- A W. Hutchinson: Az asszony, aki pénzt keres -
Ez
a sokat ígérő cím a modern társadalom legkényesebb aktuális problémáját
feszegeti, a kereső asszony életproblémáit, gazdasági, lélektani es gyakorlati
alapon, a társadalom szempontja szerint. Legalább is ez a szándéka. A könyv
hősnője egy vidéki pap utolsó gyermeke. Az apja, a ház, a milieu, a szülők
egymáshoz való viszonya szomorú, sivár és keserves; teli bajjal és gonddal. Az
anya fáradt és törődött ember. A házasság és a gyerekek mártírja. Rozália élete
már nem kapcsolódik bele a család rendes üzemébe. Senkinek sincsen ideje vele
foglalkozni. Már mindenkinek megvan a maga helye és munkája. Ezért szabadon él
és szemlélődik. Életének ez a szemlélődés szab irányt. Eszmélésének első stációján
felfedezi a férfi és női élet közötti különbséget; második stációján már
fellázad a női élet alárendelt formája ellen. Férfi-életet és férfimunkát akar
és csinál magának. Kereskedő lesz, önálló ember és új életformája észrevétlenül
egyedül élésre alkalmas emberré alakítja. Finom rajzát adta e helyütt
Hutchinson annak a folyamatnak, miként alakul ki az életkörülmények természetes
kényszere alatt a modern kereső nő típusa.
Rozália
sima élete akkor jut fordulóponthoz, amikor az élet egyik elemi tényével
találkozik: Szerelmes lesz akarata és belátása ellenére. De Rozália racionális
lény; kikerülhetetlen dolgok felett nem szokott érzelegni. Feleségül megy
szerelmeséhez és megpróbálja a házasságot saját új életformája szerint
reformálni. Itt kerül szőnyegre a házasságprobléma. Még ez is megoldható.
Rozália férje modern ember, aki belenyugszik abba, hogy a felesége független és
nem zavarja függetlenségében. Egyenlő felekként élnek, szép, okos, megértő
életet. Mindez még akkor sem változik meg, amikor egymásután megszületik a
három gyerek.
Rozália
életének csődje, a tragédia, akkor kezdődik, amikor a gyerekek felnőnek. A
fejlődésük során lassankint nyilvánvalóvá válnak Rozália tévedései és mulasztásai.
Rozália gyermekei tagadhatatlanul rosszul sikerültek, jóllehet racionális
szempontból, mintanevelést kaptak. Mindhárom gyerek tönkre megy. Az egyik
sikkaszt és börtönbe kerül. A leány elzüllik és meghal. A harmadik, a
mintagyermek, öngyilkos lesz. Hutchinson szerint mindez azért, mert az anyjuk
férfiéletet élt és elmulasztotta gyermekeinek érzelmi nevelését személyesen
irányítani. Kiderül, hogy Rozália férje sem vette komolyan a felesége
meggyőződéseit. Panaszkodik. Szemrehányásokat tesz és otthont követel: Még
pedig tradicionális otthont.
Ekkor
már Rozália sem fiatal. Belátja tévedését és megszünteti minden bajának okát, a
munkás életet. Visszavonul és családi környezetében éli le az életét, egyetlen
unokája nevelésének szenteli magát, tradicionális módon és eszközökkel és ebben
vigasztalást talál. Azaz, önként lemond a független munkás életről. Evvel
Hutchinson is kimondta a véleményét; szerinte a dolgozó nő, mint életforma,
megbukott. Megvalósíthatatlannak bizonyult. Hutchinson könyvének problémája közérdekű
és a vele való foglalkozás elkerülhetetlen analitikusan kutató szellemű
korunkban, amelyben rohamosan változnak az életkörülményeink és úgyszólván
évről-évre átalakul a társadalom egész intellektuális épülete és a belőle
származó ideológia és morál. Társadalmunk kialakulófélben levő szervezet,
amelynek szervei, intézményei és formái az egész szervezet szükséglete szerint
alakítják a részek életét, melyeknek jelenlegi formái a társadalom elmúlt
életkörülményeiben gyökereznek. Rohamos élettempónk mellett életkörülményeink
változása sokkal gyorsabb, mint a hozzájuk való alkalmazkodásunk. Ebből
származik életünknek minden komplikációja ós zavara és ez teszi problematikussá
életünk legegyszerűbb ösztöntényeit, főleg azért, mert a társadalmi
berendezkedés igen messzire távolodott életösztönünk ősi valóságától.
Társadalmi berendezkedésünk és ösztönéletünk egymástól való eltávolodása két
különböző valóságot eredményezett számunkra, egy társadalmi és egy érzéki
valóságot, amelyek sokszor összeegyeztethetetleneknek látszanak. Ez a kérdés
különösen a nő életében éleződött ki. Ezt a két valóságot kell valamilyen módon
ismét egy valósággá összegeznünk, amire pedig, egyetlen eszközünk van; a
jelenségek elfogulatlan szemléletében gyökerező analízis s a belőle származó
szintézis. Korunk ezért az elméleti revízió kora, amelynek mint minden
revíziónak tendenciamentesnek kell lennie.
Hutchinson
könyve az emberi élet egyik fontos területén kísérli meg ezt a revíziót.
Megpróbálja újrafogalmazni a nőnek az élethez, a világhoz, a férfihoz és a
gyermekhez való viszonyát a társadalmi és kozmikus valóság szempontjából. Az
analízist végig lefolytatja, de nem elég bátor ahhoz, hogy elfogulatlan
eredményre jusson. Szellemes és leplező egy bizonyos pontig, egészen addig, amíg
bele nem botlik érzelmi előítéleteibe. Ezen a ponton megcsinálja a logikai
halálugrást és a könyvében elmondottakból nem azt a tanulságot vonja le, ami
igaz és következik belőle, hanem azt, ami érzelmi elfogultságának kellemes.
Hutchinson
már ott elvéti a kérdést, amikor egyáltalán problematikussá válik számára a
nőnek a férfihoz és a gyermekhez való viszonya. Holott ez a viszony egyike az
élet legősibb és legegyszerűbb valóságainak. Az, hogy Rozália dolgozik, hogy
pénzt keres és önálló ember, pusztán a társadalomban való elhelyezkedésére hat
és nem befolyásolhatja olyan horderejű, ösztönös vonatkozásaiban, mint amit az
anyaság jelent. Tehát kár a problémát itt keresni, mert az életnek olyan
esetlegessége, mint hogy egy nő keres-e vagy sem, önálló-e vagy sem, hozzá sem
ér életének olyan mély vonatkozásaihoz, melyek függetlenek a társadalmi
elhelyezkedésétől. Tehát nem befolyásolhatják nevelési tehetségét sem.
Hutchinson
óriási tévedésben van a nevelés hatásai felöl is, mert túlbecsüli a
lehetőségeket, nem is szólva arról, hogy önmagával is ellentmondásba kerül – a
tendencia érdekében. Rozália is érzelmi nevelés melege nélkül nőtt fel.
Magányos volt eszmélése első pillanatától és éppen ez a magányosság nevelte
etikusan gondolkodó felelős emberré. Nővére ellenben, aki családi nevelést
kapott, mégis öngyilkos lesz, mert nem tud eligazodni az életben. Azaz,
tradicionális nevelés mellett is sikerülhet rosszul a gyerekek élete.
Hutchinson pedig mégis könyve hősnőjét hibáztatja a gyerekek
szerencsétlenségéért, melynek kiindulópontja a szülőktől való idegenség,
amelyért az anya felelős. Pedig ebben sincsen igaza. Minden ember életében
elkövetkezik az a pillanat, amikor szülőitől különálló lénnyé lesz, amikor
annak tudatára ébred, hogy egy közösségnek, az emberi társadalomnak szerves
része és igyekszik ebben a közösségien elhelyezkedni. Mikor erre a pontra ér,
függetlenné válik a szülői befolyástól és az egymás utáni generációk
természetes ellentéténél fogva esetleg végletesen más életformát keres és
talál, mint ami erre a nevelésre szánta. A szülőktől való eltávolodás az emberi
élet egy meghatározott periódusának éppoly természetes tünete, mint egy másik
időszaknak természetes járuléka a szerelem, vagy az anyaság. Naivság ezt a
természetes folyamatot a nevelés rovására írni, mert minden nevelési módszer
mellett, akár konzervatív, akár liberális módszerről legyen szó, egyformán
bekövetkezik. Súlyos logikai hiba ezért a természetes tényért az anya-munkás
életmódját hibáztatni. A neveléstől legfeljebb annyit kívánhatunk, hogy a
társadalom eszközeinek helyes használatára tanítson meg, azaz helyes
életszempontokat adjon. Ennek a sikere pedig nemcsak az alkalmazott módszeren,
hanem a tanítványtik veleszületett tehetségén és hajlamán is múlik, amibe,
sajnos, nincs módunkban beleavatkozni.
A
társadalom gépezete megszabja életünk lehetőségeit. Sajnos, nem úgy élünk,
ahogyan akarunk, hanem ahogyan lehet. A modern élet gazdasági pressziója kereső
munkára kényszerítette a nők nagy százalékát. Ami azt jelenti, hogy a dolgozó
nő, mint életforma, már régen megvan; csak még nincsenek megfogalmazva az
élettörvényei. És ez a munkás élet igen megfelelő életforma mindazon nők
számára, akik nem százszázalékos nemi típusok. Lehet, hogy messzemenő
változásokat fog előidézni a társadalom struktúrájában a nő kereső munkája.
Egyelőre még a folyamat legelején vagyunk és a továbbiakra csak
következtethetünk. A társadalom formáinak kristályosodása organikus folyamat,
amelyet nincs módunkban sem előre, sem visszafelé irányítani. Lehet, hogy a
dolgozó nő típusa destruktív jelenség a társadalom mai formái számára. Az is
lehet, hogy a társadalom a család felbomlása felé halad és ennek a típusnak a
megjelenése az első lépés ebben az irányban. Mindez lehet, de egyelőre:
feltevés, ami épp olyan kevéssé bizonyos, mint bármilyen más jóslat. Egyelőre
csak az tény, hogy a nők nagy százaléka kereső munkára kényszerül, éppen a
gyermekei és a családja érdekében. Az egyetlen, amit tehetünk, hogy számolunk
evvel a ténnyel és igyekezünk eszméleti életünkbe illeszteni és megpróbáljuk a
belőle következő élettörvényeket elfogulatlanul leszűrni, arra való tekintet
nélkül, hogy az eredmény kellemes-e érzelmi előítéleteink számára, vagy sem.
Sajnos, Hutchinson nem erre hajlandó. Számára csak az igaz, ami néhány banális
érzelmi előítéletét tökéletesen fedi. Ami igen nagy kár, mert így könyve minden
kitűnő írói és művészi kvalitása ellenére sem viszi ezt a mindnyájunkat
egyformán érdeklő problémát egyetlen lépéssel sem előbbre, hanem meghamisítja
azt a kevés igazságot is, ami ezen a területen már van.
(Budapest)
Forrás: Korunk 1928. december
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése