Németh László „rejtélyes költő”-nek nevezte
Katonát. Fönnmaradt arcképeire is jellemző a Németh László-i meghatározás,
hiszen ezek makacsul ellenállnak a megközelítőnek. Szívós türelem segíthet a
csak részleges megszólaltatásukban is.1 (1. Itt köszönöm meg állandó buzdítását és mindig kész segítségét dr.
Orosz László irodalomtörténésznek, kollégámnak, hiszen mellémállása nélkül nem
született volna meg ez a dolgozat.
Köszönöm
továbbá Kőhegyi Mihály régész baráti segítségét és dr. Rózsa György
művészettörténésznek a lektori véleményében kifejtett tanácsait, amelyeket
örömmel hasznosítottam.)
Milyen volt testi valójában, külső
megjelenésében drámairodalmunk máig ható klasszikusa? Milyen volt termete,
testalkata, milyenek voltak arcvonásai? Hogyan és milyennek ismerhetjük meg őt
fönnmaradt arcképei tükrében? A fotográfia Katona életében (1791-1830) még nem
volt használatos – csak az 50-es évektől terjedt el nálunk -, így természetes
testarányaiban, objektíven megmutató fotóarckép nem maradhatott fönn. Alakjának
megidézéséhez a gyér és szűkszavú kortársi visszaemlékezések sorából a
Katona-kutatás is Dérynét, mint hiteles szemtanút idézi leggyakrabban. „Ez (t.
i. Katona) igen különös egyéniség volt. Nagy különc, szörnyű komoly, mindig s
igen rövid beszédű. Egy-egy szóval végzett mindent... Alakja elég csinos volt,
sugár termettel, de az arca nem volt szép. Haja gesztenyeszín, de úgy állott,
mint a szeg.”2 (2. DÉRYNÉ
emlékezései. I.Bp. 1955. 172-173.) Katona alakjától kortársi leírást nem
tudunk idézni Dérynéén kívül. Hallgatnak róla a források, még hivatalos társa,
az őt közelről ismerő Csányi János sem szolgál ilyen adatokkal.3 (3 . CSÁNYI János: Katona József. Társalkodó,
1840. 170-171.) Bartucz Lajos antropológus 1930-ban elvégezte drámaírónk és
szülei földi maradványainak exhumálását. Vizsgálatának eredményeit azért
szükséges legalább kivonatosan idézni, hogy Katona alakjához közelebb
kerülhessünk. „... a koponyát egyenletesen sűrű, hátul s főleg a halántékon
széjjelálló merev fürtökbe csavarodó, hosszú, vastagszálú, gesztenyebarna haj
borította... Koponyája nagy, magas, rövid s főleg hátul igen széles. Űrtartalma
1650 köbcentiméter, ami 1569 gr. agyvelősúlynak felel meg. Katona...
koponyájának kapacitása, valamint agyvelejének súlya és nagysága tetemesen
felülmúlta az európai férfiátlagot. (1500 köbcentiméter kapacitás és 1350 gr.
agyvelő) ... a koponyatető elég lapos, közepe táján gyenge homorulattal, majd
hátrafelé mérsékelten emelkedik s azután hirtelen kanyarulattal megy át a lapos
nyakszirtbe. Általában a költő koponyájának meglehetősen gyermekies alakja van
s oldalról nézve agykoponyája feltűnően nagy arckoponyájához képest...
Homlokdudorai igen közel feküsznek egymáshoz... Homloka elöl keskeny,
középmagas, de elég domború, hátrafelé pedig hirtelen szélesedő... Szemöldöke
vékony s alacsonyan, vízszintesen fekvő, bajusza kicsi és elég ritka... Csontos
szemöldívei gyengén fejlettek és alacsonyan foglalnak helyet... Arckoponyája
kicsi, alacsony, széles. Feltűnő a szemüregek kicsinysége s a szemgödrök
közötti orrgyökrészlet szélessége. Az orrgyök különben lapos, az orrhát rövid,
erősen homorú. Az orrüreg és orrnyílás igen alacsony s elég széles. Orrsövénye
balra görbült... kicsiny szemei, rövid, homorú hátú, széles cimpájú orra
volt... Különösen szembetűnő vonása Katona József arcának az orr alatti
fogmederrésznek alacsony volta és főleg annak rézsútos előre állása, ami a
koponya profil képén igen jól látható. Az arc fogmedri részének ezt az
előreállását még jobban fokozták a kiálló nagy, széles
metszőfogak, melyek a valószínűleg kissé húsos
ajkat meglehetően előre tolják, s nevetéskor nemcsak a fogak, hanem a foghús is
láthatóvá vált... a jól fejlett alacsony, gömbölyű áll meglehetősen előre
nyúlott, vagyis ún. tűrt álla volt... életbeli testmagassága 170 cm volt,
vagyis a magas termet alsó határán állott... nem volt széles válla és a
mellkasa sem fejlettebb a közepesnél... Kissé megnyúlt, karcsú alakja volt.”
Bartucz summázása szerint: „Katona arcában nem voltak markáns, férfias vonások
... úgy arcán, mint egész alakján bizonyos nőies lágyság ömlött el... az sem
véletlen, hogy agykoponyájának hátsó fele aránytalanul fejlettebb, mint az
első, s talán némi kapcsolatba hozható a nagy költőnek túltengő, szenzibilis
idegéletével.”4 (4. BARTUCZ
Lajos: Katona József földi maradványainak exhumálása. Katona Emlékkönyv. Szerk.
HAJNÓCZY Iván. Kecskemét, 1930. 56-66. Bartucz vizsgálati eredményeit nem a
nála szereplő sorrendben közöljük.)
Bartucz,
észrevételei nyomósítására szintén Déryné szavait hívja segítségül, és megállapítja,
hogy Katona arcképei közül „a leghitelesebbnek látszik” Rohn kőmetszete, melyet
Vahot Imre 1853-ban közölt.5 (5. KATONA József. Rohn kőmetszete. Nyomt. Walzel A. F. Pesten. Először megjelent:
Magyar Thália. Játékszíni Almanach 1853-ra. Szerkeszti VAHOT Imre. Pesten,
1853. 3. tábla. A Magyar Történelmi Képcsarnok önálló lapot őriz a kőrajzból:
KATONA József. Rohn kőmetszete, 14,7 x 9,9 cm. Leltári száma: 2678/1.)
Ugyanez a litográfia
később – többek között – megjelent: A magyar irodalom története Bessenyei
felléptétől a kiegyezésig. 1772-1867. Szerk.: BEŐTHY Zsolt. Bp. 1895. 332. –
WALDAPFEL József: Katona József, Bp. 1942. 1. tábla – Katona Emlékkönyv.
Kecskemét, 1930. 1. tábla. NÉMETH Antal: Bánk bán száz éve színpadon. Bp. 1935.
1. kép. A metszettel foglalkozó legfontosabb irodalom: GERSZI Teréz: A magyar
kőrajzolás története a XIX. században. Bp. 1960. 190.) ( 1. kép) Bartucz
nyilatkozott az általa ismert Katona arcképek hitelességéről is az exhumálás
elvégzése után.6 (6. BARTUCZ
Lajos: Mit láttam Katona József felbontott sírjában? Melyik Katona legjobb
képe? A Kecskeméti Közlöny Naptára az 1931-ik évre. Szerk.: HORVÁTH Ödön.
Kecskemét, (1930.) 54-55. és 80. oldalakon.) Beleszól abba a vitába, mely
szerinte „háromnegyed százada folyik Katona külső megjelenéséről”.
Elmarasztalja Horváth Dömét, akit Bartucz állítása alapján „saját felfogása
szerint készült idealizált képet hozott a költőről forgalomba.”7 (7. Először megjelent: KATONA József: Bánk
bán. Kiadja HORVÁTH Döme. Kecskemét, 1856.) Bartucz is idézi a Magyar
Thália megjegyzését, miszerint Rohn metszete „a Kecskeméten lévő eredeti
olajfestmény után” készült.8 (8. Magyar
Thália. Játékszíni Almanach 1853-ra. Szerkeszti VAHOT Imre Pesten. 1853.
Mellékletek.)
Mielőtt
az „eredeti” képnek utána néznénk, vizsgáljuk meg közelebbről az első,
évszámhoz pontosan köthető Magyar Thália-belit. Rohn metszete Vahot Imre
Katonás bemutató írásához készült melléklet, illusztráció.9 (9. VAHOT Imre: Katona József – rámául arcképéhöz
– Magyar Thália. Játékszíni Almanach 1853-ra. Szerkeszti VAHOT Imre. Pesten,
1853. 285-294.) A Rohn metszette portré mellkép, a test alul majdnem
félkörívesre van kerekítve. Az öltözet zárt, a zsinóros, egyenesen fölálló
nyakú dolmány fölül begombolva, a nyakat szorosra kötött sál fogja körbe. A
dolmány három felső zsinórja begombolva, a három alsó begombolatlan, így lefelé
nyitott. A felső kabát alatti nyílásból három gomb villan ki, ezek
mellénygombok lehetnek. A bal oldali háromnegyed profilos beállítás miatt a
jobb szem kissé hátrább került és kisebb, mint a bal. A szem világos színű,
feltehetően kék. Az orrhát határozottan homorú, bajusza ritkás, álla gömbölyű,
alatta látszik a toka.
Szemöldökívei
keskenyek és széthúzottak, középen egymástól távol helyezkednek el. Haja dús,
valószínűleg erősszálú, sűrű és erősen göndörödő. Vállai csapottak, felsőteste
vékony, különösen a fej nagysága miatt tűnik annak. Az egész arcon – nyíltsága
ellenére – valami rejtőzködés figyelhető meg. Mintha bánat felhőzné, csendes
keserűség ül ki rá. Befelé figyelés, önmagába merülés jellemzi inkább, mintsem
a kitárulkozás. A zárt nyakú öltözet sötét foltja és a pontozó modorban,
érzékenyen megfogalmazott világos arc kontrasztál. Katona későbbi arcképein –
ha nem is módosítások nélkül – leginkább ez a bal oldali, háromnegyed profilos,
zárt ruhájú mellkép; ikonográfiai típus terjedt el.
Vahot
Imre 1856-ban megismétli a Magyar Tháliában közölt portrét, de nem kőnyomatként
hozza, hanem fametszetet csináltat belőle.10 (10. MÜLLER Gyula és VAHOT Imre Egyesült Magyar- és Erdélyországi Nagy
Képes Naptára 1857-re. Pesten, 1856. 148.) Ezen eltűnik az 1853-as
Rohn-litográfia finom, árnyalatosan kidolgozott jellege. A papír is durvább,
több faanyagot tartalmaz. Az 1853-as portréval majdnem pontosan egyező méretű
fametszeten a homlok, az arc szem alatti részei és az áll világos foltja
kivillan a sötét haj koronázta arcból. A beállítás, a bal oldali háromnegyed
profilos nézet és a magas nyakú zárt ruha ugyanazt a típust képviseli, mint Rohn
kőnyomata. A fametszeten – a technika természetéből eredően – keményebbek és
határozottabbak az arcvonások, mint az érzékenyen megfogalmazott 1853-as
kőnyomaton. A fametszetű arc markáns jellege egészen távoli a Bartucz és Rohn
segítségével megidézett Katona-arctól, noha a hitelesnek elismert litográfiáról
készült. Feltehetően a szükségesnél bővebben adagolt festék is hozzájárult a
metszet sötétre sikerült nyomásához. (2. kép.)
De
vajon milyen lehetett a Rohn-litográfia előképe, a „Kecskeméten levő eredeti
olajfestmény”? Erről talán tévedés nélkül feltehetjük, hogy Katona egykorú
képmása volt. Katona írásaiban, fönnmaradt jegyzeteiben nem találunk említést
róla. Noha a versei el írt ajánlás egy elkészült portréra éppúgy célozhat, mint
az azt helyettesítő írott-önarcképre:
„Száraz képedet a józan
elesmeri,
a sculpsit kimarad, mint az ajánlat is;
hisz szűkségtelen a
nyalka cikornya, ha
éppen csak keveset
nyomna is a becsed:”
(E verseimhez)11
(11. Katona József összes művei, Bp. 1959. II.
7.)
Az
Erdélyi Múzeum pályázatán sajnálatosan nem értékelt Bánk bán 1820-ban, 1821-es
évszámmal, Katona életében megjelent.12 (12. Bánk-bán. Dráma 5 szakaszban. Szerzette Katona József. Pesten,
Trattner János Tamás’ betűivel ’s költségével. 1821.) A drámaíró arcképe
nemcsak sejthető szerénysége miatt nem kerülhetett műve élére, hanem talán
azért sem, mert addig ilyen nem is készült róla.13 (13. Ugyanezen okból nem adott arcképet munkái
első kiadásához Vörösmarty Mihály. FEJŐS Imre: Vörösmarty arca.
Irodalomtörténeti Füzetek, 8.Bp. 1956. 22.) Hát mikor készült, mikor
készülhetett az eredetinek mondott olajfestmény? És ki csinálta, ki
csinálhatta? Hol van ez a kép? Az idős Jókai egy jegyzete nyújt valamelyest
eligazítást. „... azon arcképe Katona Józsefnek,melyet életírásai munkája
címképéül közölni szoktak, az én kecskeméti diákkoromban készült, egy kedves
iskolatársam Muraközy János rajzónja révén,ki festői pályára vágyott, nagy
művészi tehetsége volt hozzá: aztán ő is szenátor lett szülővárosában és nem
pingált többet. A rajz eredetijét, mely 1842-ben még ott volt a költő családi
lakában, valószínűleg egy bennszülött kortárs festette olajba, kit a köznyelv
„Szekolai piktor” névvel emlegetett. Azt is jól ismertem: Diogenesi cinikus
alak volt: különösen gyűlölte az iskolás fiúkat. Ez az arckép szolgált mintául
Katona Józsefnek Züllich készítette ércszobrához is. De az sem lehetetlen, hogy
Kiss Bálint volt az okozója az
olajfestménynek.”14 (14. JÓKAI
Mór: Katona József Bánk bánja, Szemlélődés. In: KATONA József: Bánk bán. A
Pesti Napló kiadása. Bp. 1899. XI. Lábjegyzet.) A rajzolásban és festésben
már fiatalon járatos Jókai idős korában emlékezhetett-e pontosan az eredeti mű
technikájára? Ugyanis katonát ábrázoló olajfestményt nem ismerünk ilyen nem
maradt fönn. Lehet, hogy a Jókai által említett mű elveszett, vagy lappang
valahol? Egy kisméretű, miniatúránál alig nagyobb „szürke olajfestmény papíron”
szerepelt Ernst Lajos gyűjteményében.15 (15. VARJÚ Elemér – HÖLLRIGI József: Ernst Lajos magyar történeti
gyűjteménye. (Katalógus) Bp. 1932. 130. 52. tétel: Katona József arcképe,
szürke olajfestmény papíron, 17 x 12 cm.) A képet a gyűjtő kiállította
1930-ban Kecskeméten a Katona Emlékkiállításon (Városi Múzeum) is, a következő
aláírással: „A költő ifjúkori arcképe, ismeretlen festőtől.”16 (16. 1930. évi Katona-Emléklap. Kecskemét,
1931. 48.) Ez a kép lehetett az eredeti olajfestmény, amit Jókai megjelölt?
Nincs adatunk arra, hogy a kép honnan és hogyan került az Ernst-gyűjteménybe,
és azt sem sikerült kideríteni hogy a gyűjtemény árverésekor ki vásárolta meg.17 (17.
A M. Kir. Postatakarékpénztár Árverési Csarnokának Aukciója az Ernst Múzeum
kiállítási helyiségeiben ... a volt Ernst-Múzeum teljes műtárgyai kerülnek
eladásra. Árverési Közlöny, XX. évf. (1939. jan. hó) 29. oldalon a 213. tétel:
„Ismeretlen festő, XIX. század, Katona József. Olajfestmény, 17 x 11.
Kikiáltási ár: 20,- P. /pengő/) Az eredeti képet festhette „Szokolai
piktor”, azaz Szokolay Hártó János. Neki Kecskemét városa 1815-ben 200 forintot
juttat, hogy festészeti tanulmányokat folytathasson a debreceni kollégiumban.18
(18.
ENTZ Géza-GENTHON István-SZAPPANOS Jenő: Kecskemét. Bp. 1961. 55.) Arról
pedig Szokolay maga tudósít, hogy: „... 1819-ben Bécsben ... a’ festés
tanulásáért ott’ üdőmet töltöttem.”19 (19. SZOKOLAY HÁRTÓ János: Szabadalmas Kecskemét városának történeti
ismertetése azaz: Régibb kori és jelen állapotjának lehető hív előadása.
Kecskemét, 1846. 15.) Munkái közül bizonyosan csak két városképet ismerünk
– 1815- és 1929-ből -, melyeket metszéshez rajzolt elő Karacs Ferencnek.20
(20.
„Kecskemét várossa nap keletről 1814. 20-ik Oct. Szokolai Hártó János rajz,
Karács metsz. Pesten.” rézmetszet, papír; A városkép a csizmadia céh szabaduló
levelének a felső részén található. A Magyar Történelmi Képcsarnok egy
példányban őrzi ezt a rézmetszetet (41,6 x 54, 9 cm). Leltári száma: 56.297. A
Kecskeméti Katona József Múzeum tulajdonában található a rézmetszet dúca,
melyről 1978-ban készült új lenyomat 5 példányban. – a SZOKOLAY HÁRTÓ János és
KARÁCS Ferenc: Kecskemét látképe, a molnár céh mesterlevelén, rézmetszet,
papír, 41,6 x 54,9 cm. jelezve balra lent: Szokolay Hártó János rajz. Jelezve
jobbra lent: Szokolay Hártó János rajz. Jelezve jobbra lent: Karacs metsz.
Pesten 1929. Katona József Múzeum, Kecskemét.) Az ügyetlen rajzú elsőhöz
képest a második érettebb, tisztábban és világosabban fogalmazott. Szokolay a
rajzolás mellett foglalkozott bútortervezéssel, az 1831. évi kolera idején
pedig gyógyított.21 (21.
SZOKOLAI HÁRTÓ János i. m. 131.) Megírta szülővárosa, Kecskemét történetét,
melynek bevezetőjében nem mulasztja el megemlíteni, hogy az ő várostörténeti
jegyzeteit Katona József is használta22 (22. „Illyen formán áll a’ dolog legkülönösebben Kecskemét’ nevére, ezen
névnek származási-okaira, nem különben a’ Parriscum nevezetre nézve, melly ez
utóbbi nevezet mellett tőlem is költsönzött, ’s nálam meglevő jegyzetek’
nyomain Katona József jeles és hólta után (mint rendesen szokás) illő
méltánylással koszorúztatni kívánt hazánkfia, Kecskemét városa’ históriáját
megkezdő de be nem végezhetett iratán által, mind végig vitatkozik...” SZOKOLAI
HÁRTÓ János i. m. VI-VII.) a saját Kecskemét történetének megírásához23
(23. Katona József félbemaradt Kecskemét
történetének kiadását édesapja vitte véghez, már az író halála után.
Szabadalmas Kecskemét alsó Magyar Ország első mező várossa történetei. Hiteles
levelekből öszveszedte néhai Katona József, szabadalmas Kecskemét várossa fő
fiskálissa. Pesten, 1834. Trattner Károlyi nyomtatása. – Szokolay csak 1846-ban
tudta kiadni könyvét Kecskemét város segítségével, de a későbbi megjelenése nem
jelenti azt, hogy Katona ne ismerhette volna a sokáig kéziratban levő Szokolay-művet.)
Szokolay Hártó és Katona tehát ismerték egymást. Katona életének utolsó,
Kecskeméten töltött évtizedében 1820-30 között – és nem ifjúkorában
készíthetett róla portrét Szokolay. Bár tőle azonosítható olajfestmény
egyáltalán nem maradt ránk.
A
Jókai által szintén említett Kiss Bálint ugyancsak lehetett szerzője az
olajfestménynek. Katona és Kiss Bálint személyes kapcsolatáról nincs ugyan
tudomásunk, de Kecskeméten diákoskodott, és többször megfordulhatott itt a
20-as években is, hiszen szinte vándorfestőként járt Szentes és Debrecen, Pest
és Bécs között; megbízásai teljesítése és tanulás végett.24 (24. ZÁDOR Anna: Kiss Bálint 1802-1868. A
Magyar Művészettörténeti Munkaközösség Évkönyve, 1952. Bp. 1953. Monografikus
tanulmányában Zádor Anna említi, hogy Kiss Bálint iskoláit szülővárosában,
Szentesen és Kecskeméten végezte. A szerző arra is fölhívja a figyelmet, hogy
Kiss Bálint korai munkássága újadatokkal, összefüggésekkel és művekkel bővülhet
még.)
Jókai
állításait vizsgálva addig jutottunk el, hogy Szokolay Hártó és Kiss Bálint
egyaránt lehetett az eredeti olajfestmény „okozója”. Jókai szerint erről
készült Muraközy „rajzónja révén” az a Katona-arckép, melyet „munkája címképéül
közölni szoktak”. Vajon melyik Katona portréra gondol Jókai? Valószínűleg a
Horváth Döme által 1856 és 1860-ban, a két kecskeméti Bánk bán kiadásban
közzétett arcképre, mely a későbbiekben is legfőbb mintája lett. Muraközy
1842-44 között másolhatott25 (25.
Muraközy János Emlékkiállítása. Katona József Múzeum, Kecskemét, Magyar Nemzeti
Galéria, Bp. (katalógus). A kiállítást rendezte és a bevezetőt írta: TELEPY
Katalin. Szerk.: H. TÓTH Elvira. Kecskemét, 1971.), mivel akkor járt együtt
Jókaival a kecskeméti Jogakadémiára. Nemcsak barátja volt a később híres
írónak, hanem tanítványa is, hiszen Jókai vezette be őt a rajzolás és a festés
mesterségébe.26 (26. Jókai
képzőművészeti tevékenységéről monografikus tanulmányt írt VAYERNÉ ZIBOLEN
ÁGNES: Jókai képzőművészeti munkássága. A Petőfi Irodalmi Múzeum Évkönyve. Bp.
1962. 61-63.) De az erősen kétségbe vonható, hogy a Horváth Döme-kiadások
portréja a rajzolásba és festésbe alig belekóstoló fiatal Muraközytől
származna.27 (27. Anélkül,
hogy ellenőrizte volna Jókai állítását, Lyka Károly azt írja, hogy „... a rajz,
amelyet a még jogász Muraközy Katona Józsefről készített, a legjobb a Bánk bán
költőjének mindenképmása közt.” LYKA Károly: Magyar művészet 1800-1850. A
táblabíró-világ művészete. II. átd. és bőv. kiadás. Bp. é.n. 317.) Az
arckép fejlett rajztudásról árulkodik, ami Muraközynek a 40-es évek elején még
nem lehetett sajátja. Előfordulhat az is hogy Jókai tévedett, hiszen több mint
50 év távolából idézte föl Katona arcképével kapcsolatos emlékeit. Ha Jókai
emlékezete pontatlan, akkor nemcsak abban tévedhetett, hogy Muraközy kezétől
származtatta a legelterjedtebb Katona-arcképet, hanem abban is, hogy az eredeti
kép milyen technikával készült.
Olajfestménynek
– az Ernst Lajosét kivéve – nem tudtunk a nyomára bukkanni, van viszont egy
pasztellkép, amiről a hagyomány azt tartja, hogy Katonát ábrázolja (3. kép). A
beállítás ugyanaz, mint Rohn metszetén: bal oldali, háromnegyed profilos, de
egy asztal mögött ülve ábrázolja. A képen a magas nyakú, zárt öltözet fölött a
bal vállat egy prémgalléros, zsinóros ment takarja, melynek összekötő
zsinórjába kapcsolódik a bal kéz mutatóujja. Előtte, az asztal sarkán, a
többszöri törlés és átrajzolás miatt nehezen kivehető, magas, füles kosárka. Talán
szőlő van benne, legalábbis zöld színű, kerek szemek látszanak a szájánál. A
kosár mellett egy nem egészen szabályos gömb formájú tárgy van, közepén kör
alakú benyomódással. Az alak csapott vállai vékony felsőtestről árulkodnak. Az
arc feltűnően széles, a fej a testhez képest nagynak mondható. Bal halántékán a
haj egyenesen előre fésült. A bajusz közepes sűrűségű, végein fölfelé pödörve.
A szemek, a szemöldökívek és az orr állása és formája egyezik Bartucz
leírásával és ezáltal a Rohn-metszettel.
A
pasztellkép a múlt század végén bukkant föl, és beleltározták a Városi Múzeum
gyűjteményébe 1902-ben.28 (28.
A Városi Múzeum, Kecskemét régi képzőművészeti leltárkönyvének bejegyzése
szerint: „Ismeretlentől: Katona József arcképe. (Lásd: Bánk bán. A Pesti Napló
kiadása. Budapest, 1899. XI. 1. jegyzet), Fekete fa rámában. Levéltárból.”
Képzőművészeti munkák leltára III. Olajfestmények, aquarellek, stb. 2.)
Sajnos, azt nem jegyezték föl róla, hogy honnét származik. Erre vonatkozóan az
egyik helyi újság így tudósít: „... van Katona Józsefnek egy krétarajz arcképe.
Egy szekrény tetején ott volt az Anyakönyvi Hivatalban. Lepte a por, mert
értéktelennek tartották.”29 (29.
Kecskeméti Friss Újság 1900. nov. 22.) A képet nevezik „egykorú színes
krétarajz”-nak30 (30. 1930.
évi Katona-Emléklap. Kecskemét, 1931. 54.), „régi festmény”-nek31
(31. Katona József képei. Jegyzetlap a
Katona József Megyei Könyvtár Katona gyűjteményében. Jelzés nélkül.),
Hajnóczy Iván pedig így ír róla: „... a költő állítólagos egykorú mellképe: de
ezen semmiféle felirat nincs, s a fej későbbi és más technikájú rajz, mint a
derék, úgy hogy hitelesnek nem vehető.32 (32. HAJNCZY Iván: Katona-emlékek Kecskeméten. Katona Emlékkönyv, Kecskemét,
1930. 5.) A fejen valóban erősen látszanak az előrajzolás nyomai –
különösen a szemek, az orr, az ajkak és a bajusz esetében, de ezzel még nem
bizonyítható, hogy a testnél később készült. Hiszen nem más technikáról van
szó, hanem csak arról hogy kevesebb pasztell került az arcra, mint a test többi
részére.
És
a fej rajzosabb, vonalasabb megoldású. Így kevésbé festői, mint a többi rész. A
kevésbé gyakorlott rajzoló bizonyára a pasztellt is fogyatékosan kezelte. Nem
hordott föl belőle eleget az arcra, de ezzel nemcsak mesterségbeli
hiányosságairól árulkodik, hanem azt is eléri, hogy az arc bizonytalan rajzú,
nem vonzó, nem szép.
Közelebb
kerülhetünk-e az asztalon elhelyezett tárgyak ismeretében az ábrázolthoz? A
gyümölcsös kosárka utalhat a természet bőségére, de ez önmagában nem gazdagítja
ismereteinket a portréról. Talán a mellette lévő, nem egészen gömbölyű tárgy
igen. Ez, ha a közepén látható benyomódást vesszük figyelembe: akár óra is
lehet, és a múló időre utal. A kép tüzetes vizsgálata során azonban az is
elképzelhetővé vált, hogy az egy gombolyag, mely a kosárból gurult ki, és a
fonal vége ott is maradt, jelezve a még meg nem szakadt sors-fonalat. Az is
fölmerült, hogy az ábrázolt tárgy nem más, mint egy alma. Katona Menedék című versében33 (33. Katona József összes művei II. Bp. 1959.
13.) találunk erre egyfajta magyarázatot:
„Itt ölellek által téged
boldogságom sírhalma,
hová szebben remélt
véged
gördíté a sors-alma.”
Ha
nem konkrét tárgynak fogjuk föl,akkor arra a gömbre vagy golyóbisra
gondolhatunk, melyen a szerencse istennőjét, Fortunát szokták ábrázolni – antik
hagyomány alapján. Ez a költői kép a magyar barokk költészetben többször
előfordul, Katona is onnét vehette.34 (34. T. LOVAS Rózsa: A Bánk bán költői képei. Dolgozatok a magyar
irodalmi nyelv és stílus történetéből. Bp. 1960. 208.) A Bánk bán IV.
felvonása 192. sorában olvasható: „Sors’ golyóbisa”.35 (35. A készülő kritikai kiadás sorszámozása
szerint.) Lehet, hogy a festő tartotta fontosnak, noha az írókat könyvvel
vagy pennával, esetleg mindkettővel szokták inkább ábrázolni. Az írói munka
Katona számára nem hozott elismerést. Az általánosabb mondandót hordozó,
sorsszerűséget érzékeltető tárgyakat maga az író választhatta, határozhatta
meg. Egyébként nem lenne indokolt és indokolható – bármennyire is gyakorlatlan
és technikailag képzetlen volt a kép alkotója -, hogy a portrét vele
összefüggésbe nem hozható tárgyakkal tegye közvetlenebbé, esetleg
tetszetősebbé. Bár a tárgyak mutatnak valami biedermeieres kellemességet és
közvetlenséget is. Alkotójuk azonban küszködött a tárgyak megjelenítésével,
hiszen az asztallap és a rá helyezett motívumok többször átrajzolásról
tanúskodnak. Ez sejteti, hogy önmagukon túl is van szerepük a kompozícióban.
A
jelentéssel felruházott tárgyak nem önmagukban értékelhető csendéleti elemek
csupán, hanem a portréval szervesen összefüggő, fontos és elhagyhatatlan
kompozíciós értékek, melyek tudatosan kerültek ebbe az összefüggésbe. Ha tehát
elfogadható az, hogy Katona beleszólt abba, hogy mi kerüljön alakja mellé
arcképére, akkor valószínűsíthető az is, hogy a mű a költő életében készült. A
késői visszaemlékezéseket itt, ezen a ponton kell a legnagyobb kritikával
vizsgálni. A fönnmaradt pasztell – ilyen összefüggésben – elfogadható és
értékelhető úgy is, mint az eredeti arckép,v agy azt a mának másolatban
átörökítő kompozíció. A legnagyobb zavart és félreértést a mai napig a kép
technikája okozza. A sötét keretben a fekete és középszürke színvilágú mű, üveg
mögött, első ránézésre – még szakmabelinek is – festménynek, akvarellnek vagy a
rajzos arc miatt vegyes technikájú műnek hat. Csak tüzesebb vizsgálat során
derül ki, hogy pasztell, melyen az előrajzolás nyomai itt-ott látszanak. Az
eddig idézett és még idézendő visszaemlékezőktől nem is várhatjuk, hogy a mű
technikájára több évtized távolából pontosan emlékezzenek.
Rózsa
György lektori véleménye szerint: „Legvalószínűbbnek az látszik, hogy egy
elveszett korabeli kép (kisméretű olajkép?) kompozícióját őrizte meg
számunkra... De az asztalon elhelyezett tárgyak felismerhetetlensége nemcsak a pasztell
kopásának és a sok átrajzolásnak lehet következmények, eredhet abból is, hogy a
gyenge tehetségű mester nem tudta felismerni az eredetin látható tárgyakat,
vagy nem tudta őket világosan másolni. A rendkívül bonyolult helyzetben
ábrázolt kéz is inkább egy kvalitásosabb kompozícióról való átvételnek
látszik,m int a dilettáns pasztellfestő leleményének.”
Nézzük
most meg, hogy a kecskeméti Katona-kultusz leglelkesebb híve, Horváth Döme mit
vallott – szintén idős korában – Katona arcképéről: Horváth Döme Pesten Czakó
Zsigmond temetésén (1847. december) találkozott Petőfivel „... Frankenburg
Adolf és Erdélyi János fölhívására akkor vivém fel magammal Katona Józsefnek
addig a nagy közönség által nem ismert, s általam az aquarell eredetiről hűen
lemásoltatott arcképét, azt a temetés alkalmával nekie fel is mutattuk, s nagy
örömmel sokszorosan újra és újra szemlélte s az arckép vonásaira nem győzött
szeretetteljes és lélekbeli megjegyzéseket tenni.36 (36. HORVÁTH
Döme emlékezései. Irodalomtörténeti Közlemények, 1932. 416.)
Lehetséges lenne, hogy a pasztellkép az a másolat, ami az „egykorú
aquarell-arcképről” készült?37 (37.
„Katona József egykorú aquarell arczképe annak idején, egyes polgárok
adakozásából az alakulandó „Katona kör” részére megvásároltatván, Horváth Döme
elnök által 1891. június 21-én a körnek átadatott s mint becses műtörténelmi
emlék megőrzésével a könyvtárnok megbizatott.” A Kecskeméti Katona József Kör
1891-2-diki Évkönyve Szerk.: KOVÁCS Pál Kecskemét, 1893. 31. Itt, már a
korábban említett pasztellképről leht szó, amely 1902-ben került a Városi
Múzeumba. Lásd a 28. jegyzetet.) És Petőfi is ezt látta? Tudomásunk szerint
akvarell arckép nem maradt ránk. Vagy Horváth Döme is pontatlanul jelöli meg a
mű technikáját? Itt is bizonytalanságban maradunk. Nemhogy tisztulnának az
eredeti arcképre vonatkozó ismereteink, hanem még inkább összekuszálódnak. De
vajon kinek a kezétől származik a pasztellkép? A Kecskeméti Friss Újság
tudósítása szerint: „... annak idejében egy könyvkötő készítette egy pár pit
borért.”38 (38. Kecskeméti
Friss Újság. 1900. nov. 22.) Nincs adatunk arra, hogy Szilády Károly
nyomdász fián, Szilády Józsefen kívül más nyomdász vagy könyvkötő is rajzolt
volna Kecskeméten. A mesterséget külföldön tanuló Szilády József 1841-től készített
metszeteket az édesapja kiadásában megjelent könyvekhez.39 (39.
JOÓS Ferenc-FENYVESSINÉ GÓHÉR Anna: Az
első kecskeméti könyvnyomda és története és kiadványainak bibliográfiája
1841-1918. Kecskemét, 1959. 28.) Így köze lehetett a pasztellhez. Vayerné
Zibolen Ágnes attribúciója és datálása szerint: Muraközy János rajza után
ismeretlen festő munkája és a XIX. század közepén készült.40 (40.
Magyar írók arcképei. XIX-XX. század. (katalógus) A kiállítást rendezte és a
bevezetőt írta: VAYERNÉ ZIBOLEN Ágnes. Bp. 1960. 12.) Orosz László
kismonográfiájában így szerepel a portré: „Egyetlen hitelesnek mondható arckép
Katona Józsefről. Ismeretlen mester alkotása emlékezet után.”41 (41.
OROSZ László: Katona József. Nagy Magyar Írók. Bp. 1974. 1. tábla. A képaláírás
a képeket válogató Miklós Róberttől származik.) Még ha másolatként is
maradt fönn, hiteles Katona-ábrázolásnak fogadhatjuk el, és kizárhatjuk
emlékezet utáni készülését, erre nincs adat, valószínűbb az, hogy közvetlenül,
konkrét műről másolhatta a szerző. Személye azonban továbbra is ismeretlen. Nem
bizonyítható Szilády József szerzősége, és az is csak feltételezés marad, hogy
Muraközy-műről készült másolatot kell látnunk a képben. Fölvethető azonban a
pasztell portréval kapcsolatban Jókaitól már idézett Kiss Bálint vagy Szokolay
Hártó János szerzőségének a kérdése. Kiss Bálinttól nemrég bukkant föl egy
1825-ös portré42 (42. Az
Illyés Gyula által átigazított Bánk bánt az Új Írás 1976/4. száma közölte. A
folyóirat borítóján a pasztellkép szerepelt. Albert Gábor irodalomtörténész
(Bp. Bimbó u. 3.) látva a címlapot, feltételezte, hogy a tulajdonában levő Kiss
Bálint-kép is Katonát ábrázolja. De a papírra festett, vékony vászonra
ragasztott pasztellkép jelzése cáfolni látszik ezt a feltevést.
A vászon hátsó részén ez
olvasható: „Voltam 30. Esztendős 1825. Aug. 28. V. I. H. Ügyész. Rajz. Kiss
Bálint atyafi.”
Katona 1791-ben
született, 1925-ben 334 és nem 30 éves volt. A kép egy bizonyos V. I. nevű
ügyészt ábrázol, karddal a kezében. = Ezúton is köszönöm Albert Gábornak, hogy
a tulajdonában levő Kiss Bálint-képet tüzetesen megvizsgálhattam.) és ugyanebből az évből
egy kis méretű arcképét őrzi a Koszta József Múzeum.43 (43. KISS Bálint: Boros Sámuel, 1835. papír,
pasztell, vékony vászonra ragasztva, 50 x 37,5 cm. Jelezve a vásznon hátul
fönt: Nob. Sam. Boros A: aet: 38o = (advivum pinxit Valent Kis mpr. 27. Juliu.
1825.) Pulvis es et in pulverem reverteris. Gen 3: - 19. (Alatta a latin nyelvű
mondatot héberül is megismétli.) Koszta József Múzeum, Szentes. Leltári szám:
54. 84. l.) Ezek tanúsága szerint a Katona-kép alkotójánál fejlettebb és
differenciáltabb, árnyalatokban gazdagabb volt Kiss Bálint színvilága. A formák
képzésében és az arcok életteli megfogalmazásában is gyakorlottabb volt, mint a
pasztellkép alkotója. Ez utóbbinál különösen a kesztyűszerű ujjak élettelen
megfogalmazása, a mellékelt tárgyak bizonytalan megrajzolása és az arc felemás
megjelenítése miatt sem gondolhatunk gyakorlott művész kezére. Ezt támasztja
alá, hogy Kiss Bálint szinte akkurátusan szignálta a korai munkáit is, a
pasztell pedig jelöletlen.
E
sorok írója korábban Szokolay Hártó Jánosban vélte megtalálni képünk alkotóját,
de ez sem bizonyítható adatokkal.44 (44. SÜMEGI György: Bács-Kiskun művészettörténete 9. Forrás, 1976/11. 94.)
Stíluskritikával megállapítható, hogy egy Kiss Bálintnál képzetlenebb,
valószínűleg helyi rajzolótól (Szilády József? Szokolay Hártó János?) származik
a rajz. Ennek és az 1853-as Rohn-metszetnek az előképe is talán ugyanaz a mű
volt, amit nem sikerült megtalálnunk. Csak a metszeten elmarad a mente, az
összekötő zsinórba nem kulcsolódik a bal kéz és a tárgyak sem szerepelnek. Ez
természetes is, hiszen Vahotnak elsősorban portréra, az arc megmutatására volt
szüksége. A két arc formái és kifejezése között nagyfokú a rokonság, még akkor
is, ha a Rohné tanultabb, mesterségben képzettebb művészről árulkodik. Vahot
Imre 1856-ban, a már idézett naptárában hirdeti, hogy „Megjelent s alulírt
kiadónál legjutányosabban kapható: MAGYAR KÖLTŐK ARCKÉPCSARNOKA. Egy nagy lapon
a legszebb chinai papírra nyomtatva 334 híven talált arczkép.”45 (45. MÜLLER Gyula és VAHOT Imre Egyesült
Magyar- és Erdélyországi Nagy Képes Naptára 1857-re. Pest, 1856. Hirdetések.)
A nagyméretű litográfia felirata szerint a MAGYAR ÍRÓK ARCKÉPCSARNOKA. Négy
sorban, 34 magyar költő és író mellképét közli kis medaillonokba foglalva.46
(46. Magyar írók arcképcsarnoka, papír,
litográfia, 62 x 85,9 cm. – Szignatúra: Barabás rajzai és Tiédge photographiai képei
után kőre rajzolta Rohn. A. – Kiadó-tulajdonos Vahot Imre. (Nyom. Reiffenstein
és Rösch műintézetében) Magyar Történelmi Képcsarnok. Leltári szám: 5024. Lemez
száma: 2484. A litográfiát földolgozta: GERSZI Teréz: A magyar kőrajzolás
története a XIX. században. Bp. 1960. 192. lap, 117.) A lap közepén az
irodalmi tevékenység attributumaiból összeállított csoportozat látható. Az
ábrázoltak nevét a medaillonok fölső szélénél helyezték el. A szignatúra
szerint szintén Rohn rajzolta kőre az arcképeket Barabás rajzai alapján.
A
lap felső részén, a kompozíció közepén Kazinczy arcképe, Katonáé tőle balra,
közte és Berzsenyi között foglal helyet. Az arckép beállítása egyező az előző
portrékkal, ruházata kismértékben eltér tőlük. A korábbi zárt, puritánabb
öltözettel szemben itt találkozunk először Katona nyitott dolmányos, fehér
ingmelles, megkötött sálas megjelenítésével (4. kép). Ezzel az egész arcmás
jellege reprezentatívabb, emelkedettebb lett, mint az előzőeké. (Az egész lap
létrejöttét és az egyes portrék megfogalmazását befolyásolhatta az a nem mindennapi
igény, hogy a magyar irodalom jeles képviselőit egy nagyméretű lapon együtt, a
lehető legmeggyőzőbb módon és beállításban szerepeltessék.) Katona arcvonásai
itt szabályosabbak, mint Rohn 1853-as kőrajzán. Az összbenyomás is szebb embert
mutat. A ritkás bajusz, az orr, a szem és a szemöldök-állás az 1853-assal
rokon, de a fej kerekebb, az alak vállasabb és testesebb.
Katona ezen arcképére és a többi író-
és költőportréra jellemzésül idézzük a Vasárnapi Újság egy korábbi, Barabással
kapcsolatos megjegyzését: „Az arczképekmind Barabás mester-ónja alul kerültek s
azért azt kell mondanunk, hogy azok mint élethíven vannak rajzolva. Az más
kérdés marad, hogy e képek ugyanazona rczokat képviselik-e, miket tulajdoosaik
a hétköznapi életben hordanak, vagy valami keresett rendkívüliségben
állíttattak a művész rajztáblája elé.A legtöbbnél ez az eset.”47 (47. Magyar költők arczkép-albuma. Vasárnapi
Újság, 1855. 301-302. Barabás egy korábbi, 24 magyar férfi és nő költő arcképét
közreadó munkájáról van szó.)
A MAGYAR ÍRÓKA RCKÉPCSARNOKA-beli
portrét az 1857-es Színházi Naptár újra közli fametszt formában, nagyobb részt
mutatva a felsőtestből és azzal a lényegs eltéréssel, hogy homlokának jobb
oldalán a hajmagasabban helyezkedik el.48 (48. Színházi Naptár 1857. évre. Szerk.: Gróf BETHLEN Miklós
(Bolnai)-DOBSA Lajos-TÓTH Kálmán. Pest, 1856. 32. A 11 x 9,5 cm nagyságú portré
Vadnai Károly Katona Józsefet bemutató írásához készült.) A kőrajz- és a
fametszt-technika különbözősége okozta, hogy a fametszeten határozottabbak és
keményebbek lettek a költő arcvonásai. Itt megőrizve ugyan a MAGYAR
ÍRÓKARCKÉPCSARNOKA ünnepélyességét, kissé hetykének magabízónak is látszik
Katona, ami valószínűleg nem volt jellemző rá. Az áttétel tehát újabb eltérést
eredményezett (5. kép).
1856-ban, a Bánk bán 3. kiadása élén
Horváth Döme közöl49 (49. Bánk
bán. Dráma öt felvonásban. Írta KATONA József. A szerző életrajzávalkiadta
HORVÁTH Döme. Nyomatott Szilády Károlynál Kecskeméten, 1856.) egy
Katona-portrét50 (50. A
portréból Keresztury Dezső szerint (A magyar irodalom képeskönyve. Bp. 1956.
335.) egy 155 x 200 mm nagyságú lapot őriz az Országos Széchényi Könyvtár.
Megjelent – többek között -: Kecskeméti Nagy Képes Naptár 1893. közönséges
évre. Szerk.: NAGY Imre. Kecskemét, 1892. 95. – Magyar Művelődéstörténet V.
Szerk.: DOMANOVSZKY Sándor. Bp. é. n. 620. – A Kecskeméti Közlöny Naptára,
1931-ik évre. Szerk.: HORVÁTH Ödön. Kecskemét, /1930/ 13. Déryné emlékezései
II. Bp. 1955. 15. kép. – KERESZTURY Dezső: A magyar irodalom képeskönyve. Bp. 1956.
145.), melyet változtatás nélkül megismételt 1860-ban is.51 (51. Bánk bán. Dráma öt felvonásban. Írta
KATONA József. A szerző arczképe- s életrajzával kiadta HORVÁTH Döme.
Kecskeméten, 1860. Gallia Fülöp könyvárus bizományában. – Árnyalatnyi különbség
csak annyi van az 1856-os és az 1860-as portré közt, hogy a nyomtató aláírása
az elsőn majdnem egyenes, az utóbbin pedig ferde.) Az 1856-os kiadás
bevezetőjében nem mulaszt el kritikus megjegyzéseket tenni két korábbi
Katona-arcképre: „Az újabb időkben szerző életrajzát, „Bánk bán” találó
jellemzésével és igen hiányos arczképével együtt Vahot Imre adá a „Magyar
Thália” czímű tartósb részvétre méltó színművészeti almanachban. Arczképét ez
évben ismét ő hozzá a „Magyar írók Képcsarnokában” kissé találóbban, de még sem
elég hűséggel az eredetihez.”52 (52.
HORVÁTH Döme: Katona József életrajza. In: Bánk bán. Írta Katona József. A
szerző arczképe- s életrajzával kiadta HORVÁTH
Döme. Kecskeméten, 1860. Gallia Fülöp könyvárus bizományában. XV.)
Horváth Döme véleményéből kitűnik, hogy elégedetlen az előtte közölt
Katona-portrékkal, ő mást, jobbat, az eredetihez hűségesebbet szeretne adni. Az
1856-os kiadás portréjának53 (53. Az
arcképet 1856-ban és 1860-ban is Reiffenstein és Rösch nyomtatta Bécsben.
Szilády Károly német nyelvű levele 1857. okt. 2-án, Reiffenstein és Rösch
címére, Bécsbe: Conceptek 1856 évi September 11 kétől 1857. Június 3dikáig.
Bács-Kiskun Megyei Levéltár, Kecskemét.) rajzolója minden bizonnyal Barabás
Miklós volt. Önéletírásában említi is, hogy 1857-ben készített egy litográfiát
Katona Józsefről.54 (54.
Márkosfalvi Barabás Miklós Önéletrajza. Kiadta BÍRÓ Béla. Kolozsvár 1944. 273.
Az 1857. év munkái között, 1670 sorszámon Barabás említi: Katona József lith.
Barabás által nem említett műveinek jegyzékében (311.1) szintén 1857-ből, a
2989. sorszámon szerepel egy Katona Józsefről készült vázlat.) Talán
eltévesztette az évet, hiszen 1857-ből nem maradt fönn tőle ilyen portré. Az új
Katona-arcképet közlő, 1856-os Bánk-bán kiadás Szilády Károly kecskeméti
nyomdájában készült. A kitűnő nyomdász könyveihez, amelyek Papi dolgozatok
címen, az 50-es évek elején jelentek meg, Kiss Bálint készített három
litográfiát. Szilády 1854-ben írta Barabásnak: „... könyvem szerkesztője
teljességgel nincs velök megelégedve, ’s követeli hogy ezentúl Tek. Úrral
rajzoltassam az arczképeket.
Mivel
nagy okom van szerkesztőm kívánatának eleget tenni, de más részről magam is
nagyon jól látom Tek. Úr minden műveiből kitűnő utánozhatlan élethűséget: bátor
vagyok teljes tisztelettel azon kérdést tenni, hogy volna-e Tek. Úrnak ideje,
’s kedve a’ közelebbi nyáron Két arcképet
részemre kőre rajzolni?”55 (55.
Concept. 1853 évi December 13’ napjától kezdve, 1854 évi Augusztus hó 17 kéig.
Bács-Kiskun Megyei Levéltár, Kecskemét. A levél címzése: Tek. Markosfalvi
Barabás Miklós Urnak, cs. kir. Académiai képíró (lakás ez idő szerint: Pest.
Feldunasor. Nákó ház, szemközt a’ lánczhíddal) A levél keltezése 1854. május 2.)
Barabás
1854 májusában elvállalta Szilády fölkérését. Erről a levélben említett kettőn
kívül több arckép is tanúskodik.56 (56. Szilády fönnmaradt levélmásolataiból kiderül, hogy részére mely
három portrét rajzolta Kiss Bálint, és milyeneket készített neki Barabás. Ezek
bemutatása egy másik dolgozat témája lehet.) A festő az 50-es évek második
felében közvetlen kapcsolatot tartott fönn Sziládyval, akinek megfesti az
arcképét is 1855-ben.57 (57.
Barabás Miklós: Szilády Károly arcképe, 1855. olaj, vászon, 66 x 53 cm. Jelezve
jobbra oldalt: Barabás 855. Katona József Múzeum, Kecskemét. Leltári szám: 56.
2. A kép hátoldalára, a vászonra kis papírcetli van ragasztva, melyen Szilády
kezeírásával ez áll: „E’ képet festette Pesten Barabás Miklós, 1855 évi
September 5-dikén, négy órai ülés alatt, épen 60 év és 8 hónapos koromban; mert
születtem 1795-ben február 5-dikén, Szilády Károly”) Nemcsak a számba
vehető adatok szerint, hanem stílus-kritikai alapon is Barabás művei közé
sorolhatjuk a kőrajzot. Horváth Döme és Szilády Károly kor diktálta igényének
leginkább ő tudott megfelelni. Olyan portrét alkotott Katonáról, amellyel a
későbbiek szinte kivétel nélkül rokonságot tartanak. Az arckép háromnegyed
profilos, bal oldali beállítása
azonos
a korábbiakkal. A költő zsinóros, egyenes nyakú dolmányt és panyókára vetett
mentét visel, nyakát sál keretezi. A test tartása határozott, vállai szélesek.
Arcának vonásai aprólékosan, „élethűen” vannak kidolgozva. Az orrhát egyenes,
az arc, ill. a fej gömbölyded, nem felel meg a Bartucz-féle leírásnak. A
felpödört végű bajusz leginkább a pasztell-portré azonos állású motívumára
emlékeztet. Az arckifejezés valamiféle megelégedettséget, már-már derűt sugall,
ami feltehetően nem lehet a költő sajátja. Főleg ezen a ponton ütközik ki
Barabás szemlélete, keze nyoma. Hiszen ő mindig igyekezett az ábrázoltjait jó
színben feltüntetni, életteli jelleggel megfogalmazni, nyugodtnak és
méltóságteljesnek bemutatni. Portréiról mindig határozott és kiváló egyéniségek
tekintenek ránk.58 (58.
HOFFMAN Edit: Barabás Miklós. Bp. 1950. 52-53.) Katonát is ilyennek
rajzolta, nem vette figyelembe a korábbi arcképek sugallta tanulságokat. A
rajzról nem tudva, hogy az Barabás keze munkája, Keresztury Dezső is megjegyzi,
hogy „Ismeretlen művész egy állítólag Kecskeméten őrzött festmény nyomán”
készítette.59 (59. KERESZTURY
Dezső i. m. 335.) A Barabás-rajznak a pasztellképpel való rokonsága annak
ellenére fönnállhat, hogy a feltételezett eredeti előképtől jelentős mértékben
eltávolodott. A panyókára vetett mente és a bajusz állása azonban fölvillantja
a rokonítás kevéske lehetőségét még akkor is, ha egyébként az 1853-as
Rohn-metszettel és természetesen a MAGYAR ÍRÓK ARCKÉPCSARNOKA-belivel sem
kizárható a kapcsolata. De ez utóbbival a megrendelők és talán Barabás sem
lehetett megelégedve,mert nem ezt ismétli meg Sziládynak, hanem újra költi az
író arcát (6. kép).
Nem
lehet véletlen, hogy az 50-es években több Katona-ábrázolás készült, mint
bármely más évtizedben. A Bánk bán jelentőségét Katona halála után ismerik föl,
és a 30-as, 40-es években már szinte országszerte egyre több helyen játsszák
sikerrel. Katona és Bánk bánja fokozódó népszerűségét jól érezte meg Horváth
Döme, és ezért adja át két kiadásban is (1856, 1860) az olvasóknak a drámát, s
teszi ezt akkor, mikor a színpadtól a cenzúra miatt időlegesen kiszorult.
Az
arcképek a Katonát bemutató írásokhoz és a Bánk bán-kiadásokhoz kellettek.
Ezekhez még két szobor is társul. Bemutatásukat elsősorban portrészerűségük, az
említett arcképekkel mutatkozó kapcsolataik indokolják.
Czélkuti-Züllich
Rudolf szobrász 1855 áprilisában végleg itthon, Pesten telepedett le.
Vörösmarty, Petőfi és Széchenyi mellszobrának elkészítése után 1857 nyarán
megbízást kap Tomori Anasztáz Pest vidéki gazdag földbirtokostól,a művészetek
önzetlen támogatójától Katona József életnagyságú szobrának elkészítésére.
Veress Endre szerint60 (60. VERESS
Endre: Czélkuti-Züllich Rudolf szobrász élete és munkája. (Klny.) Kolozsvár,
1911. 44.) Züllich „lázas sietséggel” fogott munkához. A szobor
anyagmintájának tervét igen gyorsan elkészítette, mert 1857. augusztus 9-én
„nagy szobrának tervét már bevégezte”61 (61. Vasárnapi Újság 1857. 322.) és rövidesen el is küldte egy bécsi
öntödébe, ahonnét a horganyból öntött mű 1858. április elején meg is érkezett.
A szobrot a Nemzeti Színház előtti kis kertben 1858. június 8-án föl is
állították. (7. kép). Ez volt hazánkban az első szabadban elhelyezett
emlékszobor. Züllich műve azonban nem aratott nagy tetszést. Greguss Ágost
heves támadásba kezdett ellene.62 (62. Greguss Züllich szobrára vonatkozó nézetei megtalálhatók: VERESS
Endre. i. m. 45-47.). Kifogásolta, hogy a szobrász Katonát mint írót és
színészt együtt jeleníti meg, noha csak az írót, az elmélyedt gondolkodót
kellett volna. A szoboralak mintha lépni készülne, hátravetett feje és égnek
emelt karja játék közbeni színészt mutat. Katona író voltára csak a jobb
kezében tartott toll utal. Greguss nem lát összhangot az alak és a kezében
megjelenő tárgyak: toll, álarc és köpeny között. Szerinte a végtagok
aránytalanok, a fej kicsi a testhez, a koponya az archoz képest, a homloka
alacsony, a láb „otromba nagy2, a karok nem arányosak, a kéz mintha kesztyűben
volna és az arcnak semmiféle kifejezése nincs. A szobor kidolgozása elnagyolt
és durva. Greguss támadására sértett művészi hiúsággal válaszolt a szobrász.
Ő - mint kifejezi – Katonában „... a
magyar drámairodalom húsét s általa ezen irodalom megalapításának dicsőítését
akarta kifejezni..., azt a Katonát, aki a Bánk bán bevégzése utáni
diadalérzetében lelkesülten tekint tollára, mellyel a magyar drámát megteremté.63
(63. VERESS Endre i. m. 46.) Könnyen
belátható, hogy a hamis eszménykép félrevitte a szobrászt, és a hősiesnek
beállított póz idegen a műve mögött szerényen és csendesen meghúzódó
drámaírótól. A sebtében készített szoborral a művésznek nem sikerült és nem is
sikerülhetett komoly művészi értéket
felmutatni.64 (64.
CZÉLKUTI-ZÜLLICH Rudolf: Katona József, 1858. horgany öntvény, magassága: 181
cm. Öntötte: C. Mohrenberg in Wien. A szobortervről kőrajz is készült. Katona
József Züllich által készített tervszobra. Kőrajz és nyomt. Rohn, Pesten, 1857.
Szerk. kiadó Tóth Kálmán. A lap mérete 36 x 23,5 cm. Megjelent a Hölgyfutár,
1857. 30. műmellékleteként. A kőrajzból egy példányt őriz az Országos Széchényi
Könyvtár Színháztörténeti Osztálya. Irodalom: GERSZI Teréz i. m. 190. – A
szobor – Tomori Anasztáz ajándékaként, a Nemzeti Színház elé került. 1881-ben
vitték Kecskemétre, és évtizedeken keresztül a Műkertben állott. A
felszabadulás után a Katona József Színház mellett helyezték el, ahonnan Vígh
Tamás Katona-szobra elkészült után, 1963-ban a Katona József Gimnáziumba
vitték. Ma is ott áll, a főbejárattal szemben, a gimnázium földszintjén. – A
szobor reprodukciója megjelent: Vasárnapi Újság, 1858. 493. Kecskeméti Nagy
Képes Naptár 1893. Közönséges évre. Szerk.: NAGY Imre. Kecskemét 1892. 207. –
Képes magyar irodalomtörténet. Szerk.: BEÖTHY Zsolt. Bp. 1896. 335. – BEÖTHY
Zsolt-BADICS Ferenc: Képes magyar irodalomtörténet II. Bp. 1907. 62. – VERES
Endre: Czélkuti-Züllich Rudolf szobrász élete és munkái. (Klny.) Kolozsvár,
1911. 45. –A magyar irodalom története Bessenyei felléptétől a kiegyezésig
1772-1867. Szerk.: BEÖTHY Zsolt. Bp. 1928. 335. – KATONA József: Bánk bán. VÖRÖSMARTY
Mihály: Csongor és Tünde. MADÁCH Imre: Az ember tragédiája. Bp. 1933.) A
szobrász Gregussnak írt válaszában ugyan fölveti, hogy Katona fejét arcképről
mintázta, Greguss azonban kijelenti: „... jutalmat lehet annak tűzni, ki Katona
bármely arczképe s a szobor közt hasonlóságot bir felfödözni.” Greguss túlzó
kijelentése ellenére a szobor-arcon valami halvány visszfénye megcsillanik a
Horváth Döme kiadások Barabás rajzának (8. kép).
A
fővárosban fölállított első Katona-szobor után nem sokat váratott magára a
kecskeméti Katona-szobor sem. Vahot Imre már 1853-ban fölveti, hogy Kecskemét
„Méltó reá, hogy egyedül ő emeljen szobrot emlékének.65 (65. VAHOT Imre: Katona József – rámául
arczképéhöz. Magyar Thália. Játékszíni Almanach 1853-ra. Szerkeszti Vahot Imre,
Pesten, 1853. 294.) A szoborállítás ötlete Horváth Dömétől származik.66
(66. GYULAI Pál: Katona József és Bánk
bánja. Bp. 1883. VII.) A szoborra gyűjtést szerveztek67 (67. Vasárnapi Újság, 1856. 163. és 1858.
332.), amibe a két Horváth Döme-féle Bánk bán-kiadás jövedelme is befolyt.
A kiadó 1860. július 20-án írja, hogy „... a síremlék készítésével a beadott
görög stílbeni rajzterv szerint, ismert szobrászunk Dunaiszky László,
választmányilag lévén megbízva.68 (68. HORVÁTH Döme: Katona József életrajza, KATONA József: Bánk bán.
Kecskemét, 1860. XVI.- Itt jegyezzük meg, hogy több helyen említik azt, hogy a
Dunaiszky-szobor a költő sírján (akkor a Szentháromság temetőben) lesz
elhelyezve. Lehet, hogy az eredeti szándék ez volt, de a szobrot 1861-ben az
Újréten, a vasút mellett állították föl.) A Bécsben öntetett szobor
leleplezési ünnepélyére 1861. május 20-án került sor, a vasút melletti Újréten.69
(69. Emléklap Katona József
Emlékszobrának Kecskeméten 1861-dik évi május 20-án történt leleplezési
ünnepélyéről. Kecskeméten, 1861. Nyomtatta Szilády Károly.) Dunaiszky műve
megfelelhetett a kor és a megrendelők ízlésének, mert a szobor felállítása
idején semmiféle ellenvetést nem váltott ki. Rosszalló megjegyzést később is
csak Rakodczay Pál tett rá.70 (70.
„A mi nemzetünk beéri még azzal a kis mellszobrocskával, mely Kecskeméten, a
vasút mellett didereg (mert egészen olyan az ábrázatja), és amely egy sétabotra
való.” R. KODCZAY Pál: Katona József élete és költészete. Pozsony, 1901. 4.)
A szobor noha olyan széles, mint az alatta levő tartó henger, az egészen magas
talapzaton mégis kicsinek hat. A frontálisan beállított alak vállai alatt a
szobrász elvágta a testet, szinte félkörívesre kerekítve. Öltözete: kihajtott
nyakú ing, nyakában egy megkötött széles sál, fölötte gombos, magas nyakú
mente, amit elöl hullámosan, drapériaszerűen alakított a szobrász. Nyakában
búzakalászból font, kétsoros koszorú. Haja nagy tincsekbe rendezett igen dús, a
bal fület is majdnem teljesen takarja. Ajkának vonala határozottan metszett, az
álla csúcsos, az orrhát homorú és a homlok magas. Különösen a magas föltolt
szemhéjak és szemöldökívek sejtetik, hogy mintázásukkor a szobrász számolt a
magas talapzatra helyezéssel, a szobor alulról való szemlélésével.71
(71. Dunaiszky László: Katona József,
1861. A 103 cm magas öntvényszobor egy 270 cm magas talapzatra van fölerősítve.
Öntötte: Mohrenberg K. Bécsben. A szobor talapzata négyzet alaprajzú, alsó
része szarkofágot utánzó formájú. E fölött talpas oszlop, amelynek a tetején
van a szobor.
A szobor reprodukcióját
közlik: BEÖTHY Zsolt: A magyar irodalom története II. Bp. 1896. 338. – KATONA József
Bánk bán. A Pesti Napló kiadása Bp. 1899. – A magyar irodalomtörténet képekben
II. Összeállította: VENDE Ernő. Bp. 1905. 10. –BEÖTHY Zsolt-BADICS Ferenc:
Képes magyar irodalomtörténet II. Bp. 1907. 65. – A magyar irodalom története
Bessenyei felléptétől a kiegyezésig. 1772-1867. Szerk.: BEÖTHY Zsolt. Bp. 1928.
338.) A
szem alakítása arra is utal, hogy Dunaiszky klasszikus műveken csiszolta
plasztikai fölfogását. A szobron persze nem az ókori művek, hanem a késő
klasszicizmus hatása érződik. A koszorúzott költő arca derűt és nyugalmat
áraszt. A talapzat-építmény alsó része négyzet alaprajzú, de formájával
egyértelműen szarkofágra utal. Azt is sejteti, hogy eredetileg a költő sírját
akarták megjelölni vele, de az elképzelést megváltoztatták.
A
szarkofág fölötti sima, egyszerű oszlop pedig az egész mű klasszicista vonásait
erősíti. Előképe az öltözete alapján a MAGYAR ÍRÓK ARCKÉPCSARNOKÁ-ban szereplő
arckép, a fej részletformái szerint pedig az 1856-os Horváth Döme-kiadás
portréja is lehet; mindkettő Barabás alkotása (9., 10. kép).
A
Dunaiszky-szobor felállításának évében, 1861-ben Jakobey Károly festett egy
olajfestményt Katonáról, ez a portré sajnos nem maradt fönn.72 (72. A portrét a Kecskeméti Kaszinó részére
festette Jakobey. Ki volt állítva a Városi Múzeum Katona Emlékkiállításán 1930.
április 27-október végéig. 1930. évi Katona-Emléklap. Kecskemét, 1931. 54.)
A költő újabb arcképét a Magyar Remekírók VII. kötetében találjuk meg a
következő évben.73 (73. KATONA
József: Bánk bán. Magyar Remekírók VII. Gyémánt kiadás. Pest, 1862. Ugyanezt a
portrét ismétlik meg: KATONA József: Bánk bán. Magyar Remekírók VII. Gyémánt
kiadás. Bp. 1875. – KATONA József: Bánk bán. Magyar Remekírók VII. Gyémánt
kiadás. Bp. 1881. – GYULAI Pál: Katona József és Bánk bánja. Bp. 1883.) Ez a
portré az 1856-ban Horváth Döme által közölt Barabás-művel ugyanúgy szoros
kapcsolatot tart, int az a Katona-kép, amelyet a Vasárnapi Újság 1883-ban74
(74. /SZÁSZ Károly/-á-r-: Katona József
(1792-1830). Vasárnapi Újság, 1883. 233-234. Az íráshoz mellékelt, ovális
keretbe foglalt Katona-arcképet a szignatúra szerint Pollák Zs(igmond)
metszette.), Zólyomi Lajos 1884-ben75 (75. FERENCZY József: Katona József. Magyar helikon. Jeles magyar írók
életrajz-gyűjteménye. Szerk.: ZÓLYOMI Lajos. Pozsony, 1884.) és Miletz
János 1886-ban76 (76. MILETZ János: Katona József családja,
élete és ismeretlen munkái. Bp. 1886.) közölt. (11., 12., 13., 14. kép). De
ugyancsak Barabás rajzára megy vissza a Rakodczay Pál által 1901-ben közzétett,
Miletzéhez hasonlóan díszesen keretelt arckép is77 (77. RAKODCZAY Pál: Katona József élete és
költészete. Pozsony-Bp. 1901.) (15. kép). 1896-ban
Lovas-Röszler Lajos e sorba illőmellszobrot készített Katonáról, melyet két
példányban beépítettek az akkor megnyíló kecskeméti színház bejárata fölé.78 (78. 1930. évi Katona-Emléklap. Kecskemét,
1931. 54.)
Kimnach László 1893-ban „... a kecskeméti
„Katona-kör” birtokában levő színes krétarajz után” – amely az ismertetett
pasztellképpel azonos – próbálja meg újrafogalmazni a költő arcmását.”79
(79. Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban
és képben. Magyarország III. Bp. 1893. Tartalomjegyzék) A minta nyomai a
haj kezelésében, az orr és a bajusz alakításában és némileg az arckifejezésben
is megmutatkoznak. A fej gömbölydedsége, az arc kereksége, a dolmány és a
mente, valamint a mentekötő megjelenítése pedig inkább a népszerű Barabás
rajzra utal. Kimnach a pasztellképen szereplő kosarat és gömbszerű tárgyat is
elhagyta. A két forrásra hajolva vegyítette a pasztellkép és a Barabás-rajz
vonásait csüggedt kurtanemeshez inkább, mint Katonához hasonlító arcképen80
(80.
Kimnach László: Katona József. Papír, ceruza, 26,2 x 22,4 cm. Magyar Történelmi
Képcsarnok, Leltári szám: 10554. A fadúc előrajza. – A rajz (metszette: Morelli
G.) megjelent: Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben. Magyarország III.
Bp. 1893. 303. – A magyar irodalomtörténet képekben II. Összeállította: VENDE
Ernő: Bp. 1905. 10. – Képes magyar irodalomtörténet Szerk.: BEÖTHY Zsolt-BADICS
Ferenc. Bp. 1907. 60.) (16. kép).
A századfordulón készült két újabb
Katona-portré elég nagy számban elterjedt, és nem hagyta érintetlenül a későbbi
megfogalmazásokat sem. Kecskemét városa 1900-ban bízta meg Roskovics Ignácz
festőművészt Katona József arcképének elkészítésével.81 (81. Kecskeméti Friss Újság, 1900. nov. 22.) A portré 1902-ben lett
kész, és bemutatása után a Városi Tanács Tanácstermében helyezték el, hogy ott
adjon hírt a város nagy szülöttéről. Egy korabeli beszámoló szerint Roskovics „...
sok utánjárás és töméntelen adat felhasználása után” festette meg a képet.82
(82. Kecskeméti Friss Újság, 1902. május
13.) Roskovics, kutatásai során találkozhatott a pasztell portréval és a
könyvekben közölt arcképekkel egyaránt. Művén mégis eltér a korábban elterjedt
mellkép típustól és térdképet fest Katonáról.83 (83. Roskovics Ignácz: Katona József, 1902.
vászon, olaj, 126 x 95 cm. Jelezve jobbra lent: Roskovics 1902. Katona József
Múzeum, Kecskemét. Leltári szám: 56.98. Másolatai:Benyovszky István: Katona
József arcképe, 1930. olaj, vászon, 128 x 94 cm. Jelezve jobbra lent: Roskovics után
B. I. 1930. Katona József Múzeum, Kecskemét. Leltári szám: 56.9. – Sass Árpád
festőművész is készített egy másolatot Roskovics festményes után. Ezt a
másolatot a Kecskeméti Ügyvédi Kamara 1933. nov. 11-én odaajándékozta az
Országos Ügyvéd Múzeumnak (Bp., V., Szemere u. 10.)
A
baloldali háromnegyed profilos beállításon visszacseng ugyan a régebbi portrék
tanulsága, de a csípőre tett, pecsétgyűrűs jobb kéz és a kalapot tartó bal kéz
motívuma a korábbi ábrázolásokon nem szerepelt. A fehér ingmell, a mellény és a
csokornyakkendő visszautal Barabás MAGYAR ÍRÓK ARCKÉPCSARNOKA-beli rajzára. A
csípőre tett jobb kéz mögé hajló zsinóros mente látni engedi a zsinóros
nadrágot is. A szem és szemöldök, valamint a bajusz állása még-még hitelesnek
mondható, de az egyenes vonalú orr és a jobbra néző tekintet már eltávolodik a
hűségesebb megfogalmazásoktól. Roskovics reprezentatív portrét festett (17.
kép). Katonát választékos öltözetű városi tisztviselőnek, magabízó embernek
mutatja be. E megoldásba belejátszik a századforduló hivatalnok-képe, ami
Roskovics lélektelen naturalizmusával ötvöződve nyer képi formát. Ez a kép így
igen messze távolodott a hitelesebb ábrázolásoktól. A nagy példányszámban
elterjedt R. Hirsch Nelli-féle, vegyes technikával készült Katona-portré
forrását egyértelműen a múlt században legismertebb és legnépszerűbb
Barabás-rajzban fedezhetjük föl (18. kép). Hirsch Nelli ugyan a bal oldali
háromnegyed profilos beállítást jobb oldalira változtatja. A technika
jellegéből adódik az előképnél lazább és festőibb, de kissé bizonytalan
megjelenítés.84 (84. Radóné
Hirsch Nelli Katona arcképe – többek között –megjelent: RÁKOSI Jenő: Katona
József és Teleki László. Bp. 1905. – Katona József Válogatott Munkái. Szerk. és
bev.: BAYER József. Bp. 1907. – PINTÉR Jenő: Magyar irodalomtörténete. Képes
kiadás I. Bp. 1928. A 112-113. oldalak közti táblán.)
Nagy
drámaírónk, Katona József lehetséges és meghatározható arcképeit több
változaton keresztül azért próbáltuk bemutatni, hogy alakját megismerhessük az
ábrázolások segítségével is. A változó időben, változó módon megrajzolt
arcmások magukban hordják szülő-koruk művészi ízlését és portré-felfogását. Ha
nem is lehet ma már – vagy ma még? – felmutatni a hiteles, bizonyosan korabeli
Katona-képet, talán az áttételes megfogalmazások is képesek megidézni
valamennyire a költő igazi arcát.85 (85. Katona József arcának XX. századi megfogalmazásaival egy másik
dolgozat foglalkozhatna. Erre az időre több róla készült plakett és szobor,
valamint a 18 pályázó részvételével indult síremlékpályázat ad számba vehető
műveket. Ha Katona képzőművészeti megjelenítését napjainkig akarjuk nyomon
követni, akkor az itt most nem érintett, e században készült munkák ugyanúgy
helyet kérnek, mint a múlt századiak. Katona József a képzőművészetben címmel
egy kiállításon kellene először fölmérni a költő arcképeit.)
Forrás: CUMANIA
VI HISTORIA – Bács-Kiskun Megyei Múzeumok Közleményei – szerkesztő Horváth
Attila - A kötet szerkesztője Orosz László – Technikai szerkesztő H. Tóth
Elvira – Kecskemét, 1979.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése