I. Németh László írói módszere
II.
a) A regény keletkezése
b) Műfaj
c) Alapkérdés
d) A női lélek ábrázolása
e) Szerkesztés
f) Üzenet
III. Összegzés
Németh
László regény-, dráma- és esszéíró, a 20. századi irodalom egyik legsokoldalúbb
alakja. A magyar regényírás társadalomábrázoló és lélektani hagyományának
folytatója és megújítója. Újítva vonta be művészetébe az elvont gondolkodást,
az alkattan és a lélektan vívmányait. Műveiben többnyire egyetlen ember
életének eseményeit rajzolja meg, s erre a „vonalra” nagyon tudatosan és
ésszerűen építi fel az egész művet.
Az
1933-tól 1945-ig terjedő időszakban az egyre fokozódó veszélytudat, a
történelmi fenyegetettség érzése jellemzi Németh László munkásságát is. Ebből a
korszakból fakadt elkeseredése, világidegensége és iszonyata, mely a ’30-as,
’40-es évek fordulóján írt műveiben jutott el tetőpontjára. Ilyen regénye az
Iszony, amely talán a legtökéletesebb műve. Az ösztönös megérzés, az intuíció,
ami a regény megírását ihlette, már kezdettől fogva fontos szerepet játszott
Németh László művészetszemléletében. Szerinte az intuíció olyan tudás, melyet
az ember használ, de nem ismer.
Az
író egy végzetes történelmi korszakban veti fel a minőség hiányából származó
iszonyérzés problémáját. Kárász Nelli lélek- és érzelemvilágán keresztül fejezi
ki azt, amit a saját közérzete táplál.
A
regény tudatregény, melyben az író elsősorban a szereplők lelkivilágának
bemutatására helyezi a hangsúlyt, ám a lélekrajz mellett a magyar középréteg
társadalmilag hiteles rajza is kibontakozik.
A
mű fő kérdése az, hogy szabad-e gazdasági érdekből házasodni. Az elszegényedett
pusztai bérlő lányának, Kárász Nellinek és a gazdag parasztpolgár Takaró
Sanyinak a házasságában két ellentétes vérmérséklet és életstílus próbál
összeilleszkedni teljesen reménytelenül. Nelli egész lénye merő tiltakozás a
házasság ellen. Büszke, gőgös, magányra született alkat, vele ellentétben Sanyi
társaságkedvelő, hangos, dicsekvő ember. Mindketten tönkremennek a
kapcsolatban: Nelli szörnyeteggé válik, Sanyi viszont képtelen átlátni a
helyzetet, kitörni belőle, s így áldozattá válik.
Férje
halála után Nelli megbékél, alakja katartikus módon megtisztul. A regény
különlegessége abban rejlik, hogy az elvont probléma felé mutató érzésvilágot
egy sajátos női lélekállapoton keresztül vetíti ki az író. Kárász Nelli
intellektusának tudatos és tudat alatti mozgása képezi a probléma
kibontakozását. A mű mondanivalója az, hogy az ember csakis úgy élhet boldogan,
ha kiismerte saját magát. Aki önmagával sincs tisztában, az érzéseit sem tudja
megokolni. Nelli nem ismerte magát eléggé, azt hitte, tulajdonságai felületi
tulajdonságok, melyek bizonyos hatásokra – a megérintett szerelem, majd a
házasság – következtében eltűnnek. Magányos, zárkózott, befelé élő lány, s ezen
nem lehetett változtatni. Így született, ezt örökölte apjától. Szinte apja volt
az egyetlen ember, akit igazán szeretett. Szerette, mert olyan volt, mint ő
maga. Nem beszélt sokat feleslegesen, járta a pusztát, és ez kitöltötte az
életét, mint ahogy Nelliét is kitölthette volna a családi fészek megteremtése,
ha Sanyi békén hagyja, vagy ha magához illő társra talált volna. Látszólag
semmilyen ok nem volt arra, hogy Sanyitól iszonyodjon. Hogy mégis így volt,
arra talán a biológia adhatná meg a választ: vannak emberek, akik egyszerűen
nem illenek össze, nem tudják elviselni egymást. Ilyen körülmények között
azonban Nelli erényei, értékei visszájukra fordultak. Ő nem frigid nő, mint az
első pillanatban hinné az ember, csupán a férfi és a nő viszonyát az alantas
szenvedélyek felszabadulásának érzi. S talán azért érez így, mert nem
szerelemmel szereti a férjét. Ő azért viseli el Sanyit, mert a körülmények így
hozták: hiszen mindkét családnak az állt érdekében, hogy a fiatalok
összeházasodjanak. Nelliben mindvégig ez a kettős tudati és lelki folyamat
zajlik. Még kislánya születése sem tudja megváltoztatni érzéseit, nem képes
többre, mint a sajnálatra és némi gyengédségre. Olyan, mint a vadmacska: aki
közelít hozzá, azt megmarja, s csak nagyon ritkán tud dorombolni.
Sanyit
nemcsak Nelli iránt érzett szerelme, szeretete hajtja, hanem biológiai ingere
is. Ő valóban szereti feleségét, büszke kislányára, viszont nem tud kibújni
bőréből, ő sem tud alkalmazkodni feleségéhez, s marad az, aki addig is volt:
„zsíros képű” ember. A „pusztai kisasszony” és a „falusi gavallér” történetének
keretében az élet két arculata jelenik meg előttünk. Az író Nelli tragédiáján
keresztül mutatja be az élet alapvető problémáját: a minőség és a
minőségnélküliség küzdelmét, mely mindig is foglalkoztatta az emberiséget.
A
regény nyugalma abból fakad, hogy Nelli már megnyugodott állapotban idézi fel
emlékeit, tehát emlékező regény. Szerkezetileg is így épül fel: ezt a
gondolkodási folyamatot rögzíti, feltárja a hős önelemző, önértékelő
emlékképeit. A regény olyan képsorból tevődik össze, amelynek szerkesztésmódja,
tagoltsága és ritmusa a hős lélekállapotával, gondolkodási folyamatával van
összhangban.
Egy
haláleset mindig megváltoztat valamit. Nelli személyiségének változását és
tragikus sorsának alakulását mindvégig a sorra bekövetkező halálesetek
határozták meg. Amikor ki akarja kosarazni Sanyit, akkor váratlanul meghal az
édesapja, így anyja szinte belesodorja a házasságba. Egy évi házasság után
Sanyi apja hal meg, át kell vennie a gazdaságot, be kell költözniük a faluba,
ami Nelli számára idegen és ellenszenves világ. Szeréna néni halála végleg
Fáncshoz köti Szeréna néni halála a menekülés útját zárja el, a másik három
halál pedig Fáncshoz és Sanyihoz köti. Végül az ötödik halál, Sanyié, teheti
csak szabaddá őt, emberi és gazdasági értelemben is független, a maga sorsáról
határozni tudó emberré.
A
regény három részre tagolódik. Az első rész a főszereplőnek az esküvőig tartó,
az elidegenüléshez vezető útját rajzolja meg. Nelli rádöbben kiszolgáltatott
helyzetére, és kénytelen elfogadni egy olyan létformát, amely a továbbiakban
már csak hazug komédia. A második rész a házasság története. Nelli egyre jobban
iszonyodik férjétől. Végül már annak halálát kívánja, majd egy ágyban folyó
védekező dulakodásban akarva-akaratlanul megöli. A történet vége az asszony
férje halála utáni állapotát írja le. Nelli nem érez bűntudatot, tisztában van
azzal, hogy amit tett, természete tette, s kiszabadulva méltatlan helyzetéből
visszanyeri lelke nyugalmát: az emberi dolgokat most már irgalommal szolgálja.
Visszaköltözik belé a segítőkészség, a humánum és a megbocsátó részvét.
Mindaz,
ami a huszárpusztai és a cenci séták között történt, számára zavaros álomnak
tűnik. Önelemzésében felmerül ugyan, hogy ha másképp fordul az ifjúsága, talán
ő is tudott volna asszony lenni. A sors fintora, hogy éppen Sanyi testvére,
Imre erősíti meg ebben a nézetében, akinek házassága ugyanolyan, mint az övéké
volt, csak a létközösségben Imre a „minőségi” ember, és felesége, Rózsa, a
„cigányos”. Imre ezt mondja Nellinek: „Két ember viszonya nagyon sötét dolog…
Főként a házasságban.”
Nelli
a mű végén visszakerül a „természetbe”, ahová mindig is vágyott, ami
„kielégítette” őt az életben, ami boldogságot, megnyugvást jelentett számára.
Még lányként a palántázás nyújtott számára örömöt az életben, most, a cenci
erdőben, egy kórházban gondozhatja a beteg gyermekpalántákat, ahol önkéntes
ápolónőként dolgozhat. Nelli az idő múlásával megtalálja lelki szabadságát:
megbékél önmagával. Lánya által a múltja és a férje emléke is közel kerül
hozzá. Gyermekét úgy neveli, mint aki a számára nem más, mint: „egy darab rám
bízott, szegény emberiség”.
Az
író gazdag intellektusa megmutatkozik a hősök által meglátott vagy átélt
problémák néhol már orvosi-pszichológusi pontossággal megírt lélekrajzában.
Németh László regénye nemcsak a hagyományosan vett realista lélekábrázolás,
hanem egyben jellegzetesen 20. századi tudattörténet is.
Forrás: Varga Zsuzsanna:
Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák
Edit - ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése