I. A norvég dráma
II.
a)
A vadkacsa
műfaja
b)
Helyszínek
c)
Szereplők
d)
Cselekmény
e)
Az alapprobléma
f)
Mondanivaló
III. Összegzés
A
modern polgári dráma megújítója a norvég Henrik Ibsen. Az első polgári drámák
könnyű színművek voltak, a polgári létről szóló drámában a mély tragikumot
Ibsen jeleníti meg. Ő az első nagy drámaíró a realizmus korában, aki már műveiben
motívumokat használ, ami későbbi darabjaiban vezérmotívumokká válnak.
A
századforduló és az első világháború nemzedékei számára egyrészt a lelkesedés
forrása, másrészt támadások céltáblája volt az ibseni életmű. Hogy hogyan is
látta és ábrázolta a polgári létet az a drámaíró, akinek művészi hitvallása
szerint írni annyit jelent, „mint törvényt ülni saját lelkünk felett?”
A
kor polgári ízlését fejezte ki az ún. „jól megcsinált darab”: a társalgási
drámák ügyes mesterfogásokkal teremtették meg a modernség látszatát. A
cselekmény csakis arisztokrata vagy nagypolgári körökben játszódhatott,
jelentéktelen témát vethetett fel. A szerkezet az ellenfelek ún. „sakkjátszmájára”
épült, ki hogyan tud adott időben, adott helyzetben, előre megtervezett
lépésekkel jól lépni. Jellemző volt a tudatos hatáselőkészítés, a csattanós
felvonásvég, a nagyjelenet: a kiélezett helyzetből a megoldáshoz valamilyen
meglepetésen át vezetett az út. Kedvelt figura volt a rezonőr, az író szócsöve.
A társalgási dráma erénye a szellemes párbeszéd, ami jól leplezi az együgyű
igénytelenséget, a felszínes emberábrázolást.
A
vadkacsa egy ilyen tragikomédia, ahol a múltban megtörtént események
determinálják a szereplők kapcsolatrendszerének változását, a tragikus
történéseket. A mű nem válik tiszta tragédiává, mert az a főszereplő, aki
megváltoztathatná életfelfogását, nem teszi ezt meg, Hjalmar ugyanúgy hazugságokban
fog továbbra is élni. A mű fő motívuma
az élethazugság leplezése és leleplezése.
A
vadkacsa hősei egyéniségüket vesztett, életunt emberek, kicsinyesen aljasok,
alkoholisták vagy nem a földön járó emberek.
Az
öreg Werle nagykereskedő, akinek magatartását társadalmi helyzete is
meghatározza. Bűnösségének tudatában a jóvátétel szándéka hajtja családjával és
Ekdalékkal szemben is. Az öreg Werle egykor cserbenhagyta a bajban üzlettársát,
az öreg Ekdalt. Szeretőjét, Ginát azért házasította össze Ekdal fiával, hogy
gyermekének legyen apja. Míg a Werle család egyre gazdagabb lett, az Ekdal
család egyre lejjebb csúszott. Az öreg Werle kicsinyessége, aljassága bizonyos
értelemben szánalmas.
Gregers
Werle, aki haragban áll apjával, Ekdalékhoz költözve albérlőként csak a bajt
csinálja. Ő az illúziók rabja: azt hiszi, hogy joga és lehetősége van mások
életének átformálására. Az akut tisztesség-lázban szenvedő reformátor „ideális
követelményeit” akarja valóra váltani azzal a szándékával, hogy az igazság
felfedésével, az öncsalád tisztázása után az emberek majd boldogok lesznek. Teóriájával
először Hjalmart, ifjúkori barátját akarja „megmenteni”.
Ibsen
nem az elfogadott etikai értékeket, mint az őszinteséget, a megbocsátást, a
becsületet állítja a központba és járatja le, hanem Gregers direkt
beavatkozását, erőszakos módszereit. Hiába a nemes szándék, pozitív eszmény, ha
intrikájával szándékai ellenkezőjét éri el. Gregers igazmondásai csak fájdalmat
okozó frázisok.
Az
„élethazugságaikban” elmerült emberek világában egyedül talán Relling doktor
az, aki más értéket képvisel, de a rezonőr szerepében ő is „kívül helyezi”
magát az eseményeken. Alapjában véve Relling is cinikus, de másokkal törődő
ember. Alaptétele: „az átlagember boldogtalanná válik, ha öncsalásából
kizökkentjük.”
Az
öreg Ekdal egykor Werle társa volt, de egy kétes üzlet után ő börtönbe került.
Lecsúszott, megalkuvó, hiú, szenilis, alkoholista öregember, akinek a padláson
berendezett erdeje nevetséges és tragikus is egyben.
Hjalmar
Ekdal kisszerű, komikus, az eseményeket „retusáló_” figura, akinek „találmánya”
illúzió. Ő a hierarchia csúcsa, ugyanakkor egy tunya, semmittevő ember.
A
múlt bűnei állnak e mű konfliktusának hátterében is, s a sors az egyetlen ártatlant,
Hedviget sújtja legkeményebben. Ő az egyetlen rokonszenves szereplője a műnek,
tragikus halála kétségtelen értékpusztulás, de Hedvig áldozata nem katartikus
hatású a környezetre. Halála pusztán újabb öncsalásokat eredményez.
A
mű cselekménye: a nagykereskedő apjával meghasonult idealista, Gregers Werle,
aki megcsömörlött apja hazug, képmutató életmódjától, kiutat, értelmet keres a
maga számára, s ezt az értelmet egy eszményhez való ragaszkodásban véli
megtalálni. Rá akarja venni barátját, a fényképész Hjalmar Ekdalt, hogy
feleségével valósítsák meg az „ideális követelések” szellemében az igazi
házasságot, tárják fel egymásnak őszintén előéletüket. Gregers Werle úgy érzi,
hogy az emberek nem tudnak megfelelő módon élni, nem képesek olyan tiszta
magasságokba emelkedni, ahol az életet új alapokon, magasztosabb régiókban,
megtisztult formában élhetik tovább. Werle elhatározza, hogy Hjalmar családját
fogja eljuttatni az eszményi boldogság kapujába. Ennek érdekében felvilágosítja
barátját, Hjalmart, hogy felesége, akivel eddig kiegyensúlyozott, elégedett
életet élt, valaha az öreg Werle megesett szeretője volt. A gazdag kereskedő
ezért boronálta össze Hjalmart és Ginát, és támogatta anyagilag is az általa
előzőleg tönkretett Ekdalékat. Hjalmar ráébred arra, hogy kislánya, Hedvig is
ebből a kapcsolatból származik.
Gregers
úgy érzi, ha felnyitja Hjalmar szemét, barátja elég erős lesz ahhoz, hogy
végigmenjen a megtisztulás folyamán, s végül eljusson majd az általa
eszményinek tartott állapotba. E világmegváltó „ideális követelés” tönkreteszi
az egész Ekdal családot: Hjalmar összeomlik, és a kis Hedvig, aki nem érti apja
hirtelen érzelemváltozását, az öngyilkosságba menekül „szüleiért”.
A dráma alapproblémája az egyéniség
önkeresése és önmegvalósítása. Ezt színezi Ibsen a hazugság motívumával. Az
élethazugság a mű központi témája, s ennek jelképe a vadkacsa. A vadkacsa a mű központi szimbóluma.
Valóságosan is ott lakik a padláson egy sérült állat, s Ekdalék számára a régi életforma, a szabadság jelképe. A madarat
ugyanúgy Werlétől kapták, mint a balsorsukat. A vadkacsa fontos
tulajdonságaként tudjuk meg, hogy ha megsérül, lebukik a víz alá,
belekapaszkodik a növényzetbe és nem jön fel, azaz elpusztítja önmagát. Hedvig,
aki a legelemibb és legtermészetesebb módon kötődött a vadkacsához, akinek a
játék magától értetődően lehet az élet „utánzása”, szintén megsérül, s lelki
bánatában nem a vadkacsát, hanem önmagát lövi agyon.
Sérült
emberként ismerjük meg az öregebb és a fiatalabb Ekdalt is, de ők nem pusztították
el magukat a tragikus események időszakában sem, egy hamis, nevetséges
álomvilágba menekülnek, egész életük hazugság. A padlás nem természetes
életszíntér sem nekik, sem az állatoknak. Jellemző, hogy a padlást akkor kezdik
igazán nagyszerűnek tekinteni, amikor odakerül a sérült vadkacsa, amit egy
kutya hozott fel a vízből. Nem ilyen az igazi vadkacsa-sors, s nem ilyen az
igazi emberi sors sem.
Az
analitikus építkezésmódnak megfelelően a drámai szituációt meghatározó
események, amelyek a távoli múltban játszódtak le, egy új mozzanat – Werle hazatérése
– hatására feltárulnak. Gregers Werle hivatása, hogy „tizenharmadiknak üljön az
asztalhoz”, ő legyen a többiek nyugalmát megzavaró különc.
Ibsen
így vall erről: „Igen, mi tizenharmadikok mindig terhére vagyunk a többi
tizenkettőnek, a tucatembereknek!”
A
cselekmény nem más, mint a régmúlt események felkutatása és a következményekhez
való új állásfoglalás kialakítása. Ennek megfelelően sűrűsödik a dráma
eseményeinek ideje egy napra, ami a kis Hedvig 14. születésnapja, egy helyre s
a cselekmény egy fordulópontjára, Hjalmar családi életének összeomlására.
Az
I. felvonás, az expozíció Gregers felismerésével és elhatározásával zárul. A
bonyodalom fázisait a kíméletlen valóságfeltárás fokozatai alkotják. A tetőpont
Hjalmar összeomlása: „Otthonom romhalmazzá vált ... nincs többé gyermekem!” Késleltető
mozzanatként a kis Hedvig megpróbálja megfordítani az események menetét: kedves
vadkacsája feláldozását tervezi. Közben Hjalmar fokozatosan feladja „ideális
követeléseit”, s bekövetkezik a krízis: a kislány öngyilkos lesz. A dráma
megoldása: a család élete úgy folytatódik, mintha mi sem történt volna.
A
vadkacsa alapkérdése: mi történik akkor, ha valaki még komolyan veszi a polgári
eszményeket? Ibsen válasza szerint a kisembernek szüksége van az „élethazugságokra”,
hogy el tudja viselni életének sivárságát, kegyetlenségét. A teljes, meg nem
alkuvó igazságot az emberek képtelenek elviselni.
A
mű mondanivalója bonyolult. Rávilágít arra az ambivalens érzésre, miszerint
tönkre mehet minden emberi érzés, és életlehetőség a hazugság és öncsalás
révén, de öncsalád, önámítás nélkül lehetetlen élni.
Ibsen
pályájának jelentős pontja A vadkacsa megírása, mert ez a darab vezet
leghatározottabban a szimbolista nyelvezethez, a modernséghez. Cselekménye és
az egyes cselekményszálak kapcsolata megvalósítja az életelvek-életmódok
közötti minőségi különbségeket, nem dönti el, mi helyes és mi helytelen. Werle
az „igazságokhoz”, Relling doktor pedig a hazugságokhoz segítette a
szereplőket, s az előbbi bizonyult pusztítóbbnak. A fiatal Werle igazsága
elpusztít egy egész családot, mire rájövünk, hogy az embereket nem lehet
kívülről megváltoztatni.
Ibsen
szimbólumtechnikája tökéletes. Megteremti az érzéki-kézzelfogható cselekmény és
a szimbolikus tartalom szerves egységét. Az állat mint szimbólum, egyszerre
része a realista ábrázolásnak, és megmutatja az egyedi sorsban rejlő általános
jelentést. A szimbólum nemcsak a mű hangulatát határozza meg, összekapcsolódik
a cselekménnyel és a jellemzéssel is.
Ibsen
kérdező írónak vallotta magát, s valóban, kétségbe vonta, megkérdőjelezte a
polgári életformát, értékrendet. De mi, mai olvasók is „ítélőszéket tarthatunk
magunk felett”: nekünk is van mivel szembenéznünk.
(Forrás:
Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve – A realizmus irodalmából 56-59. old. –
ITEM Könyvkiadó Békéscsaba)
Szia! Elolvasta az elemzésed, és szeretem ezt az oldalt, mert nagyon jól leirod a lényeget, de észrevettem egy kis hibát.Szerintem a cselekmény nem 1 nap alatt megy végbe, ugyanis ha jól értelmeztem az estével indít az író majd Hjalmar haa 2. felvonásban hazaér és Gregers aznap este még megjelenik. Megegyeznek, hogy Gregersnek adják ki a szobát, Gregers csak másnap reggel költözik oda a 3. felvonásban. Szerintem a napok pontos számát nem lehet meghatározni, de kb 4-5 nap lehet.
VálaszTörlés