2013. jan. 19.

VICTOR HUGO (1802-1885): Hernani





Dumas Emlékirataiban olvashatjuk: „Az Hernani bemutatója örökké emlékezetes marad a színházak történelmében.” És ezt a tagadhatatlan tényt megtaláljuk minden irodalom- és színháztörténésznél, akinek vizsgálódási körébe beleesik a kor vagy a romantikus színház. Úgy is tartják számon a bemutató napját: „Az Hernani csatája”.

Csak azért idéztük éppen Dumas-t, mert ő Hugo kor- és küzdőtársa volt a romantikus dráma elfogadtatásában, olyannyira, hogy az első forradalmi siker ugyanabban az évben (1830) Dumas nevéhez fűződik. A mérföldkő mégis az Hernani: iskolapéldája a múlttal, az avítt szerkezettel, a klasszikus hely- és időegységgel való szakításnak. S mint a későbbi drámákban, az Hernani-ban is a szertelen szenvedélyek, a végletes és végzetes véletlenek vezérlik a különben eléggé egysíkú szereplőket a szeszélyes megoldások felé. Szerb Antal írja Hugo alakjairól: „inkább ragyogó antitézisek, mint emberek… Hernani haramia, aki nemes lelkű; Marion de Lorme kurtizán, aki becsületes…”

Az Hernani íróájnak édesapja tábornok volt; tanulmányait a párizsi Nagy Lajos Líceumban végezte, tizenöt éves volt, amikor egy verses darabját kitüntette az Académie Francaise.

Nálunk 1841-ben mutatták be az Hernani-t (legutóbb Kardos László fordította le), a belőle készült Verdi-operát (Ernani) is hallhatták a magyar zenerajongók. A király mulat alapján született Verdi Rigolettó-ja, amely a világ minden operaszínpadán állandó műsordarab, kétszer is filmre vitték. A legnagyobb színpadi sikert a Ruy Blas érte el, nálunk is többször előadták, utóbb A királyasszony lovagja címmel, a celluloidszalag legalább négy változatot őriz, köztük azt, amelyikben a rendkívül vonzó Jean Marais alakította a címszerepet.

S még nem is szóltunk Hugo költészetéről, hatalmas prózai életművéről. Húszéves korában jelent meg első verskötete az akkor még királypárti poétának, akit azonban később magával ragad a 30-as, a 48-as forradalmi lendület, s akinek III. Napóleon államcsínye idején tanúsított szembenállása miatt száműzetésbe kell mennie. 1870-ben tér vissza Párizsba.

A párizsi Notre-Dame (1831); A nevető ember (1869); A nyomorultak (1881) – ki ne ismerné e regénycímeket: Természetesen ezeknek az örökbecsű műveknek sem tudtak ellenállni a filmrendezők, sőt, A nyomorultak című zenés darab, vagyis a legmodernebb színházi műfajba átültetett remekmű óriási közönséget vonz.

Törvényszerű, hogy az életmű időnként átértékelődik, máshová kerülnek a hangsúlyok, de például ma is érvényes Hernani szerelmének, Dona Solnak sokat idézett vallomása: „Ha nem vagy itt, magam hiányzom önmagamnak.”

*


HERNANI

Főbb szereplők:
HERNANI; DON CARLOS; DON RUY GOMEZ; DONA SOT


I.                    FELVONÁS

Dona Sol komornája, Josefa Hernanit várja, helyette Don Carlos spanyol király érkezik, aki így véletlenül megtudja, hogy titkos találka készül. Kényszeríti az idős hölgyet: rejtse el. Hamarosan megérkezik Dona Sol, utána pedig Hernani. Ez utóbbi aggódva kérdi: otthon van-e a lány nagybátyja, aki egyben jegyese is. A száműzött Hernani háborog, hogy lopva kell találkoznia szerelmével, akit a király mindenképpen hozzá akar adni az agg lovaghoz, Don Ruy Gomez herceghez. A király apja megölette Hernani apját, mert a két család közt kibékíthetetlen ellentét dúl, s a bujdosó Hernani be akarja teljesíteni bosszúját. Dona Sol szeretne megszökni vele, meg is beszélik másnap éjfélre a találkát. Ekkor azonban Don Carlos előjön a rejtekhelyéről, és megmondja, hogy ő is szereti Dona Solt, és meg akar verekedni Hernanival az ifjú hölgyért. Már-már egymásnak rontanak, amikor Josefa berohan, hogy megjött a herceg. Ott találva a két férfit, keserűen kifakad, hogy nevetségessé akarják őt tenni. Carlos azonban felfedi magát, és elmondja, hogy Miksa német-római császár – vagyis az ő nagyapja – meghalt, s ezért akart titokban találkozni Don Ruy Gomezszel. Még nem dőlt el, ki lesz a trónörökös, Carlos mindenesetre nem utasítaná vissza a császárságot, ha a választófejedelmek rá szavaznának. Carlos a hercegnek azt mondja: Hernani a kíséretéhez tartozik, így ez utóbbinak sikerül elmenekülnie, de megfogadja, hogy bosszújáról nem mond le.

II.                  FELVONÁS

Mivel Don Carlos tud Hernani meg Dona Sol titkos találkájáról, másnap a hölgy ablaka elé megy kíséretével, s várja, hogy a lány megadja a jelt. Carlos meghagyja embereinek: ha Hernani felbukkan, tartóztassák fel, amíg ő megszökteti a lányt, de ne öljék meg. Kijön a lány az erkélyre, Carlos szerelmet vall neki, s mindenfélét ígér, hogy levegye a lábáról. A lány azonban kitart szerelme mellett, nem érdekli a királyi csábítás. Carlos magával akarja vinni a lányt, de megérkezik Hernani, akinek emberei harcképtelenné tették Carlos kíséretét. Hernani párbajkihívását Carlos nem fogadja el, mire Hernani eltöri a kardját. Carlos távoztával a lány rá akarja venni, hogy mégis szökjenek meg együtt, most azonban Hernani nem akarja zsiványélete viszontagságainak kitenni szerelmét. Hernani menekülni kényszerül üldözői elől.

III.                FELVONÁS

Don Ruy Gomez kétségek közt készül Dona Sollal kötendő nászára. Közben magányos vándort jelent be egy apród, akitől a herceg megtudja, hogy Hernani bandáját maga a király verte szét, s talán már Hernani is halott. Don Ruy Gomez nem ismeri fel a magát zarándoknak kiadó Hernanit, s befogadja. Dona Sol érkeztével a férfi felfedi magát, s arra buzdítja a szolgákat, adják fel őt az ezer arany vérdíj fejében. Don Ruy Gomez azonban a vendégjogra hivatkozva nem engedi, hogy bántsák. Miután a herceg kimegy, a szerelmesek újra egymásra találnak. A visszatérő herceg dermedten nézi az összeborult párt.

Carlos király érkezését jelentik. Don Ruy Gomez elrejti Hernanit. Don Carlos azzal vádolja a herceget, hogy ő bújtatja Hernanit, amit Don Ruy Gomez nem is tagad. Carlos követeli, hogy adja ki a foglyot, de a herceg a vendégjogra hivatkozik. Carlos megfenyegeti, hogy lerombolja a kastélyt. A herceg azt mondja, vegyék inkább az ő fejét, Carlos azonban ezt nem akarja elfogadni. Dona Sol beavatkozására Carlos eláll szándékától, de ekkor meg a lányt akarja magával vinni, s végül el is viszi. A herceg kiengedi Hernanit, és meg akar vele verekedni, de Hernani könyörög, hogy inkább ölje meg, csak még utoljára hadd lássa a lányt. A herceg elmondja, mi történt, megfogadják, hogy ketten veszik üldözőbe a királyt. Hernaninak meg kell ígérnie, hogy ha a lány kiszabadul, életével a herceg rendelkezhet.

IV.                FELVONÁS

Don Carlos izgatottan várja Nagy Károly kriptájában – a nagy király szeleméhez fohászkodva – a császárválasztás eredményét. A Carlos-ellenes összeesküvők Hernani nevét sorsolják ki, neki kell meggyilkolnia a királyt. Elhangzik a császárrá választást jelző három ágyúlövés. Carlos előparancsolja embereit, és utasítást ad nekik, hogy fogják el az összeesküvőket. Amikor Carlos utasítást ad, hogy csak grófokat és hercegeket tartsanak fogva, Dona Sol azt hiszi, Hernani megmenekült. Hernani azonban felfedi, hogy ő márki, gróf és herceg, tehát főrangú, s éppen Carlos apja ölette meg az ú atyját. Carlos megkegyelmez az ifjúnak és szerelmének, mert Nagy Károlyhoz hű akarván lenni, ő is kegyelemmel kezdi uralkodását.

V.                  FELVONÁS

Hernani és Dona Sol lakodalmát ülik. Az ünneplők közt egy ijesztő álarcos téblábol. Egyszer csak felhangzik a megbeszélt jel: az agg herceg be akarja nyújtani a számlát. Hernani könyörög Don Ruy Gomeznek, hogy legalább másnapig várjon, a herceg azonban figyelmezteti, hogy apja életére esküdött meg. Hernani már éppen ki akarja inni a felajánlott méret, amikor visszatér felesége, akit valamilyen ürüggyel elküldött. Dona Sol rá akarja venni a herceget, hogy mentse fel esküje alól Hernanit. A herceg hajthatatlan. Dona Sol megkaparintja az üvegcsét, gondolván, hogy ezzel megmenti szerelmét. Hernani azonban ragaszkodik esküje magatartásához, ekkor Dona Sol kiissza a méreg felét, Hernani kiragadja a kezéből az üvegcsét, és megissza a maradékot. Miután az ifjú pár csókkal vesz örök búcsút egymástól, Don Ruy Gomez is öngyilkos lesz.

Szoboszlai Margit

(Forrás: 77 híres dráma 170-174. old. – Móra Könyvkiadó)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése