Veresmarti Mihály származása. Szülőföldje, családja. – Veresmartiak
Baranyában a reformatio korában: Lázár, István, Illés és fiai. – Mihály
fejlődése, vallásbuzgalma. – A kor vallásiránya.
Veresmarti Mihály
1572-ben született. Származására Baranya-vármegye alsó vidékéről valóvolt.
Irataiban többször nevezi Alsó-Baranyát hazájának. Ezekből értesülünk születése
évéről is. Saját följegyzése, hogy 1610-ben 38 esztendős volt.* (* Veresmarti megtérése hist. 363. és Intő s
tanító levele 286. stb.)
Eredetéről ennél
semmi egyéb bizonyosat nem tudunk. Csak neve vezethet családjának vagy
származása közelebbi helyének felismerésére.
Veresmart
Alsó-Baranyának Duna-melléki városkája. Egyfelől: Baranyavár, Kisfalud és
Battina, vagy mint régebben nevezték, Kiskörös helységek és városkák állanak.
Másfelől: Csusza, Laskó és Herczegszőlős. Ezen Veresmarttól vehette ő is nevét;
és valószínűleg családja is, régi magyar szokás szerint a Veresmarti
elnevezést.* (* Nevét kézirataiban és
kiadott munkái címén Veresmartinak írta. Egyes leveleken azonban a régi magyar
írás szerint Veoresmartinak is találjuk írva.)
Ezen időtájt mintegy
három Veresmartit találunk e vidéken említve.
Veresmarti Lázárt, ki a XVI-ik század
vége felé s a következő elején 21 esztendeig volt Veresmarton prédikátor.* (* Lampenál Ist. eccl. reformatae in Hung. 664.)
Illést, ki 1576 körül, és már jóval előbb is Laskón, azután Herczegszőlősön,
Veresmart szomszédságában volt prédikátor és superintendens; és Istvánt, ki ezen korban hasonlón itt
valahol a vidéken iskolamesteri hivatalt viselt.* (* U. ott 665. és 670.)
Az első- s utolsóról
alig tudunk egyebet.
Illés, a
superintendens volt köztök a legnevezetesebb, kinek meg külsejét is ösmerjük.
A kopasz fejű és
nagy szemöldökű férfiúnak magas homloka és kiváló arca tekintélyes kinézést
adott.
A hitújítás
terjedése kezdetén valamely szerzetes vagy társas káptalan tagja volt,
állítólag a csulai, csutai vagy csudányi monostorban.* (* U.ott. Csulai káptalannak írva, melynek 12 tagja volt, s a monostor
romjai még a XVII. században látszottak volna. Monostoraink története egy ily
nevűt nem ismer. Legközelebb járna a csutai és csundai premontrei kanonokrendi
monostor neve. A Vörösmart mellett fekvő Csusza helységgel átellenben levő
Monostorszeg is, egykor Bodrogmonostora, a premontrei kanonokrendé volt. (Lásd
ezeket Czinár Monast. Hung. II. 14. 57. 80.) Lampenál, a külföldön nyomatott
munkában, magyar helyneveink gyakran hibásak. Így lehet Csula is hibásan
nyomatva, mint mellette mindjárt Herczegbolos áll, Herczegszőlős helyett.)
Kolostorát és
vallását, ekkor, úgy látszik, még fiatalon elhagyva, ő is a hitújításhoz
szegődött.
1557-ben
Wittenbergbe ment, hogy az új vallásban bővebb oktatást nyerjen. Itt még
régibb, talán Miklós szerzetes nevén írta volna be magát, melyet később lehet,
már a reformátorok szokása szerint a bibliai Illésre változtatott.* (* Bartholomaeides (Memoria Ungar. in Univ.
Wittenberg. 34.) ugyanis ezen Miklóst és Illést egy személynek véli.)
Hazajövet a híres
Sztárai Mihálynak, az első magyar hitújítók egyikének lett utódja a Veresmart
melletti Laskó helység prédikátorságában. Utóbb Herczegszőlősön is és az
alsó-baranyai superintendensségben. Hitfelei közt tekintélyes és hírneves
emberré lőn. Mint tudományosan képzett férfiú, akkorában dús és becses
könyvkészlettel bírt.
1576-ban, tehát
Veresmarti Mihályunk születése után mintegy négy évvel, Illés superintendens
elnöklete alatt tartatott a nevezetes herczegszőlősi zsinat, melyen a levét
vallástétel itt is véglegesen elfogadtatott.* (* Lampe u. o. i. h.)
Illésnek három fia
volt: Gáspár, Mihály és István.
Mind a három atyjára
ütött. Mint atyjok, úgy a fiúk is hozzá hasonlóan nagy szemöldökűek, kopasz
fejűek és tekintélyes kinézésűek voltak.
Mihályunkról tudjuk
még azon felül, hogy hatalmas alkatú, erős testű férfi volt, ki inkább kapásnak
vagy katonának termett, mint prédikátornak.
Maga írja erről:
„oly kézzel, lábbal vagyok, hogy kaszára, kapára vagy kardra, kópjára termettem
inkább, hogysem pennára.”* (* Megtérése
hist. 8.)
Mindannyian
egyébiránt nemcsak atyjok testalkatát és kinézését, de vallásos buzgalmát és
tudományát is örökölték.
Gáspár, a
legöregebb, elsőbb Tolnára ment tanárnak, magával vivén atyja holta után
örökölt becses könyvtárát is. Később ráczkevi prédikátor és hasonlón, mint
atyja, superintendens is lett.
Istvánról, az
utolsóról csak annyit tudunk, hogy hasonlón Tolnán volt iskolamester.
Míg Mihályról
röviden, egész általánosságban említtetik, hogy szintén Tolnára jutott, hol
iskolamester vagy pap volt s korán elhalt.* (* Lampe 666-671.)
Ezen utóbbi adat, s
azon körülmény, hogy Veresmarti Illés superintendens fiait nem is
Veresmartiaknak, hanem születésök, vagy atyjok prédikátorsága helyétől,
Herczegszőlősieknek nevezték volna: nyilván nagy kétséget kelthet aziránt is,
vajon Illés superintendensnek Mihály fia azonos-e a mi Veresmarti Mihályunkkal,
kivel másképp a korra, helyre és körülményekre nézve könnyen megegyezne.
Ő is egy ideig
iskolamester volt. Tolnán is kezdette mint iskolatanuló pályáját, kiváló
termetű és kinézésű, nagy tudományú, ritka vallásos buzgalmú, ájtatos és példás
életű ember volt, mint Illésnek fiairól mondatik. Lehet, hogy az akkor oly
habozó változó elnevezések közt
vezetéknevét is, a régi Veresmartit az újabb Herczegszőlősi mellett vagy
helyett, akkor veszi fel, vagy tartja meg, midőn előbbi vallásától eltért,
elszakadt. Azóta talán nem is tud vagy nem akar felőle többé tudni vallása
történetírója, s röviden csak kora halálát említi, szólván Illésről és fiairól.
Hogy Mihályunk vezeték- és keresztneve változott, mint akkor több másoké oly
gyakran, tanúsítja azon körülmény is, hogy a debreceni iskola anyakönyvében sem
találjuk ezen név alatt. Holott iratai semmi kétsége sem hagynak fenn az iránt,
hogy az ezen anyakönyvekbe beírt Herczegszőlősiek vagy Veresmartiak valamelyike
alatt őt kell keresnünk.* (* Lásd alább,
hol debreczeni iskolázásáról lesz szó.)
Mindemellett lehet
mégis, hogy a mi Mihályunk nem Illésnek, de talán az ennél előbb említett
Veresmarti Lázárnak, a veresmarti prédikátornak vagy István iskolamesternek
volt fia.
Iratában egy helyt,
hol Velechinus István és Alvinczi Péter kassai prédikátorok ellen a hittől való
elszakadásról, az apostasiákról vitatkozik, mondja: „Én pedig szegény apámmal együtt katholikusoktól
elszakadott (így) maradékja valék. Azért mostan már visszatértem azokhoz,
akiktől ősöm elszakadott volt.”* (* Megtérése hist. 184.) A hiányos
mondatból azt lehetne kimagyarázni, hogy nem is Veresmarti atyja, hanem már
annak születése előtt, őse nagyatyja szakadt volna el a katholika hittől. Mi a
fennebbi Illésre nem illenék ugyan többé: hanem a chronologiával is
összeütközésbe jönne. Az 1572-ben született Veresmarti Mihálynak valószínűleg
csak atyja és nem, mint fölveszi, őse szakadhatott el a katholika vallástól;
miután a hitújítás nálunk általánosabban csak jóval a XVI. század harmincas évei
után kezdett terjedni. Alsó-Baranyában pedig, mint látni fogjuk, éppen csakis
1544. körül.
Nem is kell
Veresmarti helyét szó szerint venni; mit ő úgyis inkább példázgatva hoz fel.
Annyi mindenesetre
kétségtelen, hogy Veresmarti Mihály, volt legyen ő bár Lázárnak, Illésnek vagy
Istvánnak, vagy éppen másnak a fia, - már kálvin-felekezeti tekintélyes,
vallásos szellemű szülők gyermeke vala.
„Derék
kálomistaságban történt volt - írja maga -, nemcsak születném, de nevekednem és
tanulnom is... Gyermekkoromban, ha iskolamesterünk áhítatosságot mutató éneket
kezdett a szentegyházban, a többi gyermekek közt, azt könnyem hullatásával
éneklettem.”* (U. o. 1.)
Atyja tehát aligha
volt az általa így idegenen említett iskolamester: Veresmarti István.
Valószínűleg inkább a két buzgó prédikátor egyike, Lázár vagy Illés lehetett.
Az utóbbinak pedig, mint láttuk, Mihály fia is volt.
Hogy családja is,
rokonai, öccse buzgó hívei voltak Kálvin felekezetének, irataiban hasonlóan
beszéli. Mint 63 éves élemedett korú férfiú, már akkor hatai apátúr és pozsonyi
kanonok, vitatkozott vallása felett még egyik öccsével, ki ekkor is a
kálvinfelekezet híve volt, és hazájában Baranyában, Pécs tájékán lakván az öreg
apátúrt és kanonokot Pozsonyban látogatta. Ámbár öccse nem volt deákos ember,
mint felőle írja, nem tudott latinul; de vallásának egyaránt tanult és buzgó
férfia volt, kivel az öreg apátúr vallási kérdések felett vitatkozhatott.* (* Intő a tanítólevél 150-154.)
Volt-e Mihály ezen
öccse Illésnek amaz István nevű fia, vagy hogy csak annak fia és Mihály
unokaöccse? Alig határozható meg a néhány szóból. Valószínűleg csak tágabb
magyar értelemben vett öccse, és már ekkor aggkorában unokaöccsei valamelyike
lehetett, ki hasonlóan ily pap vagy iskolamester atyától és családból
származhatott, s vallásfelekezete hittanában, vitás kérdéseiben jártas volt.
Így növekedett
Mihálynak is hitfelekezete elfogult buzgalmában. Körülményesen tudósít maga
efelől: „hogy vallásában mily felette kemény s a kathol. hit ellen, úgymond
csuda, mily fene ember voltam. Mert arra képest – folytatja -, amit
prédikátoroktól, iskolamesteremtől s egyéb emberektől a pápisták felől
hallottam vala, nem ítéltem, hogy ég alatt a pápistánál dögletesebb nép
lehessen. Ifjúkoromban azért hazámból oly helyekre kelvén, ahol valami kevés
pápisták is voltak, annyi ellenek való gyűlöltség viselt, hogy csak egy
öregasszony is szentegyház előtt imádságát békével miattam el nem végezhette.”*
(* Megtérése hirt. 1.)
Hű kifejezése volt
ez a felekezetesség azon irányának, melynek vallásérzete már legélénkebben csak
az ellenfél gyűlöletében és üldözésében nyilatkozott.
A hitújítás által
fölidézett hitviták elvadulásának s a vallási háborúknak ez volt nyilván nálunk
egyik legszomorúbb gyümölcse, ez egyik első legérezhetőbb eredménye.
Az erős hit s a
hitszegés, a vallásos buzgalom és a vallástalanság, a legtágabb türelem és
türelmetlenség talán egy korban sem állottak ugyan egymáshoz oly közel, mint a
hitújítás kezdetén.
Ezen erős ellentétek
sajátságosan sokáig együtt uralkodtak. Egymás mellett nőttek fel a hitetlen
vallástalanok s a buzgó hívők, a feslett erkölcsű szabadosság s a szigorú
önmegtagadás, a kicsapongás és a rajongás. Gyakran ugyanazon egy családban, egy
házban találjuk mind a kettőt a testvérek és rokonok, a gyermekek és szülők
között. A nevezetesebb hitújítók életének, a hitújítás ekkori fő színhelyeinek,
csak Kálvinnak is például és Genfnek részletesebb története számos példát
szolgáltat erre.
Mindkettőnek oka
azonban nyilván a vallási reformnak, a hitújításnak két különböző tényezője,
két külön forrása volt.
Egyik azon mély
vallásos érzet kitörése vala, mely a kedélyekben és szellemekben a köz- s
egyházi életben, a zsinatokon és tanodákban régtől forrongva, a valláserkölcsi
javulást, a visszaélések megszüntetését, most újra hevesebben, mint máskor
annyiszor sürgette. A másik azon szellemi újhodás, a művelődés és
felvilágosodás törekedésének tulajdonítható, melyet a humanizmus, az antik
pogány klasszikus írók bölcselmi és világnézeti eszméi föltámasztásával s
hirdetésével terjesztett. Ez utóbbi volt az, mely új elemei belevegyítésével, a
kezdetben úgy látszik, egyszerű vallási processus kiforrásának más irányt
adott.
Midőn azonban a XVI.
század másik felében hazánkban a hitújítás lábra kapva, a luther- és
kálvin-felekezeti tanok megállapodásában véghez ment: a vallási reform fenn
jelzett ama küzdelmes álláspontot már túlhaladta volt. Nem többé, mint a kezdet
forrongása, hanem mint bevégzett tény emelkedett nálunk fölszínre.
A humanizmus a
renaissance nálunk már akkor, például a tudós Várdai Pál érsekbe, vagy egy
Oláhban és Verancsicsban, Erdősi Silvesterben s Forgách Ferencben, a
történetíróban, kik ezen iránynak mindannyian hívei valának, - csakúgy megvált
a reformatió kérdésétől: mint a külföldön aránylag előbb és később például
Morus Tamásban vagy Erasmus Rotterodamusban. Míg másfelől a renaissance szabad
szelleméből, a vallási reformból kiemelkedő új confessiók és vallásfelekezetek
kiindulási pontjaikkal sokszor ellenkező eredményre jutottak.
Az egymás ellenében
foglalt pártállások elkeseredett küzdelmei közt egyelőre a mozgalom további
iránya is megakadt. A felekezetek vallásharcai közepett, az elnyomás és üldözés
közt csak a térítésnek és elszakadásnak, az apostasiának és proselytismusnak,
az üldözésnek és vértanúságnak lehetett még csupán helye, és nem többé a
szabadelvűségnek és közömbösségnek vagy éppen teljes hitetlenségnek. Külsőleg
legalább egynek sem. Mindenkinek állást kellett foglalnia és pártot választania
a küzdelemben, az élethalálra viaskodók tusájában; másképp köztök többé meg nem
állhatott.
A vallásszabadság, a
vallási reform eszményének eredménye egyelőre az egymás elleni vallásgyűlölet,
az üldözés és szenvedés, a martyrium lőn; és szenvedéllyel ragadta meg ez éppen
a legnemesebb s legerősebb kedélyeket.
Veresmarti
nevekedése is e korba esett már; és nemes kedélye, erős lelke magán viselte
annak mély benyomását és bélyegét. Élettörténete, mint előre bocsátva
megjegyzém, azon kor legélénkebb vallási érzetének és életének története.
Fejlődésének
történetét mi sem jellemzi jobban amaz őszinte vallomásánál, mellyel eredményét
jelzi, hogy mily szenvedélyes gyűlölettel viseltetett a pápisták ellen. Mert
úgymond, ha tehetségem kívánságomnak megfelelhetett volna, Saulnak a keresztények
üldözésében semmi részből sem engedtem volna.* (* I. h. 1.)
Kívánságának később
tehetsége csakugyan majdnem megfelelt volna már, midőn ő is, mint Saul, az
isteni kegyelem és hit újabb sugarától áthatva megfordul, és Saulból Pállá
változik.
Forrás: Veresmarti Mihály XVII. századi magyar író élete és
munkái. Korrajz a hitújítás idejéből. Írta Ipolyi Arnold. Budapest, Szent
István Társulat 1875.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése