Az irodalomtörténet
Magyarországon is mély meghajlással tiszteleg a francia klasszikus tragédia két
nagyja, Corneille és Racine előtt. Tragédiáikat azonban ritkán játsszák a
magyar színházak. Már magyarra fordítani sem könnyű őket, mert a tragédiák
szereplői olyan választékos udvari nyelven szólalnak meg, amelynek nincs magyar
megfelelője. (Igaz, az alexandrinusok átültetése nem jelent gondot.) A kötelességteljesítés
parancsát dicsőítő, romantikus corneille-i tragédiákat egyébként sem könnyű úgy
eljátszani, hogy minden nemes szándék ellenére ne keltsenek komikus hatást.
Corneille a
normandiai Rouenban született. Életének ötvenhat évét töltötte ebben a városban
békés nyugalomban, amíg Párizsba nem költözött, ahol még tizenkét évet élt.
Régi, jómódú hivatalnokcsaládból származott, maga is a városi bíróságon
tevékenykedett jogászként, miközben írói pályája egyre magasabbra ívelt. Első
sikeres darabját, a Mélite című
komédiát húszéves korában írta, s azonnal felfigyelt rá a királyi udvar.
Az 1636-ban
bemutatott Cid-nek (az első magyar bemutató a 19. század elején volt
Kolozsvárott, a budapesti Nemzeti Színházban csak 1853-ban, ma Nemes Nagy Ágnes
fordításában játsszák) akkora sikere volt, hogy felkeltve a drámaíró társak
irigységét, maga ellen hangolta őket. A király első embere, Richelieu bíboros,
az ideológia és az irodalom legfőbb őre, aki maga is írogatott drámákat,
ugyancsak Corneille ellen fordult. Az irigyek plágiummal, erkölcstelenséggel,
az arisztotelészi klasszikus szabályok be nem tartásával vádolták a Cid írját.
A támatásoknak természetesen volt némi tárgyi alapjuk. Corneille egy spanyol
drámaíró, Cuillen de Castro darabját dolgozta át, igaz, igen szabadon. Az sem
tagadható, hogy a Cid-ben színre vitt történet csak nagy jóindulattal felel meg
a „hármas egység” hírhedt szabályának (egyetlen cselekménynek egyetlen nap
alatt egyetlen színhelyenkell lejtászódnia), s a színmjű a benne rejlő tragikus
konfliktus ellenére nyitva hagyja a későbbi boldog végkifejlet lehetőségét.
Richelieu azt is zokon vette, hogy a Cid-ben az individualista
arisztokrataerkölcs parancsa nemcsak az egyén érzelmeivel, hanem az államraison
nemzetközpontú akaratával is összeütközésbe kerül, méghozzá úgy, hogy a nézők
rokonszenve a maguk belső erkölcsi parancsait követő fiataloké.
Corneille csak három
év múlva tudott tollat ragadni, annyira megriasztották a támadások. Ekkor írta
a Horáciusok-at és a Cinná-t 1640-ben, a Polyeucte-öt 1643-ban. Szinte a
legutóbbi időkig ezt az említett négy drámát tartották Corneille egyedül időáll
műveinek. Újabban kezdik felfedezni a későbbi korszak tragédiáit is, elsősorban
a Surená-t (1674).
*
CID
Szereplők:
DON FERNANDEZ, Kasztília első királya; DONA URRAC A,
Kasztília infánsnője; DON DIEGO, Rodrigo apja; DON GOMEZ, Gormas grófja, Xiména
apja; DON RODRIGO, Xiména szerelmese; XIMÉNA, Don Gomez lánya; DON SANCHEZ,
szintén szerelmes Ximénába; ELVIRA, Xiména társalkodónője
I.
FELVONÁS
Xiména örömmel hallja
társalkodónőjétől, Elvirától hogy két kérője közül apja, Don Gomez az ifjú
Rodrigót szeretné vejének, akit ő is szeret. Ezt a frigyet a király lánya Donna
Gomez, Gormas grófja, Xiména apja és Don Diego, Rodrigo apja. A király kettőjük
közül az idős Don Diegóra bízza fia nevelését. A gróf azonban nem tudja
elviselni ezt a kudarcot. A királytól távozva nemcsak megsérti, de arcul is üti
Don Diegót. Spanyol nemes nem tűrhet el ilyen sértést, azonban az idős Don
Diego már erőtlen ahhoz, hogy párbajra hívja ki az ereje teljében levő Don
Gomezt. Nem tehet mást, mint hogy fiát kéri meg, ő torolja meg az apját ért
sérelmet. Az ifjú kínos helyzetbe kerül. Hiszen tudja, Xiména apja ellen kell
kardot ragadnia. „Bosszulnom kell apám, s vesztenem kell szerelmem: / Az harcra
szít, emez lefogja két karom.” De hamar belátja, valójában nincs választása. Ha
nem áll ki apja védelmében, még Xiména szemében is gyávának tűnik, az ő
becsülését is elveszti.
II.
FELVONÁS
Don Rodrigo párbajra
hívja a grófot. Don Gomeznek tetszik az ifjú elszántsága. nem is titkolja
előtte, úgy véli, jól döntött, amikor Rodrigónak szánta lánya kezét. Vihar dúl
Xiména lelkében is. Tudja, szerelmesen nem tehet mást, mint hogy kardjával védi
meg apja becsületét. A lány meg sem kísérli, hogy visszatartsa Rodrigót, mert:
„Ha akár ellenáll, ha akár hallgat énrám, / Egyaránt rémitő vagy
megszégyenítő, / Ha elutasító, ha engedékeny ő. „
Xiména az
infánsnőhöz fordul segítségért, nem tudva, hogy az is szereti Rodrigót, s szíve
mélyén nem is bánná, ha kettőjük házassága nem jönne létre. Az infánsnő azonban
megígéri, börtönbe záratja Rodrigót, s addig nem bocsátja szabadon, amíg az
apák ki nem békülnek. Ez a terv azonban meghiúsul. Rodrigo és a gróf már
korábban elindultak, hogy megvívjanak egymással. Az infánsnő, amikor kettesben
marad kísérőnőjével, meg is vallja: bár aggódik az ifjúért, nem is nagyon bája
ezt a párbajt. Ha Rodrigónak sikerül legyőznie a remek kardforgató hírében álló
grófot, akkor ezt követően már diadalt diadalra fog halmozni. Legyőzi a mórokat,
meghódítja Aragóniát és Portugáliát. Ilyen nagyszerű hősnek már bátran
nyújthatja a kezét. A királyt, Don Fernandezt felháborítja Don Gomez
viselkedése. Úgy véli, gyermeke nevelőjének megsértésével a gróf őt magát,
királyi személyét sértette meg. A párbajt is elítéli mint a becsületbeli
sérelmek megtorolásának módját. A színfalak mögött lezajlott párbajban Rodrigo
megöli szerelmese apját. Most Xiména az, aki vért kíván. szerelme, Rodrigo
halálát. Az öreg Don Diego fia védelmére kel. „Én, én voltam a fő, ő meg a kar
csupán” – a király Rodrigo helyett őt büntesse meg, rajta kérje számon a gróf
halálát. E fájó, nehéz ügyben a király nem tud egykönnyen igazságot tenni.
Másnapra halasztja a döntést. Rodrigót mindenesetre maga elé hívatja.
III.
FELVONÁS
Rodrigo előbb
Ximénához siet, de csak Elvirát találja otthon. A társalkodónő megpróbálja
lebeszélni, hogy szerelmével találkozzék. Végül Xiména is hazaérkezik, Don
Sanchez kíséretében. Rodrigo elrejtőzik. Don Sanchez is szerelmes Ximénába, és
most azt reméli, hogy ebben a helyzetben elnyerheti a lány rokonszenvét, sőt
talán még a kezét is. Felajánlja, hogy párbajra hívja ki Rodrigót, és
megtorolja Don Gomez halálát. Xiména azonban változatlanul Rodrigót imádja, és
egyelőre nem fogadja el az ajánlatot, arra hivatkozva, hogy ebben az ügyben a
király magára vállalta az igazságtételt. Elvirának elmondja, hogy még mindig Rodrigót
szereti, ennek ellenére is azt teszi majd, amit „rá szab a kötelesség.” Nem lát más megoldást, mint hogy kivégezteti
Rodrigót, aztán követi őt a sírba. Rodrigo, aki mindent hallott, előjön
rejtekéből, és véres kardját Ximénának nyújtja. Felszólítja szerelemét, hajtsa
végre saját kezűleg a bosszú művét, ölje meg őt. Xiména nem talál kiutat a
kötelesség és a szerelem konfliktusából. Elpanaszolja, az erkölcs azt diktálja,
kövessen el minden tőle telhetőt, és torolja meg apja halálát, szíve viszont
azt kívánja, hogy semmit se érjen el. Megfogadja Rodrigónak: ha betölti
bosszúját, egy perccel sem éli túl szerelmese halálát. „Jaj, mennyi gyötrelem!” – siránkozik Xiména. „Jaj, mennyi fájdalom!” – panaszolja Rodrigo.
Rodrigo a
szerelmesétől apjához siet, aki hálálkodva köszöni meg fiának, hogy megvédte
becsületét. Azzal próbálja vigasztalni Rodrigót, hogy: „Becsület egy van, ám
szerelmes nő tömérdek.” A tiszta lelkű, romantikus ifjú azonban úgy véli:
„Egyként undorító, egyformán hitszegő ! A gyáva katona s a hűtlen szerető.” Ő
megtette, a mit apja kívánt, most Don Diegón a sor: Szerezze vissza fia számára
a szerelmét, mert ha Rodrigo sem bírni, sem elhagyni nem tudja Ximénát, akkor
már csak a halál válthatja meg.
Az öngyilkosság nem
megoldás, válaszolja Don Diego. ehhez nagyon is drága Rodrigo élete, erős
karjára a hazának szüksége van. Don Diego házában ötszáz ifjú gyűlt össze, akik
mind azért jöttek, hogy kardjukkal védjék meg az idős ember becsületét. Rodrigo
megelőzte őket, de mégis a legjobbkor érkeztek, mert a mórok támadásra
készülnek. Rodrigo álljon e kis csapat élére, s ha élükön győztesen tér meg a
csatából, bizton számíthat a király kegyére és Xiména megbocsátására is.
IV.
FELVONÁS
Rodrigo valóban
nagyszerű győzelmet ara, szétveri a mórok seregét, két királyt is foglyul ejt.
A kasztíliai udvar Rodrigo dicséretét zengi. Xiména azonban hajthatatlan marad,
mint mondja, a becsület továbbra is arra kötelezi, hogy ne mondjon le „gyászos
feladatáról”. Elhatározásáról az infánsnő sem tudja lebeszélni, hiába fejtegeti
Ximénának, hogy a bosszú vágya most már a haza érdekeit is sérti. Kasztíliának
szüksége van Rodrigo bátor karjára. Érje be azzal, hogy elfojtja szerelmét.
„Rodrigo meglakol azzal, hogy elfelejted” – győzködi az infánsnő Ximénát.
Don Fernandez, a kasztíliai
király megbocsát Rodrigónak, még arcon is csókolja az ifjú hőst, miután
meghallgatta, mint csatlakoztak mind többen Rodrigo kis csapatához, mint törtek
rá a partra szálló mór hadakra, akik hiába rendezték újra szétzilált
seregeiket, végül is fejvesztetten kényszerültek menekülni. Még az ellenség is
elismerte Rodrigo hősiességét, ragyogó hadvezéri tehetségét. Az elfogott két
király el is nevezte Rodrigót Cid-nek azaz Nagyúrnak. A király
olyannyira pártját fogja a hős ifjúnak, hogy kedvéért még egy kis cselre is
kapható. A bosszúját követelő Ximénával közli, hogy Rodrigo ugyan győzött, de a
csatában halálos sebet kapott, és már nem él. E hír hallatára Xiména elájul,
úgyhogy Don Fernandez siet megnyugtatni Ximénát, ne aggódjon, szerelmese él.
Minthogy azonban a fiatal lány továbbra is ragaszkodik a véres elégtételhez, a
király – részben Don Diego unszolására – hozzájárul ahhoz, hogy Xiména ügyének
képviseletében egy dalia megvívjon Rodrigóval. A győzteshez azonban –
bármelyikük is legyen az – Ximénának hozzá kell mennie feleségül. Don Sanchez
elő is lép, hogy megvívjon Rodrigóval, remélve, hogy győzelme esetén elnyerheti
Xiména kezét.
V.
FELVONÁS
A nemes lelkű
Rodrigo nem kíván élni azzal a lehetőséggel, hogy fegyverrel kényszerítse
házasságra Ximénát. Közli szerelmesével: a mórok felett aratott diadal után már
senki sem hiheti őt gyávának, ha engedi, hogy Don Sanchez megölje őt. Xiména
erre bevallja, hogy a Don Sanchezzel kötendő házasság is elborzasztja. Ha
Rodrigo még mindig szereti őt, akkor csak azt kérheti. „Te légy a győztes ott,
hol a díj én vagyok.”
A bajvívásból Don
Sanchez tér meg Rodrigo kardjával, mire Xiména azt hiszi, szerelmese meghalt.
Elkeseredésében már nem tudja titkolni, hogy csak Rodrigót szereti. Ha Don
Sanchez kiengedi a házassági kötelezettségből, egész vagyonát ráhagyja, ő maga
pedig kolostorba vonul A félreértés már a király jelenlétében tisztázódik: aj,
hiszen aki úgy szereti Ximénát, hogy életét is feláldozná érte, az becsülést
érdemel. Rodrigót a király hívatta, s ezért kérte meg legyőzött riválisát, ő
számoljon be a bajvívás kimeneteléről.
Xiména azonban úgy
érzi, s ezt el is mondja, bármennyire szereti is Rodrigót, még mindig nem tudja
magában legyőzni azt a belső tiltakozást, hogy már most kezét adja annak, aki
megölte apját. Végül a király is jobbnak látja, ha a násszal várnak egy évig.
Addigra a friss seb is beheged, s a további győztes csaták hőse, Cid még inkább
méltó lesz a szép Xiména szerelmére.
Mihályi Gábor
Mihályi Gábor
(Forrás:
77 híres dráma 85-96. old. – Móra Ferenc
Könyvkiadó 2. kiadás 1994.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése