2014. márc. 21.

A magyar líra a 20. század második felében néhány szabadon választott költő munkásságán keresztül



I.       Társadalmi háttér
II.
a)      Weöres Sándor
b)      Pilinszky János
c)      Nagy László
III.    Összegzés

1945 után Magyarország a teljes társadalmi, emberi és kulturális újrakezdés országaként próbált magára találni. Nemcsak az élet alapvető szükségleteinek megteremtését tűzte ki célul „államunk és pártunk”, hanem kulturális irányvonalat is megpróbált kijelölni. Több tévedés belátására lett volna szükség ahhoz, hogy művészeink, gondolkodóink szabadon kifejezhessék önmagukat és mindazt, amit maguk körül megtapasztaltak, de erre sokáig nem került sor. Sokan csak az asztalfióknak írhattak, míg mások megpróbáltak a különböző lehetőségekkel élni, túlélni. Az irodalom fejlődésének gátat szabni – a legmagasabb fok illúzió, még egy olyan közegben is, mint Magyarország.

Több fontos változás észlelhető: egyeseknél a számvetés, a meditáció, a harmóniakeresés, a természetelvű remény a letisztult klasszicizmus hangján szólal meg. Mások lírájában a mítoszi hosszúversek válnak meghatározóvá. Az egyéni személyesség helyett az ős-egészre is figyelő általános alany szólal meg, teljesen új szemléletet meghonosítva. Kibontakozik a látomásos-szimbolikus-mítoszi költészet, s megjelenik a tárgyias-elvont, objektív líra is.

A Nyugat ún. „harmadik nemzedékéhez, az Ezüstkor”-hoz tartozik: Weöres Sándor


költészetünk legegyedibb alakja. Nagyon fiatalon figyelnek fel tehetségére olyan jelentős alkotók, mint  Babits, Kosztolányi, Kodály. Pályája a modern klasszicizmus jegyében alakul. Jogi, bölcsészeti tanulmányokat folytat, filozófiából doktorál.

Lírája hallatlanul sokszínű. Egyszavas alkotásoktól nagy terjedelmű eposzokig, pár strófás gyermekversektől tragikus kicsengésű filozófiai költeményekig. Mindennek ösztönösen birtokában van, mégis új utakat keres. Alkotásai akusztikai formájukkal az átmenetek sokféleségét mutatják a prózaiságtól a zeneiségig. Virtuóz verselései készségének köszönhetjük a modern magyar gyermekirodalom klasszikus darabjait, amelyeket a Rongyszőnyeg ciklus foglal össze. A Medúza kötet 120-at tartalmaz, az Egybegyűjtött írásokban 160-ra szaporodott a számuk. E ciklus sokféle verse például népdal ihletésű, szonett, epigramma. A ciklus 99. darabja az Őszi éjjel izzik a galagonya kezdetű. Az őszi éjjel izzó galagonya a magányosság költői megidézése, ugyanakkor az életben való kiszolgáltatottság és a mulandóság is.


Az 1943-ban megjelent Medúza kötettől a hatvanas évek végéig számíthatjuk Weöres nagy, érett pályaszakaszát. Lírájának bölcseleti hajlama a Fogak tornáca (1947) című kötetben mélyül el. Ebben találjuk egyik legjelentősebb költeményét, a 20. századi freskót, mely már politikai természetű állásfoglalás: a költőnek a történelemmel szemben érzett bizalmatlanságát fejezi ki.

Weöres szerint a látható történelmi változások nem lényegiek, csak felszínét adják egy valójában időtlen folyamatnak. A történelem egyetlen egész, önmagában mozgó világ, káosz, amelyben „lódulunk itt föl-le, föl-le,…” Ebből a kaotikus kavargásból csak úgy tud az ember kiszabadulni, ha visszaemlékezik a kezdetre, amikor még nem így volt. A vers a történelmi vergődésről szól, és elutasítja mindazt, ami e század sokat szenvedett emberét megnyomorította és megkeserítette. „Felhőkakukkvár”-nak, hiú és ostoba építménynek minősíti az emberi civilizációt, amely olyan lomokkal van teli, mint „én”, „enyém”, „velem”. Kárörömtől sem mentesen állapítja meg: „végre felbillent, / s alatta felgyűlt ganajba zuhant”. Az 1946-ban megjelent vers a háború borzalmaira is utal, de az „újjáépítés” kétellyel szemlélt párt tülekedésének fenyegető jelenére is.


A Merülő Saturnus című kötet a más költő stílusába beleérző, más formába bújó költő műve. A kötet címadó verse Eliot emlékének szól. A drámai monológban a vers beszélője Saturnus, a római mitológia istene, akit a téli napfordulókor: „az új fény megszületésekor” ünnepeltek. A természet megújulásának és a nappalok hosszabbodásának kezdete feletti örömben a mitológia szerint mindenki részt vehetett. Az ünnep által is felidézett saturnusi világ tűnik el a műben, a címben szereplő „merülő” jelző a visszaordíthatatlan pusztulást érzékelteti. A költő Saturnusként jelenik meg. Az egyes figurák szerepjátékát eszközként használja fel gondolatai, érzései közvetítésére. Háromszor teszi fel önmagának a kérdést: „Bánjam-e?” Az önvizsgálat kérdései három részre bontják a verset, a strófák a múltat, a jelent és a jövőt mutatják be. A válaszok közönyről, beletörődésről és lemondásról tanúskodnak. Az új korszaknak nincs szüksége pásztorára, vagyis arra a személyre, aki a művészetet, a kultúrát jelképezi, akiben él még a letűnt aranykor szellemisége. A költő jövőféltése sugárzik a műből.

Weöres szerepjátszó, alakváltoztató, stílusutánzó kísérletezéseinek összegző eredménye a Psyché című verses regény (1972). Hőse a költő képzeletének teremtménye, Lónyay Erzsébet, művésznevén Psyché, egy 19. század elejéről való költőnő, aki félig egy arisztokrata, félig egy cigánykirály lánya, így a fent és a lent világában egyaránt otthonosan mozog. Weöres nőként szólal meg, nőként cselekszik a versben, aki a lélek és a szerelem összhangjára, a boldogságra vágyik. A történet is érdekes: hogyan ismeri meg ez a félig cigány, félig arisztokrata lány Kazinczy széphalmi udvartartását, a kor történelmi és irodalmi nagyjait, s megy végül feleségül egy német báróhoz, mert örök szerelme, Laci, egyedül az összes férfi közül, nem viszonozza vonzalmát. A vers valószerűségét növeli, hogy ez a bizonyos Laci viszont létező személy: Ungvárnémeti Tóth László költő.

Weöres költészetét a sokszínűség, sokféleség jellemzi. Önálló költői nyelvet teremtett, amely egyaránt alkalmas mitikus és filozofikus mondanivalók, valamint játékos érzések kifejezésére.

Pilinszky János már az „Új Hold” nemzedékéhez tartozó költő.

 

Értelmiségi család sarja, akiben az otthoni neveltetés és a nagy humanisztikus műveltséget adó Piarista Gimnázium megerősítette és világszemléletté formálta a lelki alkaton alapuló katolikus hitvallást. Erre következett tudáskészletének gyarapodása az egyetemi  években. Először a jogi-, majd a bölcsész szakon hallgatott, de tanulmányait nem fejezte be. Versei 1938-tól jelennek meg a Válasz, a Magyar Csillag, az Ezüstkor, a Vigília című lapokban. 1944-ben katonának hívták be, alakulatát 1945-ben nyugatra vitték, ami mély nyomokat hagyott benne, s költészetének egyik meghatározó elemét alakította ki.

Hazatérése után az Új Hold társszerkesztője volt, s 1957-től az Új Ember című katolikus lap munkatársa lett.

Katolikus költőnek nevezik, mert műveit átjárja a megértés, a hit, a katolicizmus. Saját bevallása szerint mindezt szét tudja választani. „költő vagyok és katolikus”, s valóban művei ezt is igazolják. Szellemileg ún. gondolkodó költő: befelé irányuló műveltség jellemzi. Életműve egységes, bár nem ír sokat. Verseit nyelvi szegénység jellemzi, ami Pilinszkynél tudatos. Egyszerűen fogalmaz, gyakran használ többértelmű szókapcsolatokat. Versei kétpólusúak: az egyik oldalon a borzalmak, a bűn, a másik oldalon a hit és a bűnhődés áll.

Költői pályáját három korszakra oszthatjuk. Az első az egzisztencialista korszaka. 25 éves, amikor 1946-ban megjelenik első verseskötete, a Trapéz és korlát, ami 18 verset tartalmaz. Ezek a versek szorongó, borús hangulatúak, a lágerélmények szomorú, szívbemarkoló hangulatát adják vissza. Az emlék és a jelenet szörnyűségét az a döbbenet váltja ki, hogy a zsarnoki erőszak, a hatalmi téboly a megalázottság milyen mélységeibe tudja taszítani az embert. A magányt nem oldja fel sem az Isten, sem a szerelem. Az emberek között nincs tartalmas, őszinte kapcsolat, mert önzőek. Minden ember bűnös, de nincs büntetés. Mindegyik vers nagyon intuitív, a költő ösztönösen a dolgok mélyére lát. Jellemző valamennyire a közérthetőség, hiszen valóságos élményt idéz fel. Az élmény tárgyias rétege átjátszik a látomás közegébe. Pilinszky hagyományos formákat, rímeket használ, képanyaga szegényes.

Ilyen verse A francia fogoly, a Harbach és a Frankfurt.

A második korszakát tragikus korszaknak nevezzük, hiszen az 50-es években a költő visszatér a lágerélményekhez, de ezek a versek már nem kötődnek közvetlenül az átélt eseményekhez. Költői szemléletét a vallásosság, a megválthatatlanság jellemzi.

A Harmadnapon című kötet (1959) 34 verset tartalmaz. E versek azt sugallják, hogy a 20. századi ember szenvedéstörténete hasonló a krisztusi szenvedéstörténethez: a lágerek foglyainak megalázó kínhalála valójában Krisztus keresztre feszítésének tömeges megismétlődése. A szimbolikus jellegű lágertéma így lesz a költő alapvető létélményének a formája, kerete. A versek sűrítettek, elvontak, a költő sok látomásképet használ, amelyek apokaliptikus képekből bontakoznak ki. A bűn szétterjedt a világon, a versek az emberiség szenvedéstörténetét örökítik meg. A költő a történelmet keresztyén hagyományokba emeli. A megváltást, a boldog jövő ígéretét sugallja.

Ilyen versei: Négysoros, Apokrif, Stigma.

Pilinszky harmadik korszaka az üdvözülés gondolatának korszaka. Sok, de rövid verset tartalmaz, némelyikük töredékes. A költő négysoros versépítési technikát alkalmaz; a tömörítés, a sűrítés válik módszerévé szabadverseiben. Alapvető létélménye alig változott. A csönd, a kihagyás szerepe nagy, korábbi versekre, életére, a kereszténységére utal. A 70-es évek verseiben gyakoribbak a katolicizmus képzetkörének elemei. A költő képzeletét erőteljesebben foglalkoztatja az üdvösség, a „hazatalálás” vallási gyökerű élménye. Ide sorolható a Szálkák, a Végkifejlet, a Kráter című verse.

Élete végső éveiben versei mellett elmélkedő prózai kötetei is megjelentek.

Pilinszky életműve ritka példa a pesszimizmusba nem torkolló szomorúságra, a haláltudatra, amelyben nincs halálfélelem. Vallásossága azonban nem társadalmi önelhelyezés. Művei olvasása közben azt érezzük, hogy vallomásai ránk is tartoznak.

Nagy László a „Fényes szelek” nemzedékéhez tartozó költő, műfordító.

 

Parasztcsaládból származott. édesanyját mindvégig nagyon szerette, róla sok szép verset írt; apjával inkább csak felnőtt fejjel békélt meg. 10 éves korában váratlanul csontvelőgyulladást kapott, aminek következtében bal lába megbénult, s ettől kezdve csak járógéppel tudott mozogni. Talán ez a keserű tapasztalat is szerepet játszott abban, hogy mindinkább befelé fordult. Már kisgyermek korában kitűnt verselésével, rajzkészségével. Továbbtanulását édesanyjának köszönhette, aki a család szegénysége ellenére is taníttatta fiát. A pápai református kollégiumban érettségizett 1945-ben, majd ’46-ban Budapestre utazott, és itt elvégezte az Iparművészeti-, majd Képzőművészeti Főiskolát, később a budapesti egyetem bölcsészkarán tanult. 1949 és 1952 között mint ösztöndíjas Bulgáriában tartózkodott. Hazatérve a Kisdobos című gyermeklap, később az Élet és Irodalom szerkesztőségében dolgozott.

1949-ben jelent meg Tűnj el fájás című első verseskötete. Költészete A vasárnap gyönyöre (1956) és Deres majális (1957) című köteteivel újult meg. Kései verseit Jönnek a harangok értem (1977) című kötetében gyűjtötte össze. 1978-ban halt meg Budapesten.

Látomásos költeményekben adott képet az 50-es évek megpróbáltatásairól (Gyöngyszoknya), ugyanakkor himnikus erővel tett hitet az élet értelme mellett (A vasárnap gyönyöre). Morális szigorral ítélte el a humánum ellen elkövetett bűnöket (Menyegző). A népköltészet forrásából merített, de felhasználta a modern szürrealisztikus líra vívmányait is. Műfordítóként elsősorban a balkáni népek költészetét tolmácsolta magyarul.

Az 1945 utáni korszakban kibontakozó költői pályák közül Pilinszky Jánosé mellett Nagy Lászlóé vált a legismertebbé. Eltérő körülmények között nevelkedtek, más eszményeket követtek, mindkettőjük költészetét a második világháború fájó élménye határozta meg: míg Pilinszkyt a lágerben eltöltött idő viselte meg, Nagy Lászlót pedig az, amikor Iszkáz ’45-ben hadszíntérré vált. Mindegyikük mesterének tekintette József Attilát. Nagy László számára ihletet adtak a népi írók és az 1945 utáni társadalmi forradalom is, s éppen ennek tragikus torzulásai siettették költői kibontakozását a lírai forradalom keretében. Szakít a realizmus hagyományait követő tárgyias-leíró jellegű költészettel, s látomásos-szimbolikus-mítoszi költői világot hoz létre. Az 50-es évek költészetének ez volt a meghatározója, amely egészen a 80-as évekig költői irányzattá vált.

1956 után Nagy László első új verseket tartalmazó kötete a Himnusz minden időben (1965). A látomásos-szimbolikus-mtoszi költői forradalom letisztult eredményeit mutatja fel. A kötet címadó és mottóverse, a Himnusz minden időben (1958) dalszerű himnusz, a szerelem  ideáját köti az emberi létezés lényegéhez. Emberiséghimnuszként is értelmezhető, melyen a keresztényi jelleg is fellelhető.

A remény elvének három nagy jelképköre bontakozik ki Nagy László költészetében. A kozmosz szintjén a Napé, a földi természet szintjén a tavaszé és az emberiség szintjén a szerelemé. A Nap jelképkörének motívuma a tűz, a láng, a fény, a nyár. A Tűz című versében a tűz az élet elvével válik azonosság. Itt is a himnikus dalforma, a szólító jelleg, s ennek igéző-varázsoló jelentésköre mellett még a refrénhelyzetű „gyönyörű” kifejezés is érzékelteti az élet örökös és titkos voltát. A Tűz szólítottja nem egy valóságos személy, hanem egy szimbolikus jelentéskörű eszme, magatartásforma. Az első rész tűz-képzete a legkonkrétabb, hiszen a mozdony-képzet a dinamizmust, az energiát jelenti, s így válik a szív jelképévé.

Nagy László költői pályájának kritikus időszakában, 1962 körül írta József Attilához címzett versét, mely 1965-ben a Himnusz minden időben című kötetben látott napvilágot. 1956 után a hivatalos kultúrpolitika „antiszocialistának” bélyegezte a költőt is és lírai alkotásait is, ezért versei 1965-ig nem jelenhettek meg. A mű a szólító versek kiemelkedő példája. Központi kérdése az ember és az emberiség történelmi útjának értelmezése. A verset ars poeticájának is nevezhetjük. A himnusz és az ima, sőt az óda műfaji sajátosságait fedezhetjük fel benne. A József Attila-képre rámintázódik a szent, a mártír, a vértanú képe. A vers kérdező jellegénél fogva állítja a példakép nagyságát, de rákérdez, hogy érdemes volt-e áldozatos, nagy művet létrehozó életet élni.

A hit és a remény pozitív emberi érték. Ezt az állítását igazolja a költő feltámadás-vízió képe: a siratás, az ünneplés és a könyörgés.

Élet – halál – feltámadás hármassága, az elmúlás és halhatatlanság kapcsolata mindvégig áthatja a verset. A feltámadás-metafora konkrét képeiből válik világossá, hogy a költő ahhoz kéri elődjének biztató jelet sugárzó tekintetét, hogy saját reményvesztett világképével leszámolhasson.

Kettős portrét kapunk a versből. József Attiláét, aki követendő példa volt különösen a 60-70-es évek költőnemzedéke számára, és Nagy Lászlóét, aki szintén vállalja a tragikus, 20. századi művészsorsot.

A látomásos-szimbolikus-mítoszi költi forradalom leglátványosabban a hosszúversekben mutatta fel újdonságait. E formához tartozó legszebb verse a Menyegző (1965). Maga a költő is fő művének tartotta és vallotta: a vers érvényerejű, az ifjúságnak a jóért lázító verse lesz.

A vers egy bolgár úti élményből született. Alapja az a falusi szokás, hogy a fiatal párt bemutatják a tengernek. Az elbeszélő költemény 231 soros.

A vers alaphelyzetét az első sor adja: „Arccal a tengernek itt állunk párban”. Ennek a sornak az ismétlődése és variációja adja a vers gondolatritmusát, tagolja a szöveget.

Maga a cím pozitív tartalmak hordozója, hiszen az esküvőt és az utána következő lakodalmat jelenti, az élet meghatározó és reményteli fordulópontját. A versben azonban esküvőről szó sincs, csak a következményeiről. Az ifjú pár olyan lakodalomba csöppen, ami nem az élet újrakezdésének a folyamatába illeszkedik, hanem annak látványos és drasztikus ellentéte. Az ünnep itt önmaga ellentétébe csap át: a vének irányítóivá válnak annak a negatív folyamatnak, amely teljesen kiforgatja eredeti jelentésköréből a lakodalmat, s azt a „romlás nászéjszakájá”-vá változtatja át. E folyamat során a násznép az ördögi praktikák áldozata és kiszolgálója lesz, az ifjú pár pedig szoborrá dermed tiltakozásának jelképeként.

A látszat és a valóság szinte soha nem esik egybe. Az ember vagy vegetatív szinten él, vagy tudatosan létezik. Az előbbit teszik a vének és a tömeg, az utóbbi pedig az ifjú pár sorsa.

Groteszk képsorok vonulnak végig a művön: a búzaszóró kezek, a táncoló figurák a világ felfordultságát jelképezik. Az élettánc haláltánccá alakul át. A költemény az ifjúság tisztaságát, életerejét, tettvágyát hirdeti, melynek minden korban meg kell küzdeni a vének visszahúzó erejével, erkölcsével. Ez a költői hitvallás is: a helytállás erkölcsi parancsa.

A Menyegző tagolt szerkezeti ívet mutat. Egyetlen hatalmas mondat elemeit új szereplők, új események, új nézőpontok belépése tagolja. Szerkezetében hatalmas ellentét feszül: az egyik oldalon az ifjú pár, a másikon a lakodalmas nép. A vers egyes részei nem különülnek el egymástól, a költő az ellentétes tartalmú képeket lírai montázstechnikával szövi egymásba.

Az egész művet áthatja a morális felháborodás, az erkölcsi prédikációnak azonban nyoma sincs. A költő az ifjú párral mondatja ki érzéseit. A vers a kiszolgáltatottságról szól.

Nagy László költeményeiből sok mondat vált szállóigévé. A Ki viszi át a szerelmet című versét 1957-ben írta, mely a költő értékőrző és értékmentő szerepéről, etikai felelősségéről szól. A költő a krisztusi korba (33 éves!) érve szembesül az élet végességével. Fiatalsága ellenére úgy érezte, eljött az idő az első komoly összegzésére, számot kell adnia eddigi életéről.

A magasztos hangvételű filozófiai dal akár ars poeticája is lehetne. A lírai én kérdései felszólításokká válnak. A szerelem szóba sűrűsödik minden pozitív érték. Ezt kell megmenteni a pusztulástól, akár nagy küzdelem árán is.

A vers 14 sorból áll, szigorú komponálási elve, fokozó felépítése, csattanószerű lezárása a klasszikus versformákhoz hasonló alkotói fegyelmet követelt meg. A szöveget nyolc mondat alkotja, s mindegyik egy-egy képi egységet foglal magába. Az egyes képek a költő feladatait sorolják. A mű összefoglalása és lezárása a kérdezve állító mondat: „S ki viszi át fogában tartva / a Szerelmet a túlsó partra!” A Szerelem minden pozitív emberi érték szimbóluma, így a „ki” kérdésekre adott válaszok összefoglalója is csak ez lehet: a szerelem. A vers mint arc poetica a költő feladatául a teremtő cselekvést, az értékek őrzését jelöli meg. Így lesz a mű az életigenlés méltóságteljes verse.

A Versben bujdosó című kötet (1973) az 1965 óta írott műveket tartalmazza. Az önmegszólító címadó költemény a költő megváltozott társadalmi helyzetéről ad számot. Nagy László a 70-es években már szüntelenül érzi a küldetés igényével vállalt költőlét magára utaltságát. Egyedülléte tudatában alakítja ki magatartását és éli át konfliktusait. Összefoglaló magatartásként a kiszabott és viselt „haramiasors”-ot jelöli meg mint a „versben bujdosó” lét sorsmetaforát. Eben a szerepben mutatja meg küldetéstudatának lényegét: a „bujdosás” nem hátráló menekülés, hanem a nehéz sorsot felvállaló költő küldetéstudatát mutató magatartási forma. Az ars poetica jellegű vers kifejezi azt az életérzést, küzdelmet önmagával és a világgal, melyet a költő naponta átél.

Nagy László életművében a népi hagyomány találkozik a modern életformával, a népköltészeti és a modern szürreális látásmód egyesül életének, nemzetének létproblémáival. A költő érzéseit és gondolatait újszerű képekben és látomásokban fejezi ki. Küldetéses költő, tiszta és tisztító, fészekőrző és világfelfedező erő. Tanult az elődöktől, de új utakat vágott a maga számára, s így vált a líra megújítójává. A költő reménykedve, szerénytelenség nélkül írta. „Verseimben hatalom van”. A szavak sorrendjének megváltoztatásával a magunk számra üzenetté, sőt elismeréssé válik a gondolat: Hatalma verseiben van.

Az 1956-os események után az irodalomtól a nyolcvanas évekig a közvetlen hasznosságot, a művész társadalmi-politikai elkötelezettségének kinyilvánítását várták el. Az irodalompolitika mindvégig a hagyományosabban felfogott realizmusnak megfelelő tendenciákat támogatta. Az irodalom belső folyamatai azonban nem váltak a politika rabjává.

A lírára az ötvenes évek közepére kibontakozott kétféle poétikai-szemléleti forradalom: a látomásos-szimbolikus-mítoszi és a tárgyias-elvont, objektív költészet jellemző. A hatvanas évek végén Magyarországon is megjelenik a neoavantgárd, majd a posztmodern sokféle törekvése.


Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 4. – A 20. század irodalmából – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése