„A múlt hétfőn, úgymint a
folyó hónapnak 3-án, leírhatatlan öröm lelkesítette hazafiúságomat, midőn a
fehérvári magyar színjátszók városunkba megérkezvén, cédulák által kihirdették
a nemzet mulatságára lett megérkezésöket és azt, hogy játékaikat elkezdik –
azon öröm növekedett bennem, midőn a német játékszínben megjelenvén, szemlélője
és hallgatója lettem Kisfaludy Károly úr által készült remek darabnak, melyet a
játszók ezen nevezet alatt: A tatárok
Magyarországban, előadtak, éspedig úgy, hogy a játszó személyek ellen még
az irigység sem tehetett volna semmi kifogást.” Waltherr László pesti ügyvéd
értesíti így jegyesét, Kamocsay Julcsát az 1819. május 7-i társasági
eseményről, mely bizony nem egy hazafiút tűzbe hozott. Amióta a Szépészeti
Bizottmány úgy határozott, hogy a Rondellát lebontják (1815), a magyar
színjátszóhely nélkül maradt a város, és a német teátrum játékszüneti napjain
fel-fellépő magyarok bizony kutyaütőnek bizonyultak. Ámde most! Éder György Székesfehérvárt
már összekovácsolódott társulata jól játszott, és magyar színművet játszott!
Utóbb – a dramaturgiában
jártasságot szerezve – maga Kisfaludy nyilatkozott úgy, hogy „tatári műv”
került ki a tolla alól, s a karzati tapsok annak szóltak, hogy „győz a magyar”.
Mindez ugyan jogos kritika ma is, de ne feledjük: elindítója lett a honi
ihletésű színműirodalomnak és színjátszásnak (Bessenyei György, Kazinczy Ferenc
dramatikus művei nem hatottak a publikumra), méghozzá úgy, hogy néhány
ügyetlenkedő szövegkönyv után már a kor polgári színvonalát jelentő német
szerzők műveivel egyenrangú, ma is helytálló darabok kerültek a világot jelentő
deszkákra.
Kisfaludy Károly mindennek
inkább indult, mint a nemzeti drámaírás atyjának. Születésekor meghalt édesanyja,
s a dunántúli birtokos apa megkülönböztető gyűlölettel kezelte a „kis
gyilkost”. Károlyt testvérei titkon kényeztették, ő meg szeszélyes
apaszomorítóként cseperedett: a győri bencés gimnáziumba íratják, ahol a
kalamárist vágja szelíd lelkületű tanárához; átíratják a katonai iskolába, de
szűk neki a cőgeráj, 1814-ben Pestre megy, és a 32. Mária Terézia gyalogezredbe
lép, zászlótartó lesz. Harcol a Napóleon elleni hadjáratban, Leoben mellett
fogságba esik, megszöki, Pesten újra katonai szolgálatra jelentkezik, de még
mielőtt valamelyik hadszíntérre juthatnak, szerelmes lesz, nősülni akar.
Csakhogy apai engedély kell a házasodáshoz. Atyja persze hallani sem akar
Károly házasságáról, sőt kitagadja renitens gyermekét. Az addig is csak
vékonyan csörgedező apanázs hiányában Károly leköszön tiszti rangjáról, Bécsbe
megy, hogy festőművésznek tanuljon. Testvérei küldeményeiből, alkalmi
portréfestésből meg hitelekből él. Máig tisztázatlan, hogy jódolgában vagy épp
hitelezői elől szökve megy Itáliába, hogy tanulmányait folytassa. Tény, hogy
1817-ben ismét pesten van, romantikus képeket festeget, melyeket házigazdája
árusít, és ifjúkori sikerein fölbuzdulva, dalokat szerez.
Kultsár István, Fáy András
– a magyar színjátszás támogatói – felfigyelnek rá, biztatják, tegyen próbát
színművekkel is. Nagy sietve drámaírásba fog, történeti témákat dolgoz fel több
lelkesedéssel, mint hozzáértéssel, ám 1819. április 18-án A tatárok Magyarországon akkora sikert arat, hogy neve már-már
túlragyogja fivére, Kisfaludy Sándor – a Himfy-ciklus szerzője – népszerűségét. Nyilván könnyű lenne a nemzeti fölbuzdulástól
repített siker hullámait megnyergelnie, de Kisfaludy Károly, mint a feladatára
ismerő igényes ember mindig, nem éri be olcsó népszerűséggel. Kivételes
szorgalommal tanulja a drámacsinálás mesterségét, a nemzet csinosítására
törekvő értelmiségiekkel – nemesurakkal, mívelt német polgárokkal, zsidó
felekezetű orvos barátjával – vitáznak, olvasmányokat cserélnek, szerencsésebb
sorsú nemzetek példáját elemezve tanulnak. Kisfaludy Károly szellemi
nyitottsága, varázslatos egyénisége nem kis szerepet játszik abban, hogy a
szellemi élet megszervezésére elindított irodalmi almanach, az Aurora létrejön – fivére, Sándor
irodalmi jutalmát adja alaptőkének, s ehhez járul a közadakozás -, s Trattner
szép nyomdai kivitelben, 700 példányban megjelentetheti. Vörösmarty, Bajza,
Toldy Ferenc irodalomteremtő működésére éppen úgy meghatározó lesz Kisfaludy,
mint az olvasók és színházjárók fölnevelésére. Utóbb a mestert tanítványai
túlszárnyalták lírában, epikában, kritikaírásban, drámaírásban azonban ő a
példa, kivált vígjátékai: A kérők,
Csalódások. A kérők először 1819. szeptember 24-én adatott elő Pest városa
színházában.
Halála után tiszteletére
néptudományi intézetet hoztak étre barátai (1836), ahol havonta
fölolvasásokkal, évente irodalmi díjak odaítélésével, később könyvkiadással
őrizte szellemiségét a Kisfaludy Társaság.