A felvilágosodás
hitével-tüzével indult el pályáján, és egy mozdulatlanságba dermedt, halálosan
néma országban roppant össze az élete. Útjának két szakasza között 1795
szakadéka tátong: a magyar jakobinus mozgalom vérbefojtása. Huszonkét éves
korára egyedül maradt a roppant feladattal, hogy egy dermesztő korszakban
egymaga legyen a magyar irodalom, és az egyszer kigyúlt lángot kialudni ne
engedje. Teljesítette a feladatot: modern irodalmunkban mindennek a kezdete;
Petőfiig, Adyig, József Attiláig „küllőznek” előre művészetének fényei.
Életének egyik felét –
és mégiscsak a boldogabbat, noha épp elég ütközetet megvívott a
vaskalapossággal – a debreceni nagy kollégium őrzi. Ritka diákja volt az öreg
intézetnek: olaszul, franciául, németül olvasott és persze görögül, latinul, és
tizenhét-tizennyolc éves korában már az élő legnagyobb költő volt a „két magyar
hazában”, bár ezt senki sem tudta róla. A színház mindig izgatta. Hogy mi lett
az első magyar társulathoz állítólag beküldött darabjai és fordításai sorsa,
nem tudjuk.
1795-ben hagyta el
először – és engedély nélkül – a kollégiumot; Pestre ment meghatóan naiv
hitével: hogy kötetekre menő kész műveihez majd kiadót talál. Martinovicsék
vérmezei kivégzését találta ehelyett. A sorsa ettől kezdve csupa hajszoltság,
csupa pusztulás; a kollégiumból végképp távoznia kell, Sárospatakon megutálja a
magyar jogászkodást, Lilláját szereti és elveszti Komáromban, „tudós koldusként”
hányódik éveken át a Dunántúlon, ideiglenes tanító egy fél évig Csurgón – itt az
iskolai színjátszás keretében keres ismét kapcsolatot a színpaddal -, aztán
hazamegy Debrecenbe meghalni.
És közben szaporodnak
kézzel írt kötetei. Kézírásban szaporodnak, mert nyomtatásban jóformán egyetlen
művét láthatta csak, a nagyúri pártfogással kinyomtatott Dorottyát. Miért írt? Hogy bírta
el a fullasztó némaságot maga körül? Azt írja egyik utolsó levelében: „Nem
fogja többé még csak munkámat is látni ez az olbscurant és üldözni szerető
világ. Ha írok is, aminthogy én már anélkül nem tarthatom fenn létemet, írok a
boldogabb maradéknak, írok a XX. vagy a XXI. századnak, írok annak a kornak,
amelyben a magyar vagy igazán magyar lesz, vagy igazán semmi sem…
Cz. J. († CZIBOR JÁNOS)
Drámái: A méla Tempefői; A
cultura (1793); Gerson du Malheureux (1795); Az özvegy Karnyóné s két
szeleburdiak.
CSOKONAI: A TEMPEFŐI
(1793. Szatirikus
színjáték 5 felvonásban, töredék. Szereplők: 13 férfi, 2 nő, kisegítő és néma
személyek.)
Akár
önéletrajzi drámának is nevezhetnénk, mégpedig előre megírt önéletrajznak
drámái formában, mert a pozsonyi diéta és a „tudós koldulás” Csokonaiján mindaz
beteljesült, amit a „méla” Tempefőiről megírt a debreceni kollégium Csokonaija.
„Az is bolond, aki poétává lesz Magyarországon!” – így hangzik Tempefői híressé
vált, refrénként visszatérő panasza, és a darab bőségesen igazolja, szinte
tételes alapossággal bizonyítja a keserves panasz igazát. Elénk tárul itt,
mindenféle lehetséges árnyalatában, a magyar feudalizmus durva műveletlensége,
kultúrát lenéző pöffeszkedése; annyira, hogy a Tempefői felépítése inkább a
típusok seregszemléjének felel meg, semmint a drámaírás szigorúbb törvényeinek.
*
A
seregszemle úgy alakul ki jelenetről jelenetre a darabban, ahogyan a szegény
Tempefői sorra megpróbál mindenkit pártfogónak megnyerni költői
munkálkodásához. Nem kedvtelésből teszi, szorongatott helyzet kényszeríti rá.
Kinyomatta egy hőskölteményét Betriegernél, a Magyarországba szakadt német
nyomdásznál, és mert fizetni nem tud, a pénzlesi német vállalkozó máris
börtönbe akarja vitetni. Egy órát kap (később még egyet), hogy előteremtse a
harminc aranyat – és Tempefői megindul.
Gróf
Fegyverneki háza és családja az első a seregszemlében. A gróf gazdag és
öntudatos főnemes, de pénzt, azt nem ad, annak ellenére sem, hogy Tempefői műve
éppenséggel a Fegyverneki-család egyik vitéz őséről szól. Az irodalmat megveti,
az írást henye naplopásnak tartja, fidibusznak használja a kezére jutó
könyveket. Felfogásában lelkesen osztozik Serteperti báró is – teljes nevén és
rangján. „Báró Serteperti Lajos de Kotnyeles, Szemétvára örökös ura, az egész
Ütöttkopott uradalom birtokosa, Eszeveszett vármegyének bolond ispánja, a nemes
Iksuttök Rendnek aranysarkantyúsa stb.” – a nagyurak körül lebzselő hízelgőknek
ez a komikusan bugris megszemélyesítője.
Két
lánya van Fegyverneki grófnak: ezek ellentétes típusok. Rozália – a magyar
felvilágosodásnak inkább csak képzeletszülte nőalakja, akár a Kármán Fannyja –
szerelmes a műveltségbe, és gyengéden, „érzékenyen” szerelmes a szegény
Tempefőibe. Éva a bugris főnemesi kisasszony. Utálja a könyveket, ízléstelen
társasjátékokban leli kedvét, és „ízléstelen” népmesékben. (Különös motívuma ez
az utóbbi a darabnak. Pályája kezdetén Csokonai még nem látott különbséget a
feudális parlagiság és a nép művészete, költészete között. Később annál inkább
felismerte ezt a különbséget.)