I. A gondolati költészet
II.
a) Pázmán
b) Magyarország címere
c) A Guttenberg-albumba
d) Gondolatok a könyvtárban
e) Országháza
III. Összegzés
Vörösmarty Mihály a
reformkor legjellegzetesebb és legismertebb költőóriása. Gondolati költészete
méltó folytatása a felvilágosodás eszméinek: egy nemzet minden tagjának joga
van a szabadsághoz, egyenlőséghez és testvériséghez.
A költő korai költészetének
borongós hangvétele után valódi célt talált: egyént és közösséget jogos emberi
rangjára emelni. Azt kérdezi önmagától és a világ dolgain elgondolkodó embertől:
„Mi dolgunk a világon?” A válaszát
határozottan, magabiztosan mondja ki: „…
küzdeni / Erőnk szerint a legnemesbekért.” S, hogy mi a legnemesebb cél a
reformkori Magyarországon? A választ ott találjuk a költő verseiben.
Az 1830-as évek
költészetének több jellegzetes epigrammája hívja fel a figyelmet a nemzet
sorsát fenyegető veszélyre. Pázmán című
versében a barokk kor híres ellenreformációt hirdető prédikátorára utal, s
négysoros epigrammájában kimondja „Legszentebb
vallás a haza s emberiség”.
Vörösmarty az európai
romantika egyik kiemelkedő gondolkodója. Hazánkat a világ nemzeteinek
egységében, romantikus módon egy család, egy közösség részének tekinti.
Kölcseyhez hasonlóan a cselekvő hazaszeretet fontosságára figyelmeztet a Magyarország címere című versében. A
hazához így szól: „Naggyá csak fiaid
szent akaratja tehet.”
A változás kulcsa a
cselekedet, melyet a közös akarat alapoz meg. Biblikus szavak ezek, az akarat
szó állandó jelzője a „szent” jelző, ami a Szózatban
is megtalálható.
„A haza s emberiség”
költője a Szózat megírása után (1836-tól) a reformkori harcok nagy költője.
Deák Ferenccel, Kossuth Lajossal, Wesselényi Miklóssal együtt vesz részt a
politikai életben. Verseiben a jogfosztottságról, a lehetőségeit vesztett
hazáról ír, tettekre szólít, melyeknek gyümölcse értelemmel töltheti meg az
emberi életet. Ódái közül legismertebb a Gondolatok
a könyvtárban című. A tudás, az emberiség, az emberhez méltó élet jelképe
itt is a könyv. Az 1844-ben írt versében találkozunk a közéletben harcoló,
mások nevében fellépő, politizáló Vörösmartyra, s a vívódó, kételkedő,
látomásokkal hadakozó, önmaga mélységeit járó költővel.
A vers két részre
tagolódik. A könyvtárba való belépés után szinte megrohanják a költőt – s nyomában
az olvasót is – a szorongató kérdések. „Miért
e lom?” ismétlődik a kérdés. Az tény, hogy az „emberiség elhányt rongyai”-ból
készülnek a könyvek, s ez adja a költői alapötletet. Ez pedig lehetőséget ad a
sokféle ellentét, ellentmondás leleplezésére: „Világ és vakság egy hitvány lapon!”
A képek romantikus módon
szemléletesek, dinamikusak, a szembeállítások fokozzák a hatást, a vers itt
éles ítéletbe torkollik: „Országok rongya! könyvtár a neved.”
Az üres eszmékkel
takargatott szomorú valóság Európa és a nemzet szegénységi bizonyítványa.
Keserű a kérdés: „Ment-e / A könyvek
által a világ elébb?” A válasz még keserűbb: nem. A költő szerint a világ
borzasztóbb lett. Nemzedékek öncsalására vetül itt fény. Az osztálytársadalom
alapvető ellentmondása: az emberiség milliói nyomorban sínylődnek, de a néhány
ezer kiváltságos sem boldog. „Irtózatos
hazugság mindenütt!” A költő levonja a keserű következtetést: a „nagyobb rész”, vagyis a néptömegek nem
lettek boldogabbak a könyvektől.
„De hát ledöntsük, a mit ezredek / Ész napvilága mellett dolgozának?”
– hangzik a második kérdés. Nem! – feleli Vörösmarty. Az emberiség javáért, a
nép boldogulásáért áldozatosan küzdő bölcsek és költők műveit igazságtalanság
lenne máglyán elégetni. „És mégis, mégis
fáradozni kell…” A vers második szerkezeti egységében a költő hangja a
komor pesszimizmusból a szárnyaló ódába emelkedik. Az emberi méltóságról, az
egyenjogúságról beszél, a francia forradalom eszmeiségét felidézve. A
prófétikus sorok egy új kor eljövetelét hirdetik, melyben az igazság és a
szeretet fog uralkodni. Ezután még egy gondolat hangolja le a költőt: az a
téves elmélet, amely az emberiség fejlődését nem előrehaladó mozgásnak, hanem
szakadatlan körforgásnak képzeli: „És
kezdjünk újra tűrni és tanulni. / Ez hát a sors és nincs vég semmiben? / Nincs
és nem is lesz, míg a föld ki nem hal…” A költő kitartásra, tettekre
buzdít. Bábel története számára nem kudarc, hanem csodálatra méltó példa az
emberi akaratról.
Az ellentétes eszmék
latolgatásának útján jut el a költő az utolsó, általánosabb kérdés feltevéséig:
„Mi dolgunk a világon?” A választ
azonnal megadja: „küzdeni / Erőnk szerint
a legnemesbekért.” A legnemesebb eszmék pedig: az igazság, az emberi
méltóság, a munka és a tett megbecsülése, a béke és a szabadság, az emberiséget
szolgáló tudomány tiszteletben tartása. Hiszen „Előttünk egy nemzetnek sorsa áll.”, és nemzetünk feladatait
mindenki megelégedésére úgy kell megoldani, hogy elmondhassuk: „Ez jó mulatság, férfi munka volt!” A versnek az a mondanivalója: ha a haza felemelésével az emberiség boldogulását
előbbre vittük, nem éltünk hiába. S nem a cl elérése tesz emberré bennünket,
hanem az, hogy megpróbálunk megtenni mindent annak érdekében, hogy nemes és
jóra törő céljainkat elérjük.
Az 1846-ban íródott Országháza című versében a kirekesztettek,
a jogtalanok nyomorát, a lázadó nép keserű szavát szólaltatja meg. Lírájának
politikai csúcspontja ez a vers, melyben a költő legforradalmibb hangján szólal
meg. Megírására az adott közvetlen alkalmat, hogy az országgyűlést Pozsonyból
Pestre akarták áthelyezni, Pesten azonban nem volt megfelelő épület ehhez. A
nemesség pedig, „a haza fiai” nem voltak hajlandók áldozni, hogy háza legyen a
hazának. „Ezzé lett magyar hazátok!”
sommázza a költő a keserű felsorolást. Politikai cikkeket is írt, s 1848-ban
képviselőként munkálkodott a nép érdekében.
Vörösmarty gondolati költészete egyszerre realista és idealista.
Egyszerre láttatja velünk a valós körülményeket, és támaszt bennünk lelkes
hitet. Versei célt mutatnak a magánembernek, a nemzetnek, a nemzetköziségnek. A
jelen kor megoldásra váró feladataiban is hasznos útmutató.
(Forrás: Házi dolgozatok könyve – A romantika irodalmából 53-55. old. –
Szerkesztette Maczák Edit – ITEM Könyvkiadó)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése