Tanulmányait
végzé az ifjú. A leghírnevesebb iskolákban neveltették, hogy az élet iskolájában
jól megállja helyét. Még egy éjjel és ő az életbe lép. Hja! Milyen is lesz az
az élet! Mennyi remény, mily aranyos ábrándok feszítették szívét. Az élet
örömei szőtték szemeire az álmot… és ő boldogan szendergett el.
Álmában
megjelenik azonban egy angyal, és így szól:
-
Fiam! Te nemsokára az életbe lépsz. Engedd meg, hadd mutassam meg én neked az
életet. - Az angyal nyomban karjaira veszi az ifjút – és vezeté a nagy világba.
Fényes
palotába jutottak. Gazdagság és pompa mindenütt! A kábító fény, a vendégek
előkelősége örömre hangolták az ifjút. De kevés idő múlik – és az ifjú hirtelen
elszomorodik. Összerázkódva fordul és szól az angyalhoz:
- Vezess engem más helyre. Ahol nem látok
annyi tettetést és üres hízelgést.
Az
angyal enged az ifjú kérésének. És elviszi őt egy nagy hivatalba, hol százan és
százan munkálják a társadalom nagy érdekeit.
Az
ifjú arca kipirul. Ah – mondá -, ez lesz az én életem. Itt találom fel az
igazság mérlegét, itt számíthat a valódi érdem jutalomra.
De
fájdalom, az ifjú csakhamar látja, hogy mint esnek el az érdemes emberek. Mily
nehezen tör utat az igazság, hogy elkeseríti a küzdelmes életet az uralomra
jutott pártfogás. Bosszankodva ragadja meg tehát az angyal kezét és kéri,
menjenek tovább..
Most
egy nagy kórházba lépnek. Undok betegségben sínylődők fekszenek ott. Látják,
miként nyújtja ki a betegség a nemrég izmos test tagjait. Hallják a fájdalmas
nyöszörgést és szomorúan tapasztalják, miként borít sötétséget egyiknek
lelkére, másiknak szemeire.
-
Ah! – kiáltá az ifjú -, mily nyomorultak vagyunk, mi emberek! Menjünk,
siessünk, mert nem nézhetem tovább.
És
sietnek tovább… Óriási gyárba érkeznek. A munkások ezrei és ezrei túlfeszített
izmokkal vonják az igát. Egyszer csak zúgó morgás támad… a gépek megállanak, a
munkások vad ordítozásban törnek ki…
-
Menjünk innen – rebegte az ifjú. – De lelkem nyugodtabb helyre vágyódik. Ahol
nincs képmutatás, nincs igazságtalanság. Ahol nincs kenyérharc.
És
az angyal vezeté tovább. Csöndes polgárházakba, békés munkahelyekbe, a földmíves
egyszerű viskójába…
Az
ifjú figyel, kutat, végre így beszél:
-
Itt sincs teljes nyugalom. Itt sem találok egész megelégedést. Itt is látok
könnyező szemeket, sóvárgó szíveket… Elfáradtam – suttogá -, vezess még
nyugalmasabb helyre.
Az
angyal a városon kívülre vezeté. Csendes volt ez a hely, nagyon csendes. Pedig
ez is város. Lakói is vannak, és mily régi időtől. De a lakók ott porladoznak a
sírhalomban, a rideg föld ölében. Itt nincs irigység, átkos viszály és vihar
nem háborog, csak néma csend és békés szendergés tanyáz…
Az
ifjú szótlanul mereszté szemeit a sírhalmokra, aztán megütődve mondja:
-
Ez a temető! Te azt ígérted, hogy az életet mutatod meg nekem, és ide hoztál
a halál birodalmába. Én élni akarok
és te az élet végéhez hoztál engem.
-
Ifjú – szólott búcsúképpen az angyal – én azt mondom neked, hogy ott abban a
városban csak vándorolunk, az igazi élet bölcsője itt van!
Szólott
az angyal és – eltűnt.
…
Példázatot mondottam, de e példázatban végtelen erő és kimeríthetlen tanulság
rejlik. Az emberek változatos élethivatásuk közben szintén megteszik azt az
utat, melyen keresztül az ifjú az élet képét szemlélte. És íme, a hit bánatunk,
küzdelmünk, reményeink között hozzánk hajlik és olyan ellenállhatlan
meggyőződéssel mondja nekünk…
-
Hagyjátok egy pillanatra az élet gondjait. Vándorutatokban álljatok meg kissé.
Jöjjetek, nézzetek enszivetekbe, aztán megnyitom nektek a sírokat, és
megerősítlek abban a hitben, hogy nem csak mi, de a holtak lelke is él s a
világosság áldásáért emelik a nagy Istenhez epedő sóhajukat.
Ne
félj tehát a síroktól. Ahol az élet a halálban elnémul, ott a sírok lesznek
ékesszólókká. Amit az élet meg nem áldott, amire meg nem tanított, azt
megoldják, arra megtanítanak a sírok.
*
A
kegyelet szép szokása, hogy a halottak nyugvóhelyét kereszttel, emlékkel
jelölik meg. Ez a megemlékezés olykor Pazar fényben, legtöbbször az igaz érzés
egyszerűségében nyilatkozik.
Történjék
bármily alakban, egy bizonyos. Hogy az emberek a síriratokban minden időben és
egyértelműleg oly benső, természetünkből szakadt
eszmének, érzésnek adnak kifejezést,
hogy a gondolkodó elme figyelmen kívül nem hagyhatja.
Egy-egy
síremlék valóságos könyvnek tekinthető, melynek betűi ércbe, kőbe vagy fába
vannak írva, és melyből nagyon sokat tanulhat, aki komolyan tanulni akar.
Olvassátok, kérlek, olvassátok gyakran a sírfeliratokat – mondja egy kiváló író
-, mert azok legjobban megtanítanak az élet titkára, a szeretet mélységére,
mely meggyőzte a halált.
A
sírirat első szavai rendesen így szólanak:
- Itt nyugszik!
Tehát
már nyugszik! És míg élt, nem nyugodott? Az sem nyugodott, aki a kényelem
karjaiban ringatta keresztül életét? Ha a szegény, éhségtől, hidegtől,
nyomortól zaklatott ember megtalálta végre a sírban nyugalmát, azt értjük! De
miért mondják, hogy itt találta meg nyugalmát az a büszke úr, aki nagyszerű
palotájában gond nélkül élt, kinek tekintetét a szolgák egész serege leste. Hát
ha még az ilyen embernek sem volt nyugalma, akkor mi hát a nyugalom?
Igazság,
a századoktól és az egyetemes emberiségtől megpecsételt igazság, hogy az élet
nem nyugalom. Az élet harc, melyet át kell valósággal harcolnunk. Ez a harc
nagy részben itt folyik le szemeink előtt. De a másik része el van takarva
előttünk. Ott vívják a szívekben! Oh, ezek a harcok még rettenetesebbek.
Fegyverei a kétkedés, az irigység, a csalódás, a rágalom, a pénzszomj. Ne
higgyük hát, hogy csak a szegény ember sóvárog a nyugalomért. Nyugodni, pihenni
vágyódik minden ember. Nyugalmat keres a tudós, a tudatlan, a gazdag és
nyomorult egyaránt…
És
a sírfeliratok azt mondják, azt hirdetik, hogy az ember a sír ölében
megnyugszik. Pedig a sír nagyon zordon, titka kábítóan mély, hogy nézésébe
szinte beleszédülünk. De abba a legnagyobb szellemek is megnyugvással
tekintenek bele, mert a sírban is isten kezeinek nyomára akadnak.
Ez
általános hitnek, e közös meggyőződésnek ad magasztos kifejezést a költő.
Képzeletének
szárnyaival oda száll, hol az élet forrása van: a magas égbe, s midőn visszatér
a szomorú földre, így imádkozik:
Buzgón leomlom szined előtt dicső!
Majdan, ha lelkem záraiból kikél
S hozzád közelebb járulhat, akkor a mi után eped, ott eléri…
Addig letörlöm könyeimet és megyek
Rendeltetésem pályafutásain,
Merre erőm és inaim vihetnek.
Bizton tekintem mély sirom éjjelét!
Zordon, de oh nem, nem lehet az gonosz,
Mert a te munkád: ott is elszórt
Csontjaimat kezeid takarják. Bercsényi.
*-*
A
sírfeliratok azt is megmondják, hogy ki
nyugszik a sírban! Egy hatalmas fejedelem? Egy nagy bölcs? Egy népszerű
demagóg? Egy kereskedő? Egy világszépség vagy talán egy kérges tenyerű munkás?
Akárki,
de azt tudjuk, hogy mindegyiküknek egy lakóháza van – a szűk koporsó, a sír.
Ott nyugszanak egymás mellett sorban. Talán csak vékony földkéreg választja el
őket egymástól. Kiket? Akiket az életben
ledönthetetlen válaszfalak különítettek el. Ott nyugszik a dúsgazdag és
nyomorult Lázár. Ott a hatalmas úr és a remegő szolga.
Íme,
a sír megoldja azt a nagy kérdést, mely társadalmunkat ma is lázban tartja. És
nem is sikerül másnak megoldania, csak neki! A sír megtanítja az embert arra,
hogy az életnek összes méltósága, gazdagsága üresség, múló, ideiglenes állapot,
hogy a földön tulajdonképpeni nagyság nincs is.
Volt
Franciaországnak egy fejedelme. Amit az ember szíve, szeszélye kíván, megvolt
mindene. Pompa uralkodott palotájában. Tudósok, költők, művészek űzték unalmát.
A világ csudálta kincseit, és mikor már mindene volt, a történelem még életében
megadta neki a nagy nevet. És íme, ez a fejedelem is ott feküdt koporsójában.
Franciaország ékesen szóló püspöke szószékre lép, hogy elmondja a halotti
beszédet. És tudjátok-e, hogy kezdette beszédét:
-
Keresztény testvéreim! Nagy egyedül csak
az Isten!
Valóban
igaz! Nagy egyedül az Isten! Az Isten országának, a nagy örökkévalóságnak
kapuja előtt összeomlik minden nagyság, lehull minden pompa, semmivé lesz
minden gazdagság. Oda csak a lélek gazdagsága, nagysága és tisztasága léphet
be. Ott csak az marad meg számunkra, amit az ég számára írt e földön
biztosítottunk.
*-*
A
sírfeliratok továbbá így szólnak:
-
Élt tíz, húsz, harminc, ötven, hatvan,
hetven, talán nyolcvan és nagy ritkán több esztendőt!
Tíz,
húsz, harminc – száz esztendő! Mit ez az idők nagy tengerében. Tegyük fel, hogy
az élet mindenki számára megadhatná, amire eszünk, lelkünk és mondjuk érzékeink
vágyik,m ég akkor is mily kevés, mondhatni semmiség ez az idő arra, hogy
életünk céljában megnyugodhassunk. A bölcs is tűnődött és tűnődik folyton az
emberi élet határai felett. És mit mond? Nincs nagyobb boldogtalanság, mint
birtokában lenni és biztosan tudni, hogy mindennek néhány esztendő múlva vége
lesz. Ha a földnek minden zuga a boldogság ligete volna, ha megszűnnék minden
könny, minden nyomor: még akkor sem lehetnénk boldogok. Elviselhetlen félelem
tépdesné szívünket abban a tudatban, hogy hiszen ennek nemsokára vége lesz.
Most azonban, mikor oly sok ház, oly sok a csatamező, könnyes szem előtt
haladunk, ki fogja józan ésszel elfogadni és abban megnyugvást is találni, hogy
ezen gyorsan lepergő néhány esztendőért születik – s halandó?
Hogy
a síron túl élet van, azt a földi élet keskeny határai is bizonyítják. Az
emberiség lelkében hordozza a hitet, hogy a sírnál az élete nincs befejezve.
Míg útban van ezen reménnyel vándorol, küzd, nélkülöz és áldoz. Vagy nem
látjátok-e az apának szemeiben visszatükröződni azt a forr vágyat, hogy
gyermekeiben éljen, tovább éljen? Nem láttátok-e az anyát elmerengetni
leányának alakján, kiben lelkének, egész énjének folytatását szemléli? Nem
tudjátok-e, hogy a művésznek legnemesebb törekvése oly művet hozni létre,
melyben szelleme fennmaradjon? Így az életben. És mikor az élet véghatárán
egyszerre csak borulni kezd a látókör, mikor sötétté lesz előttünk minden… nem
tudjátok-e, hogy a haldokló nagy világköltő is világosságért epekedett?
Világosságot,
oly világosságot kér az emberiség abban a nagy, nehéz pillanatban is, mikor az
élet már-már a halál karjai közt van, mert az örök sötétség ellenkezik egész
életével.
És
világosságért esedezünk mi is kedves halottaink számára, miként azt temetőink
sírfeliratai hangosan bizonyítják…
*-*
Adj Uram nekik örök
nyugalmat
és örök világosságot, ezt olvassuk végre a sírokon.
*-*
Tehát
elismeri az ember, hogy az élet nagy titkának megoldásában sem a tudomány, sem
a szerencse, sem a hatalom világosságot nem gyújthat.
A
síroknál kéri tehát azt, az Istentől!
Mert
az ember azon perctől fogva, hogy öntudatra ébredt, keresi ezt a világosságot.
Kezét megfogja a tudomány és ővele is bebarangolja a világot. Kinyitja előtte
az emberi haladás nagy könyvét, letarolja a mezők virágait, ízekre szedi az állatvilágot,
a boncoló asztalon bemutatja az ember szervezetét, hogy világosságot gyújtson a
lét nagy titkaiba.
De
a gondolkozó ember ezzel a világossággal nem elégszik meg. Az emberi szellem
teljes világosságért eped. Fáradtan kiált hát fel ő is: Vezess oda, hol több
világosság van!
És
e pillanatban előáll a hit. Az a hit,
melyet Isten fia hozott a földre, akiről mondva van, hogy ő a világ
világossága. És nincs többé sötétség. A sírban nem a végenyészet borzalmait
látjuk, hanem egy örök szebb élet derengő világosságát.
Azért
van a síroknak oly hatalmuk és erejük, mert a hit virraszt bennük és felettük.
Nem az a rideg földgöröngy vonz minket a temetőbe. Nem azok a porladozó csontok
kötnek minket oda. Halottaink emlékezetét nem is a virágok vagy a hatalmas
emlékoszlopok tartják fenn, hanem az a benső, szellemi összeköttetés, melyet e
hit létesít.
A
hit arra tanít, hogy ha egy szeretett lény elköltözik, vele szemben
tehetetlenek nem leszünk. Mert ők élnek és felénk kiáltanak: „Könyörüljetek
rajtam, oh könyörüljetek!”
Azért
térdelünk a sírokra, hogy miként egykor gyöngédséggel elhalmoztuk
szeretteinket, úgy most, hogy nincsenek… imádkozzunk értük!
…
Ismertem egy boldog családot. A föld legszebb képe, aminőt csak Isten
alkothatott. Ott növekedett gyermekük abban a kis világban, melynek egyedül
éltek, melyért mindent feláldoztak. Reményt reményre szőttek, egyszer csak
elszakadtak a remények szálai. Az apát a halál kidöntötte a család szépen
viruló kertjéből, mint a hatalmas fát szokta a villám. Az anya vigasztalhatatlan
lett. Naponkint ott állott a temető sírjánál, mint egy érzéketlen márványszobor,
ajka se szóra, se imádságra nem nyílt. Egyszer aztán megszólalt.
-
Miért hagytál minket atya nélkül – mondotta elkeseredetten.
A
kis leányka anyja mellett állott, megragadta annak kezét, és így beszélt:
-
édes jó anyám, miért mondod azt, hogy atya nélkül maradtunk? Hát nem tudod-e,
hogy nekünk van még egy atyánk. Hiszen te tanítottál így imádkozni: „Mi atyánk, ki vagy a mennyekben.”
Az
anya összerezzent. Előbb az égre, aztán gyermekére veté tekintetét.
Fölszárította könnyeit… letérdelt a hantra, és imádkozott: Mi atyánk, ki vagy a
mennyekben, legyen meg a te akaratod.
Midőn
ma mi is újultan érezzük azon sebek fájdalmait, melyeket a sírok ejtettek
szívünkön, jusson eszünkbe, hogy azok a sírok Isten akaratában való
megnyugvásra tanítanak bennünket. Boruljunk le a megszentelt hantokra, és élő
hittel rebegjük:
-
Miatyánk Isten… Te vagy éltünk áldása, légy sírunk nyugalma és világossága.
Forrás: Heti Szemle
XIII. évf. 45. szám, Szatmár, 1904. november 2.