorba zárják, inkább vigasztalás, semmint fenyegetés.
Hanem hogy testvérét fegyintézetbe küldenék, s szerelmesére bűnvádi per és
sáncfogság várna, ez több, mint amennyit érzékeny szíve elvisel.
Beleegyezését adja, hogy nőül megy Hátszegi
báróhoz. Szerelmesét pedig feloldozza hűségesküje alól, megüzeni a titkos
jelszót: „Mesarthim”. Egy szép, fényes csillag neve.
Két hét múlva végbement a menyegző báró Hátszegi
Lénárd és Lapussa Henriette között, nagy pompával és illő dísszel. A
menyasszony igen bátran viselkedett az egész szertartás alatt, köntösének
hímzéseit s pompás hajékét le is írták a divatlapok.
Esküvő utáni nap mindjárt útra vitték a
menyasszonyt – Pesttől Erdély belsejéig, ahol a báró birtokai feküdtek, váltott
fogatokon is jó egy hétig tartott az út. Eközben az új asszony tapasztalhatta,
hogy férje úri körökben mindenütt szívesen látott vendég, s hogy kitűnőek szót
ért a csárdabeli betyárokkal is. Talán még magától Fatia Negrától, a
környékszerte rettegett fekete álarcos rablóvezértől sem ijed meg.
Volt Erdélyben egy nagyon elterjedt
hamispénzverő társulat, amely közel fél évszázadig felfedezetlen űzte
mesterségét. Nem is lehetett könnyen leleplezni őket, hiszen „igazi” pénzt
készítettek, színtiszta aranyból. Csak éppen a maguk gépein, maguk verték a
tallérokat a kibányászott s megolvasztott aranyból, maguknak tartva meg a busás
hasznot. Ezeknek titkos műhelye volt a Lucsia-barlang, s teljhatalmú vezérük,
munkájuk irányítója, a haszon elosztója a titokzatos Fatia Negra. A környékbeli
oláhok, de még alattvalói és cinkostársai is úgy tudják: a rablóvezérnek
titokzatos hatalma van, az ördöggel cimborál. Nem is engedi, hogy élő ember
meglássa a valódi arcát, még szépséges szeretője, Anica előtt is mindig
álarcban mutatkozik. Hanem a hűségesküjét nemigen tartja szentnek. A nagy erejű
juhász, Juon Táre világszép feleségét, Mariórát is el akarja csábítani. Ha nem
megy szépszerével, mert az asszonyka nem adja be a derekát, hát majd engedni
fog az erőszaknak. Csak hűséges védelmezőjét, a szelídített medvét kell
mérgezett mézespogácsával megétetni. Fatia Negra csalárd terve tudomására jut
szenvedélyes természetű szeretőjének, Anicának. S a megcsalt szerelmes bosszút
forral. Értesíti a veszélyről Mariórát, s amikor Fatia Negra az éj leple alatt
valóban megtámadja a védtelen asszonyt, Anica riasztja annak férjét, a
hegyekben járó pásztort.
A fekete álarcos haramia Juon Táréban emberére
akadt. Puszta kézzel küzdenek életre-halálra, az asszonyát védő férj és az
erőszakos csábtó. S az iszonyú küzdelem Fatia Negra számára csaknem végzetes
kimenetelűnek bizonyult, sebekből vérezve, csontja zúzottan kellett menekülnie
a merénylet színhelyéről.
Hátszegi báró igen ritkán volt odahaza
Hídvárott, s mikor hazajött, rendesen víg társaságot hozott magával, akikben
ifjú felesége, Henriette semmi mulatságát nem találta. Egyedül sétálgatott a
parkban, a helybéli pópa közvetítésével megismerte a környék szegény népét, s
annak jótevője lett. A férje nem állta útját kedvteléseinek – hadd játsszék,
hiszen gyermek még. Ékszerekkel halmozta el az ifjú asszonyt, az pedig az
ékszerek árát a szegényeknek adta, iskolára, orvosságra. Mindenki áldotta a
bárónét, s ő mindenütt otthon volt a szegénye között, egészen addig, amíg egy
furcsa história rá nem döbbentette, jobban teszi, ha nem lépi át saját köre
határait.
Henriette sosem viselt ékszert, egyszer tett
csak kivételt, egy jótékonysági bál alkalmával feltette a fekete ezüst
fülönfüggőket és a nyakboglárt, amelyeket postán kapott ismeretlen feladótól.
Úgy sejtette, hogy leánykori szerelmese, Szilárd küldte az ajándékot, az ő
kedvéért akarta viselni a vigadalomban. Tudta ugyanis, hogy a fiatal szolgabíró
a közelben él, nem messze tőle, bizonyára ott lesz a bálon, s megismeri majd az
ékszereket. Nem így történt. Az ékszereket egy helybéli özvegyasszony ismerte
meg, tőle rabolta el nemrég Fatia Negra. Henriette tehát rablott ékszert
viselt. A szégyenletes és menthetetlennek látszó helyzetből egy ismerős
férfihang szabadította meg:
- Asszonyom, nyújtsa karját! Az ékszert én
vettem Önnek Párizsban. Én felelek érte.
A férje volt az.
Ettől fogva az ifjú nő elkezdte szeretni férjét,
kezdett kibékülni sorsával, s kezdett beletanulni az úriasszony életébe.
Kellett is, hiszen egymást érték a társas mulatságok, vendégségek, vadászatok.
Egy vadászat alkalmával – furcsamód éppen azon
az éjszakán, amikor Fatia Negra Juon Táréval küzdött életre-halálra. – Hátszegi
bárót súlyos sebesülten hozták a házába vadászcimborái. Valami medvével volt találkozása.
Onnan a csúnya sérülés. Henriette pedig ápolta a férjét odaadóan, ahogy szerető
feleséghez illik.
A nagy pénzverő társaság végső feloszlása előtt Pazar
ünnepélyt rendezett a föld alatt, a Lucsia-barlang legnagyobb termében. Ez
ünnepi alkalommal esküszik majd hűséget Fatia Negra a szép Anicának, addig is,
amíg majd más országban, igazi orcájával vezetheti őt a pap elé. A pompás
látványosságot s a borzongató esküvési szertartást nem várt esemény zavarta
meg. Anica útmutatására fegyveresek lopakodnak a barlangba, Juon Táre
vezetésével. S amikor a leány, aki nem bocsátotta meg szerelmese hűtlenségét, s
nem mondott le a bosszúállásról, megadta a jelt, a fegyveresek körülzárták a
Lucsia-barlangbeli hamispénzverőket. Fatia Negrának ekkor ördögi ötlete támadt:
fáklya tüzével felgyújtotta a hordókból kifolyatott szeszt, s míg a többiek
összeégve, szemük világát veszítve keresték a menekülést, ő ismét egérutat
nyert, s eltűnt az ismerős föld alatti járatok labirintusában.
A vén Lapussa Demeter holta után a család tagjai
keserű vitában, perben állnak. A végrendelet Jánost, a legidősebb testvért
tette általános örökössé, s a többieket kirekesztette. Lángainé megtámadta a
végakaratot, s azt kívánta bizonyítani, hogy apja nem volt ép elméje
birtokában, hiszen semmi oka nem volt unokáit, kik soha meg nem bántották,
gyűlölni, kitagadni. János úr viszont azt hozza fel ellenében, hogy Hátszegi
báró és neje nem szolgáltak rá az örökségre, a gyermek Kálmánt pedig súlyos
váltóhamisítás vádja terheli: negyvenezer forintról szóló váltó a bizonyság,
ezt Kálmán a nővére, Henriette nevére hamisította volna. A váltót lefoglalták,
a vétkes ifjúnak azóta se híre, se hamva. Ha a báróné a váltót magáénak nem
ismeri el, Kálmánra lesújt a törvény.
Henriette nem tudhatta, hogy az a hamisított
váltó mindössze negyven forintról szólt, ennyire volt szüksége a családja elől
menekülő Kálmánnak, hogy új életet kezdhessen, s Babérossy Leánder néven
vándorszínész-társulatot alapítson. Az összeg utáni három nullát János út
buzdítására ügyeskedték a váltóra. Henriette csak azt tudta, hogy az ifjú
hibáját az ő önfeláldozásának kell helyrehoznia. El kell ismernie, hogy a
hamisított aláírás az ő valódi kézírása. De hát a következmények?! A férjétől
nem kérhet semmit. Mióta ismertté lett a végrendelet, a báró feltűnően
elhidegült tőle. Hátszeginek különben sincs pénze, nemrég rabolta el négyezer
aranyát Fatia Negra a miklai csárdából, miből fizethetné meg a sógora
becsületbeli adósságát? Váratlan szövetséges a szomszéd birtokos felesége, a könnyűvérű,
víg kedélyű Kengyelessy grófné. Ő kicsalja a pénzt Hátszegi bárótól szerelmi
zálogul, majd a kapott váltót elküldi kedves barátnéjának, Henriette-nek.
Mintha a báró maga küldte volna, a bajba jutott Kálmán megmentésére. Henriette
legszívesebben azonnal indulna Pestre, hogy Sípos ügyvéd úrral tanácskozzék a
váltó ügyében. Csak a férjének árulja el, hogy a veszélyes úton hová rejti a
nagy értékű papirost. A vállfűzője acéllemeze köré fogja hajtogatni. Kísérő is
ajánlkozik az útra, Gerzson úr, a báróné nagy tisztelője. Hátszegi Lénárd, a
gondos férj maga néz a lovak után, s készítteti az úti elemózsiát.
Hihetetlen balszerencse, a báróné és kísérője
alig tesznek meg a kocsin néhány kilométert, lesántul az egyik ló. Aztán a
második, a harmadik, a negyedik is. Csapnivaló munkát végezhetett az a kovács.
Az utasok betérnek egy közeli csárdába. Elhagyott hely az, nem árt vigyázni az
éjjel. Gerzson úr ígéri is, hogy éberen őrködik egész éjszaka, éppen csak
belekortyol a bárótól kapott kulacs borba. És hamarosan mély álomba merül.
Felébreszthetetlenül alszik, mintha meghalt
volna. Pedig erős férfiember védelmezőre igencsak szükség volna. Rablók,
zsiványok feszegetik a csárda ajtaját. S a halálra rémült ifjú asszony előtt
már ott is áll Fatia Negra két álarcos cimborájával. S a rettegett haramia
kezében tőrrel követeli a negyvenezer forintról szóló váltót. S tudja, hol van
annak a rejtekhelye!
Henriette dühös kétségbeesésében odakap a fekete
álarchoz, és leszakítja azt a rabló képéről.
… Meglátja az arcát, és ráismer.
… Csak egy percig látja, és azután ájultan rogy
a földre.
Hátszegi báró elhíresztelte a környékbeli urak
között, hogy Gerzson barátja a pusztai csárdában úgy leitta magát, hogy
részegségében garázdálkodni kezdett, a gondjaira bízott Henriette báróné alig
tudott elmenekülni előle. A báróné pedig nem cáfolta meg a híresztelést. A
báróné otthon ült, reszkető kézzel, zárt ablakok mögött, és attól fogva
senkihez sem szólt, csak néha énekelgetett magányosan szomorú oláh dalokat.
Gerzson úr pedig Fatia Negra esküdt ellensége
lett. Fellármázta Arad, Bihar és Temes megyét, fogjanak össze a vidéken
hatalmaskodó haramiabandák ellen. A vármegyék addig nem hajlottak a szóra, amíg
Fatia Negra fényes nappal meg nem támadta a postaszekeret, s szabályos csatát
nem vívott a Lucsia-barlangi pénzverők hamis aranyait kísérő fegyveresekkel. Ez
már nem maradhatott megtorlatlan.
A Fatia Negra elleni hajtóvadászat megbízott
vezetője az ifjú Vámhidy Szilárd lett. Szilárd a parancs vétele után rögtön
megindult huszonnégy pandúrja kíséretében lóháton. S a Bihari-havasok hágóin,
völgyeiben kereste a találkozást a haramiabandával. A haramiák azonban nem
mutatkoztak, csupán Hátszegi báró vadászgatott az erdeiben. Invitálta is
szívesen a fiatal szolgabírót, látogassa meg otthonában, ő is, neje is
örülnének a tisztességnek. Vámhidy nem kívánt vendégként érkezni a hídvári
kastélyba, hajdani szerelmeséhez. Inkább várta Fatia Negrát életre-halálra.
Hiszen a rablóvezérnek jönnie kell. Jól sejti ezt Juon Táre, aki szeme világát
vesztette a Lucsia-barlangban, meg sem tudta siratni világszép feleségét,
Mariórát. Ő vezeti nyomra a szolgabírót, ő mutatja meg, hol várható a fekete
álarcos haramia.
S Fatia Negra a várt időben eljön. Szilárd nem
számíthat másra, csupán önmagára. Pandúrjait maszlaggal itatta meg valaki, fegyverük
mind hasznavehetetlen. Szilárd pisztolya is mézgával tömítve – egy szál karddal
kell kiállnia Fatia Negra ellen. Vannak pillanatok, amikor a tapasztalatlan, de
szenvedélyes harcos legyőzi a százszor tapasztaltabbat. Egy jól irányzott vágás
súlyosan megsebzi a haramiát, ezután Fatia Negra már csak az életét menti.
Üldözője, Szilárd nem tágít a nyomából, s utol is éri fejtekében, egy magányos
erdei vadászlakban.
Csakhogy a vadászlak akkorra nem magányos. Itt
keresett oltalmat a boldogtalan báróné is, megszökve a hídvári kastélyból,
mivel semmiképp sem akart találkozni régi szerelmével. (A báró megígérte
Vámhidy látogatását, vagy talán csak fenyegette ezzel Henriette-et.)
A csapdába esett Fatia Negra alkut ajánlott
üldözőjének: húszezer arany a díja, ha futni engedi. Szilárd azonban nem
alkuszik. Ő a haramia fejét követeli. A fejét nem adja Fatia Negra. Pisztolyt
ragad, csövét a szájába veszi, lövés dördül, s a haramia élettelen hanyatlik a
földre. Az arca szétlőve. Felismerhetetlenül.
Sohasem tudta meg senki, hogy ki volt Fatia
Negra.
A Lapussa család
perében fordulatot hozott Hátszegi báró halála. Mert hát szegény
Henriette-et nagyon megpróbálta a sors. Korán özvegységre kellett jutnia.
Hátszegi báró belefulladt a Marosba, saját lova rántotta magával, s oly szerencsétlenül,
hogy felismerhetetlenné zúzódott az arca. Henriette tehát gazdag özvegy.
Gazdag, de boldogtalan. Szilárd pedig kerüli. Ő nem az az ember, akit ma
elvetnek és holnap fölvehetnek. Az ominózus váltót is hiába fizeti ki
Henriette, vándorszínésszé lett öccse inkább saját halálhírét költi, mintsem
egy fillért is elfogadna családja vagyonából.
Legtökéletesebb ideálja a szegénységnek a gazdag
ember fiából válik. Mert a pénz nem tesz boldoggá, inkább forrása a
szerencsétlenségnek. Szegény gazdagok!
BALASSA ANNA
Forrás:
66 híres magyar regény 66-88. old., Móra Könyvkiadó 1995.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése