2013. jan. 15.

KISFALUDY KÁROLY (1788-1830): A kérők





„A múlt hétfőn, úgymint a folyó hónapnak 3-án, leírhatatlan öröm lelkesítette hazafiúságomat, midőn a fehérvári magyar színjátszók városunkba megérkezvén, cédulák által kihirdették a nemzet mulatságára lett megérkezésöket és azt, hogy játékaikat elkezdik – azon öröm növekedett bennem, midőn a német játékszínben megjelenvén, szemlélője és hallgatója lettem Kisfaludy Károly úr által készült remek darabnak, melyet a játszók ezen nevezet alatt: A tatárok Magyarországban, előadtak, éspedig úgy, hogy a játszó személyek ellen még az irigység sem tehetett volna semmi kifogást.” Waltherr László pesti ügyvéd értesíti így jegyesét, Kamocsay Julcsát az 1819. május 7-i társasági eseményről, mely bizony nem egy hazafiút tűzbe hozott. Amióta a Szépészeti Bizottmány úgy határozott, hogy a Rondellát lebontják (1815), a magyar színjátszóhely nélkül maradt a város, és a német teátrum játékszüneti napjain fel-fellépő magyarok bizony kutyaütőnek bizonyultak. Ámde most! Éder György Székesfehérvárt már összekovácsolódott társulata jól játszott, és magyar színművet játszott!

Utóbb – a dramaturgiában jártasságot szerezve – maga Kisfaludy nyilatkozott úgy, hogy „tatári műv” került ki a tolla alól, s a karzati tapsok annak szóltak, hogy „győz a magyar”. Mindez ugyan jogos kritika ma is, de ne feledjük: elindítója lett a honi ihletésű színműirodalomnak és színjátszásnak (Bessenyei György, Kazinczy Ferenc dramatikus művei nem hatottak a publikumra), méghozzá úgy, hogy néhány ügyetlenkedő szövegkönyv után már a kor polgári színvonalát jelentő német szerzők műveivel egyenrangú, ma is helytálló darabok kerültek a világot jelentő deszkákra.

Kisfaludy Károly mindennek inkább indult, mint a nemzeti drámaírás atyjának. Születésekor meghalt édesanyja, s a dunántúli birtokos apa megkülönböztető gyűlölettel kezelte a „kis gyilkost”. Károlyt testvérei titkon kényeztették, ő meg szeszélyes apaszomorítóként cseperedett: a győri bencés gimnáziumba íratják, ahol a kalamárist vágja szelíd lelkületű tanárához; átíratják a katonai iskolába, de szűk neki a cőgeráj, 1814-ben Pestre megy, és a 32. Mária Terézia gyalogezredbe lép, zászlótartó lesz. Harcol a Napóleon elleni hadjáratban, Leoben mellett fogságba esik, megszöki, Pesten újra katonai szolgálatra jelentkezik, de még mielőtt valamelyik hadszíntérre juthatnak, szerelmes lesz, nősülni akar. Csakhogy apai engedély kell a házasodáshoz. Atyja persze hallani sem akar Károly házasságáról, sőt kitagadja renitens gyermekét. Az addig is csak vékonyan csörgedező apanázs hiányában Károly leköszön tiszti rangjáról, Bécsbe megy, hogy festőművésznek tanuljon. Testvérei küldeményeiből, alkalmi portréfestésből meg hitelekből él. Máig tisztázatlan, hogy jódolgában vagy épp hitelezői elől szökve megy Itáliába, hogy tanulmányait folytassa. Tény, hogy 1817-ben ismét pesten van, romantikus képeket festeget, melyeket házigazdája árusít, és ifjúkori sikerein fölbuzdulva, dalokat szerez.

Kultsár István, Fáy András – a magyar színjátszás támogatói – felfigyelnek rá, biztatják, tegyen próbát színművekkel is. Nagy sietve drámaírásba fog, történeti témákat dolgoz fel több lelkesedéssel, mint hozzáértéssel, ám 1819. április 18-án A tatárok Magyarországon akkora sikert arat, hogy neve már-már túlragyogja fivére, Kisfaludy Sándor – a Himfy-ciklus szerzője – népszerűségét.  Nyilván könnyű lenne a nemzeti fölbuzdulástól repített siker hullámait megnyergelnie, de Kisfaludy Károly, mint a feladatára ismerő igényes ember mindig, nem éri be olcsó népszerűséggel. Kivételes szorgalommal tanulja a drámacsinálás mesterségét, a nemzet csinosítására törekvő értelmiségiekkel – nemesurakkal, mívelt német polgárokkal, zsidó felekezetű orvos barátjával – vitáznak, olvasmányokat cserélnek, szerencsésebb sorsú nemzetek példáját elemezve tanulnak. Kisfaludy Károly szellemi nyitottsága, varázslatos egyénisége nem kis szerepet játszik abban, hogy a szellemi élet megszervezésére elindított irodalmi almanach, az Aurora létrejön – fivére, Sándor irodalmi jutalmát adja alaptőkének, s ehhez járul a közadakozás -, s Trattner szép nyomdai kivitelben, 700 példányban megjelentetheti. Vörösmarty, Bajza, Toldy Ferenc irodalomteremtő működésére éppen úgy meghatározó lesz Kisfaludy, mint az olvasók és színházjárók fölnevelésére. Utóbb a mestert tanítványai túlszárnyalták lírában, epikában, kritikaírásban, drámaírásban azonban ő a példa, kivált vígjátékai: A kérők, Csalódások. A kérők először 1819. szeptember 24-én adatott elő Pest városa színházában.

Halála után tiszteletére néptudományi intézetet hoztak étre barátai (1836), ahol havonta fölolvasásokkal, évente irodalmi díjak odaítélésével, később könyvkiadással őrizte szellemiségét a Kisfaludy Társaság.


*

A KÉRŐK

Fontosabb szereplők:
BALTAFY KAPITÁNY; MÁLI, Baltafy leánya; KÁROLY, LIDI, Baltafy nevelt gyermekei; BÁRÓ SZÉLHÁZY; PERFÖLDY; MARGIT, Baltafy testvérnénje

I.                  FELVONÁS

Máli ábrándosan olvasgatja Himfy dalait, reménytelenül szerelmesnek érzi magát. Károly zavarja meg fájdalmas hírrel: el akarja hagyni nevelőatyja házát, ahol őt feleslegesnek tartják. Nem Baltafy kapitány, ó, nem! Máli mélyen megsebezve, de fegyelmezetten veszi tudomásul a hírt: Károly elmegy a háztól, mert őt, Málit már látni sem bírja. Lidi azonban még ijesztőbb hírt hoz. Baltafy épp most tért haza a városból azzal az eltökélt szándékkal, hogy Málit az ajánlkozó kérők valamelyikének adja. A duzzogó szerelmesek, kivált, hogy Lidi átlát rajtik, s ezt meg is mondja, most egészen kétségbeesnek: hogyan ehetne a katonás atya akaratát feltartóztatni? Örömhírrel lép be Baltafy kapitány: lakodalom lesz! Tán a bácsi nősül? – huncutkodik Lidi. Persze nem erről van szó. Baltafy megunta már Máli örökös válogatásait. Most kélt kérő is jelentkezik, valamelyiket választania kell – punktum! Az egyik városi gavallér, Szélházy, aki személyesen jelentkezett, a másik vidéki fiskális, Perföldy, levélben tette meg ajánlatát. Hamarost mindkettő jönni fog, s a mátkaságnak meg kell esnie. A lélegzetállító veszedelemben csak Lidinek van helyén az esze: meghagyja Baltafy vén inasának, Ferencnek, hogy az érkező kérők előtt Málit nevelt-, Lidit pedig Baltafy édesleányának mondja. A megpezsdülő ház hírharangja, Margit asszony mélyen megsértődve veszi tudomásul, hogy a nagy eseményekről utolsónak értesül, de rohan is szépítkezni, mert már jönnek a kérők: Szélházy, a nyugatmajmoló világfi, Perföldy, a magát csak latinos jogásznyelven kifejezni képes, dolmányos úr. Őt még csak valahogy elviseli Baltafy, de Szélházy örökös fitymáló megjegyezéseit nem.

II.               FELVONÁS

Ferenc elmeséli Lidinek Károly szökését, majd sorra jönnek a kérők, hogy Lidinek tegyék a szépet. Margit hüledezik e fejleményeket látva. Baltafy utasítást ad Ferencnek: mihelyt megvan a leánykérés, és Máli döntött, dörögjenek a kertbe rejtett ágyúk, hadd tudja meg mindenki a jó hírt. Az ünnepien feldíszített lugasban Baltafy, Margit és a lányok elé járulnak a kérők, s rendre megkérik a szép háziasszony – Lidi! – kezét. Baltafy tátog, Margit elalél, Lidi pedig bevallja a turpisságot. A kalamajka tetőfokán eldördülnek az ágyúk.

Szélházy szélsebesen  hintóba vágja magát, neki a hozomány kellett, nem a leány, Perföldy viszont kitart a leánykérés mellett: neki Lidi kell, akár hozomány nélkül is. Ferenc jelenti: Hősváry ezredes, Baltafy régi felettese érkezett leánykérőbe, Málit kéri Károlynak, aki közben huszárnak állt. Baltafy nem tagadhatja meg ezt a kérelmet – kettős eljegyzésnek ágyúzhat már Ferenc, és élhetnek a szerelmesek Baltafy kívánsága szerint: „… a haza javára, díszére, dicsőségére”.

Berkes Erzsébet

(Forrás: 77 híres dráma 142-146 . old. – Móra Ferenc Könyvkiadó 2. kiadás 1994.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése