Tisztán
irodalmi szempontból erdélyi irodalomról nem beszélhetünk. A magyar egységes
irodalmi öntudat már réges-régen magába szívta azokat a külső és belső
sajátosságokat, amelyek Heltai Gáspárnál, Apor Péternél, Kemény Jánosnál és
Bethlen Miklósnál föltűnően megvannak, viszont Jósikánál és Kemény Zsigmondnál
már alig érezhetők. Az erdélyi különleges néplélek megnyilatkozásai irodalmunk
fejlődése sok új árnyalatot, sok színgazdagságot hoztak, de sem mint tárgy, sem
mint műforma vagy nyelvezet, többé magyar írót erdélyivé nem különítenek el. Ki
mondaná például Ady Endrét erdélyi költőnek, noha erdélyi származású s
költészetén éppúgy, mint lírai egyéniségén, nyilvánvalóan él a Szilárdság
lehelete? Ezzel szemben nehezen tudnék erdélyibbet – természetesen a művészet
tárgyilagossá tisztult fokán – elképzelni, mint Babitsnak Fogarason írt
kötetét, a Herceg, hátha megjön a tél is-t, vagy mint Bartók pompás kis zenei
képét: Est a székelyeknél, holott Babits és Bartók erdélyieknek semmiképpen sem
mondhatók. Az egységessé fejlett ízlés irodalmunkból a vidékiességet végleg
kiküszöbölte s ha íróink, művészeink élnek is vele, most már csupán művészi,
légkörérzékítő eszköznek tekintik.
És
mégis kell erdélyi irodalomról beszélnünk. Erdély ma nemcsak a magyar
államéleti, hanem a szellemi és irodalmi egységből is elszakítva, rövid idő alatt
saját műveltségnek alapjait volt kénytelen lerakni. Ebben segítségére voltak
múltjának hagyományai is. Legtöbb iskolája s nem egy Unió előtt a
központosított szellemi áramlatok idejében jelentőségét vagy létjogosultságát
elveszítette, a mai nehéz megpróbáltatások között ismét megébredni kezd s a
múltból megőrzött kereteket élő-eleven tartalommal tölti ki. Az irodalmi
társaságok megkezdik működésüket; az Erdélyi Múzeum, mihelyt önrendelkezési
jogát visszanyerheti, bizonyára elsőrendű tényezője lesz az erdélyi
műveltségnek; mellette új életre kelt a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti
Múzeum s teljesen új átszervezéssel munkához láttak a kolozsvári Erdélyi
Irodalmi Társaság, az aradi Kölcsey- és a marosvásárhelyi Kemény
Zsigmond-egyesület. Az irodalmi élet élénkségét mutatják a folyóiratok is,
amelyek közül azonban nem egy, sajnos, hamar megszűnt. A rövid életű Zord Idő, Napkelet, Tavasz és Magyar Szó után magasabb irodalmi
célokért küzdő folyóirat csupán egy maradt: a Reményik Sándor és Walter Gyula
szerkesztésében megjelenő kolozsvári Pásztortűz.
Ezeknek
a kulturszerveknek eredményes működéséhez azonban az adott viszonyok közt
egyelőre vérmes reményeket alig fűzhetünk. Ha e viszonyok nem javulnak,
hovatovább azzal kell számolnunk, hogy az új magyar nemzedékeket magukba fogadó
felekezeti iskolák bezárják kapuikat. Szerencsés tünetnek kell tartanunk, hogy
az eddig világnézetileg kettéválasztott erdélyi magyarság most közös
élet-programban összeolvadt. A helyzet javítását célzó küzdelemnek magából
Erdélyből kell kiindulnia, minthogy e téren a szükségleteket s azok határait
mégis csak maga az erdélyi magyarság ismeri legjobban. Ennek a mozgalomnak, ha
célhoz ér, elsősorban Erdély műveltségére s irodalmi életére lesz igen nagy
hatása.
Az
elszakadásnak azonban nemcsak az erdélyi műveltség külső kereteire van hatása,
hanem természetesen magára az irodalmi életet teremtő erdélyi lélekre is. Az
előbb azt mondottuk, hogy formai szempontból nincs és nem is lesz erdélyi
irodalom, mert a magyar irodalmi egységet többé semmiféle viszontagság szét nem
darabolhatja. Belső, lélektani szempontból azonban azt látjuk, hogy nem is egy,
hanem két erdélyi irodalom van kialakulóban. Két erdélyi irodalom van éppúgy,
mint két Erdély: az egyik az önnön testrészétől elszakított anyaország Erdélye,
a fájó emlékekből fölépített Álomország, amelyet a ránk szakadt barbár
nemzetközi állapotok oly messzire toltak tőlünk, hogy képzeletünk szárnyain is
alig érhetjük el: a másik a sorsukat vállaló magyar testvéreink tragikus Erdélye,
olyan valóság, amely számukra mindennapi, képzeletükbe és lelki életükbe ezer
gyökérrel belefogódzó élmény. Az egyik irodalomnak legfőbb határozó jegye az
emlék, a távolság s a vágyakozás szivárványútja – egyetlen híd a két világ
között, amelyre a képzelet szívesen lép. Erdély létkérdése ebben az irodalomban
is fölmerül, de csak úgy, mint kedves halottainké, akiknek egyéniségét,
jelentőségét, igazi szépségeit valójában csak elvesztésük után értékeljük.
Tudjuk, hogy ennek a halottnak lesz föltámadása, de az időpontot a mai változó
időknek minden más kornál sűrűbb fátyola eltakarja előlünk. Ezért van az, hogy
ez az irodalom – mint Móricz Zsigmond
Tündérkertje is mutatja – inkább Erdély múltjával foglalkozik.
A
másik irodalomnak, az erdélyiek irodalmának anyaga ilyen szivárványos ábrándkép
nem lehet. Itt súlyos földrétegek alá rejtett gejzírként kell az irodalmi
megnyilvánulásoknak előtörniök olyan talajból, amelyet vak ösztönök és
kérlelhetetlen életerők szövedéke alkot. Nekünk Erdély a messzeség távlatán
föltűnő kép, amelyet az emlékezés könnyen összhangba rendez, nekik kialakulásra
váró életsors, egyéni életüknek történeti hivatássá való kiszélesedése, amely
felett még mindig éberen virrasztanak a vérengző Európától föltámasztott
rémlátomások: a világháború, a rabszolgabéke, a szétzúzott emberiség eszmény
sötét foszlányai. E csodálatos szépségű országrész körül, amely világnézeti,
vallásfelekezeti és nemzetiségi kérdéseknek mindenkor bölcs egyensúlyozója
volt, most magasra nőttek a bércek. A társtalanná vált,m agára hagyott erdélyi
lélek mélységes katlanból szól hozzánk. Nem lehet csodálkoznunk, hogy hangján
zord végzetszerűség remeg át. Az egész erdélyi irodalomnak ez egyik
legjellemzőbb tulajdonsága. A sorskérdés annyira beleömlik a néplélek
legrejtettebb redőibe is, hogy úgyszólván nincs irodalmi megnyilvánulás, amely
súlyos gondok nehezékeit ne hordaná magával. Ez a légkör legkedvezőbb a
költészetre s különösen a költészetnek a végzet-kérdésekkel összefüggő ágára: a
tragédiára. E nagy műfaj közeledését egyelőre nem érdektelen kísérletek jelzik
(Kaczér Illés, Bárd Oszkár, P. Jánossy
Béla és Kádár Imre), de árnyékát nem is a drámai, hanem inkább a lírai
műfajokban veti előre. A líra a legkéznélfekvőbb hangszer, amely mindenféle
lélekállapot megszólaltatására egyképpen alkalmas. Az erdélyi „dalok” út
hatnak, mint a kialakulófélben lévő nagy tragédia egy-egy versszakai. Tragikus
jellegük nem is önmagukban, hanem a mögéjük feszülő sötét háttérben van. Minden
jelentőssé válik ebben a világban: egy erdőn keresztülmenő lovas-favágó alakja;
látogatás egy falusi temetőben; találkozás egy vándorral, aki kifelé megy… A
Végzet kajánul les erre a világra, mint sziklát tartó óriás, amely irigykedve
nézi a gyanútlan szerelmeseket s az édes csókra vár, hogy a sziklát közébük
vágja. Minden szó, minden tett, a szemnek legkisebb rebbenése fölszakíthatja a
behegedni nem tudó sebet s fölvetheti az örökké settenkedő nagy kérdést: mi
lesz velünk? Olyan ez a költészet, mint halottas ház, amelyben mindennek, még
egy félig telt pohár víznek megpillantása is könnyet fakaszthat, mert a nagy
halottra emlékeztet.
Ennek
az elfojtott, bujdokoló siratásnak s a sűrű fájdalomfellegen egyszer majd
áttörő napfény várásának legmelegebb hangú megszólaltatója a lírában Reményik Sándor. Lehet, hogy vannak
Erdélyben áldottabb tehetségű költők, de egy sincs, aki nála mélyebben és
átfogóbban kifejezné korának lelkét. Nemcsak irodalmi, hanem közéleti jelenség
is. De hangsúlyoznunk kell, hogy mind a két megnyilatkozásában eredeti, nemes
és őszinte. Nem politikát űz és nem népszerűséget keres. Erdély neki is, mint
mindegyik költőtársának, önnön élete benső kérdése. Nem tud más világot
tükrözni, mint csak azt, amely körülötte van: vadvizek zúgását, egymásba
ölelkező bércek vonalát, a gyönyörű kristályvárost, Kolozsvárt, ahol
nevelkedett s a szomorú erdélyi sorsot, amelynek megélésétől sajnos annyian
futva menekülnek. Ezt a sorsot éli, mint ember és zengi, mint költő. Élete nem
szívódik föl teljesen a költői formába, de viszont költészete sem válik soha puszta
közéleti megnyilatkozássá.
Elvontabb
nála s inkább tiszta költői Falusi
elégia c. verseskötete az utóbbi évek magyar lírájában a legszámottevőbbek
közé tartozik. Ennek a fiatal nagyenyedi tanárnak, akit különben Jékely Lajos*-nak (Áprily Lajos) hívnak, lírikus tehetsége abból a fajtából való,
amely nagy gonddal inkább lelke magános palotáját építi s az életet csak a
csúcsíves ablakok színes üvegein átszűrve bocsátja magába. Kész a formában és a
technikában s ha tanulmányok, kedvező életkörülmények segítik, bizonyára
kibontja még költészetének egész benne rejlő gazdagságát. Áprily Babitsra
emlékeztet anélkül, hogy közvetlen hatásról beszélhetnénk nála. Viszont Tompa László Erdély hegyei közt c. kötetében Vajda János zord költészetének
igézete él. Itt sincs átvételről szó, csupán a költői hangszer rokonvonásairól.
Áprilyben kialakult már az alkotó összhangja, amelyre a fájdalom csak könnyű
árnyékot vet, mint a szempilla a ragyogó asszonyi szemre. Tompánál ez a
fájdalom előttünk vonaglik. Egypár megkapó versében ugyan látszólag megtalálja
már a szirtfokot, amelyről nézve az érzések tőle idegen, művészi hullámverések
csupán,d e lírájának, amely ihletet csak a fájdalomtól nyer, nincs
természetében a bölcsészetté való elvonatkozás adománya.
A
mélabúnak szelídebb hangjait szólaltatja meg egy másik nagyon tehetséges
erdélyi lírikus: Ligeti Ernő.
Költészetét azonban csak a háború előttről ismerjük. Újabban inkább
újságírással foglalkozik s művészeti törekvéseinek a szépprózában keres teret.
Nehéz
lenne e kis cikk keretében arról a határozottan gazdag költői terméstől csak
halvány képet is adni, amely a meginduló erdélyi irodalomnak kétségtelenül
legfigyelemreméltóbb ágát alkotja. E folyóirat alkalmat nyújt majd arra, hogy
behatóbb méltatások révén a magyarországi olvasóközönség az erdélyi líra minden
jelentékenyebb képviselőjével megismerkedjék. Ezek közé kell számítanunk azokat
is, akiket most csak névleg soroltunk föl: a kissé egyenetlen, de néha magas
szárnyalású Berde Máriát, Bárd Oszkárt,
Walter Gyulát, a Pásztortűz szerkesztőjét, Szombati Szabó Istvánt, Nagy Emmát, Finta Zoltánt, Finta Gerőt,
Gyarmati Ferencet, Elekes Györgyöt, Serestély Bélát, Halmágyi Samut, Maksay
Albertet, Kovács Lászlót, Olosz Lajost stb.
De
nemcsak erdélyi költőkről beszélhetünk, hanem erdélyi prózaírókról is. Itt ez
az elnevezés inkább kritikai értékelés akar lenni s annyit jelent, hogy vannak
kitűnő magyar íróink, akiket csak azért nem ismerünk, mert – erdélyi írók. Ezek
közé tartoznak: Gyalai Domokos, az Ősi rögök c. elbeszélőkötet szerzője, a
Nagyváradon élő Tabéry Géza, Molter
Károly, a Hajótöröttek szerzője:
Balogh Endre, s a legújabban föltűnő
Nyíri József. Az ő kezükben éppúgy,
mint a költőkében az erdélyi dal, kialakult már az erdélyi novella. Az erdélyi
regény még készül: az életben s az írók lelkében egyaránt fonódik hímes
szövetje.
A
prózai műfajokon leginkább éreztetik hatásukat azok az áldatlan műveltségi
viszonyok, amelyek ma egész Európában megvannak, de sehol sem oly
nagymértékben, mint Erdélyben, ahol a műveltség folytonosságához szükséges
áldásos légkör oly igen hiányzik. Az újságírás még tudja foglalkoztatni a
publicisztikát és kritikát; az előbbiben Paál
Árpád, Dózsa Endre, Indig Ottó és Szentimrei
Jenő tűnnek ki, az utóbbiban: Csergő
Tamás, Kristóf György, Seprődi János, Kiss Ernő; de nem nyújthat teret a
tudományok bensőséges művelésére. Hová tűnt az a békebeli álom, amelyet
Kolozsvárról, mint a magyar Heidelbergről szőttünk? Mivé lett Apáthy nagyszerű
tudományos intézete, mivé lettek a kolozsvári klinikák? Elölről kell kezdeni
mindent. Reméljük, az erdélyi románság is rá fog egyszer arra jönni, hogy volt
valaha egy mindenek fölött álló erkölcsi eszmény: az erdélyiség, az erdélyi öntudat, amelynek legerősebb támasza
éppen a nemzetiségek szabadsága és a tudományos műveltség voltak. Ez a belátás,
ha egyszer elkövetkezik, akkor semmi sem állja útját annak, hogy a
mesterségesen szétdarabolt magyar szellemi élet újra eggyé forrjon. Addig az
erdélyi írók szava olyan, mint végvárak őreié, amelyet a szél szeszélye csak
foszlányokban hoz el hozzánk.
Kuncz
Aladár
Forrás: Napkelet 1923. 1. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése