Farkaslakán született, Erdélyben. Szülei szegény
földművesek voltak. Székelyudvarhelyen érettségizett, majd az olasz frontra
került, egy piavei támadás után kitüntették. A háború után a jogi kar
hallgatója Kolozsvárott, ám miután a tanítás nyelve román lett, a kereskedelmi
akadémiát végezte el. 1923 és 1926 között Amerikában élt és dolgozott.
Első elbeszélésével 1922-ben egy pályázatot nyert meg,
első novellás-könyve, a Lélekindulás 1925-ben
jelent meg Kolozsvárott. Hazatérve itt telepszik le, s a kibontakozó erdélyi
magyar irodalmi élet központi alakja lesz, minden pozitív áramlattal és
folyóirattal tartja a kapcsolatot. Egyre ismertebb író Magyarországon is, s az Ábel-trilógia első kötetével 1932-ben a
legnagyobbak és legnépszerűbbek közé emelkedett. 1937-ben kulcsszerepet
játszott a népfrontos szemléletű Vásárhelyi Találkozón, s kapcsolódott a népi
írók mozgalmához is.
1944-ben véglegesen Budapestre költözött, s a következő
évben az új parlament tiszteletből meghívott tagja lett. 1848 után néhány évre
ő is félreszorult, ám 1954-ben már Kossuth-díjat kapott, s társadalmi
szervezetek vezetőségébe is beválasztották. Szívbetegségben halt meg, s
végakaratának megfelelően szülőfalujában temették el. Gáspár nevű öccse is írt
egy önéletrajzi emlékezést (Vadon nőtt
gyöngyvirág 1970).
Tamási Áron a székelység legjellegzetesebb és legnagyobb
írója. Szülőföldjéről és a székely emberekről az az irodalmi kép él
legtöbbünkben, amelyet ő mutat fel műveiben. E népcsoport addigi életének
legnagyobb tragédiáját élte át, amikor Tamási Áron író lett, ezért is oly
elszakíthatatlan a kapcsolat, oly erős a felmutatás vágya, oly múlhatatlan az életnek
mint legfőbb értéknek a hangoztatása s beágyazása a megmaradás- és az
otthonléttudatba. Az együttélést nemcsak kényszernek, hanem adottságnak is
tekintette, s minden nemzet fiát egyenrangúnak. A pálya egy-egy szakaszán a
szegények és a gazdagok osztályjellegű ellentéteinek megragadása sem volt
idegen tőle, de nem osztályokban gondolkodott, hanem egy általános, humanista
szemléletű demokratizmusban. Természetszeretete, panteisztikus istenhite arra
ösztönözte, hogy műveinek gondolati alapjaként egyre inkább a testnek és a
léleknek az emberi személyiségben megmutatkozó kettősségével foglalkozzon, hogy
miként lehetne harmóniát teremteni. Ez
vezette el a valóságközeli, „realista” ábrázolás mellett a „misztikushoz” is.
Szerepet játszott ebben a szülőföld inspiráló szellemisége, mítoszvilága is.
Tamási Áron mindezt nem a regionalizmus szintjén ragadta meg: a székelység
sorsában a magyarság és az emberiség gondjait és örömeit is felmutatja.
Elbeszélésben, regényben, drámában, publicisztikában
egyaránt jelentőset alkotott, mégis mindmáig az elbeszélésben tartják a
legnagyobbnak, s ott is a húszas-harmincas évek alkotásaival. Sokféle
novellatípust teremtett, de mindben az átköltőiesítés és a stílus művészének
mutatkozott. A tragikustól a humorosig, a leírótól a mítoszig, a naturalistától
a meseszerűig, az anekdotikustól a balladáig terjed alkotó leleménye, s hősei
hol mintha csak az útszélen beszélgetnének, hol meg mintha kész költők
volnának. S a székely móka és furfang, a góbéság rendre sajátjuk.
A harmincas évek derekán kezdett el színpadi műveket írni
(Énekes madár, 1934; Tündöklő Jeromos,
1936; Csalóka szivárvány, 1942; Ördögölő Józsiás, 1952 stb.). Mesei, költői
és népi világot kívánt a színpadra varázsolni: a székely népmesék szellemét.
Regényeiben is sok a színvonalhullámzás. Az első, a Szűzmáriás királyfi (1928) a székely
élet tragikumát kívánta felmutatni két nemzedék sorsában, romantikus és
szimbolikus túlzásokkal. A Címeresek
(1931) az erdélyi arisztokrácia bűnösségét próbája bizonyítani, kevés
anyagismerettel, egyoldalúan. Az Ábel-trilógiával
viszont önmagára és legbensőbb témájára talált. Későbbi művei közül kiemelendő
a Jégtörő Mátyás (1936), amely a
mitologikus világkép alapján a lélekvándorlás témáját regényesíti meg. A Szülőföldem remek hazai tudósítás (1939),
a Bölcső és bagoly regényes
önéletrajzi mű a kisgyermekkorról (1949,
megjelent 1953-ban), a Hazai tükör (1953)
a szabadságharc korában Erdélyben játszódó ifjúsági regény. Már a betegágyon
diktálta a félbemaradt Vadrózsa ágá-t
(1968), amelyben 1926 utáni
életútját idézte fel.
Az Ábel-trilógia darabjai: Ábel a rengetegben (1932), Ábel
az országban (1934), Ábel Amerikában
(1934). Mint szinte minden trilógiában, itt is az első rész a
legtökéletesebb. A mű Ábel sorsát kíséri végig, s így fejlődésregény,
ugyanakkor pikareszk is. Ábel napjait az elemi létküzdelem, a megmaradásért
való harc mozgatja, de az elemi kalandvágy is munkál benne, főként a második és
a harmadik kötetben. Csavaros észjárású ember, s ez a legfőbb fegyvere a
létharcban, a kiszolgáltatottságban. Naiv szemléletével ugyanakkor rá tud
csodálkozni a világra, örülni a szépnek, s jó kedélyével ,humorérzékével és
talpraesettségével a nehéz helyzeteken is úrrá lesz. Egyszerre hat rá a
tisztességes munka morálja és az ügyeskedésé, s egyszerre kamasz és felnőtt
ember. A létminimum szintjén él, de a létezés értelmét keresi. Megjárva a
rengeteg, a város és Amerika stációit, visszatér a havasokra, hogy megvalósítsa
az ismeretlen négertől hallott igazságot: „Azért
vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.”
*