I. Victor Hugo
II.
a)
A regény tartalma
b)
Szerkezeti felépítés
c)
A regény műfaja
d)
Szereplők – jellemek
III. Összegzés
Viktor Hugo a francia
romantikus irodalom legnagyobb hatású alakja, akit elsősorban regényíróként
ismert meg a világ, pedig verseiben és drámáiban legalább olyan jelentőségű
életművet hagyott hátra, mint regényeiben. Diadalútja a francia forradalomhoz
kapcsolódik, hiszen az ott gyűjtött élmények gazdagabbá, életszerűbbé tették
műveit.
A nyomorultak című regény a francia polgárság újkori történetét,
küzdelmét mutatja be. A regényeposz egy volt fegyenc testi-lelki
nyomorúságáról, egy közönyös, ellenséges társadalommal vívott harcáról szól. A
gazdag képzelettel megfestett, finom lírával átszőtt mű lebilincselő
kalandokkal tarkítottan meséli el a francia társadalomnak ezt a válságos
korszakát, amikor az írók, a költők, a művészek, de szinte minden haladó
szellemű polgár a barikádokon harcolt; azt, hogy egész Franciaország
nyomorgott, s ez a nyomorúság hogyan változtatta meg az emberek erkölcsi és
eszmei értékeit. Hugo a hatalmas történelmi regényben a bűn és bűnhődés, a
morál és a társadalom viszonyának kérdéseit feszegeti, és kitartó hittel
hirdeti, hogy a törvény betűjénél is erősebb az emberi igazság.
A hatalmas, nagyívű mű – a
waterlooi csatától az 1830-as forradalom évéig mutatja be Franciaországot öt
nagy részen át. A részek – a főszereplőket középpontba állítva – a regény
alcímeit adják. A hősök jellegzetes romantikus karakterek, mindegyik főbb
szereplő egy-egy tulajdonságot testesít meg. A szereplőket az események
fordulataival mind jobban megismerjük, egyéniségük a mű végére válik teljessé.
A regény szerkezetét három tényező szabja meg.
Hugo elsősorban romantikus regényt akart írni, ezért mindenütt az ellentétek
kiélezésére törekedett, melyeket a párbeszédek fordulatával fejez be, vagy
éppen félbeszakít, s közben téziseinek ad helyet. Így válik a regény a
lélekábrázolás nagy színterévé. Az író minden társadalmi, gazdasági, politikai
kérdésben hallatja szavát. Hugo nagy remeke, A nyomorultak, tézisregény,
melyben a bűnös ember, az elítélt vétke megbocsátható, hiszen társadalmi helyzete,
szegénysége, kiszolgáltatottsága vezette a bűnbe, de elég egy felkaroló ember
segítő szándéka, hogy a „bűnös lélek” megtalálja a helyes utat, és életét a
továbbiakban igazságosan, becsületesen élje. A megtisztulás után a főhős (Jean Valjean) áldozatos életet él, a
közösséget szolgálja, és még az állandó üldöztetés is csak tovább erősíti
hitét, hogy becsületesen éljen. Hugo ezzel a tézissel nemcsak francia problémát
vet fel, hanem a világ lelkiismeretét akarja felrázni. Az író a valóságból vett
alakjaival és azok cselekedeteivel tette művét hitelessé. Myriel úr romantikus alak: könnyelmű ifjúnak indul, és szent életű
püspökké válik. A püspök és Valjean találkozása tipikusan groteszk: a meglopott
püspök még azt is odaadja kifosztójának, amije megmaradt. Jóságával eléri azt,
hogy Valjean jó útra térjen. Fantine
sorsának bemutatásánál is Hugo szembeszáll kora társadalmi felfogásával, és azt
mondja ki, hogy Fantine-nak az anyaság nevében kellett ledér életet élnie,
hiszen otthon éhes gyermeke várta. Az író együttérzésünket nemcsak az elhagyott
grisette, hanem a nyomorúságos sorsban élő asszony és gyermeke miatt kelti fel.
Fantine találkozása Valjean-nal groteszk módon alakul, és életük összefonódása
is sorsszerű.
A bűnügyi rész után ismét történelmi szakaszt tár fel az író, most Lajos Fülöp uralmát mutatja be. Hugo ábrázolása elfogultnak, egyoldalúnak
és bizonytalannak tűnik: a forradalmárokat a civilizáció vadembereinek nevezi,
és a forradalom kimenetelét Istenre bízza.
Majd ismét romantikus rész következik: két nagy szerelem
történetének a bemutatása igazi romantikus eszközökkel, ahol a szerelmesek
egymásra találnak. A lírai hangulatot a rémregények szörnyűségeit bemutató rész
követi: az 1830-as forradalom epizódja, és egy csodálatos jellemű suhanc – Gavroche hősi halála. Hősi, de
értelmetlen, s főleg igazságtalan. Hugo arra figyelmeztet, hogy a forradalom
mindig fájdalmas áldozatokat követel, de a „jobb” reményében ezeket az
áldozatokat vállalni kell, mert változást, megújulást, javulást csakis így tud
az emberiség elérni. A regény idillikus
képekkel záródik: Marius
feleségül veszi Cosette-et. A Valjean halálát bemutató jelenetsor melodráma: az
egykori fegyenc – mivel felfedte önmagát – nem mer visszatérni házába, mert
érzi, hogy őt ott nem fogadják szívesen. Hiába tett jót Fantine-nak,
Cosette-nek, Mariusnak. Mire ők is rájönnek erre, késő, Valjean már halott. A
fájdalmas küzdelmek, áldozatok emlékét az új kor békéjének hajnala lengi át.
A nyomorultakat mondanivalójának
mély humanizmusa teszi a világirodalom egyik legértékesebb művévé. Hugo
bebizonyította, hogy a bűnös ember, ha olyan társadalmi közegbe kerül, ahol
segítik, odafigyelnek rá és éreztetik vele, hogy ő is hasznos tagja tud lenni a
társadalomnak, akkor meg tud javulni, és tisztességes életet tud élni.
(Forrás:
Házi dolgozatok könyve – A romantika irodalmából 24-26. old. – Szerkesztette
Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó)
miért ilyen hosszú ez
VálaszTörlésmeg miért kell nekem ilyet tanulnom jeez