Radnóti Miklós: Levél a hitveshez kézirat
Forrás: www.pozitivnap.hu
I. Radnóti Miklós
II.
a) A költő indulása
b) A fasizmus előretörése
c) Munkaszolgálat
d) Hazaszeretet
e) Szerelem
f) Eklogák
g) Utolsó versek
III. Összegzés
Radnóti
József Attila mellett a két világháború közötti évek legkiválóbb költője, az
antifasiszta líra képviselője. A rend, a harmónia igenlése, az értelem
tisztelete, a költemény erőteljes megszerkesztése, a fegyelmezett formák
építése, ezek költészetének legfőbb ismérvei.
20
éves, amikor megjelenik első verseskötete, a Pogány köszöntő, melyet a kritika kedvezően fogad. Ez arra
ösztönzi, hogy az irodalomhoz közelálló pályát keressen. 25 évesen
irodalomtörténeti doktorátust szerez a szegedi egyetemen, de zsidó származása
miatt tanári állást nem kap. Költőként a Nyugat ún. „harmadik nemzedékének”
tagja.
Radnóti
első verseiben a fiatalság lázadása és derűs életöröme szólal meg. Szembefordul
az őt körülvevő ellenséges társadalommal, a természet szépségében és a
szerelemben keresi az élet igazi értelmét. Stílusában, verseinek szabad verses
ritmusában felismerhetjük az avantgárd hatását; de képeinek plasztikus
megformálása és a szabad versen átütő klasszikus, görög-római ritmuselemek már
költészetének klasszicizálódását mutatják. A Mint a bika című versének képeiben felismerhetjük a klasszikus
római költészet hatását, ritmusában pedig a hexameter kísérő ütemét.
1933-tól
Radnóti költészete tartalmában elkomorul. Világosan látja, hogy a fasizmusnak
törvényszerűen vereséget kell szenvednie, nem szűnik meg hite egy jobb világ
eljövetelében, de úgy érzi, elszigetelten áll szemben a barbársággal. A
fasizmus németországi győzelme, a hatalomnak a hazai munkásmozgalom elleni
kemény, megtorló fellépése a védekezés, a helytállás, a passzív rezisztencia
moráljának kialakulását idézi elő Radnótinál. A sötétség erői előbb az emberhez
méltó élet feltételeit számolják fel, majd a költő emberi méltóságán ejtenek
sebeket. A zsidótörvények bevezetése a legkomolyabb életveszedelem formáját
jelentik számára. Tudja, hogy ebben a kegyetlen harcban el fog bukni. Az
1935-ben megjelenő kötetének a „Járkálj
csak, halálraítélt!” címet adja. A fasizmus uralomra jutától kezdve
kétszeresen is halálraítéltnek érezte magát: származása miatt és világnézete
miatt is. A kötet címadó versében jelképesen értelmezi élethelyzetét: a táj
leírása és megjelenítése ad alkalmat az értékek pusztulásának kiáltásszerű
hangsúlyozására. A kegyetlen kór gerincét nem töri meg; keményen vállalja a
szembeállást „… mint a sok sebtől vérző, nagy farkasok”. Kötetében
megfogalmazza az értékek védelmében tanúsítandó helytállás erkölcsi parancsait
és stratégiáját. Hősiesség ez a javából: a szellem emberének pózok nélküli,
elszánt és sztoikus hősiessége.
Ezek
az érzések és gondolatok szólalnak meg a Himnusz
a békéről című versében, ahol már csak a jövendő reménységeként szólhat a
békéről: „megfagyunk / e háboruk perzselte télben itt, / ahol az ellenállni
gyönge lélek / tanulja már az öklök érveit.” A fasizmus európai terjeszkedése
egyre közelebb hozta a háborút. Még béke volt, de már érződött benne a veszély.
A spanyol polgárháború a világháború főpróbája volt, s ezt második párizsi
útján különösen pontosan érzékelhette a költő. A Hispánia, Hispánia soraiban ezt írja le. A „halálköltészet”
tragikus előérzetek megfogalmazásával veszi kezdetét. Amikor már mindenfelől
baljós szelek fújnak, írja meg 1933-ban a Mint
a bika című versét, melyben a darwini képlettel élve a pusztulás
elkerülhetetlenségének sejtelmét fejti ki. Az erőtől, élettől duzzadó fiatal
állat alakja egy nemzedék életérzésének a kifejezője. Azé a nemzedéké, amelyik
akkorra érett férfivá, amikorra Európát újra háborús készülődések fenyegették.
A háború előérzete saját halottait is felidézi emlékezetében. 1939
augusztusában írja az Ikrek hava
című prózai írását, amely Napló a
gyerekkorról. Nem módszeres emlékezés, hanem lírai próza ez: a költő
gyermek- és ifjúkorának néhány lényeges pillanatát idézi meg, s rávetíti a
jelenkorra. Mivel Radnóti személyes sorsában a gyermekkor sem a védettséget
jelentette, az első világháború képei, az apa halála, a titok megismerése, hogy
akit édesanyának hitt, az csak nevelőanyja, mind a zaklatottságát erősíti.
Tragikus
és felemelő, hogy Radnóti lírájának teljes kibontakozása 1943-ban és 1944-ben,
a fasizmus magyarországi tombolásának idején következik be, amikor a költő
kiszolgáltatott áldozatként hányódik a munkatáborok poklában.
Radnótira
jellemző, hogy köteteit maga rendezi sajtó alá, így a hangsúlyos helyekre
hangsúlyos verseket tesz. Így lett a Pogány
köszöntő című könyvének utolsó verse a Kortárs
útlevelére. Ezt a legtágabb közeghez, a kortársaihoz írja, akik ugyanúgy
átélik mindazt, amit ő maga: „Surranva kell most élned itt, sötét
vadmacskaként”. A műben a lehetséges magatartásformákat vázolja fel:
vadmacskaként küzdeni egy hamis eszméért vagy talpnyalóként. Mindkét viselkedés
csak arra való, hogy gerinctelenségük miatt leköpjék saját magukat azok, akik
így viselkednek. Ezzel szemben az egyetlen lehetséges emberi reakció a lázadás
a kor és a fennálló eszmék ellen. A méltó jutalom pedig meglesz, hiszen „hogyha
lázadsz, / jövendő fiatal koroknak embere hirdet / s pattogó hittel számot ad
életedről”.
Személyes
sorsa ellenére 1944-ben tör fel ajkáról a hazaszeretet forró vallomása, a Nem tudhatom… című vers képsoraiban.
Amikor évszázadokkal előbb Balassi hazájától búcsúzott, versének fájdalmas
szépségét és hitelét az biztosította, hogy nem nagy szavakat használt, hanem
apró, személyes, lírai képekben vallott arról, mit jelent számára a haza.
Radnóti is ezt teszi. Az ellenséges repülő számára térkép a táj, amelyen
elpusztítandó célpontok sorakoznak. A költő számára a nagy előd: Vörösmarty
Mihály szülőhelye és apró, fájdalmasan boldog emlékek sora, amelyek ehhez a
tájhoz kötik: „és ott a park, a régi szerelmek lábnyoma, / a csókok íze számban
hol méz, hol áfonya, / s az iskolába menvén, a járda peremén, / hogy ne
feleljek aznap, egy kőre léptem én.” Balassi tudta, hogy a hatalom terrorja
ellenére élnek ezen a földön dolgozók, tiszta költők és csecsszopók, „akikben
megnő az értelem” -, s ők lesznek a jövő letéteményesei. Ezért nem a
kitaszított ember bosszúálló dühével fordul szembe hazájával, hanem a jövőt
féltő, ebben a jövőben bízó hazafi gondjával: „Nagy szárnyadat borítsd ránk
virrasztó éji felleg.”
A
hazaszeretet az igazi tartalma a Töredék
című költeménynek is. A vers valóban befejezetlen, töredékes, de arról a
rettenetes időről éppen ezért hibátlan vallomás. Minden versszak az „Oly korban
éltem én a földön” sorral kezdődik s ez úgy hat, mint egy távoli sikoltás. A
szójátékszerű rím mondja ki a vers mondanivalóját: „az ország megvadult s egy
rémes végzeten / vigyorgott vértől és mocsoktól részegen.” „Oly korban éltem én
e földön”, amikor az ember önként, kéjjel ölt, amikor a besúgás, a hazaárulás
és a rablás számított hősiességnek, amikor a tisztességes embernek bujdosnia
kellett, és az öngyilkosság látszott az egyetlen kiútnak. A költő elhallgat,
hiszen ennek a kornak a borzalmait csak a bibliai átkokat szóró Ézsaiás próféta
mondhatná ki.
E
szörnyű korban egyetlen szövetségesre számíthat, feleségére, hitvesére. Radnóti
költészetében mindvégig ott van a szerelem. Magánéletében boldog, harmonikus
szerelemben volt része. Ezt tükrözi lírája is. A szerelem, a házastársi
kapcsolat a biztos pont életében, ez segíti abban, hogy felülemelkedjék a
hétköznapok szörnyűségein. Nemcsak menedék ez a szerelem, hanem szövetség is.
Radnóti nemzedéke tud először társadalmilag is példát adni arra, hogy a férfi
és a nő kapcsolata egyenrangú emberek szövetsége, s nemcsak a családi életben,
hanem a munkában, a politikában, a világnézetben is. Az 1943-ban írt Tétova óda
ennek a szerelemnek a kifejezője. Ebben a versben fejeződik ki Radnóti arc
poeticája is: „mert annyit érek én, amennyit ér a szó / versemben s mert ez
addig izgat engem, / míg csont marad belőlem s néhány hajcsomó.” Akinek a
költészet a hivatása, azt a versek értéke minősíti, s e felelősség a sírig
tart. Mesterségének alapkövetelménye, hogy pontosan fejezze ki magát. De éppen
ez a feladat bizonyul a legnehezebbnek is, mert nemcsak a köznapi ember, hanem
a költő is a tehetetlenséget érzi, amikor szerelmi érzéseit kellene kifejeznie.
Radnóti
költészete a világháborús években nőtt naggyá. A puszta fizikai lét
fenyegetettsége, a megalázottság nem ölte meg benne a költőt, hanem épp
ellenkezőleg: a vers lett számára a legfőbb életben tartó erő. A vers munka
volt és harci cselekedet. Nemcsak személyes létezésének adott értelmet, hanem
mementó is volt és lázító hangú riadó a fasizmus korában.
Radnóti
költői pályájának utolsó, tragikus szakaszában igen gyakran klasszikus költői
formákhoz nyúlt vissza. Megszaporodnak hexameterei, Vergilius mintájára
felújítja az antik „eklogát”. A klasszikus rend harmóniáját áhítozza kora
szellemi zűrzavarában, a vad jelennel szemben az antikvitás tisztább humánumát,
a természethez közelebb álló erkölcsét és szépségét villantja fel. A klasszikus
forma választása lehetővé tette számára, hogy epikus tárgyszerűséggel rögzítse
borzalmas napjainak élményeit és riasztó látványait. A láger szenvedései között
a költőt egyedül a feleségére való emlékezés köti még a távoli élethez. Erről
szól a Levél a hitveshez című verse.
A lüktető-hullámzó érzelmeket plasztikus, szinte tapintható képek, egyszerű, de
elragadó költői nyelv mondja el. A „háborúba ájult” Szerbia tájai idézik a
hitves alakját, aki biztos és súlyos volt, mint a zsoltár, és „szép mint a fény
és oly szép mint az árnyék”. Hitvese és barátja egyszerre jelenti számára a
szerelmet és a szabadságot, ezért kell visszavergődnie hozzá, amint erről az
utolsó versszak reális és fantasztikus, gondosan kimért és szabadon áradó sorai
vallanak: „…bíbor parázson, / ha kell zuhanó lángok közt varázslom / majd át
magam, de mégis visszatérek; / ha kell szívós leszek, mint fán a kéreg, / s a
folytonos veszélyben, bajban élő / vad férfiak fegyvert s hatalmat érő /
nyugalma nyugtat s mint egy hűvös hullám: / a 2 x 2 józansága hull rám.”
Utolsó
versei, az Erőltetett menet és a Razglednicák a halálmenet szörnyű
élményeiről adnak hírt. Az Erőltetett menet című versében a tudósító
tárgyilagosságával fényképezi a menetelő fogoly tudatvilágát, a halál felé
menetelők meg-megbotló lépéseinek az ütemét idézik. Bolond, aki „vándorló
fájdalomként” továbbmegy, hiszen az otthon, az asszony és +egy bölcsebb, szép
halál” reménye nem egyé illúziónál. Az otthont szétzúzták a bombatámadások, és
„félelemtől bolyhos a honni éjszaka”. Az „Ó, hogyha hinni tudnám” fél sor
érzelmi fordulatot jelez. A vánszorgó emberben az otthon idilli képei tűnnek
fel: a hűs veranda, a szilvalekvár íze, a nyárvégi csönd, álmos
gyümölcsöskertek, Fanni szőke haja – csak a kettétépett és zökkentett sorok emlékeztetnek
a valóságra. Az Erőltetett menet halálos ritmusa a legyőzhetetlen emberi reménykedés szavait
dobogja: „de hisz lehet talán még! / a hold ma oly kerek! / Ne menj tovább,
barátom, / kiálts rám! s fölkelek!”
Ez
a mű tökéletes példája annak, miként és milyen körülmények között képes egy
csodálatos elme valami nagyot alkotni. A körülmények embertelenek voltak,
Radnóti mégis ügyelt arra, hogy a szerkezet tökéletes legyen, és minden versláb
megtalálja a helyét.
A
négy Razglednica szembenézés az elkerülhetetlen
halállal, és hűvös híradás a barbár embertelenségről. A költő tarkón lőtt hulla
mellé zuhan, „Így végzed hát te is,” – súgja magának – „csak feküdj nyugodtan.
/ Halált virágzik most a türelem.”
Radnóti
bizonyos értelemben sérthetetlenné vált a borzalommal szemben. Annyira biztos
volt halála bekövetkeztében, hogy úgy élt tovább, mintha az máris beteljesedett
volna rajta. Ez az állapot nyitotta meg költészetének új útjait. Versei nemcsak
az embertelen, barbár korról, a kiszolgáltatott ember szenvedéseiről vallanak,
költészete a szépségnek, az emberi tisztaságnak és méltóságnak, a sorson
felülemelkedő emberi hősiességnek is művészi dokumentuma.
Forrás: Varga Zsuzsanna:
Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák Edit
- ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése