A Nógrád megyei
Alsósztregován született. Mindkét ágon a családfa mély gyökérzetére büszke, agy
múltú nemesi família sarja. Apja, a tehetős földbirtokos korán meghalt; özvegy
anyjának öt árva neveltetéséről kellett gondoskodnia. Imre, a legidősebb lett
volna arra hivatott, hogy továbbvigye a nemesi családi tradíciókat. Anyja
ügyelt iskoláztatására; a szívével betegeskedő fiú magánúton végezte el a gimnáziumot,
a váci piaristáknál érettségizett. 1837-ben a pesti egyetemre iratozott
filozófia-, majd joghallgatónak. Széles érdeklődése, roppant olvasókedve,
baráti köre viszont az irodalom felé vonzotta. A reformkor nagy írói lettek eszményképei.
Korán próbálkozott versírással és történelmi drámákkal. Leginkább figyelmet
érdemlő kísérlete a Csák végnapjai (1841-43, átdolgozva: 1861; ősbemutató:
1886, Kolozsvár; Keresztury Dezső átigazításában: 1968, Gyula); Csák Máté ebben
a drámában az idegen uralkodó ellen lázadó szabadsághős.
Ezzel egy időben
készülhetett a Férfi és nő, a
romantikusan szertelen szerelmi szenvedélynek a mitológiai hős, Heraklész
alakjába vetített drámája, valamint a Csak
tréfa című tragédia, az egykorú megyei-nemesi élet lázongó-szatirikus
megjelenítése. Közíróként előbb jutott nyilvánossághoz: a centralista ellenzék
híveként, Timon álnéven a Pesti Hírlapban adott közre cikkeket. Miután
drámaíróként csak saját passziójára írogatott, anyai óhajra jogászdiplomájával
vármegyei szolgálatba lépett. Nem vágyott hivatalnoki karrierre; szabadelvű
meggyőződése és a feudális vármegyei élet deprimáló mindennapjai között számára
szakadék tátongott. 1846-tól Nógrád megye katonai ügyekben illetékes főbiztosa.
Amennyire szívbaja engedte, a reformerők oldalán részt vett a megyei
közéletben. A társasélet még a harmonikus családi élet reményét is
felcsillantotta előtte. Hirtelen fellobbanó szerelme az izgalmasan vonzó leány,
Fráter Erzsi iránt viszonzásra talált; 1845-ben már ifjú hitvessel oldalán tért
haza Csesztvére, a családi birtokon fekvő udvarházba. Mintha rátalált volna az
otthonra, amely egyszerre családi tűzhely és közéleti műhely. Itt köszönt rá a
várva várt nemzeti megújhodás, az 1848-as forradalom. Képességei szerint
kivette részét a szabadságharcból is. Az összeomlás igazi villámcsapásként
érte. Előbb csak közeli családtagjainak jutott ki a megpróbáltatásokból, aztán
maga is megtapasztalta, mint működik az elnyomás gépezete. Egy menekülő
bújtatása miatt letartóztatták, börtönbüntetésre és internálásra ítélték.
Közben családi élete is megromlott, 1854-ben elvált feleségétől, gyermekei
anyjától. Most mintha újra bezárult volna a kör; mély válság, depresszió követi
a magára maradás időszakát. Lassan enyhül a megvetett Bach-korszak nyomása.
Előbb a drámaíró mozdul meg benne, habár a cenzúra okán most is csak saját
íróasztalának dolgozhat. A Civilizátor a
Bach-rendszer szánalmas-demagóg „népboldogításának” gúnyrajza (1859; Katona
Imre átigazításában bemutató: 1978, Gyula); a Mózes a megpróbáltatásokon át is eszméihez hű népvezér drámája
(1860-61; ősbemutató: 1888, Kolozsvár; Keresztury Dezső átigazításában: 1966,
Veszprém). Az első lehetőséget megragadva a visszavonult, megkeseredett nógrádi
földbirtokos újra vállal közszereplést, s újra régi szabadelvű meggyőződése
szavára hallgatva. jelölteti magát az 1861-es országgyűlései választásokon;
megválasztása után bátor beszédben tesz hitet 1848-as eszméi mellett. Ilyen
előzmények után, bár ezekből teljesen le nem vezethetően, a mélyből feltörő
erővel veti papírra élete fő művét, Az
ember tragédiájá-t, egyetlen év alatt, 1860-61-ben.