2012. máj. 6.

Villon Francois: A szív és a test vitája

 
- Ki szólit?
- Én vagyok.
- Ki?
- A szived,
melyet alig tart már egy vézna szál:
vér és erő mind elhagy engemet,
ha látom, mi vagy, félig meggebedt
vert kutya,amely lapúl és zihál.
- Mi tett így tönkre?
- Kéjek vad vigalma.
- Mi közöd hozzá?
- Gyötrődöm miatta.
- Hagyj békén!
- Mért?
- Tünődni mindezen.
- Mikor?
- Majd, ha megértem komolyabbra.
- Többet nem mondok.
- S én nem sürgetem.
 
- Mit remélsz?
- Hogy derék ember leszek.
- S harminc éved?
- Csak csikó-korhatár!
- Gyerek vagy hát?
- Nem.
- Akkor őrület
Szállt meg!
- Engem?
- Ugy van, a fejedet!
Mit tudsz?
- Tudom, mi tejben a bogár.
Különbség: csak, hogy ez fekete-fajta,
Az meg fehér.
- Csak?
- Mit vitázni rajta?
Ha nem elég, előlről kezdhetem.
- Elvesztél!
- Még nem; aki bírja, marja.
- Többet nem mondok.
- S én nem sürgetem.
 
- Én gyász vagyok; te kín és rémület.
Ha bolond lennél, hülye vagy szamár,
Talán tudnám, hogy mivel mentselek.
De nekem jó s rossz, minden egyre megy:
Vagy a koponyád túlontúl tatár,
Vagy züllésed az erényt is tagadja?
Nos, mit felelhetsz e fürkész szavakra?
- Azt, hogy a halál túlvisz mindenen.
- Gyenge vigasz! Mégis bölcs, aki vallja.
Többet nem mondok.
- S én nem sürgetem.
 
- Mért vagy ily rossz?
- Rossz csillagom vezet:
Szaturnusz romboló jegyében áll
Az életem.
- Micsoda őrület:
Ura vagy s ő szolgálja életed!
Nézd csak meg, mit mond Salamon király:
"A planétáknak mind legyőzi csalfa
Rendelését a bölcseség hatalma."
- Én nem hiszem. Nem változom sosem.
- Pedig hihetnéd.
- Eh!
- Csak szállj magadba!
Többet nem mondok.
- S én nem sürgetem.
 
AJÁNLÁS
 
- Van kedved élni?
- Míg Isten akarja.
Igy hát...
- Nos?
- Vezekelj! Olvasni volna
Legjobb!
- Mit?
- Jó könyvet! Sokat! De hagyd a
Ledéreket!
- Akarom, úgy legyen.
Oly könnyen felejtesz!
- Könnyen, de nem ma.
- Ne várd, míg lesujt rád a bosszu karja!
Többet nem mondok.
- S én nem sürgetem.
 
(Ford.: Szabó Lőrinc)
*
A meung-i börtönben írta Villon ezt a párbeszéd, vita formájában szerkesztett balladát. Sem a forma, sem a téma nem új, előtte Eustache Deschamps (1340?-1415?) a Test és Lélek párbeszédé-t, Charles d'Orléans (1391-1465)  A Szem és a Szív panaszá-t írta meg. Villon a saját szívével folytatott párbeszédet írja le.
Tudom, mi tejben a bogár: fr. közmondás: van szemem, nem vagyok vak, nem szoktam tévedni. Előfordul az Apró képek balladájá-ban is (178.old.)
Koponyád túlontúl tatár: fr. eredetiben: kemény, mint a kavics.
Szaturnusz: a naprendszer hatodik bolygója, a középkori asztrológusok szerint sötét veszedelmeket jósló égi jel, aki "Szaturnusz jegyében" született - szerencsétlen lesz.
A Salamon király-idézet nem található Salamon Könyvében. A II. sz.-ban élt nagy csillagásztól és földrajztudóstól, Ptolemaiosztól származik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése