George Steiner, a
neves esztéta szerint Racine volt az utolsó jelentős drámaíró, aki még igazi
tragédiákat írt.
A francia klasszikus
tragédia nagy alakja La Ferté-Milonban született jómódú polgári család
sarjaként. Korán árvaságra jutva a janzenistáknál, a protestáns gondolatokkal
rokonszenvező katolikus teológusok intézetében emelkedett. Az itt töltött évek
alapvetően meghatározták világnézetét,
noha a port Royalban élő szigorú erkölcsű atyák megszakították
kapcsolatukat tanítványukkal, mihelyst az színpadra vitette drámáit.
Racine első
darabjait még Moliére színházának adta, amely elsőként karolta fel a kezdő
drámaírót, de csakhamar átpártolt a tragédiák színrevitelében legjobbnak elismert
rivális színházhoz, az Hotel de Bourgogne-hoz.
Itt mutatták be 1667-ben, hatalmas sikert aratva Racine első nagy
tragédiáját, az Andromaché-t. Ezt
követte A pereskedők (1668) című
komédia. E műfajban azonban alulmaradt Moliére-rel szemben. Míg tragédiáival: Britannicus (1669), Berenice (1670),
Bajazid (1672), Mithridates (1673), Iphigenia (1674), Phaedra (1667; magyar
bemutató: 1876; ma Somlyó György fordításában játsszák) babért babérra
halmozott. A Francia Akadémia 1673-ban Racine-t tagjai közé fogadta. XIV. Lajos
kegyeivel halmozta el. 1678-ban, sikereinek csúcspontján Racine úgy döntött, a
színműírás helyett tisztes polgári foglalkozást választ, elfogadj a király
biográfusának kitüntető, jól jövedelmező állását. Mme de Maintenon, XIV. Lajos
első udvarhölgyének és szeretőjének a kérésére azonban még két bibliai tárgyú
tragédiát ír, az Eszter-t (1689) és az Atáliá-t (1691). Igaz, nyilvánosan akkor egyiket sem mutatják be. A
vallásos Mme de Maintenon hatására az udvar szelleme nagyot változott, Racine
vallásossága is elmélyült, kibékült az eretnekséggel vádolt janzenistákkal.
élete utolsó éveiben titokban megírta a port Royal rövid történeté-t. Ki is
érdemelte, hogy végakaratának megfelelően jó keresztényként temessék el a Port
Royal temetőjében.
A Phaedra a francia klasszikus tragédia
jellegzetes darabja. Szigorúan követi a arisztotelészi kánont. Műfaját tekintve alexandrinusokban írt tiszta
tragédia, amely a hármas egység szabályainak is megfelel. A klasszikus példa
ezúttal is adott, Euripidész Hippolütosz-a. Mint Racine más színműveiben, itt
is a fékezhetetlen érzelmek okozzák a tragédiát: Phaedra minden erkölcsi
megfontolást, korlátot elsöprő s ennyiben tragikus magasságokig emelkedő
szerelme mostohafia, Hippolytos iránt, valamint Theseus fiát elátkozó és
pusztulását okozó, vad indulatai. A Phaedra is Racine örök érvényű
mondanivalóját exponálja: a józan értelem, megfontolás lehetetlenségét a
mélyről jövő, igazi nagy érzelmekkel szemben, amelyeknek szörnyű viharában
szükségszerűen elpusztulnak a nemeslelkűségük folytán tehetetlenné, gyengévé
vált tiszták, jók.
*
PHAEDRA
Szereplők:
THESEUS, Aigeus fia, Athén királya; PHAEDRA, Theseus
felesége, Minos és Pasiphaé lánya; HIPPOLYTOS, Antiopé amazonkirálynő és
Theseus fia; ARICIA, athéni királyi hercegnő; OINONE, Phaedra dajkája és
bizalmasa; THERAMÉNES, Hippolytos nevelője
I.
FELVONÁS
Troizén
kikötővárosában vagyunk, itt várja Theseusnak, Athén királyának visszatértét
felesége, Phaedra, korábbi házasságából származó fia, Hippolytos és a szépséges
Aricia hercegnő, Athén volt uralkodóházának utolsó életben maradt tagja.
Családját Theseus ölte meg, amikor sok évvel ezelőtt meg akarták fosztani
jussától, majd ezt követően foglalta el Athén trónját. Ariciát azonban
rangjához illően nevelteti, tartja fogva udvarában.
E régi viszály miatt
az ifjú Hippolytos csak nevelőjének, Theraménesnek meri megvallanim hogy
beleszeretett a szép hercegnőbe.
Phaedrát hosszabb
ideje búskomorság gyötri, öngyilkosságról beszél. Ő a dajkájának, Oinonénak
vallja meg, hogy szenvedélyesen beleszeretett Hippolytosba, s hiába tudja
érzelmeinek bűnös voltát, nem képes szerelmi szenvedélyét megfékezni.
„Megismertem Venust és rettentő hatalmát” – mondja bizalmasának.
Ekkor hozzák a hírt
a hajósok, hogy a fél éve eltávozott Theseus a tengerbe veszett. Athénban már
folyik a pártharc, hogy kit ültessenek a városállam megüresedett trónjára:
Theseus és Phaedra fiát vagy Hippolytost, a barbár amazonkirálynő sarját avagy
pedig Ariciát.
II.
FELVONÁS
Theseus halálának
hírére Hippolytos úgy véli, most már megvallhatja szerelmét Ariciának, egyben
közli az ifjú hercegnővel, hogy visszaadja neki Athén trnját, magának csak
Troizén királyságát tartja meg. Aricia, aki boldogan viszonozza az ifjú
érzelmeit, azt reméli, Athén trónját együtt uralkodhatnak majd.
Phaedra is
megkönnyebbül, hiszen Theseus halála után szerelme nem bűn többé. Az asszony
Hippolytoshoz siet. A találkozás során
azonban Phaedra nem tud uralkodni szenvedélyén, és megvallja Hippolytosnak
szerelmét. „Asszonyom, feleded, / Hogy
Theseus az én apám s urad neked?” – kérdezi döbbenten az ifjú.
A lelki egyensúlyát
vesztett, csalódott Phaedra felszólítja a szerelmét visszautasító ifjút, hogy
ölje meg őt. Megragadja Hippolytos kardját, kérve, hogy az ifjú ezzel a vassal
végezzen vele. Hippolytos azonban nagy zavarában és felindultságában elrohan.
Phaedra is elsiet, hogy kilátástalan helyzetében, önmagát büntetve Hippolytos
kardjával vessen véget életének.
III.
FELVONÁS
Athénből követek
érkeznek, hogy tudassák Phaedrával: fiát választották meg Athén uralkodójának.
Az asszony azonban továbbra is minden meggondolást elsöprő szerelmének rabja, s
most azt reméli, hogy ha felajánlja Hippolytosnak az athéni trónt, a megkapott
hatalom fejében az ifjú már nem utasítja vissza szerelmét.
Oinone ezt az újabb felajánlkozást
már nem adhatja át Hippolytosnak, mert kiderül: Theseus nem halt meg, csak
barátjáért küzdve fogságba esett. Eltartott egy ideig, amíg kiszabadította
magát, s most hazaérkezett. Phaedra belátja, árulását férje nem bocsátja neg
neki. Okosabb, ha mielőbb végez magával. „Nem
féli a halált, ki élni nem szeret” – kiáltja.
Oinone rábeszéli,
hogy az öngyilkosság helyett, amellyel csak bevallja bűnét, inkább Hippolytost
vádolja meg azzal, hogy üldözi szerelmével. Még a kezében maradt kardot is
felhasználhatja bizonyítékul. Phaedrának ugyan nincs ereje arra, hogy
becsületének megmentése érdekében ezt az aljasságot maga tegye meg, de nem
ellenzi, hogy helyette Oinone feketítse be Hippolytost az apja előtt.
IV.
FELVONÁS
Hippolytos hiába
védekezik, hiába hivatkozik arra, hogy valójában Ariciát szereti, a felbőszült
Theseus nem hisz fiának. Úgy véli, egy szó sem igaz az Aricia iránti
szerelemből, ez csak kifogás, hogy így leplezze Hipp9olytos a maga galád
tettét. Haragjában Theseus nemcsak száműzi, de meg is átkozza fiát, s
felszólítja Neptunust, most váltsa be jó szolgálatai fejében tett ígéretét,
hogy egy kérését teljesíti. Azt kéri, az isten álljon helyette bosszút
férji-apai sérelméért.
Phaedra ugyan
megpróbál férjénél közbenjárni Hippolytos érdekében, de amikor Theseus
szavaiból megérti, Hippolytos nem azért utasította vissza felajánlkozását, mert
– mint mondják – irtózik a szerelemtől, hanem mert valójában Ariciát szereti, a
féltékennyé tett asszony eláll szándékától. Elkeseredése persze nem enyhül, s csak
azért nem követ el öngyilkosságot, mert – mint mondja – az alvilágban atyja, a
bűnösök felett ítélkező Minos elé kellene járulnia, s nem tudna megállni
előtte. Amikor Oinone vigasztalni próbálja úrnőjét, Phaedra feldühödik,
bizalmasát okolja minden bajért. „Gyalázat
szörnye, menj el / … Bárcsak a magas ég méltón fizetne meg.”
V.
FELVONÁS
Hippolytos, mielőtt
száműzetésbe indulna, arra kéri Ariciát, tartson vele, s kövesse őt Argosba
vagy Spártába, ahol tárt karokkal várják. Amikor jó hírét féltve Aricia vonakodik
kérését teljesíteni, megígéri, a család titkos oltára előtt fogad örök hűséget
a szép hercegnőnek. Azzal válnak el, hogy Aricia hamarosan követni fogja
szerelmesét a száműzetésbe.
Theseus is felkeresi
az athéni hercegnőm, tudni szeretné, igaz-e, hogy fia valóban csak őt szereti.
A magából kikelt Theseus azonban Ariciának sem hisz, ám a lánytól távozva mégis
elfogja a kétely. Hívatja Oinonét, hogy újra kifaggassa a történtekről, a dajka
azonban Phaedrától távozva a mély habok
örvényébe vetette magát.
Még iszonyúbb hírrel
érkezik Theraménes. A kis csapatával
távozó Hippolytost a parti úton a tengerből felbukkanó sárkány támadta meg. Az
ifjú ugyan – apja példáját követve – bátran felvette a harcot a tengeri szörnnyel,
a megrémült lovak azonban elragadták kocsiját, s Hippolytos egyensúlyát vesztve
a lovak patái alá került. utolsó szavaival is vétlenségét hangoztatta.
Phaedra gyorsan ölő
mérget vett be. Már haldokolva Theseus színe elé vonszolta magát, és bevallja
férjének, hogy „én merészeltem, én, vérfertőző
szemet / Vetni a fiadra, kit gáncs nem illethet.”
Theseus belátja,
méltán bűnhődik. Fiát gyászolva, síron túli engesztelésként Ariciát lányául
fogadja.
Mihályi Gábor
Mihályi Gábor
(Forrás:
77 híres dráma 107-111 . old. – Móra Ferenc Könyvkiadó 2. kiadás 1994.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése