Most
száz éve írta meg Kölcsey, korántsem sejtve, hogy költeménye valaha nemzeti
énekké válhat.
Nyomtatásban
először az Aurorá-nak 1829-re szóló,d
e már 1828 végén megjelent kötetében vált ismeretessé. Nagyobb feltűnést akkor
nem keltett. Az Aurora szóban forgó
kötetét még ez év novemberében ismertette Toldy Ferenc a Tudományos Gyűjteményben,
melyet ekkor Vörösmarty szerkesztett. Csak röviden méltatja itten „azt a
hathatós, égig felzengő hymnust”, mely Kölcsey szerzeményei közül harmadmagával
szerepelt az Aurorában, s csak egy elragadtatott felkiáltással – „melly hangok
ezek (az istenhez)” – vezeti be a költemény négy versszakára szorítkozó
idézetét. Érdekes, hogy nem az első versszakot idézi belőle mutatónak; nem azt,
melyet az egész Himnuszból voltaképpeni nemzeti énekül foglalt le később a
gyakorlat, hanem a továbbiakat, az elbeszélő jellegűeket, melyek a nemzetre
bűnei következtében rászakadt balsorsot vázolják némi érzelmesen sötét
festőiséggel.
Az
Aurorában még csak Hymnus volt a
költemény címe. A költő összegyűjtött munkáinak kiadásaiban (1832-től kezdve)
már ezzel a teljesebb, s a költemény szándékát közelebbről meghatározó címmel
látjuk viszont: „Hymnus a magyar nép
zivataros századaiból”, egyszersmind keltének – 1823. január 22. –
jelzésével.
A
nemes férfiú 1838. augusztus 24-én hunyta le szemét örök álomra. Rajongó és
gyötrődő, eszményi felbuzdulások és fáradt, fásult tagadások végletei között
hányódó szíve megpihent. De megírta előbb Zrínyi
második énekét, a tompa kétségbeesésnek ezt a megrendítően sötét
költeményét, e szörnyű vádat a bűnös magyarság ellen, s jövőjéről e szörnyű jóslatot.
Mintha elfáradott volna remélni, bízni; mintha érdemetlennek tartotta volna
nemzetét már arra, amiért Himnuszában fohászkodott volt: az Isten áldására;
mintha az a keserű belátás vett volna erőt rajta, hogy ez a nép még nem
bűnhődött meg eléggé bűneiért, s vezeklésre többé nem adatik neki idő és
alkalom. Mintha Himnusza imádságára adatná meg itt a sorssal a meg nem
hallgattatás lesújtó válaszát.
A
két nevezetes költemény között a hazafi tépelődéseinek másfél évtizede telt el,
álmatlan éjszakáival, gyötrő kétségeivel. Átélte e lelkiállapotot a kor másik
nagy, legnagyobb költője is; s ha a Szózatot (mélyet, miután gondolata már
1835-ben foglalkoztatta, a következő évben írt meg Vörösmarty) a mondottak
tudatában most végigolvassuk, úgy hat reánk, mint egy szent aggodalom intő
szava a végső órában, mint komoly megérzése a helyzet sorsszerűségének, melyről
nem tudni: „egy jobb kor”, vagy „a nagyszerű halál” eshetőségével nyit-e reánk
az elkövetkező napokban. De Vörösmartynál egy
költeményben, egy ihlet fogantatásában
vetődik fel a kétféle lehetőség gondolata, s magával hozza a nemzeti léthez
ragaszkodás egész szent erélyét,m ely még az elpusztulás lehetőségét is a
„nagyszerű” halál, az önvédelemben elvérzés látomásával képzeli el, az elvérző
nemzetet pedig még bukásában is méltónak az embermilliók részvétére, - míg
Kölcsey komor hattyúénekében nemcsak a sors, nemcsak a haza „őrcsillagzatja”,
hanem maga a költő is megtagadni látszik részvétét egy önnön hazája ellen törő,
marakodó nemzet sorsának betelésétől.
A
kor, az időpont ösztöne a Szózatban
bizonyult megnyilatkozottnak. „Ész, erő, szent akarat”, az egész nemzeti
energia, a pezsdülés állapotában volt már akkor, s Vörösmarty férfias intelme
visszhangot vert föl a lelkek mélyében. S a még aggódó, de már bízni akaró
nemzeti érzés a Szózatot jelölte ki előbb tulajdon énekéül; de a férfias
intelem és akarat ez éneke mellé csakhamar odavonta társul, kiegészítőül –
annak, ami nélkül a legszentebb akarat is gyöngének tudja magát: az imádságnak,
az Isten áldásáért fohászkodó vallásos alázatnak töredelmes, szép énekét: a
Himnuszt. E két ének együtt egy
egész; együtt buzogtatják a haza- és nemzetszeretet iker erőforrásait; nemes
önbizalmát, mely magára-, s aggódó öntudatát, mely Isten segítségére számít.