I.
a) Tolsztoj
helye az orosz irodalomban
b) A mű
keletkezése
II.
a)
A mű
jelentősége
b)
Szereplők –
jellemek
c)
Tolsztoj a
nyelv mestere
III.
Összegzés
Lev
Nyikolajevics Tolsztoj a világirodalom egyik legragyogóbb lángelméje, akit csak
Homéroszhoz vagy Shakespeare-hoz szoktak hasonlítani, élete legnagyobb művét az
1860-as években írta. Akkor, amikor Oroszországot a nagy társadalmi fellendülés
és a parasztkérdéssel kapcsolatos éles osztályharc jellemezte.
Művének
középpontjában Napóleon 1812-es oroszországi hadjárata felett aratott győzelem
áll, amelynek megrajzolásával saját népéről szándékozott véleményt mondani.
Írásából
árad a rousseau-i filozófia – a természetes ember eszményének szemlélete, az
emberi értékek megbecsülése, az evangélium tisztelete.
A
hatalmas mű eposzi levegőt áraszt, amelyben a társadalmi és magánéletből vett
jelenetek mesterien tükrözik az ország atmoszféráját. Valósághű képet ad az
orosz nép jelleméről és temperamentumáról, általában az orosz életről. Úgy
válik a gigantikus mű a családi krónika finom szálain át történelmi regénnyé,
hogy Tolsztoj az általa megalkotott személyek viselkedését a történelmi
események előterébe állítva erkölcsrajzba ötvözi. Alkotásának címe is ezt az
összeolvadást fejezi ki. A regényben helyet kap mindaz, amit Tolsztoj megismert
és tapasztalt a katonaéletből, a moszkvai és pétervári előkelő szalonok
világából éppúgy, mint a vidéki birtokosok és parasztok életéből.
A
regényfolyam tizenöt év történetét öleli fel, 1805-től 1820-ig. Mintegy hatszáz
szereplője van, közülük kétszázan történelmi személyiségek, számtalan életkép
és húsz csatajelenet leírása található benne. Az egyetemes alkotású mű túllép a
gondolkodás osztálykorlátain, nemzethatárain. Francia szereplői éppoly
meggyőzőek, mint az oroszok, a közkatonát ugyanolyan hitelesen ábrázolja, mint
a tábornokot.
A
műben Napóleon a nyugati ember szellemi helyzetét hordozza, Kutuzov pedig az
oroszét. Az író gondolatainak kifejezésére leginkább három főhősének, Andrej
Bolkonszkijnak, Pierre Bezuhovnak
és Natasa Rosztovnak az alakját
használja fel.
A
történet egyik főhősével, Bolkonszkij
herceggel, Anna Scherer szalonjában ismerkedünk meg. Társaságbeli rutinja
ellenére nyugtalan, harapós kedvű ember, s mint a tőle erősen elütő Bezuhov, ő
is idegenül érzi magát a pétervári társaság köreiben. Megveti ezeket az
embereket, s mérhetetlenül tiszteli a mindent egyéni elgondolásainak alárendelő
Napóleont. Az ő mintájára szeretne kitűnni, ezért háborúba indul. Álmai
érdekében eltaszítja magától feleségét, családját. Azt hiszi, hogy a hősnek
rendkívüli tetteket kell végrehajtania, de a csatatéren már másként látja a
bátorság és a hőseisség fogalmát. A harctéren sebesülten fekve döbben rá, hogy
a boldogság, az álmok sohasem a hőstettekkel valósulnak meg. A kék ég, a szürke
felhők látványa ébresztik rá, hogy csak egyetlen igazság létezik, a természet
örök igazsága, s aki megérti ezt, az a boldog ember. Ott döbben rá, hogy az
égbolt mérhetetlen végtelenjéhez képest minden csak hiábavalóság.
Andrej herceg, aki addig az emberek
közül való kitűnésről álmodott, egyszerre nemcsak dicsőségvágyát érzi
nevetségesnek, hanem általában az emberi tevékenységet. Ebben a hitében még
jobban megerősíti hazatérése, felesége értelmetlen halála. Andrej ezután már
csak az élet apró örömeiben keresi a boldogságot. Életkedvét a bájos Natasa adja
vissza, de ezzel az érzéssel sem tud élni. Halála tragikus sorsának tragikus
vége.
A történet másik főhőse Pierre Bezuhov.
Jellemét, természetét tekintve éppen ellentéte Andrej hercegnek. Míg Andrej
erős akaratú, intellektuális ember, Pierre az érzelmek embere. Fő jellemvonása
a megnyugvás, az önmagával való megbékélés keresése. A Háború és Béke szinte minden jelenetős eseményét az ő
szemével láttatja meg az író. Sorsa, érzései, gondolatai fejezik ki
leginkább a mű alapgondolatát:
Pierre – az igazságkereső ember egész életútja során megérti, hogy nem illúziókat, álmokat kell az embernek
kergetnie, nem a hamis eszmékben rejlik az igazság, hanem a való életben, csak
meg kell találnunk a természetes létformát, s elérhetővé válik a boldogság. A
tolsztoji értékrend csúcsa a „természetes ember”, s minél távolabb kerül az
ember a természettől, annál inkább tévúton jár, életében annál több a hamis
érték, a külsőség, a felszínesség.
Pierre
egy dúsgazdag orosz mágnás törvénytelen fia. Apja külföldön neveltette, s ő 20
éves korában került Pétervárra, ahol egy ideig az aranyifjak tivornyázó életét
élte. Apja rövidesen meghalt, fiát végrendeletében törvényesítette, és óriási
vagyont hagyott rá. Bezuhov egy méltatlan házasság csapdájába sétált bele, s
hamarosan különvált Helene Kuraginától. A szabadkőműves tanokban nem lelt
megnyugvást; egyetlen igaz barátja Bolkonszkij volt, aki hosszabb külföldi útja
idejére őrá bízta menyasszonyát, Natasa Rosztovát. Bezuhov nem tudta megakadályozni
a lány és sógora, Anatolij Kuragin fatális kalandját, sem kibékíteni Andrej
herceget, ám a lesújtott Natasa mellé ált, és meg is szerette őt. Az 1812-es
háborúban nem harcolt, de szembefordult egykori bálványával, az országot dúló
Napóleonnal, és még merényletet is tervezett ellene. Az égő Moszkvában francia
fogságba esett, kémnek nézték, és kis híján kivégezték. A foglyok közt
megismerkedett Platon Karatajevvel, az egyszerű és naivan bölcs paraszttal, s a
kisemberek társaságában átélt hónap nélkülözései hatására bensője átalakult, értelme
letisztult, eljutott az élet értelmének új, emberségesebb felfogásához. Ez a
motívum a tipikus tolsztojánizmus bizonyítéka. A háború után elvált feleségétől,
és nőül vette Natasát, gyermekeik születtek, kölcsönös szerelem és megbecsülés
fűzte őket egymáshoz. Bezuhov a regény
legvonzóbb férfialakja: nyíltszívű, nagylelkű, érzelmei őszinték és erősek.
Kövér, esetlen termete, félszegsége, darabos modora miatt sokan lenézik,
megmosolyogják az előkelő társaságban, ő viszont fütyül rájuk, a helyes
cselekvés, az értelmes élet lehetőségeit kutatja, ő az első tépelődő,
önvizsgáló tolsztoji hős a rossz lelkiismeretű arisztokraták között.
Pierre
egész életútja nem egyéb, mint szüntelen kutatás az élet értelme után, azt az
életet keresi, amely összhangban állna szívének vágyával, és megadná neki az
erkölcsi megnyugvást. Ebben a tekintetben jelleme megegyezik Andrej hercegével.
Tolsztoj Pierre és Andrej alakjában saját
kettősségét is ábrázolta. Andrej hercegben világias vonásait, Pierre-ben
morális természetét fogalmazta meg. Andrej és Pierre az orosz nemesi
intelligencia két lehetséges típusát mutatja, ezért kell szembenézniük az elemi
törvényekkel, Andrejnek a halál többszörös élményével, Pierre-nek pedig az
erkölcsiség alapvető kérdéseivel, hogy mi a jó és mi a rossz. Andrej a halála
felé haladva talál választ, míg Pierre a természeti embertől kapja a feleletet:
a tömegtől, illetve Platon Karatejevtől. Karatejev
a regény méreteihez viszonyítva nem játszik a történetben különösebb szerepet,
de Tolsztoj az ő alakjával akarja
megmutatni a népet. Karatejev beletörődésével, szegénységével ,apró
örömeivel a széles néptömegeket hivatott képviselni. Vele való együttléte után Bezuhov
egészen más ember lesz: a népen akar segíteni, politikai tevékenységet folytat.
Pierre
Bezuhov feleségének Tolsztoj az első pillanattól kezdve Natasát szánta. Natasa a regény legérdekesebb női alakja,
grófnő, moszkvai arisztokratacsalád tagja. Szép, ragyogó szemű, eleven és
érzelmes fiatal lány, szerelmes lesz bátyja barátjába, Bolkonszkij hercegbe,
aki megkéri a kezét. Ez a szerelem a jóval idősebb, szigorú özvegyember iránt,
aki ráadásul rövid ismeretség és eljegyzés után egy évre külföldre távozik,
inkább csak a fantáziájának adott
táplálékot, ezért nem csoda, hogy a szenvedélyes bakfist megigézte a
fiatal Anatolij Kuragin érzéki férfivarázsa, aki izzó szerelmet mímelve
szöktetést és házasságot ígért neki. Natasa Andrej nővéréhez írt levelében
felbontotta az eljegyzést. A szöktetés azonban meghiúsult, ráadásul Natasának
meg kellett tudnia, hogy Kuragin nős, el se vehette volna. A csalódásba és a
szégyenbe Natasa belebetegedett; volt vőlegénye nem bocsátott meg neki, csak
annak barátja, Pierre Bezuhov állt melléje teljes odaadással. Mikor a napóleoni
hadak közeledtén kiürítették Moszkvát, a Rosztov család is menekülni
kényszerült. Natasa egy tábori kórházban bukkant rá a borogyinói csatában
súlyosan megsebesült Andrej hercegre, és annak nővérével együtt odaadóan ápolta
őt haláláig, aki a végső pillanatokban szerelmes szavakkal búcsúzott tőle. Idővel
Pierre, a hű barát is szerelmet vallott, és Natasa hozzáment feleségül, s több
gyermekük született a boldog házasságban. Natasa
nemcsak a regénynek, de az író egész életművének legelragadóbb nőalakja, a
testi és lelki szépség szerencsésen egyesül benne. Tiszta, őszinte és
önzetlen. Szellemi horizontja nem tágas, de ő maga fogékony az igaz emberi
értékekre, ezért választja az előnytelen külsejű, de nemes szívű Pierre-t élete
társának. Kettejük bensőséges kapcsolata mintaszerű.
Natasa
az életerő megtestesítője. Életét az érzelmek irányítják: ezért érdeklődik a
léha Anatolij Kuragin iránt, ezért szakít Andrej herceggel, s ezért köt
Bolkonszkij halála után viszonylag gyorsan házasságot Pierre-rel. Tolsztoj
szándéka szerint Natasa az élő bizonyítéka arra, hogy az ösztön és az értelem
harcában mindig az ösztön diadalmaskodik. Natasa maga az egyszerűség, a
természetesség, s talán ő az egyetlen, akinek fejlődése fokozatos, természetes.
A bájos, gondtalan lányból a szemünk előtt válik példás feleség, gondos anya, a
családi tűzhely semmi mással nem törődő őre. Ez nem más, mint a női emancipáció
sajátos kritikája. Tolsztoj így tesz hitet művében a patriarkális családi élet
eszménye mellett.
Ebből
a személyiség-rajzból is világossá válik Tolsztoj
életfilozófiája: az élet szép, csak élni kell. Ezt kevesen tudják úgy
érzékeltetni, mint ő. Regényeit töretlen életvágy hatja át, számára minden
fontos és minden értékes, ami él. Emberábrázolásában
kívülről befelé halad: a külső alak bemutatásával a szereplők
lelkivilágának feltárásáig jut el, s ezáltal azt az életformát mutatja be, amit
alakjai élnek. Legszembetűnőbben ezt Natasa alakján látjuk. A bájos és kecses
Natasa, miután férjhez megy, elhízik, külsejét elhanyagolja, és semmi mással
nem foglalkozik, csak gyermekeivel. Tolsztoj ezt nagyon helyesli: ez az igazi
élet, mert ez őszinte és természetes. Minden egyéb csak mímelt póz. S még
valamire felhasználja az író Natasa alakját: esztétikai elveit az ő gondolatai
közé csempészi be. Tolsztoj regényében is a szépség népi értelmezése mellett
állt ki, s elhatárolta magát a széles tömegek számára érthetetlen, hamis,
városi művészettől.
Tolsztoj,
a szó nagy mestere, aki a valóság teljes feltárására törekedett, s az ember
igazi arcát mutatta meg. A jellemzés bámulatos művésze volt. Az ember külsejét
ábrázolva rendszerint kihangsúlyozta valamilyen részletét, valamilyen vonzását,
s ezt makacsul ismételte, aminek következtében az adott alak mélyen bevésődött
az olvasó emlékezetébe. Az egyszerű, a természetes, szívéhez közelálló hősökhöz
a festői ecset lágyságával közeledett. Nem bemutatta hőseit, hanem az életre
hívott alakok szívébe igyekezett nézni, cselekedtette őket, s így érte el, hogy
az olvasó részt kívánjon venni örömeikben, bánataikban, sikereikben,
kudarcaikban. Érezni lehet, hogy ezek az emberek milyen egyszerű és finom
eszközökkel keresik az élet értelmét és célját, s ezért is találnak rá.
Tolsztoj
nemcsak az embert, hanem az események színhelyét is mesterien festi le. Az
írónál a természet az a környezet, amelyben az ember él és működik, amelyre
hatást gyakorol, amelynek hatását viszont önmagán is érzi.
Tolsztoj
a tollforgatás művésze volt. Regénye, a Háború és béke, a világirodalom egyik
remekműve, amelyben a hatalmas epikai lendület az emberek lélektani elemzésének
csodálatos mélységével párosul. Az író nagy fontosságot tulajdonított a Háború
és békében kifejtett eszméinek. Pedig alkotását nem ezek az eszmék tették
halhatatlanná, hanem az, hogy hiába van telezsúfolva történelmi, hadtudományi,
filozófiai eszmefuttatásokkal, lényegében mégiscsak himnusz a földhöz és az
emberhez. Minden, amit leír, életszeretetet sugall. „Az ember boldogságra
teremtődött – mondja Bezuhov -, s a boldogság őbenne magában van.” A hatalmas,
egymástól elütő szálakból összefont alkotás, amely arisztokratikus regénynek
indult, az orosz nép eposzává magasodott.
Tolsztoj szerepe az orosz irodalomban
hasonló, mint Balzacé a franciában. Összegző, nagy művész, regényei a 19.
század orosz társadalmáról adnak hiteles, árnyalt képet, ember- és
környezetábrázolása életszerű. Műveit
áthatja az életszeretet, a jövőbe vetett hit és bizalom, amelynek az író szerint
egyetlen igazi alapja a család, az emberi közösség.
(Forrás:
Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 3. – A realizmus irodalmából - 51-55.
old. – ITEM Könyvkiadó Békéscsaba)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése