2019. okt. 22.

Ujlaki: Simon Péter




Titokzatos az éj körül, felleggel elborult, sötét,
Miként Judásnak lelke ma, midőn eladja Mesterét.
Künn néma csend… benn zajtalan… Jézus beszél övéihez,
Végbúcsuját rebegve el… utolsó estebédje ez.

„Én elmegyek s ti most velem ez egyszer nem jöhettek el…!”
„Uram akár halálba is követlek én, ha menni kell!”
Az Úr felel – komor a hang -: „Péter, vigyázz ez éjen át!
Te még ma engem megtagadsz, míg hallod a kakas szavát!”

S a csöndes éj homályiban a getszemáni kertbe fel
Sietve megy a kis csoport, hol Jézus válik tőlük el…
Imádkozik… Jeruzsálem ezernyi népe álmodó…
Csak a tanács készül s vele Judás közelg az áruló.

Oda suhanva meglepik… „Barátaim! mi czélotok?”
A szörnyű csók elcsattana… „Engem kerestek?... Én vagyok…!”
S elhurczolák, mint vérebek… Péter s János követi Őt
A főpap udvarába is, hol áll az Úr törvény előtt.

Letünt az éj csillára mind… Kiváncsin gyülni kezd a nép.
A csacska szolgahad tüzet gerjeszt s didergve fűtözék.
„Halál reá!” – zug most a zaj-; „Feszítsd fel őt!” – kiált amott…
„”Talán te is tisztelted őt?”” s egyik Péterre jutatott.

Nem ismerem, kiről beszélsz!”… „Keresztre el! – zajong a szó –
„Istennek mondta ez magát!” – „erősíti tanuskodó!”
S egy szolga Péterre tekint: „”Te is ez éjt vele valál
A kertben láttalak vele, ki ott halálra szánva áll!”

Barátom, esztelent beszélsz! Soha se’ láttam Őt; hiszen
Én jövevény vagyok e helyt, erősen tévedsz ugy hiszem!”
A nép dühöng, mint tengerár, ha dörgve zuzz’ a szirteket…
„Feszítsd fel Őt!” – riad a hang haragra hívón az eget.

Im’, egy cseléd Péterre néz: „”Ah, hangod árulód leve,
Tagadnod hasztalan, hiszen galileai vagy vele!””
Ugy éljek én! – esküm ha kell – hazudsz te álnok szolgafaj!
Előttem ismeretlen az, kit ott halálra kér a zaj!”

És most… mikéntha szél sivít, halálmadár hangja gyanánt,
A kakas reggeli szava harsan a hangos légen át…
Az Úr Péterre rátekint – s szemében annyi fájdalom! –
S az – mintha villám sujtna rá – föleszmél e pillantaton.

„Mit tettem én! Ah Jézusom!? Előre megmondád nekem!”
És felriad és elrohan fejéhez kapva hirtelen.
Magános zúg bús rejtekén tettét bánattal enyhíti,
Szive fájdalma óriás, patakként hullnak könnyei…

Forrás: Heti Szemle XIII. évf. 14. szám, Szatmár, 1904. Márczius 30.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése