I.
a) Kosztolányi
Dezső költői művészete
b) Témái
II.
a) Halotti beszéd
b) Szeptemberi áhítat
III. Összegzés
A
Nyugat első nagy nemzedékének képviselője volt Kosztolányi Dezső, aki kortársai
közül virtuóz eleganciájával tűnt ki. Elutasította a közéleti költészetet, a
társadalmi hasznosság elvét, az elkötelezettséget. Az ő erkölcse a szépség
volt. A szellem és az alkotás függetlenségét hirdette, a szépséget, az
esztétikai megformáltságot hangoztatta. Esztétának vallotta magát, s valóban, a
művészi magatartásától messze állt a misztikus, bölcseleti felfogás.
Kosztolányi
a polgári életforma, a polgári gondolkodás, a 20. századi humanizmus egyik
szószólója. Larája az 1930-as évekre elérte végső formáját, s egyre erősödött
benne a közelgő elmúlás tudata is. Ez a gondolatkör nála azonban nem a haláltól
való félelem, hanem az élet szépségeinek és örömeinek ecsetelésében
jelentkezik.
Az
emberi élet nagy titkai, végső kérdései mindenkor tárgyai voltak a
költészetnek, s amíg lesz költészet, tárgyai is maradnak. Élet, halál,
szerelem, az emberi test és lélek rejtelmei, a sors kifürkészhetetlen útjai
mindig is olyan kérdések lesznek, amelyekre egy érzékeny lélek, egy költő mindig
keresni fogja a választ, s ez határozza meg költészetének célját és értelmét. Költőink
számára talán a legizgalmasabb titokkör az élet mulandósága, a halál
elkerülhetetlen közeledése.
Mit
jelent Kosztolányi számára a halál? Erre a kérdésre ő maga is megadta a
választ: „Nekem az egyetlen mondanivalóm.” S valóban, talán senki nem írt
irodalmunkban annyi halálverset, mint ő. Alkotásainak középpontjában a nemlét
áll, de ő ettől az érzéstől nem fél, természetes dolognak tartja.
Kosztolányi
az emberi lélek legmélyét kutatta. „Kutatásának” egyik fő gyönyörű művészi
megfogalmazása az 1933-ban írt Halotti
beszéd. A vers utal a legrégibb magyar nyelvemlékre, az 1200-as évek elején
keletkezett Halotti Beszéd és Könyörgésre. Ez a Halotti beszéd papi búcsúztató
és ima, ami a kor mély vallásosságát fejezi ki: a halott lelkét Isten
kegyelmébe ajánlja. Kosztolányi verse más. Itt a tételmondat: „Ilyen az ember. Egyedüli
példány.” Ezt bizonyítja Kosztolányi erkölcsi, filozófiai és tudományos szinten
is. Az ember legfőbb értéke megismételhetetlen egyedisége, így válik halálával
pótolhatatlanná.
Van
költő, akinél a halál egyfajta menedéket jelent az élettel együtt járó rossz
dolgok elől, megpihenést jelent az élet fáradalmai után, Kosztolányi ezzel szemben
az élet értékeit hirdeti; azt, hogy az ember egyszeri csoda. Életszeretetét és
az élet értékeit hirdető hangját jól példázza ez a verse.
A
címnek és a vers indításának a költemény esztétikai értékének növelésén kívül
még más szerepe is van: a vers ugyanúgy kezdődik, mint magyar nyelvünk első
összefüggő, írásos emléke: „Látjátok feleim”. A két költemény folytatása
azonban eltér. Amíg a középkori versben minden ember „por és hamu”, addig
Kosztolányi költeményében az egyén pótolhatatlan, „egyedüli példány”. Ez a
gondolat az egész költemény folyamán ismétlődik. Ezzel a költő szándéka
egyértelmű, a vers mondanivalóját egyetemessé kívánja tenni hatalmas
idő-intervallumban. Az élet értékét hirdeti azáltal, hogy láttatja velünk azt a
veszteséget, amit egy ember halála jelent. Nem általában az ember, hanem az
egyén, „milliók közt az egyetlenegy” elvesztését, aki még ha nem is volt nagy
és kiváló, „csak szív, a mi szívünkhöz közel álló”.
Megérteti
velünk azt is, hogy az ember egyszeri csoda, „egyedüli példány”, hogy „nem élt
belőle több és most sem él”. Arra biztat minket is, hogy szeressük az életet és
szeressük embertársainkat, hiszen minden emberből csak egy van, az egyes ember,
az egyén elmúlásával egy világ múlik el, és hiába születnek százak a helyébe, nincs
olyan, aki pótolná. Azt kéri a költő, hogy gondolkozzunk el ezen: „okuljatok
mindannyian e példán”. Be is mutatja „e példát”, szinte láthatóvá válik
számunkra a halott, amint ott fekszik mozdulatlanul, és végigtekintünk rajta: „Nézzétek
e főt, ez összeomló, / kedves szemet. Nézzétek, itt e kéz, / mely a
kimondhatatlan ködbe vész...”, itt már sejtelmesebbé válik a kép: a
kimondhatatlan köd, az elmúlás, egy eltűnni készülő világ, az ő világa, aki már
nincs közöttünk, és ennek a világnak a képei jelennek meg lassan a harmadik
versszakban: „Ahogy szerette ezt vagy azt az ételt”, s ahogy azt mondta nemrég:
„édes fiacskám, egy kis sajtot ennék”, vagy ahogy bort ivott, cigarettázott,
futott és telefonált és szőtte álmait.
E
versszak utolsó két soraként fogalmazta meg a költő azt az egyetemes igazságot,
ami megadja a választ arra a kérdésre, hogy miért a legnagyobb veszteség egy
embertársunk halála, „mert milliók közt az egyetlenegy”.
A
negyedik versszak, mintegy nyomatékosítja az előbb megfogalmazott igazságot.
Kimondja, hogy hiába keresnéd őt, mert úgysem lehet meg „se itt, se Fokföldön,
se Ázsiába, / a múltba sem és a gazdag jövőben”, hogy születhetnek százak, „akárki
megszülethet már, csak ő nem”. Igen, ő már soha többé nem születhet meg, mert
az ember egyszeri csoda, és „szegény a forgandó, tündér szerencse, / hogy e
csodát újólag megteremtse.”
Az
ötödik versszakot ismét megszólítással kezdi. A „látjátok feleim”-ből „édes
barátaim” lesz, ami már egy közvetlenebb viszonyt tételez fel a költő és
embertársai között. Itt egy gyönyörű hasonlat segítségével bontja ki azt, hogy
mennyi volt ez az élet. A mesére emlékeztető elemekkel a halott alakja úgy
tűnik fel, mintha csak álmodta volna a környezete, hogy létezett, hogy élt,
hogy köztünk volt éveken át. Hihetetlen, hogy soha többé nem lesz velünk, nem
beszél hozzánk, nem sír értünk vagy velünk, s nem lehet hozzá fordulni
tanácsért. Akiről mesélni kezdünk: „Hol volt...” és hamarosan azt mondjuk: „Nem
volt...”, amikor „rázuhant a mázsás, szörnyű mennybolt”, úgy fekszik ő is
előttünk „ ki küzdve tört a jobbra, / mint önmagának dermedt – néma szobra”,
aki mint a mesében: „Hol volt, hol nem volt a világon egyszer”. Őt már „nem
kelti föl se könny, se szó, se vegyszer”. Az utolsó sor utolsó szavára, arra,
hogy: „egyszer”, nagy hangsúly tevődik.
A
költő érzékelteti és még egyszer nyomatékot ad annak, hogy minden emberből csak
egy van.
Kosztolányi
a halállal és a halál gondolatával már fiatal korában is foglalkozott, ami
egyre erőtejesebbé vált az évek folyamán. Az élet, valamint az elmúlás
titkainak, csodáinak megsejtésére, feltárására törekedett. Humanizmusa,
embercentrikussága, mint legtöbb költeményében, ebben is megfigyelhető.
Kihangsúlyozza, hogy a legfőbb érték az ember. Azonban az ember egyedül nem képes
igazán nagy dolgokat alkotni, ezért szükség van arra, hogy az emberek
összefogjanak. Kölcsey Parainesise rokon Kosztolányi gondolataival. „Minden
egyes ember, még a legnagyobb is, parányi része az egésznek; s minden rész az
egészért lévén alkotva: azért kell munkálnia is.”
Ha
végigtekintünk azon, hogy az elmúlás tudata más költőknél milyen gondolatokat
ébreszt, hogyan jelentkezik művészetükben, láthatjuk, hogy ez minden költőnél
más és más. Kosztolányi Dezső nem menekülni próbál a halálba, hanem az életet
dicsőíti, küzd az életben maradásért, verseiben az élet értékeit hangoztatja. Életszeretete
és emberszeretete példamutató számunkra.
Már
súlyos betegen, kínok között írja meg utolsó remekét, hattyúdalát, a
csodálatosan megható Szeptemberi áhítatot.
A halálközelség az életért, e meg nem ismétlődő csodáért való rajongás váltja
ki az ekkor súlyosan beteg költőből ezt a verset, amelyben gyerekes ámulattal
zengi az élet gyönyörűségét.
A
verset a kései szerelem miatti eufórikus állapotban írta. Betegségének utolsó
szakaszában ismerte meg Radákovich Máriát, aki utolsó 15 hónapjára a mennyei
boldogságot jelentette számára. A költő, a boldog ember önfeledten tesz
vallomást az élet varázslatairól. A vers születésekor már túl volt néhány műtéten,
de az ebből fakadó bizakodáson kívül utolsó nagy szerelmi élménye is
beleszövődik a versbe.
A
vers első soraiban a múlt himnuszát idézve a naphoz fordul imádságával. A
mindig hű költő szól a „roppant világhoz”, halála előtt egyszer, utoljára,
emelje fel magához, a halál fölé, hiszen erre minden joga megvan: „még sok hívő
száj büszkén emleget, / ... / s nők sem vihognak a hátam megett”. Nem kíván ő
semmi különlegeset, csak „a semmiség előtt még újra lenni”. Reményét ugyanaz
táplálja, ami a természetet is megtermékenyíti: az éltető napsugár.
A
költemény további része Kosztolányi számára újra kivirító világ szépségeinek
újra felfedezett bűvöletében íródott. A harmadik, rövidke versszak a természet
végtelen termékenységét mutatja be, amely újra elkápráztatja a már amúgy is
lenyűgözött költőt. A megjelenő csodás ország az el-nem-múló vendégséggel a
boldog ókori aranykort idézi. „Olyan ez éppen, mint gyermekkoromba.”
Kosztolányi
filozófiai tanulmányai során sokat foglalkozott a gyermekkor élményvilágával,
amely művészetében mindvégig nagy szerepet töltött be. A versben is újra feltör
ez az élmény. A szenvedésben a költő szinte gyermekien csodálkozik rá a
természet csodáira. A rég elsüllyedt mesevilágban érthetetlenül beszélnek a
felnőttek, a csillagokról aranypor hullik. A naiv áhítatba hasít bele a
felkiáltás: „Jaj, minden oly szép, még a csúnya is, / a fájdalom, a koldus
gúnya is.” Ez a mondat adja az egész mű kulcsát: a halál közelségének érzése
mindent – jót és rosszat egyaránt jóvá, a csúnyát és a szépet egyaránt széppé
varázsol. Boldogan fedezi fel a régen semmitmondó tárgyait, jelenségeit, azok
szépségét. E bűvöletből azonban váratlanul visszatér a jelenbe, a szeptemberi
estébe, s ijedten kap élete után. A halálra készülő ember örök kérdését teszi
fel: „Ki tette ezt? Ki volt ez a varázsló?...” A vers végén az élet teljes
diadalát hirdeti: Azt kívánja: „föl-föl, még ez egyszer, / halál fölé, a régi
romokon” és később, hogy „szép életem lobogj, lobogj tovább”.
Úgy
érzem, hogy valahol a ma emberének is ezzel az életszeretettel, ezzel az élet
utáni vággyal, az élet értékeinek ismeretével, tiszteletével és megbecsülésével
kellene szemlélni a világ nagy körforgását, és abban alázattal élni, s talán ez
adná az emberek számára azt az oly sokat vágyott és kergetett boldogságot is.
(Forrás:
Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 3. – A realizmus irodalmából 100-103.
old. – ITEM Könyvkiadó Békéscsaba)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése