Veresmarti irmelyi
prédikátorsága. – A vallási állapotok, az itteni hitújítási mozgalmak s
előmenetek, a Kálvin-felekezeti virágzó községek és nevezetes prédikátorok. – Az
ellenreformatio kezdete. – Veresmarti kitörései a katholikusok ellen. – Az ürményi
Ilmeriék általi feladása. – Forgách Ferenc nyitrai püspök az országgyűlésről
meginteti Demjén követ által. – Veresmarti ellenállása.
Midőn Veresmarti a XVI. század végén híveivel Mátyus
földén Irmelyen, a mai Ürményben megtelepedett, a reformatio itt már mindenfelé
elterjedt, és mély gyökeret vert vala.
Irmely mellett egyfelől Komjátin Huszár Anaxius Gál
állította fel 1668 körül a hely hatalmas urai, a Forgáchok pártfogása alatt a
hitújítás terjesztésén dolgozó nyomdáját.
Másfelől Ismely felett Semptén, majd Galgóczon Bornemisza
Péter nyomdája dolgozott később hasonlón a Thurzók és Balassák védelme mellett.
Oláh és Verancsics érsekek hasztalan küzdöttek ellenök.
Kiűzetve egy helyről, a másikon annál erősebb állást foglaltak. Telegdi Miklós
az érseki helynök azért szintén nyomdát is állított már ellenök. De ez egyelőre
mind hasztalan volt. Mindez máris elkésettnek mutatkozott.
A legnépesebb és legvirágzóbb magyar városok és helységek
templomai és iskolái majdnem kizárólag a hitújítók és itt, nagyobbára a
kálvin-felekezetűek kezében voltak. Többnyire jól iskolázott, külföldi
akadémiákon tanult, tudományosan képezett irodalmilag művelt és munkás, a
hitvitákban gyakorlott jártas, ügyes és buzgó prédikátorokkal s
iskolamesterekkel voltak ellátva.
Veresmarti szomszédságában Komjáton a prédikátor ekkor
Dobronoki Miklós a Dunán inneni terjedt és virágzó superintendentiai kerület
superintendense volt. Tekintélyes, már aggkorú férfiú, ki közszeretetnek és
bizalomnak örvendett; bár akkor öregsége miatt gyarlóbb, s úgy látszik, irodalmilag
is hittanilag kevésbé művelt és tudományos ember volt.
A superintendentia több senioratusi kerülete akkor
seniorjai közül említtetnek Veresmarti által: Puha Pál felekezetének heves
buzgó híve; Csatári Gergely vagy András mosonyi prédikátor, Csene vagy Czene
Ptéer somorjai prédikátor, felekezete confessiójának ismeretes kiadója. A többi
prédikátorok közül nevezetesebbek voltak: Hollósi Márton nagyszombati; ennek
utódja, előbb jókai prédikátor: Rátkai György, Nemesnépi Dániel, szőlősi, majd
komját prédikátor.
Nevezetesebb ez időbeli iskolamesterek voltak Súri Mihály
Komjátin, Taksonyi Péter és Patkó Tamás Nagyszombatban, Samarjai János, Kanizsai
Pálfi János Somorján, Péczelyi Király Imre Komáromban, stb. Ez utóbbiak is
majdnem mindannyian, - kikkel Veresmarti életében még gyakrabban találkozunk,
hasonlón kitűnőbb képzettségű, a külföldi iskolákon járt, irodalmilag is vagy
hitvitáik által kitűnt egyéniségek voltak; s akkor itt rendre egymást érték
majd a prédikátori, majd seniori és superintendensi hivatalokban.
Gyakran, s esztendőnkint többször is összegyülekezvén a
kerület papjai, tanítói híveikkel népes zsinatokat tartottak, melyek a belső
kormányzati ügyeken kívüli papavatással és vizsgákkal, nyílt vitatkozásokkal
voltak egybekötve.
Mindez nagy lendületet, élénk életet adott volt akkor a
hitújításnak, melyet a vidék hatalmas földesurai támogattak. a Forgáchok és
Balassák, Thurzók és Ungnadok, Berényiek és Nyáriak, Nádasdiak és Révaiak,
Zerdahelyiek és Apponyiak*. (* Fabó
Monumentaevang. III. 148.) Ezen a hitújítás mindannyi itteni híveinek
földesúri hatósága és parancsa, gyakran önkénye vagy érdeke, s ha kellett,
erőszaka és fegyvere képezte itt is a hitújítás egyik legerősebb istápját;
amint jószágaikon a templomokat lefoglalták, alattvalóikat a hitújításra
kényszeríték, a prédikátorokat erőszakkal is behozták.
Annál szomorúbban állott a katholikusok ügye. Alig volt
már a vidéken egy-két községök. Veresmarti Irmely közelében csak Tardoskeddet
és Mocsonokot az esztergomi érsek és nyitrai püspök jószágát és azután Surányt
említi, és Sellyét, mint ahol még akkor katholikus papok voltak.* (* Megtér. 7-8.)
Sellyén is a néhány jesuita-térítő gyengén és változó
szerencsével kezdte volt meg újra működését.
Az Oláh érsek által megkezdett, úgynevezett ellenrefomatiónak,
a katholika egyház helyreállításának,nem volt sok sikere; legalább nem nagy
állandósága. Az ő s utóda Verancsics kimúltával az esztergomi érseki szék
hosszas üresedése, majd alig hogy egy-két évig tartott betöltése alatt ez is
meghiúsult. A katholika vallásra nézve ezen oly szomorú állapotok között méltán
mondhatta már a század vége felé Telegdi, érseki helyettes, Miklós pápához írt
levelében, hogy a magyar egyház végromlása szélén áll. A nagy fáradságok s
erőlködések, úgymond a számtalan veszélyek s gyűlölségek, melyeknek kiteszik
magukat, küzdve az eretnekek fanatikus törekvései ellen, s az igaz vallás
mellett, többé mind mitsem használnak. A főpásztor nélküli nyájat az eretnekek
már székhelyén is (akkor Nagyszombatban) megtámadták. Szemünk előtt ragadták el
a városban az egyházat, melyben a kíváncsiaknak istenkáromlásaikat hirdetik.
Innét nemsokára az ország minden városait, helységeit, faluit és pusztáit mint
a legyek ellepik. A katholika hitnek még csak a neve sem marad fenn többé!* (* Schmitthnél Ep. Agriens. III. 115.) Ily
hangon szól a fájdalom s aggodalom legélénkebb kifejezésével a tudósítás a
magyar katholika egyház akkori állapotáról.
Annál kedvezőbbek voltak ezen körülmények a hitújításra
nézve.
Veresmarti is eleinte kedvére élhetett velök. Amint
Irmelyen prédikátori hivatalás megkezdette, ő is – úgymond – a közönséges
szokás szerint affélékkel, aminemű hitvány gyalázások a község szájában
forganak, kímélés nélkül rajtok volt a pápistákon.* (* Megtérés. 7.)