- A W. Hutchinson: Az asszony, aki pénzt keres -
Ez
a sokat ígérő cím a modern társadalom legkényesebb aktuális problémáját
feszegeti, a kereső asszony életproblémáit, gazdasági, lélektani es gyakorlati
alapon, a társadalom szempontja szerint. Legalább is ez a szándéka. A könyv
hősnője egy vidéki pap utolsó gyermeke. Az apja, a ház, a milieu, a szülők
egymáshoz való viszonya szomorú, sivár és keserves; teli bajjal és gonddal. Az
anya fáradt és törődött ember. A házasság és a gyerekek mártírja. Rozália élete
már nem kapcsolódik bele a család rendes üzemébe. Senkinek sincsen ideje vele
foglalkozni. Már mindenkinek megvan a maga helye és munkája. Ezért szabadon él
és szemlélődik. Életének ez a szemlélődés szab irányt. Eszmélésének első stációján
felfedezi a férfi és női élet közötti különbséget; második stációján már
fellázad a női élet alárendelt formája ellen. Férfi-életet és férfimunkát akar
és csinál magának. Kereskedő lesz, önálló ember és új életformája észrevétlenül
egyedül élésre alkalmas emberré alakítja. Finom rajzát adta e helyütt
Hutchinson annak a folyamatnak, miként alakul ki az életkörülmények természetes
kényszere alatt a modern kereső nő típusa.
Rozália
sima élete akkor jut fordulóponthoz, amikor az élet egyik elemi tényével
találkozik: Szerelmes lesz akarata és belátása ellenére. De Rozália racionális
lény; kikerülhetetlen dolgok felett nem szokott érzelegni. Feleségül megy
szerelmeséhez és megpróbálja a házasságot saját új életformája szerint
reformálni. Itt kerül szőnyegre a házasságprobléma. Még ez is megoldható.
Rozália férje modern ember, aki belenyugszik abba, hogy a felesége független és
nem zavarja függetlenségében. Egyenlő felekként élnek, szép, okos, megértő
életet. Mindez még akkor sem változik meg, amikor egymásután megszületik a
három gyerek.
Rozália
életének csődje, a tragédia, akkor kezdődik, amikor a gyerekek felnőnek. A
fejlődésük során lassankint nyilvánvalóvá válnak Rozália tévedései és mulasztásai.
Rozália gyermekei tagadhatatlanul rosszul sikerültek, jóllehet racionális
szempontból, mintanevelést kaptak. Mindhárom gyerek tönkre megy. Az egyik
sikkaszt és börtönbe kerül. A leány elzüllik és meghal. A harmadik, a
mintagyermek, öngyilkos lesz. Hutchinson szerint mindez azért, mert az anyjuk
férfiéletet élt és elmulasztotta gyermekeinek érzelmi nevelését személyesen
irányítani. Kiderül, hogy Rozália férje sem vette komolyan a felesége
meggyőződéseit. Panaszkodik. Szemrehányásokat tesz és otthont követel: Még
pedig tradicionális otthont.