Németh László „rejtélyes költő”-nek nevezte
Katonát. Fönnmaradt arcképeire is jellemző a Németh László-i meghatározás,
hiszen ezek makacsul ellenállnak a megközelítőnek. Szívós türelem segíthet a
csak részleges megszólaltatásukban is.1 (1. Itt köszönöm meg állandó buzdítását és mindig kész segítségét dr.
Orosz László irodalomtörténésznek, kollégámnak, hiszen mellémállása nélkül nem
született volna meg ez a dolgozat.
Köszönöm
továbbá Kőhegyi Mihály régész baráti segítségét és dr. Rózsa György
művészettörténésznek a lektori véleményében kifejtett tanácsait, amelyeket
örömmel hasznosítottam.)
Milyen volt testi valójában, külső
megjelenésében drámairodalmunk máig ható klasszikusa? Milyen volt termete,
testalkata, milyenek voltak arcvonásai? Hogyan és milyennek ismerhetjük meg őt
fönnmaradt arcképei tükrében? A fotográfia Katona életében (1791-1830) még nem
volt használatos – csak az 50-es évektől terjedt el nálunk -, így természetes
testarányaiban, objektíven megmutató fotóarckép nem maradhatott fönn. Alakjának
megidézéséhez a gyér és szűkszavú kortársi visszaemlékezések sorából a
Katona-kutatás is Dérynét, mint hiteles szemtanút idézi leggyakrabban. „Ez (t.
i. Katona) igen különös egyéniség volt. Nagy különc, szörnyű komoly, mindig s
igen rövid beszédű. Egy-egy szóval végzett mindent... Alakja elég csinos volt,
sugár termettel, de az arca nem volt szép. Haja gesztenyeszín, de úgy állott,
mint a szeg.”2 (2. DÉRYNÉ
emlékezései. I.Bp. 1955. 172-173.) Katona alakjától kortársi leírást nem
tudunk idézni Dérynéén kívül. Hallgatnak róla a források, még hivatalos társa,
az őt közelről ismerő Csányi János sem szolgál ilyen adatokkal.3 (3 . CSÁNYI János: Katona József. Társalkodó,
1840. 170-171.) Bartucz Lajos antropológus 1930-ban elvégezte drámaírónk és
szülei földi maradványainak exhumálását. Vizsgálatának eredményeit azért
szükséges legalább kivonatosan idézni, hogy Katona alakjához közelebb
kerülhessünk. „... a koponyát egyenletesen sűrű, hátul s főleg a halántékon
széjjelálló merev fürtökbe csavarodó, hosszú, vastagszálú, gesztenyebarna haj
borította... Koponyája nagy, magas, rövid s főleg hátul igen széles. Űrtartalma
1650 köbcentiméter, ami 1569 gr. agyvelősúlynak felel meg. Katona...
koponyájának kapacitása, valamint agyvelejének súlya és nagysága tetemesen
felülmúlta az európai férfiátlagot. (1500 köbcentiméter kapacitás és 1350 gr.
agyvelő) ... a koponyatető elég lapos, közepe táján gyenge homorulattal, majd
hátrafelé mérsékelten emelkedik s azután hirtelen kanyarulattal megy át a lapos
nyakszirtbe. Általában a költő koponyájának meglehetősen gyermekies alakja van
s oldalról nézve agykoponyája feltűnően nagy arckoponyájához képest...
Homlokdudorai igen közel feküsznek egymáshoz... Homloka elöl keskeny,
középmagas, de elég domború, hátrafelé pedig hirtelen szélesedő... Szemöldöke
vékony s alacsonyan, vízszintesen fekvő, bajusza kicsi és elég ritka... Csontos
szemöldívei gyengén fejlettek és alacsonyan foglalnak helyet... Arckoponyája
kicsi, alacsony, széles. Feltűnő a szemüregek kicsinysége s a szemgödrök
közötti orrgyökrészlet szélessége. Az orrgyök különben lapos, az orrhát rövid,
erősen homorú. Az orrüreg és orrnyílás igen alacsony s elég széles. Orrsövénye
balra görbült... kicsiny szemei, rövid, homorú hátú, széles cimpájú orra
volt... Különösen szembetűnő vonása Katona József arcának az orr alatti
fogmederrésznek alacsony volta és főleg annak rézsútos előre állása, ami a
koponya profil képén igen jól látható. Az arc fogmedri részének ezt az
előreállását még jobban fokozták a kiálló nagy, széles
metszőfogak, melyek a valószínűleg kissé húsos
ajkat meglehetően előre tolják, s nevetéskor nemcsak a fogak, hanem a foghús is
láthatóvá vált... a jól fejlett alacsony, gömbölyű áll meglehetősen előre
nyúlott, vagyis ún. tűrt álla volt... életbeli testmagassága 170 cm volt,
vagyis a magas termet alsó határán állott... nem volt széles válla és a
mellkasa sem fejlettebb a közepesnél... Kissé megnyúlt, karcsú alakja volt.”
Bartucz summázása szerint: „Katona arcában nem voltak markáns, férfias vonások
... úgy arcán, mint egész alakján bizonyos nőies lágyság ömlött el... az sem
véletlen, hogy agykoponyájának hátsó fele aránytalanul fejlettebb, mint az
első, s talán némi kapcsolatba hozható a nagy költőnek túltengő, szenzibilis
idegéletével.”4 (4. BARTUCZ
Lajos: Katona József földi maradványainak exhumálása. Katona Emlékkönyv. Szerk.
HAJNÓCZY Iván. Kecskemét, 1930. 56-66. Bartucz vizsgálati eredményeit nem a
nála szereplő sorrendben közöljük.)
Bartucz,
észrevételei nyomósítására szintén Déryné szavait hívja segítségül, és megállapítja,
hogy Katona arcképei közül „a leghitelesebbnek látszik” Rohn kőmetszete, melyet
Vahot Imre 1853-ban közölt.5 (5. KATONA József. Rohn kőmetszete. Nyomt. Walzel A. F. Pesten. Először megjelent:
Magyar Thália. Játékszíni Almanach 1853-ra. Szerkeszti VAHOT Imre. Pesten,
1853. 3. tábla. A Magyar Történelmi Képcsarnok önálló lapot őriz a kőrajzból:
KATONA József. Rohn kőmetszete, 14,7 x 9,9 cm. Leltári száma: 2678/1.)
Ugyanez a litográfia
később – többek között – megjelent: A magyar irodalom története Bessenyei
felléptétől a kiegyezésig. 1772-1867. Szerk.: BEŐTHY Zsolt. Bp. 1895. 332. –
WALDAPFEL József: Katona József, Bp. 1942. 1. tábla – Katona Emlékkönyv.
Kecskemét, 1930. 1. tábla. NÉMETH Antal: Bánk bán száz éve színpadon. Bp. 1935.
1. kép. A metszettel foglalkozó legfontosabb irodalom: GERSZI Teréz: A magyar
kőrajzolás története a XIX. században. Bp. 1960. 190.) ( 1. kép) Bartucz
nyilatkozott az általa ismert Katona arcképek hitelességéről is az exhumálás
elvégzése után.6 (6. BARTUCZ
Lajos: Mit láttam Katona József felbontott sírjában? Melyik Katona legjobb
képe? A Kecskeméti Közlöny Naptára az 1931-ik évre. Szerk.: HORVÁTH Ödön.
Kecskemét, (1930.) 54-55. és 80. oldalakon.) Beleszól abba a vitába, mely
szerinte „háromnegyed százada folyik Katona külső megjelenéséről”.
Elmarasztalja Horváth Dömét, akit Bartucz állítása alapján „saját felfogása
szerint készült idealizált képet hozott a költőről forgalomba.”7 (7. Először megjelent: KATONA József: Bánk
bán. Kiadja HORVÁTH Döme. Kecskemét, 1856.) Bartucz is idézi a Magyar
Thália megjegyzését, miszerint Rohn metszete „a Kecskeméten lévő eredeti
olajfestmény után” készült.8 (8. Magyar
Thália. Játékszíni Almanach 1853-ra. Szerkeszti VAHOT Imre Pesten. 1853.
Mellékletek.)
Mielőtt
az „eredeti” képnek utána néznénk, vizsgáljuk meg közelebbről az első,
évszámhoz pontosan köthető Magyar Thália-belit. Rohn metszete Vahot Imre
Katonás bemutató írásához készült melléklet, illusztráció.9 (9. VAHOT Imre: Katona József – rámául arcképéhöz
– Magyar Thália. Játékszíni Almanach 1853-ra. Szerkeszti VAHOT Imre. Pesten,
1853. 285-294.) A Rohn metszette portré mellkép, a test alul majdnem
félkörívesre van kerekítve. Az öltözet zárt, a zsinóros, egyenesen fölálló
nyakú dolmány fölül begombolva, a nyakat szorosra kötött sál fogja körbe. A
dolmány három felső zsinórja begombolva, a három alsó begombolatlan, így lefelé
nyitott. A felső kabát alatti nyílásból három gomb villan ki, ezek
mellénygombok lehetnek. A bal oldali háromnegyed profilos beállítás miatt a
jobb szem kissé hátrább került és kisebb, mint a bal. A szem világos színű,
feltehetően kék. Az orrhát határozottan homorú, bajusza ritkás, álla gömbölyű,
alatta látszik a toka.
Szemöldökívei
keskenyek és széthúzottak, középen egymástól távol helyezkednek el. Haja dús,
valószínűleg erősszálú, sűrű és erősen göndörödő. Vállai csapottak, felsőteste
vékony, különösen a fej nagysága miatt tűnik annak. Az egész arcon – nyíltsága
ellenére – valami rejtőzködés figyelhető meg. Mintha bánat felhőzné, csendes
keserűség ül ki rá. Befelé figyelés, önmagába merülés jellemzi inkább, mintsem
a kitárulkozás. A zárt nyakú öltözet sötét foltja és a pontozó modorban,
érzékenyen megfogalmazott világos arc kontrasztál. Katona későbbi arcképein –
ha nem is módosítások nélkül – leginkább ez a bal oldali, háromnegyed profilos,
zárt ruhájú mellkép; ikonográfiai típus terjedt el.
Vahot
Imre 1856-ban megismétli a Magyar Tháliában közölt portrét, de nem kőnyomatként
hozza, hanem fametszetet csináltat belőle.10 (10. MÜLLER Gyula és VAHOT Imre Egyesült Magyar- és Erdélyországi Nagy
Képes Naptára 1857-re. Pesten, 1856. 148.) Ezen eltűnik az 1853-as
Rohn-litográfia finom, árnyalatosan kidolgozott jellege. A papír is durvább,
több faanyagot tartalmaz. Az 1853-as portréval majdnem pontosan egyező méretű
fametszeten a homlok, az arc szem alatti részei és az áll világos foltja
kivillan a sötét haj koronázta arcból. A beállítás, a bal oldali háromnegyed
profilos nézet és a magas nyakú zárt ruha ugyanazt a típust képviseli, mint Rohn
kőnyomata. A fametszeten – a technika természetéből eredően – keményebbek és
határozottabbak az arcvonások, mint az érzékenyen megfogalmazott 1853-as
kőnyomaton. A fametszetű arc markáns jellege egészen távoli a Bartucz és Rohn
segítségével megidézett Katona-arctól, noha a hitelesnek elismert litográfiáról
készült. Feltehetően a szükségesnél bővebben adagolt festék is hozzájárult a
metszet sötétre sikerült nyomásához. (2. kép.)
De
vajon milyen lehetett a Rohn-litográfia előképe, a „Kecskeméten levő eredeti
olajfestmény”? Erről talán tévedés nélkül feltehetjük, hogy Katona egykorú
képmása volt. Katona írásaiban, fönnmaradt jegyzeteiben nem találunk említést
róla. Noha a versei el írt ajánlás egy elkészült portréra éppúgy célozhat, mint
az azt helyettesítő írott-önarcképre:
„Száraz képedet a józan
elesmeri,
a sculpsit kimarad, mint az ajánlat is;
hisz szűkségtelen a
nyalka cikornya, ha
éppen csak keveset
nyomna is a becsed:”
(E verseimhez)11
(11. Katona József összes művei, Bp. 1959. II.
7.)
Az
Erdélyi Múzeum pályázatán sajnálatosan nem értékelt Bánk bán 1820-ban, 1821-es
évszámmal, Katona életében megjelent.12 (12. Bánk-bán. Dráma 5 szakaszban. Szerzette Katona József. Pesten,
Trattner János Tamás’ betűivel ’s költségével. 1821.) A drámaíró arcképe
nemcsak sejthető szerénysége miatt nem kerülhetett műve élére, hanem talán
azért sem, mert addig ilyen nem is készült róla.13 (13. Ugyanezen okból nem adott arcképet munkái
első kiadásához Vörösmarty Mihály. FEJŐS Imre: Vörösmarty arca.
Irodalomtörténeti Füzetek, 8.Bp. 1956. 22.) Hát mikor készült, mikor
készülhetett az eredetinek mondott olajfestmény? És ki csinálta, ki
csinálhatta? Hol van ez a kép? Az idős Jókai egy jegyzete nyújt valamelyest
eligazítást. „... azon arcképe Katona Józsefnek,melyet életírásai munkája
címképéül közölni szoktak, az én kecskeméti diákkoromban készült, egy kedves
iskolatársam Muraközy János rajzónja révén,ki festői pályára vágyott, nagy
művészi tehetsége volt hozzá: aztán ő is szenátor lett szülővárosában és nem
pingált többet. A rajz eredetijét, mely 1842-ben még ott volt a költő családi
lakában, valószínűleg egy bennszülött kortárs festette olajba, kit a köznyelv
„Szekolai piktor” névvel emlegetett. Azt is jól ismertem: Diogenesi cinikus
alak volt: különösen gyűlölte az iskolás fiúkat. Ez az arckép szolgált mintául
Katona Józsefnek Züllich készítette ércszobrához is. De az sem lehetetlen, hogy
Kiss Bálint volt az okozója az
olajfestménynek.”14 (14. JÓKAI
Mór: Katona József Bánk bánja, Szemlélődés. In: KATONA József: Bánk bán. A
Pesti Napló kiadása. Bp. 1899. XI. Lábjegyzet.) A rajzolásban és festésben
már fiatalon járatos Jókai idős korában emlékezhetett-e pontosan az eredeti mű
technikájára? Ugyanis katonát ábrázoló olajfestményt nem ismerünk ilyen nem
maradt fönn. Lehet, hogy a Jókai által említett mű elveszett, vagy lappang
valahol? Egy kisméretű, miniatúránál alig nagyobb „szürke olajfestmény papíron”
szerepelt Ernst Lajos gyűjteményében.15 (15. VARJÚ Elemér – HÖLLRIGI József: Ernst Lajos magyar történeti
gyűjteménye. (Katalógus) Bp. 1932. 130. 52. tétel: Katona József arcképe,
szürke olajfestmény papíron, 17 x 12 cm.) A képet a gyűjtő kiállította
1930-ban Kecskeméten a Katona Emlékkiállításon (Városi Múzeum) is, a következő
aláírással: „A költő ifjúkori arcképe, ismeretlen festőtől.”16 (16. 1930. évi Katona-Emléklap. Kecskemét,
1931. 48.) Ez a kép lehetett az eredeti olajfestmény, amit Jókai megjelölt?
Nincs adatunk arra, hogy a kép honnan és hogyan került az Ernst-gyűjteménybe,
és azt sem sikerült kideríteni hogy a gyűjtemény árverésekor ki vásárolta meg.17 (17.
A M. Kir. Postatakarékpénztár Árverési Csarnokának Aukciója az Ernst Múzeum
kiállítási helyiségeiben ... a volt Ernst-Múzeum teljes műtárgyai kerülnek
eladásra. Árverési Közlöny, XX. évf. (1939. jan. hó) 29. oldalon a 213. tétel:
„Ismeretlen festő, XIX. század, Katona József. Olajfestmény, 17 x 11.
Kikiáltási ár: 20,- P. /pengő/) Az eredeti képet festhette „Szokolai
piktor”, azaz Szokolay Hártó János. Neki Kecskemét városa 1815-ben 200 forintot
juttat, hogy festészeti tanulmányokat folytathasson a debreceni kollégiumban.18
(18.
ENTZ Géza-GENTHON István-SZAPPANOS Jenő: Kecskemét. Bp. 1961. 55.) Arról
pedig Szokolay maga tudósít, hogy: „... 1819-ben Bécsben ... a’ festés
tanulásáért ott’ üdőmet töltöttem.”19 (19. SZOKOLAY HÁRTÓ János: Szabadalmas Kecskemét városának történeti
ismertetése azaz: Régibb kori és jelen állapotjának lehető hív előadása.
Kecskemét, 1846. 15.) Munkái közül bizonyosan csak két városképet ismerünk
– 1815- és 1929-ből -, melyeket metszéshez rajzolt elő Karacs Ferencnek.20
(20.
„Kecskemét várossa nap keletről 1814. 20-ik Oct. Szokolai Hártó János rajz,
Karács metsz. Pesten.” rézmetszet, papír; A városkép a csizmadia céh szabaduló
levelének a felső részén található. A Magyar Történelmi Képcsarnok egy
példányban őrzi ezt a rézmetszetet (41,6 x 54, 9 cm). Leltári száma: 56.297. A
Kecskeméti Katona József Múzeum tulajdonában található a rézmetszet dúca,
melyről 1978-ban készült új lenyomat 5 példányban. – a SZOKOLAY HÁRTÓ János és
KARÁCS Ferenc: Kecskemét látképe, a molnár céh mesterlevelén, rézmetszet,
papír, 41,6 x 54,9 cm. jelezve balra lent: Szokolay Hártó János rajz. Jelezve
jobbra lent: Szokolay Hártó János rajz. Jelezve jobbra lent: Karacs metsz.
Pesten 1929. Katona József Múzeum, Kecskemét.) Az ügyetlen rajzú elsőhöz
képest a második érettebb, tisztábban és világosabban fogalmazott. Szokolay a
rajzolás mellett foglalkozott bútortervezéssel, az 1831. évi kolera idején
pedig gyógyított.21 (21.
SZOKOLAI HÁRTÓ János i. m. 131.) Megírta szülővárosa, Kecskemét történetét,
melynek bevezetőjében nem mulasztja el megemlíteni, hogy az ő várostörténeti
jegyzeteit Katona József is használta22 (22. „Illyen formán áll a’ dolog legkülönösebben Kecskemét’ nevére, ezen
névnek származási-okaira, nem különben a’ Parriscum nevezetre nézve, melly ez
utóbbi nevezet mellett tőlem is költsönzött, ’s nálam meglevő jegyzetek’
nyomain Katona József jeles és hólta után (mint rendesen szokás) illő
méltánylással koszorúztatni kívánt hazánkfia, Kecskemét városa’ históriáját
megkezdő de be nem végezhetett iratán által, mind végig vitatkozik...” SZOKOLAI
HÁRTÓ János i. m. VI-VII.) a saját Kecskemét történetének megírásához23
(23. Katona József félbemaradt Kecskemét
történetének kiadását édesapja vitte véghez, már az író halála után.
Szabadalmas Kecskemét alsó Magyar Ország első mező várossa történetei. Hiteles
levelekből öszveszedte néhai Katona József, szabadalmas Kecskemét várossa fő
fiskálissa. Pesten, 1834. Trattner Károlyi nyomtatása. – Szokolay csak 1846-ban
tudta kiadni könyvét Kecskemét város segítségével, de a későbbi megjelenése nem
jelenti azt, hogy Katona ne ismerhette volna a sokáig kéziratban levő Szokolay-művet.)
Szokolay Hártó és Katona tehát ismerték egymást. Katona életének utolsó,
Kecskeméten töltött évtizedében 1820-30 között – és nem ifjúkorában
készíthetett róla portrét Szokolay. Bár tőle azonosítható olajfestmény
egyáltalán nem maradt ránk.
A
Jókai által szintén említett Kiss Bálint ugyancsak lehetett szerzője az
olajfestménynek. Katona és Kiss Bálint személyes kapcsolatáról nincs ugyan
tudomásunk, de Kecskeméten diákoskodott, és többször megfordulhatott itt a
20-as években is, hiszen szinte vándorfestőként járt Szentes és Debrecen, Pest
és Bécs között; megbízásai teljesítése és tanulás végett.24 (24. ZÁDOR Anna: Kiss Bálint 1802-1868. A
Magyar Művészettörténeti Munkaközösség Évkönyve, 1952. Bp. 1953. Monografikus
tanulmányában Zádor Anna említi, hogy Kiss Bálint iskoláit szülővárosában,
Szentesen és Kecskeméten végezte. A szerző arra is fölhívja a figyelmet, hogy
Kiss Bálint korai munkássága újadatokkal, összefüggésekkel és művekkel bővülhet
még.)
Jókai
állításait vizsgálva addig jutottunk el, hogy Szokolay Hártó és Kiss Bálint
egyaránt lehetett az eredeti olajfestmény „okozója”. Jókai szerint erről
készült Muraközy „rajzónja révén” az a Katona-arckép, melyet „munkája címképéül
közölni szoktak”. Vajon melyik Katona portréra gondol Jókai? Valószínűleg a
Horváth Döme által 1856 és 1860-ban, a két kecskeméti Bánk bán kiadásban
közzétett arcképre, mely a későbbiekben is legfőbb mintája lett. Muraközy
1842-44 között másolhatott25 (25.
Muraközy János Emlékkiállítása. Katona József Múzeum, Kecskemét, Magyar Nemzeti
Galéria, Bp. (katalógus). A kiállítást rendezte és a bevezetőt írta: TELEPY
Katalin. Szerk.: H. TÓTH Elvira. Kecskemét, 1971.), mivel akkor járt együtt
Jókaival a kecskeméti Jogakadémiára. Nemcsak barátja volt a később híres
írónak, hanem tanítványa is, hiszen Jókai vezette be őt a rajzolás és a festés
mesterségébe.26 (26. Jókai
képzőművészeti tevékenységéről monografikus tanulmányt írt VAYERNÉ ZIBOLEN
ÁGNES: Jókai képzőművészeti munkássága. A Petőfi Irodalmi Múzeum Évkönyve. Bp.
1962. 61-63.) De az erősen kétségbe vonható, hogy a Horváth Döme-kiadások
portréja a rajzolásba és festésbe alig belekóstoló fiatal Muraközytől
származna.27 (27. Anélkül,
hogy ellenőrizte volna Jókai állítását, Lyka Károly azt írja, hogy „... a rajz,
amelyet a még jogász Muraközy Katona Józsefről készített, a legjobb a Bánk bán
költőjének mindenképmása közt.” LYKA Károly: Magyar művészet 1800-1850. A
táblabíró-világ művészete. II. átd. és bőv. kiadás. Bp. é.n. 317.) Az
arckép fejlett rajztudásról árulkodik, ami Muraközynek a 40-es évek elején még
nem lehetett sajátja. Előfordulhat az is hogy Jókai tévedett, hiszen több mint
50 év távolából idézte föl Katona arcképével kapcsolatos emlékeit. Ha Jókai
emlékezete pontatlan, akkor nemcsak abban tévedhetett, hogy Muraközy kezétől
származtatta a legelterjedtebb Katona-arcképet, hanem abban is, hogy az eredeti
kép milyen technikával készült.
Olajfestménynek
– az Ernst Lajosét kivéve – nem tudtunk a nyomára bukkanni, van viszont egy
pasztellkép, amiről a hagyomány azt tartja, hogy Katonát ábrázolja (3. kép). A
beállítás ugyanaz, mint Rohn metszetén: bal oldali, háromnegyed profilos, de
egy asztal mögött ülve ábrázolja. A képen a magas nyakú, zárt öltözet fölött a
bal vállat egy prémgalléros, zsinóros ment takarja, melynek összekötő
zsinórjába kapcsolódik a bal kéz mutatóujja. Előtte, az asztal sarkán, a
többszöri törlés és átrajzolás miatt nehezen kivehető, magas, füles kosárka. Talán
szőlő van benne, legalábbis zöld színű, kerek szemek látszanak a szájánál. A
kosár mellett egy nem egészen szabályos gömb formájú tárgy van, közepén kör
alakú benyomódással. Az alak csapott vállai vékony felsőtestről árulkodnak. Az
arc feltűnően széles, a fej a testhez képest nagynak mondható. Bal halántékán a
haj egyenesen előre fésült. A bajusz közepes sűrűségű, végein fölfelé pödörve.
A szemek, a szemöldökívek és az orr állása és formája egyezik Bartucz
leírásával és ezáltal a Rohn-metszettel.
A
pasztellkép a múlt század végén bukkant föl, és beleltározták a Városi Múzeum
gyűjteményébe 1902-ben.28 (28.
A Városi Múzeum, Kecskemét régi képzőművészeti leltárkönyvének bejegyzése
szerint: „Ismeretlentől: Katona József arcképe. (Lásd: Bánk bán. A Pesti Napló
kiadása. Budapest, 1899. XI. 1. jegyzet), Fekete fa rámában. Levéltárból.”
Képzőművészeti munkák leltára III. Olajfestmények, aquarellek, stb. 2.)
Sajnos, azt nem jegyezték föl róla, hogy honnét származik. Erre vonatkozóan az
egyik helyi újság így tudósít: „... van Katona Józsefnek egy krétarajz arcképe.
Egy szekrény tetején ott volt az Anyakönyvi Hivatalban. Lepte a por, mert
értéktelennek tartották.”29 (29.
Kecskeméti Friss Újság 1900. nov. 22.) A képet nevezik „egykorú színes
krétarajz”-nak30 (30. 1930.
évi Katona-Emléklap. Kecskemét, 1931. 54.), „régi festmény”-nek31
(31. Katona József képei. Jegyzetlap a
Katona József Megyei Könyvtár Katona gyűjteményében. Jelzés nélkül.),
Hajnóczy Iván pedig így ír róla: „... a költő állítólagos egykorú mellképe: de
ezen semmiféle felirat nincs, s a fej későbbi és más technikájú rajz, mint a
derék, úgy hogy hitelesnek nem vehető.32 (32. HAJNCZY Iván: Katona-emlékek Kecskeméten. Katona Emlékkönyv, Kecskemét,
1930. 5.) A fejen valóban erősen látszanak az előrajzolás nyomai –
különösen a szemek, az orr, az ajkak és a bajusz esetében, de ezzel még nem
bizonyítható, hogy a testnél később készült. Hiszen nem más technikáról van
szó, hanem csak arról hogy kevesebb pasztell került az arcra, mint a test többi
részére.
És
a fej rajzosabb, vonalasabb megoldású. Így kevésbé festői, mint a többi rész. A
kevésbé gyakorlott rajzoló bizonyára a pasztellt is fogyatékosan kezelte. Nem
hordott föl belőle eleget az arcra, de ezzel nemcsak mesterségbeli
hiányosságairól árulkodik, hanem azt is eléri, hogy az arc bizonytalan rajzú,
nem vonzó, nem szép.