IX.
Gergely római pápa és II. Frigyes császár idejében, amikor Krisztus utáni 1237.
évet írták, a tatárok, ez a barbár és hihetetlen népség elhagyták hazájukat és
hevesen megtámadták a magyar királyságot, s akkor dühvel, vadsággal é
kérlelhetetlenséggel dúltak, hogy nem kegyelmeztek se nemnek, se kornak, s
mindent tűzbe meg lángba borítottak. Ebben a veszedelemben a katolikus Endre
király* (* A tudós Serafino
Razzi atya tévedésből következetesen Endréről beszél Béla helyett. Ezzel a
történeti névcserével még később is találkozunk, mert Fra. Gio. Michele Pió
Bolognese bolognai szent-domonkos-rendi szerzetes művében, „Delle vite de gli
hvomini illvstri de S. Domenico” Bologna, 1607. Második kiadás 1620., úgy
igyekszik áthidalni Serafino Razzi legendája és Silvano Razzi Boldog Margit
legendája meg a későbbi legendagyűjtemények közti ellentétet, hogy leírását így
kezdi el: „Margit nővér, Máriának és Endrének, Magyarország királyának, akit
IV. Bélának neveztek, volt a leánya...”) belátta, hogy csupán emberi erővel
nem tud országa ily nagy rombolásának és pusztításának ellenállni, és tudván
azt, hogy a győzelmet rendszerint égi segítségnek kell tulajdonítani: fenséges
hitvesével, Mária királynéval együtt fogadalmat tett az Úrnak, hogyha
kegyelmében részesíti, hogy helyt állhasson ezek ellen a kegyetlen népek ellen,
avagy azok további harc nélkül hamarosan eltávoznak országából, akkor az Úrnak
szenteli első születendő leánygyermekét, elhelyezvén ezt a
prédikátor-szerzetesek rendjében. És íme, miután megtette fogadalmát és azután,
hogy ne kísértse Istent és emberi eszközökhöz nyúljon, hatalmas hadsereget
gyűjtött össze, hogy az istentelenek ellen vonuljon, azok csodálatos módon
hátat fordítottak neki és visszamentek hazájukba. Miután a tatárok kivonultak,
a nemes lelkű király halhatatlan köszönetet mondott az Úrnak. És nemsokára,
minthogy a királyné megfogant, s amikor eljött annak ideje, gyönyörűséges
leánygyermeket szült, akiről szülei azt akarták, hogy a szent keresztkútnál a
Margit nevet nyerje el, hogy majd az erénynek valóban olyan értékes
margarétájává fog fejlődni, aki méltó ajándék lehet, hogy a Paradicsom
királyának felajánlják. S így ezt a leányt születése előtt Istennek szentelték.
Nagy
gondot fordítottak nemes lelkű szülei arra, hogy istenfélelemben és szent
szokásokban neveljék, annál is inkább, mert a leányka olyan élénk értelemről és
jó szellemről tett tanúságot, hogy az udvarban mindenki nagyon elcsodálkozott
és bámulta őt ezért. Történt pedig, kétéves lehetett Margit, hogy apja nagy
sereget gyűjtött össze és hadba vonult Ausztria hercege ellen, hogy megütközzék
vele. Királynő édesanyja megkérdezte leányától, hogy milyen lesz ennek a
csatának a kimenetele. Mire Margit azt felelte, hogy az ellenséges herceg el
fog esni, és apja serege vereséget fog szenvedni, de ennek ellenére királyi
apja sértetlenül fog megtérni. S minden így is történt.* (* A gyermek Margit eme jóslatáról a különböző
legendákban két változat is ismeretes. Az egyik szerint azt állította volna,
hogy apja serege győztes lesz, a másik szerint – bár apja ellenfele a csatában
elesik – a magyar király vereséget szenved. Erről a kérdésről részletesen ír
dr. Lovas Elemér: Árpádházi Boldog Margit élete (Budapest, Szent
István-Társulat 1939.) c. alapvető munkájában. V. ö. 69-71. old.)
Amikor
elérkezett a hároméves és hat hónapos korhoz, apja és anyja, akik emlékezetükben
tartották megtett fogadalmukat, vidám arccal és alázatos szívvel vitték el a
szent Katalin szűz és vértanúról elnevezett kolostor nővéreihez és ott
különösen tisztelendő Olimpia grófnő – igen jámbor és bölcs asszony volt –
gondjaira bízták, hogy az Margitot ebben a zsenge korban az Isten szolgálatára
nevelje. Olimpia grófnő ugyanis Margittal együtt lépett a kolostorba, s néhány
nap múlta felvette a szent köntöst és haláláig hűségesen kitartott ebben, s
amíg élt, serényen gondját viselte a szent gyermeknek, Margitnak. Az előbb említett
kolostornak, amely a prédikátorbeli szerzetesek rendjéhez és annak fegyelme alá
tartozott, apácái nagy örömmel fogadták a királyleányt, aki mint növekedett
korban, úgy gyarapodott erényekben és alázatosságban. Egy év leforgása alatt,
ahogy legjobban tudta, a boldogságos Szűz Officiumát is tudta* (* Lovas i. m. nem tartja valószínűnek, hogy
tudta volna Szűz Mária officiumát. „Ha valamit tudott is belőle mondani – folytatja
Lovas – az elég tökéletlen lehetett, hiszen latinul kellett volna tökéletesen
kiejtenie olyan szavakat, amiket nem értett; hozzávehetjük, hogy ekkor bizony
még magyarul is elég tökéletlenül beszélt.” /80. old./); úgy tanulta meg,
amint hallotta, hogy a nővérek mondogatják. Már ebben a korban is kerülte a
gyermeki játékokat és szokásokat, s semmi sem szerzett örömet neki, csak az, ha
komoly, szellemi dolgokról hallott. Még nem töltötte volt be negyedik életévét,
amikor azt akarta, hogy öltöztessék be a szent egyházi köntösbe, s azt olyan
komolysággal és alázatossággal öltötte magára, hogy mind elcsodálkoztak és
megdöbbentek. Öt éves volt, amikor észrevette, hogy sokan a nővérek közül meztelen
derekukon ciliciumot hordanak; addig könyörgött Olimpia nővérnek, míg az
titokban meg nem engedte neki, hogy hordja ő is. Miután néhány napig hordta a
ciliciumot, gyenge és zsenge kora arra késztette, hogy letegye és későbbre
halassza annak hordását, amikor már ellenállóbb és testileg sokkal erősebb.
Annak ellenére, hogy király leánya volt, szegényesebben öltözködött, mint
bármelyik más nővér, s minthogy nem hordhatott ciliciumot meztelen bőrére
ugyanabból az anyagból készült öveket tekert.
Mikor
apja ura és királyné észrevették, hogy drága gyermekük milyen eredménnyel
gyarapodik szellemiekben és az Úr szolgálatában, pompás és megcsodált kolostort
építettek a Duna egyik szigetén, amelyet Nyilak szigetének neveztek.*
(* Lovas idézett munkájában egész
fejezetet szentel a szigeti kolostor és annak lakói leírásának. IV. fej.)
Nagylelkűségüknek megfelelően sok világi birtokot adományoztak neki és azt
akarták, hogy mind a sziget, mind a kolostor a boldogságos Szűznek
szenteltessék. Sok más nővér kíséretében azután idehozták a szentéletű
leánykát, aki tízéves korában Boldog Humbert, a prédikátorrendi szerzetesek
főmestere kezébe letette a szent fogadalmat.
Boldog
Margit mind testalkatára, mind arcára nézve csodaszép volt, lelke olyan szelíd,
nyugodt és kiegyensúlyozott volt, hogy úgy tűnt, semmiféle viszontagság meg nem
zavarhatja. Különösen a beszédje volt kellemes, olyannyira, hogy nem csupán a nővérek
járultak szívesen hozzá, hanem nemes hölgyek és hercegnők is hozzá fordultak,
hogy beszéljenek vele és tanácsot kapjanak tőle. Nagyon szerette a csendet és a
magányt; igen rossz néven vette, ha jobban tisztelték és becsülték, mint a
többi nővért, s ha azt mondták neki, hogy király leánya. A napnak első órájától
kezdve egészen az étkezés idejéig mélyen elmerült az imádságba: azután nem
minden könny, együttérző sóhajtás és alázatosság nélkül megcsókolta a feszület
szentséges sebeit és a nővérekkel együtt ebédelni ment és megelégedett a
refrektórium közönséges ételeivel. Sohasem vett magához más ételt, mint a
kolostor közös és egyszerű menzája főztjét. Éppen úgy sohasem aludt másutt,
mint a szokásos és közös hálóteremben, hacsak valami igen súlyos ok őt arra nem
késztette. Mindig azt akarta, hogy körülötte néhány felnőtt nővér legyen,
akikkel kedvére beszélgethessen és vitatkozhasson szellemi dolgokról. Az
éjszakák nagy részét imádságban töltötte, ügyelvén arra, hogy az oda vetődő
nővérek meg ne lessék, vagy félbe ne szakítsák. Az ebédtől egészen a vecsernye
idejéig valami munkával foglalatoskodott, hogy a henyélést elkerülje: különösen
szívesen dolgozott a templom díszítésén és annak szolgálatában. S ha néha
látogatók megakadályozták, hogy megszokott munkáját végezze, addig nem volt
nyugta, amíg az elmulasztottat nem pótolta.
Gyenge
testi ereje ellenére a szent regulák és szabályok összes böjtjeit megtartotta
és nagycsütörtökön a vacsorától kezdve egészen a nagyszombati vecsernyéig
semmit sem vett magához: sűrűk könnyeket hullatva csak avval foglalkozott, hogy
édes Megváltójának keserű szenvedéséről elmélkedjék. Nagypéntek éjjelén bár
megszokott ágya mindig kemény és rideg volt, egy földre leterített zsákra
pihent le. A boldogságos Szűz ünnepeinek vigíliáin kenyéren és vízen böjtölt, s
hasonlóképp a néhány más szent ünnepének előestéjén is, akiket különös
pártfogójául választott. Nagy figyelemmel hallgatta a szentbeszédeket,
különösen pedig azokat, amelyekben az Ég dicsőséges királynéjáról volt szó, akit
Margit különös szószólójául és pártfogójául választott. Sohasem hívta a
boldogságos Szüzet másként, mint Isten anyja és boldog reménységem. S minden
esetben, ha mások vették ajkukra Szűz Mária nevét, vagy ő ejtette ki száján, mélységesen
meghajolt. Amikor elment a feszület előtt, amely a kapitólium falára volt
festve, térdre borulva imádta az Urat.