Írói
alkatának egyik jellegzetessége a sokoldalúság: költő, műfordító, regény- és
drámaíró, jelentékeny tanulmányok, esszékötetek szerzője.
Debrecenben
született, s e város történelmi hagyományai, a polgáraira jellemző civil
kurázsi éppoly meghatározó módon alakította személyiségét, mint írói világát az
alföldi táj, a népnyelv. Rokonsága révén is ezer szállal kapcsolódik
szülővárosához: a Régimódi történetben
(1971) ezért írhatta meg egyszerre családjának és a századfordulós Debrecennek
a történetét. Apja sokgyermekes papi család sarja, műveltsége miatt is
köztiszteletben álló városi tisztviselő; édesanyja derűs egyéniség, maga is
írótehetség volt. A rajongásig szeretett szülők alakja gyakran tűnik fel műveiben,
ahogyan a kiterjedt család is kiapadhatatlan ihletforrást, gazdag élményanyagot
jelent egész írói pályáján.
A
puritán-kálvinista szelleméről híres Dóczy-intézetben nevelkedett, majd
latin-magyar szakos tanári oklevelet és doktori diplomát szerzett szülővárosában.
Egyetemi hallgatóként nyílt rá szeme a forrongó nagyvilágra: Béccsel, a
barokk-katolikus nagyvárossal megismerkedve szembesült az előnyomuló fasizmus
fenyegetésével. 1940-től Debrecenben, majd Hódmezővásárhelyen tanított.
1945-ben
a Debrecenben alakult kormánnyal érkezik a fővárosba, s míg a felszabadulás
élményével dolgozik a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium tisztviselőjeként,
mint költő is magára talál. Két verseskötete (Bárány, 1947; Vissza az emberig,
1949) egy érdekes-egyéni hangú, morálisan érzékeny, hibátlan formakultúrájú
költő belépője az irodalomba. Az Újhold körül szerveződő csoport tagja.
1949
az ő számára is – a szó rossz értelmében – a fordulat éve lett: visszavonják
tőle a Baumgarten-díjat, elbocsátják minisztériumi állásából, a pályatárs
Lengyel Balázs szavaival: nemzedékével együtt „kisikkasztják az irodalomból”. Tíz
éven át általános iskolai tanár; a hittel és elkötelezetten végzett pedagógiai
munka új meg új élettapasztalatok forrása lesz számára. És miközben a lírai
költő egy időre elhallgat, rátalál hangjára a prózaíró. Évekig ugyan csak
asztalfiókjának dolgozott: első regénye, Az őz 1959-ben jelenhetett meg. Majd
egymás után születnek írói műhelyében a további fontos alkotások: Disznótor (1960), Pilátus (1963), A Danaida
(1964), Mózes, egy, huszonkettő
(1967) és a prózaírói pálya első vonulatának eredményeit összegező kötet, a Katalin utca (1969). Elbeszélő művészetével
a lélektani regény nagy hagyományait folytatja és újítja meg. Művei
középpontjában rendszerint értelmiségi közegben élő nőalakok állnak; a
korszerűen megkomponált cselekmény e főhősök lelkivilágának mozgását jeleníti
meg, azokat a lélek mélyén lejátszódó folyamatokat,amelyek mögött újra és újra
felsejlik a magyar társadalom, az emberek közötti kapcsolatok nagy
átrendeződése, a korszakváltás, megcsalatott reményeivel, belső drámáival,
tragédiáival. Az új tematika és az emberábrázolás új formái egyként
hozzájárultak ahhoz, hogy az írónő gyorsan meghódította a hazai olvasókat, és
hamarosan az egyik legnépszerűbb magyar író lett külföldön is.
A
regényírói pálya szerves részét alkotják a pedagógiai elkötelezettség művészi
dokumentumai: a nem kevésbé népszerű ifjúsági és meseregények sorozata (Mondják meg Zsófikának, 1958; Bárány Boldizsár, 1958; Sziget-kék, 1959; Álarcosbál, 1961; Születésnap,
1962; Tündér Lala, 1965; a
televíziós filmváltozatban is sikeres Abigél,
1970).
Disznótor című regényének
színpadi átdolgozása után (Kígyómarás,
1960) rádiós hangjátékokkal készül az új műfaj, a dráma meghódítására.
Drámáinak sajátos stílusát a magyar történelem válaszútjainak, nagy alakjainak
egyéni értelmezésével teremtette meg. A Kiálts, város! )1971) a debreceni
polgárerényeknek emel drámai emléket, Az
a szép, fényes nap (1976) Géza és Vajk, az államalapítás
történelmi-erkölcsi konfliktusát állítja színpadra; a Béla király (drámai trilógia, 1984) a Katona Bánk bánjából ismert meráni Gertrúd fiának új nézőpontból láttatott
sorsát formálja színművé.
Tanulmányai,
esszéi a magyar irodalom nagy alkotóinak és alkotásainak elemzését nyújtják,
egyesítve a szépíró mozgalmas, érzékletes stílusát az irodalomtudósi
elmélyültséggel (Kívül a körön,
1980; A félistenek szomorúsága,
1990; A lepke logikája, 1996).
Az
írói életmű az utóbbi években is új regényekkel gazdagodott (Az ajtó, 1987; A pillanat, 1990), és az írónő tervei további folytatást ígérnek.