2018. jún. 28.

Palágyi Menyhért (1859-1924): Petőfi




Palágyi Menyhért (1859-1924)

A világ egyik sarka nem eshetik oly messzire a másiktól, mint amily messzire estünk mi, ujabb történetünk utolsó hat évtizede folyamán, Petőfi szellemétől. Oly nagyon távol kerültünk tőle, hogy az emberi dolgok valamelyes körszerű forgásánál fogva talán megint visszatérhetünk hozzá, hogy uj magasabb szempontokból gyönyörködhessünk benne. Hatvan év alatt ugyanis megmérhetlen átalakuláson ment keresztül a művelt emberiség: egészen más lett az ember viszonya a természethez s ezzel együtt más a nemzetek életrendszere s ez életrendszeren belül más a magyar nemzet világtörténeti helyzete. Ezt a világtörténeti helyzetváltozást mindmegannyian mélyen érezzük, ha nem is vagyunk mindannyian képesek róla világosan és szigoruan számot adni. De azt a vak is látja, hogy úgyszólván tizenkettedik órája is ütött már annak, hogy egész közéletünket uj alapokra helyezzük. S a megszokott politikai jelszavakkal együtt üres hüvelyekké lettek mindazok a szépirodalmi jelszavak is, melyek a kiegyezési korszak ködös világán végig kavarogtak. Aki érez és figyel, az hallhat szokatlan és uj hangokat. Uj vágyak serkednek, uj érzés- és gondolatvilág támad, s mert eleddig ismeretlen nagy föladatok megoldása előtt állunk, valami megfrissült fogékonysággal tekintünk vissza a multakra is, és uj szinben jelentkeznek előttünk a nagyok, kik lelküket adták oda a magyar nemzetnek. Valami olyas érzés fog el bennünket, mintha sokáig, nagyon sokáig köznapi hangulatok pora úgy belepte volna lelkünket, hogy már nem is voltunk képesek Petőfi szellemével közvetlen érintkezésben társalogni, és hogy még nagy megtisztulásra lesz szükségünk, míg annak minden mélyeit és magasságait ujból magunkéivé tehetjük. Az ilyen hangulatban sokat meglát és megért az ember, amit azelőtt nem látott és nem értett. Szóval az idő is megérett rá, hogy visszatérjünk Petőfihez.

1.

Amióta Petőfi először tünt föl költészetével, mind mai napig nem támadt költőnk, ki vele népszerüségben versenyezhetett volna. De noha népszerüsége még egyre növekedik, a kritika valójában mégis mindig nagyon meg volt akadva vele, s lényét nem csak életében, de halála után sem volt képes igazában fölfejteni vagy visszatükröztetni. Ismeretes, hogy az egykori kritika, bárha kezdetben elismeréssel fogadta a föltünő tehetséget, csakhamar mily ádáz személyeskedéssel támadt ellene, és mily fülhasogató macskazenével iparkodott ellensulyozni a költőnek rohamosan fokozódó népszerüségét. Ha egymás mellé rakjuk azt a sok becsmérlő és gyaláz czikket, pamphletet és pasquilt, melyet 1845 és 1847 tájékán zugirók, álbarátok, poetasterek, bérelt tollak, de nagyképű aesthetikusok is zúditanak Petőfi egyénisége és költészete ellen, akkor ez érdekes sajtótermékekből olyan a maga nemében páratlan kis irodalom alakulki, a minővel sem azelőtt, sem azután költészetünk egyetlen nagyját sem tisztelték meg. És bámulatos, hogy ezek a legkülönbözőbb motivumokból eredő támadások vagy piszkolódások mennyire egy húron pendülnek. Közös tartalmuk, hogy Petőfitől ugyan egynémi tehetséget avagy genialitást megtagadni nem lehet, de ő voltaképen csak „népköltő”, ki a „magasabb poesis”-hez nemért, s a népiességet fölcserélvén a póriassággal, durva nyerseségekbe, betyáros szitkozódásokba, sőt aljas obscoenitásokba téved stb. stb. Ő maga nem átallja verseiben adósságaival, korhelységével, dorbézolásaival dicsekedni, s amellett hallatlanul arrogáns, pöffeszkedő, önbálványozó szájhős stb. stb. A vastagabb jelzőkből nem idézek. Mulatságos, hogy a Honderü miként emeli Hiadort Petőfi fölé: „Hiador munkái a divatos Petőfiéi felett – csekély véleményünk szerint – annyira fönnebb állanak, mennyivel egy európai müveltségű költér fönnebb áll oly költőnél, ki saját hona keskeny szellemkörén túl mitsem ismer.”

Kivánatos volna, hogy a Petőfi-ellenes irodalom összegyüjtve mindenki számára könnyen hozzáférhetővé tétessék, aki költészetünk iránt mélyebben érdeklődik. Főleg a fiatalság gondolkozó része mennyi tanulságot meríthetne ebből a különös olvasmányból. Látná, hogy mily drága áron szerezte Petőfi a babért, mely homlokát övezi, és hogy tulajdonképen ez a babér okozta a költő korai halálát. Föltárulna előtte, hogy egy-egy kiadói irodalmi üzér hogyan aknázza ki anyagilag a költői tehetséget, és hogy lapoknak üzleti versenye s egymás ellen való rút agyarkodása hogyan válik egyszerre csak személyeskedő hajszává – a költő ellen, aki az egyik lapnak segédszerkesztője. Hogyan törnek elő az irodalomnak leghétköznapibb, vásári alakjai, hogy kritika czimén lesajnálják, nagyképüen kioktassák avagy megrágalmazzák az egyre fényesebben bontakozó lángelmét. A háttérben pedig mily sanda szemmel nézi a hivatalos irodalom, hogy íme egy ismeretlen vándorszinész jövevény hogyan ostromolja meg tisztán a maga erejéből a Parnassust, hogyan merészkedik a klikk segitsége és beleegyezése nélkül, tisztán hivatottságánál fogva a halhatatlanok közé emelkedni. Hát lehet ezt valaha megbocsájtani? Én azt hiszem, hogy soha.

Az a kő- és sárhalmaz, melylyel az egykori kritika Petőfit megdobálta, az idők folyamán az ő dicsőségének legszebb emlékoszlopává lett. Mert aki az értelmetlenségnek és rosszhiszemüségnek ezt az irodalomtörténeti obeliszkjét szemléli, egyszerre megérti, - jobban mint száz fényesen megirt aesthetikai értekezésből, - hogy tüneményes léleknek, kivételesen nagy ujitó szellemnek kellett annak lennie, akin a korlátoltság s az irigy féltékenység igy meg tud botránkozni. És ki tudja, nem tornyosult volna-e még magasabbra ama kő- és sárhalmaz, ha az irodalmi csatazajt el nem nyeli egy komolyabb háború förgetege, s a kritikai hangzavar bel énem enyészik puskák ropogásába és ágyúk bömbölésébe. Ki tudja, hogy ha a költő túléli vala szabadságharczunk bukását, nem ujult volna-e ki ellene fokozódó dühvel a régi irodalmi gyülölködés? Hogy ez nem hiú kérdés, azt mindenki érzi, aki Petőfi egyéniségét ismeri, és tudja, hogy ő utóbb mennyire elszakadt már barátaitól, s mily rettentő meghasonlás küszöbén állott saját nemzetével szemben. A költő, aki határt nem ismert elvi hajthatatlanságában, képes lett volna – jobban mint Byron – hazáját maga ellen lázitani! De a Gondviselés nem engedte meg, hogy az a tragikum, mely Petőfi lényében lappangott, teljesen kifejlődhessék. paradoxonnak látszik, pedig valóság, hogy a korai halál óvta meg Petőfit tragikai végzetének beteljesedésétől. A halál szabadította ki egy mindeneknél súlyosabb lelki válságból… S mire a forradalmi vérzivatar elvonult, ő már a csillagokból vigasztalóan tekinthetett alá balsorsú nemzetére.

A megdicsőülttel szemben természetesen végkép el kellett némulnia miden becsmérlő kritikának és elkövetkezhetett az istenités, majd meg a komolyabb aesthetikai méltatás korszaka. Ámde nagyon tévedne, aki azt hinné, hogy most már megszünt az a kancsal féltékenység, melylyel az egykorú kritika mérlegelte volt a tüneményes jövevényt. Ez a féltékenység csak mélyebbre húzódott, hogy a tökéletes tudományos tárgyiasság talárjába burkolódzva annál hathatósabban homályosítsa el azt, ami Petőfi valódi nagyságát alkotja. Csak a hivatalos kritikáról szólok itten s távol állok attól, hogy az elfogulatlan Petőfi-búvárok és kritikusok lelkes rajának érdemeire árnyékét boritani akarnék; ámde mi tűrés-tagadás: az ujabb kritika is csak azon a nyomon indult tovább minden elismerésével és dicsőitésével, amelyre őt az egykorú Petőfi-kritika ócsárlásai terelték volt! Mert mi ellen támadt az egykorú kritika Petőfi költészetében? Nemde „népiessége” ellen. És az ujabb kritika mit magasztalt benne? Megint népiességét. Kétségtelenül örvendetes haladás rejlett abban, hogy az ujabb kritika lelkesedni kezdett azért a népiességért, mely ellen régebbi kontár és émelygős lantpengetők vagy zugirók föllázadtak volt: ámde nagy kérdés, hogy kik homályositották el jobban a rendkivüli ujitást, mely Petőfi költészetének igazi dicsősége: azok-e, akik népiességét szidalmazták, vagy azok-e, akik népiességét magasztalták? Én azt hiszem, hogy az utóbbiak. Mert amig ízetlen irodalmi illem- s tánczmesterek (mint pl. Császár Ferencz) megfeledkezve az illem- s táncztan minden szabályairól, vak dühvel támadtak neki a Petőfi népiességének, addig mindenki érezhette, hogy csodálatos uj ember jelentkezett irodalmunkban, aki maga ellen lázit minden vizenyős, conventionális divatbábot. De mikor a hivatalos kritika tudálékosan elismerte Petőfi költészetének népies elemeit s egyre terjengősebben fejtegette, hogy régibb költők, valamint a népköltészet tudós ismerői és gyüjtői, továbbá a korszellemnek demokrata irányban való átalakulása miként készitették elő a népies elem diadalát költészetünkben: egyre kétesebbé vált, hogy voltaképen ujitó volt-e Petőfi és hogy miben rejlett az ő tisztán egyéni szellemének varázsa, melylyel nemcsak a magyarságot, de a művelt Európát is megigézte. Szabaduljunk tehát végre amaz egyoldalú, félszeg irodalmi jelszavak hatása alól, melyekkel Petőfi ellenfelei és álbarátai egyéniségét elhomályositani iparkodtak. A kérdés az, hogy mi teszi Petőfit nemcsak a magyar, de  a világirodalomban is egyetlen jelenséggé, vagyis hogy mi az ő páratlan eredetiségének titka? Ez az a kérdés, melyre felelnünk kell, ha Petőfi művészetét jellemezni akarjuk; mert nyilvánvaló, hogy a „népies” és a („volkstümlich-national” mintájára gyúrt) „nép-nemzeti” általános szólamokkal Petőfi eredetiségét valósággal megivlágitani nem lehet.

2.

Petőfi művészlelkét vizsgálva, az ember mindenek előtt azon akad fönn, hogy a lirai múzsának különös kegyeltje fejlődésének első szakában semmiért a világon sem lángol oly hevesen, mint a szinészetért. Azt vallja, hogy ugyan „a művészetek egyike sem követelhet magának elsőbbséget a másik fölött, de a szinészet kivételt szenved, mert ez a művészetek összege s mint ilyen a többiek fölött áll”. Sőt Szinészdalában (1844) egyenesen igy apostrophálja a szinművészetet: „Minden művészetek fején a korona”. És tudjuk, nagyon is tudjuk, hogy ez a hit szive mélyéből forrott, hiszen úgy megszenvedett érette, hogy majdnem belepusztult. Semmi kétség, hogy határtalanul dicsőségszomjas lelkének első álma a dicsőségről – szinészálom volt. Már tizenegy éves korában el kellett venni Pestről a gyereket, mert a szinházak körül ólálkodott. Az aszódi gimnáziumból is – pedig kitünő tanuló volt -, bizton a szinészek után szökik, ha derék, szigorú tanára, Koren István a szinésztársulat távozása napján csukva nem tartja. Ismeretes, hogy a szinész-szenvedély tériti le-le diákpályájáról és hihetetlen nélkülözések s a legsúlyosabb benső vivódások közt hánykolódva háromszor is elcsábitja a szinpadért rajongó ifjúi szerelme. Hivja a költészet, óvja az anyai esdeklés,  gyötri a lelkifurdalás, fenyegeti nyomor, betegség és a végső tönk: de ha a magasabb hivatás szózatja föltámad lelkében, akkor ellenállhatatlan vágyódás vissza-visszasodorja a – szinészi pályára.

„Hat esztendeig voltam – igy irja ő maga az Úti levelek-ben -, istentül, embertül elhagyott földönfutó; hat esztendeig volt két sötét árnyékom: a nyomor és a lelki fájdalom… és mikor? ifjuságom kezdetében, az élet legszebb szakában, mely csupán az örömöknek van teremtve, tizenhatodik esztendőmtől a huszonkettedikig”. (XI. levél 1847.) De mi okozta sorsának ezt a kegyetlen mostohaságát? Bizony nagy szerencsétlenség volt, hogy szüleinek szerény vagyoni helyzete éppen akkor jut válságba, mikor a serdülő ifjú legjobban rászorult volna tanulmányainak támogatására: de azért az igazi veszedelmet nem az anyagi baj, hanem a furcsa szinészábránd zúdította a költőifjura. És mily nehezen tudott megválni ettől az ábrándtól, mily meghatóan panaszolja még 1844-ben is:

Apám kibékült; volt is rája ok:
Hiszen szinész már többé nem vagyok.
Örül ő – de olyasmit érzek én,
Mit a paradicsomnak küszöbén
Almát-evett ősünk érezhetett,
Midőn belőle kikergettetett.
ott éltem volna én a szinpadon,
Kín és gyönyör közt… hirben… szabadon…
Dicső álom volt. Volt! Már elmula.
Boruljon rá felejtés fátyola…
(Kerényi Frigyeshez)

Azt mindenki érti, hogy olyan drámairó, mint Shakespeare, Hamletjében a művészetről való általános elmélkedését a szinészethez köti, de hogy akit az istenek is lantos költőnek szemeltek ki, a szinészetben lássa a művészetek művészetét s hat esztendőn keresztül, vagyis pályafutásának egész első felében élethivatásának nagy dilemmáját a „szinésznek lenni vagy nem lenni” kérdésében élezze ki, arra ugyancsak nem mutat példát a történelem. Megvallom, hogy e furcsaságon sokat töprengtem és hogy már évek hosszú sora előtt, valahányszor Petőfivel foglalkoztam, mindannyiszor az a kérdés vetődött föl bennem: vajjon miféle kapcsolat állhat elé a lirai és a szinészi ihlet között, miképen olvadhat át a szinész láza a dalnokéba?És e kérdés annál inkább izgatott, mert Petőfi költészetének nagyszerü lirai hullámverésén keresztül akárhányszor érezni véltem az alakitó szinészi ihlet párhuzamos munkálódását is.