Életműve csaknem másfél évszázada iskolai tananyag, s éppen ezért
talán sokan elavult, tiszteletre méltó, de „poros”, unalmas költőként könyvelik
el. Holott költészetének komplikáltsága könnyen belátható, ha azt idézzük fel,
hogy mennyire ellentétes minősítésekkel ihlették, és nem is alaptalanul. Vélték
plebejus forradalmárnak, d arisztokratikusnak is. A magyarság faji
tulajdonságait látták benne megtestesülni egyesek, hideg formaművésznek
tartották mások. Hitték apolitikusnak meg nemzeti bárdnak is. A nagyvárosi,
modern érzékenységű polgári líra előfutárának éppúgy tartották, mint a falusi
jegyző szemhatárán kívül eső dolgok iránt közömbös, provinciális költőnek.
finnyás ízlésű poeta doctusnak és anakronisztikus népnemzetinek, dekadens
fájvirágnak és feladatvállaló közösségi költőnek egyaránt minősítették.
Ennek a sokarcúságnak, összetettségnek az okaminden bizonnyal az, hogy
életműve nagyon sok mindent zár le és még többet kezdeményez. Fejlődéstörténeti
helyét tehát betetőző és újító funkciójának együttes megmutatása útján
határozhatjuk meg. Szinte számbavehetetlen, mi mindent szintetizált. Több száz
éves, talán még régebbi folklórelemeket, hiedelmeket használt fel, hogy
megteremtse a nemzeti hagyományok folytonosságát (erre szánta a hun trilógiát).
Tudatosan gyümölcsöztette a régi magyar műköltészet eredményeit is, Zrínyitől
költői gyakorlatában is sokat tanult. És bár jó darabig csak a 18. század s a
még régebbi korok irodalmát ismeri, később nagyon is felhasználja Berzsenyi,
Kölcsey, Vörösmarty bölcselő lírájának vívmányait. Műveibe olvasztja a
debreceni kollégiumi diákköltészet vaskos humorát (A nagyidai cigányok), Vörösmarty vadromantikáját (Katalin),
a Petőfi-féle tárgyias költészetet (Családi
kör). A világirodalomból Homérosztól Byronig számtalan név szerepelhetne,
hiszen nagyon is felismerhetően hatott rá Shakespeare pszichológiája,
Arisztophanész trágár humora, Tasso, Puskin és mások.
Látva azt, hogy Arany milyen mélyen és milyen sokfelé ereszt
gyökereket a jelen és a múlt irodalmába, hamar megfogalmazódott ellene a vád a
féltékenységtől többnyire nem mentes kortársakban, hogy nem eredeti tehetség,
mindent csak átvesz valahonnan. (Hasonló kifogások hangzanak majd el Babitscsal
kapcsolatban a 20. század elején.) Holott Arany életműve e sokféle elemnek
nagyon is eredeti szintézisét hozza létre, melynek magasából messze előre
mutató kísérleteket kezdeményez. Van olyan műfaj, amelynek csak betetőzője, a
balladának, s itt őutána már nemigen lehet újat hozni, legfeljebb tehetséges
epigon lehet még Kiss József is. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az
Arany-balladák holt anyaggá szürkültek volna. Az Ady-vers a maga különös,
babonás légkörével, homályosságával, régies kifejezéseivel és tragikus
borzongásaival nagyon is sokat vett át tőle. A Toldi-trilógia is csak látszólag folytathatatlan örökség. Valójában Illyés verses
epikája vagy a pályakezdő Juhász Ferenc nagyon sok mindenben adósa. Népiességét
a századfordulón korszerűtlennek tartották, de Erdélyi, Sinka a két világháború
között részben őrá támaszkodva hozhat új hangot a magyar költészetbe. Még az
olyan többé-kevésbé sikertelen alkotás is, mint Az elveszett alkotmány, a maga nyelvi játékaival, abszurd humorával egészen Weöres Sándorig
érezteti hatását. Arany Bach-korszakbeli lírája (Visszatekintés, Mint egy alélt vándor stb.), valamint a kései Kosztolányi, a
kései József Attila pesszimista létlírája közötti összefüggésekkel tanulmányok
egész sora foglalkozik. Régen észrevették, hogy a Buda halála, melyben sokan csak az eposzt keresték,
a hiányzó magyar lélektani regényt pótolja. Az Őszikék ízig-vérig modern versciklus újszerű érzékenységével,
nagyvárosiasságával, meditatív hanghordozásával. A Bolond Istók az egész műfajt, a verses regényt
indítja útjára, amely annak a világirodalmi vonulatnak a tagja a maga nyelvi
kevertségével, irodalmi normákat felrúgó „szabálytalanságával”, aminek
előzményei Byronon keresztül Sterne-ig, sőt talán Rabelais-ig nyomozhatók
vissza. De a lineáris cselekmény elvetésével, az irodalmi formákkal űzött
játékkal, burkolt és nyílt idézésekkel majd a 20. században is sok követőre lel
a prózaepikában egészen a posztmodernig.