S e
ház, az élet zajló iskolája,
Ez
annyi hő érzelmek temploma,
Csak
kis valóság nagy remény után,
Virágbokor
virágos kert helyett,
Zálog,
jövendő fénylőbb birtokért.
És
mégis annyi kínos év során,
Oly
sok beteg vágy s csalt várás után
Birt
létre jőni, kétlett sikerű
Még
akkor is, midőn emelkedék.
Most
áll, szerényen bár, de díszesen,
A
honfiszívek áldozatjain,
És
honfikéznek fáradalmiból,
S
minden magyarnak tárja kebelét:
Kész
elfogadni vígat és komort,
Ifjat,
leányt, a vénet, fiatalt,
Hogy
őket a föld tündérségiről
élet-hasonló
játékban mulassa.
A Szózat költőjének számtalan, iskolában tanult, százszor szavalt
verssora, remekművek megannyi kiszakított gondolata helyett Vörösmartynak a
Nemzeti Színház, a Pesti Magyar Színház megnyitásának ünnepére (1837) írott köszöntőjéből,
az Árpád ébredésé-ből idéztünk. Hogy
ezzel is jelezzük, a reformkor és a romantika leggazdagabb költői életművét
magáénak mondható poéta – itt és most – a magyar színház ügyének kitartó és
diadalmas apostolaként szerepel.
A századdal együtt született
Vörösmarty Mihály – egy nemesi származású, kilencgyermekes nyéki gazdatiszt
fiaként. Szegénységgel, árvasággal küszködve, gazdag családoknál nevelősködve
jutott el az irodalom iránti kamaszkori rajongástól az irodalmi élet avatott
művelőinek táborába; a reformkori eszmék műhelyévé lett szerkesztőségek
kritikusi, hírlapírói, szerkesztői gárdájába.
Költészetében elsők közt
teljesedett be a korszak nagy álma: a haza szolgálatában az emberiség nagy
eszméinek hírvevője, megfogalmazója lehetett. A hősi eposz hagyományos
szabályrendszere és a romantikus költészet szertelen szárnyalása nemcsak
összefért életművében, de egymást erősítette.
A legszebb lírikus korban,
huszonegy évesen már történelmi drámát ír (Salamon
király), és nyelvészeti bohózatot (Ypsilon
háború). A nemesi-nemzeti ellenállás eszméjét is eredeti drámákkal kívánja
legfőképpen szolgálni. Igaz, hogy Hábador
című darabját (1827) és A bujdosók-at (1830) feledésre ítélte az irodalomtörténet, de ugyanabban az
időben, 1827 és 1830 között már a magyar drámairodalom ritka, romolhatatlan
klasszikus drámáinak egyikén, a Csongor
és Tündé-n dolgozik.
Szerencsésebb országokban
minden valószínűség szerint ezzel a remekművel, a magyar nemzeti színjátszás
ügyét következetesen képviselő és az eredeti magyar dráma megteremtését
programként vállaló költő legjobb drámájával nyitják meg a nemzet színházát. És
nemcsak azért, mert ő volt az, aki kimondta, hogy „az eredeti dráma a nemzeti
színház lelke”, hanem mert drámájában ez a lélek a legtisztábban
szólalt meg. De mivel a remekmű kortársai körében korántsem aratott sikert –
csak Kölcsey Ferenc érzett rá az értékére -, helyette alkalmi művet rendelt
Vörösmartytól a színház. Ez volt az Árpád
ébredése című előjáték – amiből idéztünk -, s amelyben a költő emléket állít
a Thália magyar hajlékáért áldozatra is kész hazafiaknak, köztük az építkezést
két keze munkájával segítő napszámosnak is.
A költő drámai stílusának,
nyelvi művészetének teljes gazdagságát és erejét meggyőzően bizonyítják
klasszikus Shakespeare-fordításai is. (Julius
Caesar, Lear király).
Shakespeare remeke, a Szentivánéji álom inspirálta Vörösmarty
varázslatos tündérjátékát, a XVI. századi Gyergyai (Gergei) Albert Árgirus históriájá-t újrateremtő Csongor és Tündé-t is. A verses
színpadi játék azonban sokkal több, mint modernizált széphistória vagy
dramatizált népmese; a boldogságkeresés költői számvetése. Megírásakor Vörösmartyt
a reményeiben csalódott reformer illúzióvesztése, a társadalmi kilátástalanság
fenyegető rémképe ugyanúgy befolyásolta, mint a kételyekkel küzdő
értelmiséginek a groteszk iránti vonzódása. Az író népi ihletésű, vaskos
realitásérzékén és szabadjára engedett, szárnyaló fantáziáján túl, ennek is
köszönhető a darab művészi – nyelvi, hangulati – sokrétűsége.
A Csongor és Tündé-nek nemcsak ábrázolt világa és hangulata,
verselése is többrétegű. Az elbeszélő és szerelmi részekben a költő jobbára a
négyes trocheusok rímes és rímtelen változatát variálja, míg a bölcselkedő
passzusok ötös és hatodfeles jambusokban íródtak.
Drámája bemutatóját a költő
nem érhette meg. Amikor 1844-ben benyújtotta a Nemzeti Színházhoz, a
drámabíráló bizottság mint előadhatatlant elutasította. Pedig csak a kulcsot
kellett a műhöz megtalálni. A mű ősbemutatóját 1879-ben, a költő
születésnapján, Erkel Ferenc zenéjével és Paulay Ede rendezésében tartotta meg
a Nemzeti Színház. Első felújítására csak 1916-ban került sor. Azóta az
egyetemes magyar színjátszás szinte folyamatosan játszott, vitatott
sikerdarabja, rendező- és színésznemzedékek örök kihívása.
*