A kortárs európai dráma egyik irányzatteremtő, nagy hatású alakja
Londonban született, kispolgári családi környezetből indult. Iskolai
tanulmányait a devoni Belmont College-ban végezte. Rövid ideig
segédrendezőként, majd színészként dolgozott. Már első drámáival (The Devil Inside, 1947; Epitaphe for George Dillon Anthony
Creightonnel közösen, 1954) felhívta
magára a hagyományokat megkérdőjelező angol színházi körök érdeklődését. Igazán
átütő sikert a Dühöngő ifjúság című
színművével ért el (1956; magyarra
fordította Ottlik Géza; angol filmváltozat: Tony Richardson, 1958). Máig ezt tekintik fő művének, mivel a
londoni Royal Court Theatre-beli bemutatója (1956) óta a „dühös fiatalok” néven
ismertté vált irodalmi mozgalom elindítója, programadó bemutatkozása lett. Ez a
mű voltaképpen ötszereplős kamaradarab, de főhőse, Jimmy Porter alakjával az
író a régi, konzervatív Anglia, a viktoriánus szellem maradványai elleni
lázadás reprezentatív figuráját teremtette meg; egy időben az amerikai
beatnemzedék nemzetközi hatású irodalmával és a hatvanas évek végéig ható, a
diákmozgalmakban testet öltő kritikai életfilozófiájával. Jimmy Porter az
artikulátlan, kíméletlen és tehetetlen lázadás hőse és áldozata, a csak
indulataitól, ennyiben belülről vezérelt nonkonformista – kritikai meggyőződését
az önpusztító szenvedély fokán érvényre juttató életvitel megvalósítója. A mű
maga nem dramaturgiai értelemben avantgardista zászlóbontás. Inkább a köznapi emberek
és köznapi beszédmód „naturalista”, szépítetlen színrevitelével keltett
nézőiben elemi hatást, hozta meg szerzőjének a nemzetközi elismerést,
mindenekelőtt a jóléti társadalomba beilleszkedni nem tudó és nem akaró fiatal
nemzedék köreiben. A munkáscsaládból származó és vidéki college-ban felnevelkedő
főalak természetesen kiváltképp nagy visszhangot váltott ki a baloldali
irányzatú értelmiség olyan csoportjaiban, mint amilyen a bemutató útját
egyengető English Stage Company volt.
A lázadó darab ugyanakkor igazi karriert alapozott meg. Osborne e
nemzetközi színházi élet egyik legismertebb személyiség lett, számos tudományos
és művészeti díj kitüntetettje. Újabb műveinek bemutatói mindmáig eseménynek
számítanak. A komédiás (1957), az Aki botránykőből szegletkő lett (tévéjáték,
1960), a Bamberg-vér (1962), a Jelenidő (1969), valamint a legújabban 1992-ben Londonban bemutatott Déjavu – az öregemberként is lázadó
Jimmy Porter újabb színre állítása – már egy „befutott” színházi szerző
alkotóútjának állomásait jelzi. Az általa elindított „új hullám” valójában az
abszurd drámában, Samuel Beckettnél folytatódott.
**
DÜHÖNGŐ IFJÚSÁG
Szereplők: JIMMY
PORTER; CLIFF, a barátja; ALISON, a felesége; HELENA; REDFERN EZREDES