Hevesi Sándor nevelt
fia, Budapesten született 1902-ben. Ösztöndíjasként Párizsban irodalmi
tanulmányokat folytatott. Az egyetem elvégzése után több polgári lapnál
újságíróként dolgozott, majd a konzervatív Budapesti Hírlap irodalmi vezetője
lett. A Nyugat egyik legnevesebb kritikusa, kiváló műfordító. 1938-ban szinte
elsőként esett áldozatul a faji megkülönböztetésnek: lapjánál, a 8 Órai
Újságnál felmondtak neki. Így aztán 1939-ben elhagyta Magyarországot,
Franciaországba emigrált, s 1939 őszén önkéntesnek jelentkezett, hogy harcoljon
Hitler ellen. 1940 júliusában megsebesült, s a kórházban belehalt fej- és
haslövésébe.
Hevesi Andrást jobbára
egykönyvű írónak tartották, s kortársai csupán a Párizsi eső című regényének
jósoltak maradandóságot. A szabálytalan figurájáról, különös szeszélyeiről
keringő történeteket többen ismerték, mint műveit. Csaknem húsz esztendőn át a
magyar irodalom méltatlanul elfelejtett írója volt. A hatvanas évek elején
Illés Endre támasztotta föl „a harmincas évek magyar dühöngő fiatalját”, s adta
ki újra műveit.
Hevesi András irodalmi
alkotásai polgári környezetben és érzésvilágában gyökereznek. A csapongó
intellektuális érzelmesség, ábrándozás elsősorban Párizsi eső című regényét hatja át.
Első fejezete 1934-ben jelent meg a Nyugatban, a teljes mű 1936-ban készült el.
Központi problémája az író egész életét végigkísérő kényszerképzete: a
szörnyetegség, valamint az ember menekülése, amelynek során mind környezete,
mind önmaga számára leveszti valós arculatát. Hőse maga az író és egy litván
szörnyeteg, emigráns és rendőrségi besúgó, Turauskas. Hevesi szörnyetegei
rettenetesen magányosak, saját személyiségük rabjai, képtelenek beilleszkedni a
környező világa. A regény központi figurája, Georges rémülten fedezi fel a
saját magában rejtőző szörnyeteget, amelynek Turauskas alakja tükörképként
vetődik eléje, mintegy megkettőzve a főhős figuráját. Georges kétségbeesetten
próbál fogódzókat keresni, menekülni veszte elől. Drámai vallomás ez a magányos
ember pattanásig feszült, kavargó lelkiállapotáról. A szenvedélyes hév,
amellyel ez a regény íródott, ugyanakkor csapda is, amelyből az író nem
szabadulhatott. Így aztán a feszítő indulatok, az égető szenvedély annyira
magával sodorják, hogy a regény felépítése csonka, a fölvetetet problémák
megoldatlanok maradnak, a „történet” egy banális szerelmi epizódba torkollik.
Hasonló témát dolgoz fel
az Idegen emberek című regény is. Hőse céltalanul ődöng a háború utáni Párizs
sajátságos forgatagában.
Az 1938-ban született Irén című regénye az író
kiábrándultságáról tanúskodik. Egy szerelem történetét írja meg benne, amelyet
ő maga élt át. A kettős portréból a nő ábrázolása az árnyaltabb. Alakját
megismerjük a boldog szerelem hevében, majd a keserű csalódás torzító tükrében
is. A történet hátterében az író fölvillantja az erősödő fasizmus kérdését is.
Az író korai halála nem
tette lehetővé, hogy kiforrott életművet hagyjon hátra. hevesi András
szemléletében, élményvilágában polgári író volt, írásai a modern polgári
irodalom kibontakozásának kezdetét jelezték.
PÁRIZSI ESŐ
Párizs,
1924: egy magyar fiú ösztöndíjasként érkezett a Szajna-parti városba. Egy
nyomasztó, ablaktalan szállodai szobában húzza meg magát, s reggeltől estig
lohol, hogy „beszedje a várost, mint az orvosságot”. De mérhetetlen magányát
igen nehezen viseli. Megszállottként olvas a könyvtárban, mert mi mást is
tehetne? Ám a fejében egyre csak a gondolat motoszkál: meg kell szabadulnia
huszonnégy órától! Hiába jár el az egyetemi előadásokra, az élőbeszédet nem
tudja követni.