2018. nov. 18.

Csokonai Vitéz Mihály (1773-1805)



A felvilágosodás hitével-tüzével indult el pályáján, és egy mozdulatlanságba dermedt, halálosan néma országban roppant össze az élete. Útjának két szakasza között 1795 szakadéka tátong: a magyar jakobinus mozgalom vérbefojtása. Huszonkét éves korára egyedül maradt a roppant feladattal, hogy egy dermesztő korszakban egymaga legyen a magyar irodalom, és az egyszer kigyúlt lángot kialudni ne engedje. Teljesítette a feladatot: modern irodalmunkban mindennek a kezdete; Petőfiig, Adyig, József Attiláig „küllőznek” előre művészetének fényei.

Életének egyik felét – és mégiscsak a boldogabbat, noha épp elég ütközetet megvívott a vaskalapossággal – a debreceni nagy kollégium őrzi. Ritka diákja volt az öreg intézetnek: olaszul, franciául, németül olvasott és persze görögül, latinul, és tizenhét-tizennyolc éves korában már az élő legnagyobb költő volt a „két magyar hazában”, bár ezt senki sem tudta róla. A színház mindig izgatta. Hogy mi lett az első magyar társulathoz állítólag beküldött darabjai és fordításai sorsa, nem tudjuk.

1795-ben hagyta el először – és engedély nélkül – a kollégiumot; Pestre ment meghatóan naiv hitével: hogy kötetekre menő kész műveihez majd kiadót talál. Martinovicsék vérmezei kivégzését találta ehelyett. A sorsa ettől kezdve csupa hajszoltság, csupa pusztulás; a kollégiumból végképp távoznia kell, Sárospatakon megutálja a magyar jogászkodást, Lilláját szereti és elveszti Komáromban, „tudós koldusként” hányódik éveken át a Dunántúlon, ideiglenes tanító egy fél évig Csurgón – itt az iskolai színjátszás keretében keres ismét kapcsolatot a színpaddal -, aztán hazamegy Debrecenbe meghalni.

És közben szaporodnak kézzel írt kötetei. Kézírásban szaporodnak, mert nyomtatásban jóformán egyetlen művét láthatta csak, a nagyúri pártfogással kinyomtatott Dorottyát. Miért írt? Hogy bírta el a fullasztó némaságot maga körül? Azt írja egyik utolsó levelében: „Nem fogja többé még csak munkámat is látni ez az olbscurant és üldözni szerető világ. Ha írok is, aminthogy én már anélkül nem tarthatom fenn létemet, írok a boldogabb maradéknak, írok a XX. vagy a XXI. századnak, írok annak a kornak, amelyben a magyar vagy igazán magyar lesz, vagy igazán semmi sem…

Cz. J. († CZIBOR JÁNOS)

Drámái: A méla Tempefői; A cultura (1793); Gerson du Malheureux (1795); Az özvegy Karnyóné s két szeleburdiak.


CSOKONAI: A TEMPEFŐI


(1793. Szatirikus színjáték 5 felvonásban, töredék. Szereplők: 13 férfi, 2 nő, kisegítő és néma személyek.)


Akár önéletrajzi drámának is nevezhetnénk, mégpedig előre megírt önéletrajznak drámái formában, mert a pozsonyi diéta és a „tudós koldulás” Csokonaiján mindaz beteljesült, amit a „méla” Tempefőiről megírt a debreceni kollégium Csokonaija. „Az is bolond, aki poétává lesz Magyarországon!” – így hangzik Tempefői híressé vált, refrénként visszatérő panasza, és a darab bőségesen igazolja, szinte tételes alapossággal bizonyítja a keserves panasz igazát. Elénk tárul itt, mindenféle lehetséges árnyalatában, a magyar feudalizmus durva műveletlensége, kultúrát lenéző pöffeszkedése; annyira, hogy a Tempefői felépítése inkább a típusok seregszemléjének felel meg, semmint a drámaírás szigorúbb törvényeinek.

*

A seregszemle úgy alakul ki jelenetről jelenetre a darabban, ahogyan a szegény Tempefői sorra megpróbál mindenkit pártfogónak megnyerni költői munkálkodásához. Nem kedvtelésből teszi, szorongatott helyzet kényszeríti rá. Kinyomatta egy hőskölteményét Betriegernél, a Magyarországba szakadt német nyomdásznál, és mert fizetni nem tud, a pénzlesi német vállalkozó máris börtönbe akarja vitetni. Egy órát kap (később még egyet), hogy előteremtse a harminc aranyat – és Tempefői megindul. 

Gróf Fegyverneki háza és családja az első a seregszemlében. A gróf gazdag és öntudatos főnemes, de pénzt, azt nem ad, annak ellenére sem, hogy Tempefői műve éppenséggel a Fegyverneki-család egyik vitéz őséről szól. Az irodalmat megveti, az írást henye naplopásnak tartja, fidibusznak használja a kezére jutó könyveket. Felfogásában lelkesen osztozik Serteperti báró is – teljes nevén és rangján. „Báró Serteperti Lajos de Kotnyeles, Szemétvára örökös ura, az egész Ütöttkopott uradalom birtokosa, Eszeveszett vármegyének bolond ispánja, a nemes Iksuttök Rendnek aranysarkantyúsa stb.” – a nagyurak körül lebzselő hízelgőknek ez a komikusan bugris megszemélyesítője.

Két lánya van Fegyverneki grófnak: ezek ellentétes típusok. Rozália – a magyar felvilágosodásnak inkább csak képzeletszülte nőalakja, akár a Kármán Fannyja – szerelmes a műveltségbe, és gyengéden, „érzékenyen” szerelmes a szegény Tempefőibe. Éva a bugris főnemesi kisasszony. Utálja a könyveket, ízléstelen társasjátékokban leli kedvét, és „ízléstelen” népmesékben. (Különös motívuma ez az utóbbi a darabnak. Pályája kezdetén Csokonai még nem látott különbséget a feudális parlagiság és a nép művészete, költészete között. Később annál inkább felismerte ezt a különbséget.)


Fegyverneki, Serteperti nem ad pénzt a bajba jutott költőnek, a soron következő figurák pedig, Koppóházy úr és Tökkolopi úr számításba sem eshetnek, ahol kultúráról, könyvről, egyáltalán nyomtatott betűről van szó. Tempefőit az úri világ cselédjei és ingyenélői is megalázzák, a törvényszéki hajdúk éppen úgy, mint Csikorgó, a kocsmákban rigmusoló fűzfapoéta. Akkor az egyházhoz fordul segítségért, de inkább ne tenné! A klérus azzal fizeti ki, hogy: „Szerelmes fiam a Krisztusban, Tempefői, jól tudhatod, hogy a mi pénzecskénket a vallás gyűjtötte; annak okáért semmi egyébre nem expendálhatjuk azt, hanem arra, ami a vallást közelebbről illeti…”

A börtönből végül a szerelmes Rozália ajándéka, egy ékköves „pixis” menti meg Tempefőit, de ebből is csak baj származik, mert Fegyverneki gróf tudomást szerez a dologról, és most már ő akarja elfogatni a költőt. A befejezést viszont nem írta meg Csokonai, csak a vázlatát hagyta ránk. Külföldiek segítik ki szorongatott hősünket, és kiderül Tempefői igazi neve és rangja: gróf Bánhidi. Ez a meg nem írt „happy end” jól jellemzi a megírás korát; Csokonainak végül is gróffá kellett volna tennie Tempefőit, mert a feudális rendben egy ember, akinek a tehetségén és művészetén kívül nincs más birtoka, annyira jelentéktelen személy, hogy nem állhatta volna meg a helyét a dráma teljes győzelmet kívánó befejezésében. Talán azért is maradt töredéknek a darab, hogy Tempefőit mégse kelljen gróffá tenni…

A Tempefői Csokonai első drámája; 1793-ban írta, azon való örömében és felbuzdulásában, hogy Pesten megalakult az első magyar színjátszó társulat. Előadása a maga idején nem volt. Modern színpadi változatát 1938-ban mutatta be a Független Színpad. A Nemzeti Színház 1948-ban újította föl.

Cz. J. († CZIBOR JÁNOS)


CSOKONAI: KARNYÓNÉ

(1799. Énekes bohózat 3 felvonásban.
Szereplők: 7 férfi, 3 nő.)


Legvidámabb darabját akkor írta Csokonai, amikor számára már minden elveszett; a teremtő jókedv győzelme ez a vaskosan tündéri bohózat a szomorúságon, a reménytelenségen. Amellett olyan modern, minden színpadi esetlenségével együtt, hogy valójában közelebb áll hozzánk, mint bármi, amit a vígjáték műfajában a következő száz év magyar irodalma létrehozni tudott. Honnan ez a nyugtalan modernség? Talán abból a finom, lírai öniróniából származik, amellyel a költő elegyítette a szerelemért epedő vén hölgy komédiáját. A darab egyik korunkbeli kritikusa vette észre, hogy Karnyóné keserves-nevetséges tirádáinak nem egy részlete milyen szépen egybevág az utolsó Lilla-levelek kétségbeesett, boldogságért rettegő soraival…

*

Karnyóné, az éles kereskedőasszony özvegynek tudja magát, mióta a férje elment és eltűnt a Napóleon elleni háborúkban. Samuval, félküllős fiacskájával és a tótos beszédű Lázárral, a bolt régi segédével éldegél özvegységében; azonkívül Boris, a csintalan kis szobalány tartozik még házanépéhez. Lázár szemrehányást tesz asszonyának, miért engedi vég nélkül kontóztatni Lipitlotty urat, a naplopó gavallért; Karnyóné zavartan mentegetőzik: „nem legényecske után esenkedik ő”, de mégis, csak „annyicska legyen a férfi”, mint a kötőtűje hegye, mégis férfi az a háznál…

Az özvegy életre-halálra szerlemes Lipitlotty úrba – és Lipitlotty úr meg is jelenik pesti módot majmoló eleganciájával és elbűvölő complimentjeivel. Felbukkan azonban a vetélytárs is, a másik semmirekellő, Tipptopp úr. Ő a párizsi divat bolondja, és miután megvívta nagy divatcsatáját Lipitlotty-tyal, kiszedi mellesleg ellenfele titkát is: Lipitlotty úr számokat álmodott, megjátszotta őket a lottérián, és most megrendíthetetlenül bízik a 25 000 aranyforintos főnyereményben. Tipptopp nem hisz a lottóban. Sokkal reálisabb nyereségnek tartja Karnyóné vagyonát, szövetséget köt tehát Borissal: üssék ki a nyeregből közös erővel Lipitlottyot, akkor Tipptopp veheti el feleségül az özvegyet, és ha majd a vénasszony elhalálozik, Boris léphet az örökébe.

Munkához látnak mind a ketten. Tipptopp megvesztegeti a helybeli lutrist, hogy „tévedésből” Lipitlotty számait rakja ki nyertesnek a lottón. Lipitlotty, elkábítva szerencséjétől, rögtön indul Pestre a pénzért, csak előbb szerelmes levelet küld Borisnak. (Ő is udvarolt titokban a lánynak.) Boris meg éppen csak erre várt, viszi a levelet egyenest az asszonyához, hogy Tipptopp érdekében leleplezze a csalfa udvarlót. Karnyóné feldúltan ront rá az útra kész Lipitlottyra, előbb a kontókat követeli tőle, aztán kétségbeesetten elengedi minden tartozását, de Lipitlotty így is, úgy is kineveti most már, és faképnél hagyja. Lipitlotty tehát ki van ütve a nyeregből, de Tipptopp terve mégsem válik be. Az özvegy méregért szalasztja Samukát a patikába, a mérget beveszi, és egy groteszk pantomim keretében elhalálozik.

Tipptopp, Lázár, Samuka, Boris és egy új szereplő, Kuruzs – a Tempefői Csikorgójának párja – ott siránkoznak a holttest körül; Kuruzs a továbbiakban minden eseményre elmond egy fűzfarigmust. Egyszerre csak megérkezik Lipitlotty. Megtudta útközben a csalást, és most – se szó, se beszéd – lepuffantja Tipptoppot, aztán meg saját magát, mert hogy Karnyóné miatta lett öngyilkos. És hogy a felfordulás még nagyobb legyen, megérkezik erre Karnyó is, a holtnak hitt férj, és bánatában, hogy „a tömlöcből kriptába érkezett”, meghal ő is menten. A komikus tragédiát végül Tündér és Tündérfi oldják meg. Vaskos paraszti tündérek ők; komikus táncot járnak a holtak közt, aztán feltámasztanak mindenkit: az özvegy visszakapja férjét, a vetélytársak kibékülnek, és Tipptopp elnyeri Borist, Kuruzs meg egy jó vacsora reményét…

A Karnyónét – teljes címén: Az özvegy Karnónyé s két szeleburdiakat csurgói tartózkodása idején írta Csokonai; elő is adatta tanítványaival 1799. szeptember 1-én, a csurgói iskolában. („Aki többet várna, menjen a londoni theatrumba…” – olvashatjuk az ősbemutató utóbeszédében Csokonai tréfás mentegetőzését.) Első, modern előadását a Nyugat irodalmi köre rendezte 1911-ben, a Vígszínházban, 1929-ben pedig az Új Színház társulata mutatta be. Legsikeresebb, kitűnő rendezésű előadása 1953-ban volt a Nemzeti Színház kamaraszínházában.

Cz. J. († CZIBOR JÁNOS)

Forrás: Színházi kalauz. Szerkesztette Vajda György Mihály. Második, bővített kiadás. Budapest, 1962.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése