I.
Kosztolányik, a novellista
II.
a)
Esti Kornél születése
b)
Esti Kornél jellemzése
c)
A villamosutazásról szóló fejezet elemzése
d)
Az utolsó felolvasás című novella elemzése
III.
Összegzés
Az 1930-as években bontakozott ki
Kosztolányi novellaíró művészete. Korábban is írt már rövidebb elbeszéléseket,
de az átütő és maradandó sikert az 1933-as Esti Kornél című novelláskötete
hozta meg számára.
Esti Kornél Kosztolányi számos
novellájának főhőse. Két elbeszélésfüzér jelent meg Estiről: az Esti Kornél címmel önálló kötetként
kiadott, 18 egységből álló mű 1933-ban, és a Tengerszem című kötetben helyet kapó, Esti Kornél kalandjai című 17
elbeszélést tartalmaz ciklus 1936-ban.
Hogy kicsoda Esti Kornél, az az
első fejezetből derül ki. Kosztolányi másik énjét fedezhetjük fel benne, aki az
író elfojtott vágyait testesíti meg. Barátságuk fiatalkorukra nyúlik vissza,
amikor még elválaszthatatlan ellentétei voltak egymásnak. Esti Kornél sajátosan
összetett jellem: egyszerre komisz, léha, szeleburdi, züllött és ugyanakkor a
legnemesebb emberi érzések is ott rejtőznek benne. Tréfából bárkiben képes kárt
tenni, de a szenvedők iránt részvétet táplál, s a bajban mindig segítségükre
siet. Kosztolányi azt akarja megmutatni, hogy az élet apró dolgaiban is véghezvihetünk
nemes cselekedeteket, s igazából ezek adják az élet értelmét, nem pedig a
látszat dolgok, miként azt Esti Kornél énekében mondja: „Jaj, mily sekély a
mélység / és mily mély a sekélység”. Tudjuk azt is, hogy csak fiatalkorukban
voltak elválaszthatatlanok, majd mintegy tíz évre elfelejtették egymást. Amikor
újra találkoztak, Esti Kornél továbbra is a kicsapongó, állandóan úton lévő,
szabad agglegény, míg Kosztolányi, a narrátor, addigra már családos ember, aki
beleszokott a konszolidált polgári életformába: már nem utazgat, nem rúg ki a
hámból, hanem szorgalmasan dolgozik és családjával törődik. Valójában a XIX. és
XX. századi írók egyik alapélményét dolgozza fel az író saját jellemének
kettészakításában: művész és polgár ellentétét.
Kosztolányi úgy érzi, hogy ő maga
már túlságosan idomult a polgári létformához, s a művészlét bohémságától,
fiatalos lendületétől, korlátlan szabadságától való eltávolodás értékvesztéssel
jár együtt az ő életében. Ezt a hiányt próbálja pótolni ezekben a novellákban.
Egy olyan hőst álmodott meg, amilyen ő szeretne lenni, aki állandóan úton van,
akit nem húznak le a hétköznapok gondjai, aki a puszta szemlélődés embere, aki
az élet és a lélek szépségein él, mert élete ezáltal szélesedik ki.
Az Esti Kornél című ciklus utolsó
fejezete egy villamosútról számol be, mely allegorikusan az emberi élet
útját jeleníti meg. Így Esti Kornél – metaforikus értelemben vett halálával
zárul. A rövid novella példázat, számvetés. Eltér a többi Esti-novella
megszokott hangvételétől, kedélyes, bájos, humoros történeteitől.
Esti Kornél „életútja” ott indul,
hogy felszáll az emberfürtöktől duzzadó villamoskocsira, melyen alig jut hely a
számára. Kezdetét veszi élet-halál harca a fennmaradásért, később a
beljebbjutásért. Fokról fokra jut a kocsi belsejébe, míg végre ülőhelyet talál.
A villamosban mindenki az ellensége, az állandó tolakodás a társadalmi
ranglétrán való érvényesülés allegóriája.
Az elbeszélésben különös szerepet
kap a véletlen szerencse, a sorsszerűség: úgy érezzük, mindez történhetett
volna szerencsétlenebbül is, s igazából nem az ember saját akarata irányítja
sorsának alakulását.
Az egész út során egyetlen igazi
értékkel találkozik a főhős: a szerelemmel. Ez az érték sem lehet azonban
maradandó, a társadalmi érvényesülés kényszere folytán útjaik elválnak, s
Kornél örökre elszakad a kékszemű nőtől.
A befejezés többféleképpen
értelmezhető, és az elbeszélő részéről is ambivalens érzéseket sugall. Amikor
Kornél végre leül az ablak melletti ülésre, kibámul a jégvirágos ablakon, s
megállapítja: „... de csak lámpaoszlopokat láttam, a szennyes havat,
sötét-ridegen zárt kapukat”. Nem sokkal később azzal vigasztalja magát, hogy
elért mindent, amit elérni módja volt egy ilyen „villamosúton”. Megpihenni s
diadalát élvezni azonban már nincs ideje, mert elérkeztek a végállomáshoz. A
kalauz bejelentését a főhős mosolyogva fogadja: már számított rá.
Kosztolányi az életével számot
vető ember helyzetével azonosul, aki azt mérlegeli, megérte-e a küzdés, a
fáradozás ezt az eredményt. Egyfelől nem, mert mindaz, amit életünk során tapasztalunk:
csalódás, eszményvesztés, fájdalom. Kosztolányi szerint létünk azonban nem attól
lesz teljes, hogy ennek ellenkezőjét éljük meg – hiszen sorsunk nem saját választásunk
eredményes – hanem attól, hogy létünket megvalósítani magasabb szellemi-etikai
vizsgálat tárgyává teszi a puszta tapasztalásnál.
Az előbbiéhez hasonló és szintén
részben jelképes értelmű novella az Esti Kornél kalandjainak záró fejezete, Az utolsó felolvasás.
Alapgondolata szintén az életút
befejezése, a halállal való szembesülés és a számvetés. A novella két részre
tagolódik: az utazás elbeszélésére és a szállóban történtekre. Az első rész egy
szokásos Esti-novella bevezetésének tűnik: Esti Kornél egy vidéki városba
utazik, felolvasásra. Belső monológból ismerjük meg, milyen élmények érték az
utazás során, gondolatai derűsek, életszeretetről tanúskodnak, de érezzük
szavai mögött a panaszt is: kezd belefásulni valamibe, ami mindig egyforma,
ismétlődik, és az élet monotonitását jelenti számára, de még nem unja. „Jó
volna még élni egy darabig.” – sóhajt a belső monológ zárósorában.
A második rész az Aranysas nevű
szállodába való megérkezéssel kezdődik. Esti belép a liftbe, s az olvasó érzi,
valami furcsa dolog veszi kezdetét. Ott van egy kisfiú, akitől a szobája felől
érdeklődik, de az nem világos, hogyan került a fiúcska oda. Az sem derül ki,
miért ő kezeli a felvonót. A hosszú ideig tartó liftezés, a bezártság és a
különös fiú megteremti azt a fojtogató atmoszférát, amely jelzi, hogy a
külvilágból átléptünk egy belső térbe, az író belső világának kivetülésébe,
oda, ahol az érzelmek és a gondolatok tárgyiasulnak.
A hosszú, szűk folyosó, a
szürkére festett egyforma ajtók, a gőzfűtéstől pállott levegő kafkai hatást
tükröz, s eszünkbe juttatja Esti elmélkedését az élet egyformaságáról,
szürkeségéről, monotonitásáról.
Esti Kornél a szobájában talál
egy tükröt, mely később visszatérő motívumként központi szerepet kap a mű
értelmezése során. A tükör a művészet szimbóluma, s a költő mindig e tükrön
keresztül kívánja látni a világot. A művész számára az egyetlen kiút az élet
sivárságából maga a művészet, csak ennek segítségével képes eligazodni a
világban, s csak ezen keresztül képes olyannak látni, amilyennek szeretné. Amikor
azonban a valóság már annyira kíméletlen és kopár, hogy a művészet erejével nem
lehet védekezni ellene, ez a varázstükör összeomlik.
Kosztolányinak is számtalan ilyen
tükre volt: számos lírai költeményt és novellát írt a halálról, egyszer azonban
számára is világossá vált az, amit eddig csak gondolatainak fényjátékaként élt
meg.
A novella főhőse élete utolsó
pillanataiban is a művészetben keresi a kiutat: „Minthogy mennél előbb a
színpadra akart érni, a tükör felé igyekezett, abban a reményben, hogy ott majd
valami kijáratot lel, vagy lépcsőt. De csalatkozott. Amint a közelébe ért,
meggyőződött, hogy amit a tükörben lát, az nem is tükörkép, hanem maga a
valóság.” Esti végül a felvonóhoz rohan, amely idehozta. Talán Kosztolányi
gyermekkor-élményét hivatott kifejezni a kisfiú másodszori megjelenése.
Esti beszáll a liftbe, helyet
cserél a kisfiúval, de hamarosan ordítva követeli, hogy engedjék ki, mert nem
bírja benn tovább.
Kosztolányi nem bújhat olyan
álarc mögé, amely nem hiteles, neki már a halállal kell számolnia.
Esti a szobájában ismét
megtalálja a tükröt, s haláltusájának utolsó pillanatáig abban szemléli
önmagát. Utolsó mondata – az orvos kérdésére adott válasza – is meghökkentő.
Arra a kérdésre, hogy miért szedi azokat a bizonyos tablettákat, így felel: „Azért,
mert a földön meghalnak a gyermekek.” Első olvasásra nevetésre késztet a
válasz, hiszen az adott szövegkörnyezetben teljesen értelmetlen. Az orvos
azonnal megállapítja, hogy félrebeszél. Közben azonban – éppen oda nem illő
volta miatt – fejünkben mintegy visszhangként ismét visszacseng a mondat. Ekkor
fedezzük fel a groteszk hatást a novella utolsó jelenetében: a főhős utolsó
mondata, mely az előbb nevetségesnek hangzott, most tragikusan igaznak tetszik.
Egy másik, sokkal komolyabb kérdést sejthetünk mögötte, a már haláltusában
hallucináló esti Kornél sokkal lényegibb dologra próbált választ adni. Lényének,
létének esszenciája fogalmazódik meg ebben az egy sorban, s e lényegi vonás
által válik azonossá Esti Kornél Kosztolányival, aki saját életének és
művészetének etikáját ekképp fogalmazta meg Számadás című versében: „ülj
egy sarokba, vagy állj félre, nézz szét, / szemedben éles fény legyen a
részvét, / úgy közeledj a szenvedők felé.”
Így végzi be a művész, akinek –
Kosztolányi szerint – erkölcsi kötelessége, hogy élete utolsó pillanatáig művészete tükrén keresztül szemlélje
önmagát és a világot.
(Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi
dolgozatok könyve – A realizmus irodalmából -108-111. old. – ITEM Könyvkiadó
Békéscsaba)
Szép, logikus írás, köszönöm! :)
VálaszTörlésA 9 ik fejezet elemzését szeretném megrekinteni. Köszönöm
VálaszTörlés