Eperjesen
(ma Szlovákia) született, ahol édesapja evangélikus lelkész, majd 1898-tól
Pozsonyban az Evangélikus Lyceum magyar-német szakos tanára. 1914-ben itt
érettségizik, majd önkéntesként jelentkezik katonai szolgálatra. A kadétiskolai
kiképzés után az orosz fronton besebesül. 1919-ben a családot kitelepítik, mert
édesapja nem hajlandó letenni a szlovák hűségesküt. Az év novemberében
Budapestre költöznek, ahol Hamvas beiratkozik a Pázmány Péter Tudományegyetem
magyar-német szakára. Első írásai ez idő tájt jelennek meg a pozsonyi Tavasz
című folyóiratban. 1923-ban diplomázik, majd három évig újságíró a Budapesti
Hírlapnál. A szerkesztőségben ismerkedik meg Angyal Ilonával, akit 1928-ban
feleségül vesz. 1927-től huszonegy évig könyvtáros a Fővárosi Könyvtárban.
1928-29-ben
írja meg első regényét Ördöngösök
címmel (máig kiadatlan), melyet hamarosan követ egy novellagyűjtemény (Nehéz nem szatírát írni, kiadatlan).
Esszéi, tanulmányai, recenziói 1930-tól 1948-ig jelenhetnek meg a legkiválóbb
irodalmi és társadalomtudományi folyóiratokban. 1935-ben első házassága
felbomlott. 1937-ben újra megnősül, második felesége Kemény Katalin írónő.
1935-ben Kerényi Károllyal közösen megalapítják a Sziget kört, amely elsősorban ókor- és vallástörténészek
csoportosulása volt, tagjai a szellemtörténet módszereivel keresték a választ a
kor aktuális kérdéseire is. 1940 júniusától októberéig Hamvas katonai
szolgálatot teljesít, majd 1942 áprilisától szeptemberéig az orosz fronton van.
1943-ban
megjelenik esszégyűjteménye, a Láthatatlan történet. 1943-ban kezdődik el
második nagy írói korszaka, amikor írni kezdi Scientia Sacra (A Szent
Tudás) című könyvét, amely Az őskori ember szellemi hagyománya alcímmel az
emberiség metafizikai hagyományait térképezi fel. Ennek a nagy, összefoglaló
műnek írása közben lefordít jó néhány eddig magyarul hozzáférhetetlen
alapművet, pl. A Veda huszonhat
fejezete, Upanishadok, Kung Fu-ce: Lun
Yü – Kun meter beszhélgetéesi (megjelent), Csuang ce: A tao virágai, Tibeti misztériumok (megjelent), Henoch apokalypsise (megjelent), Pert em hemu – Az egyiptomi halottak könyve.
1944
tavaszán harmadszor is behívják katonai szolgálatra, majd mikor csapatát
novemberben Németországba vezénylik, megszökik, és az ostrom alatt
katonaszökevényként rejtőzik. 1945 januárjában lakásukat bombatalálat éri,
könyvtára és kéziratai megsemmisülnek. 1945-ben az Egyetemi Nyomda kiadja a Száz könyvet, amelyben Hamvas
lajstromba veszi azt a száz, számára ez ember kultúrtörténetből legfontosabb
könyvet, amelyet megmentene „egy ostromlott városból vagy az ostromlott
világból”. 1945-48 között füzetsorozatot szerkeszt az Egyetemi Nyomda kis tanulmányai címmel, amely a század legkiválóbb
hazai és európai gondolkodóinak tanulmányait jelenteti meg (ez Európai műhely összefoglaló címmel
1990-ben egyben is megjelent). Élénk kapcsolatot tart fenn Várkonyi Nándorral,
Weöres Sándorral, Fülep Lajossal, Baránszky-Jób Lászlóval, Molnár Antallal és
az Európai Iskola képzőművészeti társulás tagjaival. Csütörtökönként Szabó
Lajossal és Tábor Bélával találkozik, ezeket a gondolkodására, írásaira erősen
ható beszélgetéseket Biblia és romantika
címmel rögzíti (kiadatlan). 1946-ban Anthologia
humana – Ötezer év bölcsessége címmel antológiát szerkeszt (részben
fordít), amely 1948-ig három kiadást ér meg. Ezután Jakob Böhmét fordít és ad
ki, magyarul elsőként. 1847-ben Kemény Katalinnal közösen tanulmánykötetet
adnak ki Forradalom a művészetben –
Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon címmel, amelyre Lukács György
kemény kritikával reagál. Ezt követően támadássorozat indul ellene, B-listára
kerül, majd 1948-ban felfüggesztik könyvtárosi állásából, és 1949. január
1-jével nyugdíjazzák. Kiváltja a földműves-igazolványt, és 1948-51 között
sógora szentendrei kertjét műveli. Ekkor írja egyik fő művét, a Karnevál című regényt, amely azonban
csak 1985-ben jelenhet meg. 1951-54 között Inotán az Erőmű-beruházó Vállalatnál
raktáros, majd 1954-62-ben Tiszapalkonyán, 1962-64-ben Bokodon segédmunkás.
Esszégyűjteményei, tanulmányai, fordításai közben folyamatosan készülnek, pl. Tabula Smaragdina, Kathaka Upanishad, Sepher
Jezirah, Zen, Szufi, Sankhya karika, Gyémántnál keményebb (fordítások,
bevezető tanulmánnyal), A bor
filozófiája, Titkos jegyzőkönyv, Regényelméleti fragmentum, Unicornis,
Silentium, Tíz meg nem tartott előadás (esszék, tanulmányok). 1957-ben írja
második regényét, a Szilvesztert
(kiadatlan).
1959-ben
kezdődik harmadik nagy alkotói korszaka, amelynek fő műve a Patmosz című háromkötetes
esszégyűjtemény (1959-66), ebben összefoglalja világszemléletét, gondolkodói
eredményeit. A hatvanas évek elején írja meg a Scientia Sacra második kötetét, amelyben a kereszténység és a
hagyomány összevetését végzi el. 1961-ben regényt ír Bizonyos tekintetben címmel (kiadatlan). 1963-ban Muraszaki: Gendzsi regénye fordítását kiadja az
Európa Könyvkiadó. 1963-64-ben a Látóhatár című folyóirat felkérésére több
kritikát és tanulmányt ír, de csak egy, Az
egzisztencializmus után című jelenik meg. 1964-ben véglegesen nyugdíjazzák.
1966-67-ben írja meg Ugyanis című
regényét (kiadatlan), utolsó műve az Öt
meg nem tartott előadás a művészetről címmel összegyűjtött tanulmányok.
1968. november 7-én agyvérzést kap és meghal.
Művei
1985-től jelenhetnek meg, de egyelőre az életműnek csak körülbelül fele került
kiadásra. Még folyik az az átértékelő munka (ez a kis elemzés is része), amely
véglegesen kijelöli Hamvas Béla helyét az európai szellemtörténetben és a
magyar irodalomban.
KARNEVÁL
A
regényt Hamvas Béla „sorskatalógusnak” nevezte, utalva ezzel is arra, hogy nem
klasszikus, lineáris cselekményvezetésű regényről van szó, hanem egy
mozaikszerű, szinte az átláthatatlanságig gazdag műről. Olyan sok szereplője
van például, hogy az író a második kötet végén jónak látta, hogy egy mutatót
készítsen a szereplőkről és arról, hogy a regény melyik fejezetében találkozunk
velük. Ebben a könyvben minden megtörténhet, még az is, hogy a főszereplő végig
kommentálja az eseményeket (a jóval a születése előttről és a halála utánról
szóló részeket is), hogy az író maga is szereplővé válik, hogy a főszereplő
egyszer csak kettéválik, és két külön sorsot él át. Ez a könyv egy karneváli
forgatag, színes és bolond, nagy formátumú játék az irodalommal, a
történelemmel, a filozófiával, a metafizikával. Hét fejezetre tagolódik, s ezek
a fejezetek további részekre, amelyeket a szerző és a főszereplő dialógusai
választanak el egymástól. Hamvas ezekben a dialógusokban az egész regényre
jellemző humorral és könnyedséggel elemzi magát a regényt, vall írói é
gondolkodói céljairól.
Az első rész alaptémája a monománia.
E fogalmon Hamvas azt a szerepet érti, amelyet az emberek, mint egy maszkot,
magukra vesznek, hogy e mögé bújva ne kelljen szembenézniük a valóságos
élettel, ne kelljen valódi érzelmeket átélniük és valódi közösségre lépniük
senkivel. De nézzük a történetet:
Doktor
Boromeus, a levéltár igazgatója nehezen szokik hozzá az új dolgokhoz. Időt kell,
hogy hagyjon magának. Elkeseredett perceiben azt gondolja, hogy az életet
megszokni teljesen lehetetlen. A halálhoz azonban viszonylag könnyen
hozzászokott. Ugyanis meghal. A helyére új levéltár-igazgató kerül, aki
igencsak meghökkenti új munkatársát, a vörös hajú segédfogalmazót (aki ennek a
résznek a központi figurája, Bormester Virgil, a főszereplő Bormester Mihály
későbbi apja) azzal, hogy előbb Ursinus ellenpápának, majd Shakespeare-nek,
kevéssel ezután pedig Ferdinánd Corteznek mondja magát. A vörös hajú segédfogalmazó
mélyen elgondolkodik azon, vajon tudja-e, tudhatja-e egyáltalán az ember, hogy
tulajdonképpen kicsoda. Később, mikor a vonaton utazik, ráakaszkodik egy
különös, kissé gusztustalan ember, aki Hoppy Lőrinc postamesterként mutatkozik
be, és hosszasan szidalmazza önmagát, úgymond,”hőbölyög”, majd beszédbe
elegyedik Toporján Antal törzsorvossal, akinek az a szokása, hogy mindennap
ünneplő ruhát ölt, és látogatóba megy, ahol a leglaposabb közhelyekkel
szórakoztatja a háziakat, majd köszön és elmegy. Bormester Virgil megérkezvén
szobát bérel, kölcsönt vesz fel özv. Fillér Joachimné uzsorásasszonytól, aki
kettesben él ápolónő leányával, Majorannával. Bormester egyik újdonsült
pártfogója megnyeri Flórián ügyészt, aki mindig vitapartnerével, a
Félábú-Halbfuss-szal együtt jár, hogy tárja fel Bormester származásának titkát.
Flórián ügyész második verzióként elmeséli azt a huszonnyolc és fél évvel
ezelőtti éjszakát, amikor Kankalin Mátyásné, a törvényszéki bíró felesége egy
barna kendőbe bugyolált csecsemőt talált a háza kapuja előtt. Kankalinné egész
életében igyekezett arra spórolni, hogy közeledő ezüstlakodalmát méltóképpen
ünnepelhesse meg Ennek a monomániás spórolásnak ellensúlyozására férje,
Kankalin Mátyás titkos naplót vezet, amelyben legelemibb életfolyamatait (pl.
az emésztés, az eszményi cipő, a borotvafenés stb.) írja le és elemzi aprólékos
részletességgel. Hogyan is férne bele az ő életükbe egy csecsemő? Kankalinné
gondolkodás nélkül fogja a gyereket, és egy kapuval odébb viszi Ambrushoz, aki
viszont öt hónapja nem kelt fel az ágyából (minek?), csak ábrándozik
királykisasszonyokról és lovagi tornákról. Egy öregasszony, Auguszta Kornélia
látja el úgy-ahogy, annak mondja, hogy vigye egy kapuval tovább azt a gyereket.
A csecsemő gyakorlatilag a város összes kapujában megfordul, míg végül Marcella
grófnőhöz, az özvegyek és árvák megsegítőjéhez kerül a kastélyba, ahol
készséggel felnevelik. Flórián ügyész mesterien építette fel teóriáját
Bormester Virgil származásáról, a Féllábú azonban bebizonyítja, hogy téved: a
bemutatott emberek a város mai lakói, Bormester csecsemőkorában még ők is
jórészt gyerekek voltak. Pár nap múlva Bormestert Flórián ügyész feljelentésére
letartóztatják azzal a váddal, hogy megölte és kirabolta a licsipancsi
pástétomsütőt. A tárgyalást Kankalinék ezüstlakodalmának délelőttjére tűzik ki,
s bár valószínűtlen, hogy a gyilkosság egyáltalán megtörtént, a város lakói
egyértelműen Bormester ellen vallanak. A vádlottat mindenki megelégedésére négy
év fegyházra ítélik, majd elmennek az ezüstlakodalomra. A rangos eseményen még
Herstal Raimund, a város legelőkelőbb embere, leendő kancellár is megjelenik,
és rövid beszédet mond. Ágoston atya hozza a hírt, hogy Bormester Virgil a
börtönben önkívületbe esett, és Mihály arkangyalnak képzeli magát.
A második rész a valóság
viszonylagosságáról szól, arról, hogy még az örökösnek és
megváltoztathatatlannak hitt mániákban sem lehetünk biztosak, a maszkok
felcserélhetők. Bormester Virgil kiszabadul a fegyházból, és a város lakóit
egészen megváltozva találja. Ágoston atya csapos lett, Toporján elzüllött és
már nem látogat, Marcella grófnő feloszlatta a menhelyt, Flórián donhuankodni
kezdett. Az emberek az egyik monomániából a másikba bukfenceztek, sorsukat
felcserélték. Bormester Virgil kétségbeesik, nem ismeri ki magát a többieken,
de csakhamar belebotlik Améline-be, aki eddig harcos feministaként elvetette a
férfi és nő közötti bármilyen lehetséges kapcsolatot, most viszont egyszerű
férjvadászként megfogja magának Bormestert, és feleségül véteti magát, majd megveszi
számára az éppen eladó antikváriumot. Améline a jóság és a gonoszság közötti
„hintázás” rabja, ha valami jót tesz, például megmenti az otthontalan, rovott
múltú Bormestert, rögtön valami nagy gonoszságot is el kell követnie, hogy az
egyensúly helyreálljon. Hamarosan gyermekük születik, véletlenül éppen
ugyanakkor, mikor Herstal Raimund felesége is szül. A rosszkedvű, boldogtalan
Majoránna nővér a kórházban szórakozásból elcseréli a két újszülöttet, így ifj.
Herstal Raimund lesz Bormester Virgilék gyerekéből, s a regény főszereplője,
Bormester Mihály pedig tulajdonképpen Herstal Raimund fia. A csecsemőket
hazaviszik, és elkezdik élni elcserélt életüket. Bormester Mihály hatévesen
észreveszi, hogy egy Pataj nevű fiú, akit régóta figyel, beszélgetni tud az
állatokkal. Ettől kezdve gyakran jár Pataj után, meglesi annak légyottjait
Zorge Abihaillal. Abihail szépsége lenyűgözi a kisfiút, benne találkozik
először a női szépséggel és vonzással. Abihail fél Patajtól, mert Pataj
„mindent gyönyörré változtat, még a bűnt is”. Egyik nap Pataj rengeteg pénzt
mutat Abihailnak, és újra magával hívja, de Abihail fél vele szökni. Aznap
Bormester Virgilhez ismét bezörget Tóbiás rendőrfelügyelő, és meggyanúsítja
azzal, hogy megölte és kirabolta Zorge Salamon zsibárust, Abihail apját.
Bormestert elhurcolják, de nemsokára megjelenik a rendőrségen Améline, és
magára vállalja a gyilkosságot. Tóbiás nem hisz neki, de mindkettőjüket
hazaküldi. Améline „jó” volt, s hogy a jóság-gonosz hinta újra egyensúlyba
kerüljön, kisiklat egy személyvonatot. Lassanként a fél város gyanúba kerül, s
közben még hárman magukra vállalják a gyilkosságot is. A valódi gyilkos, Pataj
szintén megpróbálja feladni magát, de Tóbiás őt is kidobja. Pataj elmegy a
környékről, s vele megy Abihail is.
A harmadik részben Bormester Mihály már
felnőtt fiatalember, aki felfigyel Kanavász Angelára, a város legszebb lányára,
Kanavász Antal vezérkari őrnagy leányára. Angelát és családját a vénkisasszony
Lala uralja, aki prűd pedantériájával zsarnokoskodik mindenki felett. A fiatal
Bormester Mihály a Hattyúlovag szerepében tetszelegve (maszk) „megmenti”
Angelát családjától: feleségül veszi. Ez a házasság nem szerelemből született,
hanem mániából, ez szinte rögtön ki is derül. Az esküvő bohózatba illő
kavarodás, a nászúton viszont az ifjú férjnek különös érzése támad: a
szállodában mintha a másik szobában is egy nászutas pár lenne, és az ő valódi
felesége nem a kereveten heverő Angela, hanem a másik szobában lévő másik
asszony lenne. A házasságon belül és a házasságon kívül is hiába próbálják
egymás magányát feltörni, az egész nemzedék éppen olyan kudarcot vall, mint az
apák nemzedéke az első két részben. Annyi azonban történt hogy a huszadik
század elejére sokakban tudatosodott a maszkok léte, az, hogy az emberek lárvákként
élik a maguk párhuzamos és komikus életét. Sokan feladatuknak érzik, hogy
tudatosítsák ezt a magányt a többiekben, de ugyanúgy csúfosan komikussá válnak:
Vatta úr, Jávorka, Marianne különböző módszereket választanak arra, hogy
feloldják a közösség magányát, a végeredmény azonban az lesz, hogy anarchista
lázítás vádjával többüket letartóztatják. Angela egy elveszített kislány után
három fiút szül Bormester Mihálynak. A háború kitörését megelőző napon Kanavász
őrnagynál, Bormester apósánál látogatást tesz Herstal kancellár, s ott
véletlenül találkozik Bormester Mihállyal, és felismeri benne a saját fiát, bár
soha nem jön rá, hogy voltaképpen mit is érzett meg. Furcsa, részeg jókedvvel
jósolta meg a háborút és a kommunizmus fals képzeteit. Másnap mozgósítás van,
Bormester Mihálytól apósa előzékenyen megkérdezi, hogy melyik harctérre akar
menni, az északira-e vagy a délire. Ezzel a választással kezdődik Bormester
Mihály párhuzamos életrajzainak korszaka: északon az oroszok elfogják,
bevagonírozzák, és Oroszország belseje felé szállítják. Ugyanakkor délen is
elhagyja az országot: átszökik a frontvonalakon, polgári ruhát szerez, és dél
felé szökik.
A negyedik rész hét év történetét
meséli el. Mike Winemaster (a délre szökött Bormester Mihály) együtt szökik és
kalandorkodik Afrikában,Dél-Amerikában Meliusszal, a vagabundusszal,
megismerkedik a klasszikus szélhámos Mr. Pennel, akivel hat hét alatt
meghódítják Mandarru köztársaságot, és elérik, hogy Pent királlyá koronázzák.
Mandarruban Mike beleszeret egy indián nőbe, Ainyuba, akit az utcán szed fel és
mosdat ki. Ainyu „csak egy van”, ő az eszményi szépség, a nyugodt, magabiztos
női princípium. Csatlakozik hozzájuk a holland Van Hoop, akinek felfogása
szerint a létezés alapvető tényei a történelem folyamán nem változtak, csak a
„kenőcs”, az ideológia, ami az egészet összetartja. Winemaster szerint az első
világháború után a világ egyértelműen a másodikra készül, az ember dolga pedig
ebben a helyzetben az, hogy kifejlessze a túlélés élettechnikáját, a
történelmen kívül álló arlequinét.
Mindeközben
Bormester másik életében mint Michail szökik-vándorol Oroszországon át Tibetbe,
keresi a megvilágosodást, helyét a világban. Megismerkedik Tamarával, aki
eszményi felesége lesz, olyan,amilyen Angela sohasem lehetett, de mikor közös
gyermekükkel terhes, a lányt megölik. Egy jövőbe látó fiú segítségével
megsejti, hogy létezik egy másik Bormester Mihály is, valahol máshol. Egy kínai
nőt elkísér Kínába, és útja közben megismeri az emberi kegyetlenség és a
szenvedés mélységeit. Szolgálataiért annyi pénzt kap, hogy felkeresheti
Nepálban Yubainkant, a remetét. A találkozás csalódást kelt Michailban, a
szentremete valójában világuralomra vágyik, ráadásul összetéveszti őt Winemasterrel.
A két Bormester végül véletlenül találkozik, és rájönnek, hogy kettejük útja
tulajdonképpen ugyanaz: a szent és a bolond a teljes emberi személyiség két
arca.
Az ötödik részben Bormester Mihály
hazaér, Angelával minden ott folytatódik, ahol abbamaradt, a szeretetlenség és
a szemrehányások poklában. 1923-ra már mindkét apa, Bormester Virgil és Herstal
Raimund kancellár halott. Bormester Virgil Tépelődések
című kézirata, amelyet egész életében írt, most Mihályra marad, aki már
születése titkának tudatában széljegyzeteli az önazonosságról, a hazugságról, a
maszkról szóló passzusokat. Megismerkedik Márkussal, aki statiszta az Operában,
de közben Mester, a „szentháromság elnöke”. Márkus elvezeti Bormester Mihályt a
múltba, ahol végignézheti sok alakban, különböző korokban és nevekkel, de
ugyanazt a férfi-nő tragikomédiát. Ahhoz, hogy befejezhesse tanulmányútját, meg
kell ismernie a halál utáni életet is.
Bormestert először Henoch próféta, majd Keresztelő Szent János kíséri a pokol
és a menny színes tájain. Amit megtanul, az, hogy a csoda maga a káprázat
nélküli valóság.
A hatodik részben huszonhárom év múlva
találkozunk a szereplőkkel, 1944-ben. Angela már halott, Bormester Mihály három
felnőtt fiával él együtt: az életerős Gergellyel, a bal lábára nyomorék,
hidegen intellektuális Mátéval és a Karamazov Aljosa-i értelemben szent
Jusztinnal. Jusztin maga a „normális ember2, de morálja kivételesnek,
egzaltáltnak tűnik a kor erkölcstelenségével, háborús őrületével szemben.
Jusztin az ostrom alatt zsidókat rejteget: Zákány (született Zorge) Simont és
családját, köztük szerelmét, Esztert és a cadik Bernátot. Csiba, a város
diktátora borgőzös őrjöngése és a front meg a bombázás elől sietve egy
borpincébe menekülnek, ahol lassan körülbelül hatvanan gyűlnek össze, és
berendezkednek a túlélésre, elkezdik megszervezni a hétköznapokat. Nyilvánvaló,
hogy az ember nem lett jobb, gyakorlatilag mindegy, hogy a gyilkos vagy az
áldozat szerepe van-e rá kiosztva. Az öreg Pataj fia Csiba jobb keze lett, de
apja hiába szembesíti zsidó származásával, mit sem változtat rajta. Máté addig
provokálja a cadikot, hogy az csodát tesz: meggyógyítja Máté kacska lábát.
Bormester Mihály a pince falának támaszkodva, szinte észrevétlenül meghal, nem
éri meg a háború végét.
A hetedik rész 5 évvel a háború után
játszódik, főszereplője Vidal könyvtáros, aki a Herstal családi levéltárat
gondozni került a történetbe. Vidal „érzékeny lelkű fantaszta”, aki elég
gyanútlan ahhoz, hogy akihez csak hozzáér, annak a maszkját levegye. Beleszeret
Flórába, Herstalék lányába, aki viszontszereti, de ez a szerelem nem teljesedik
be. Vidal megtalálja a Tépelődések
széljegyzetelt kéziratát, leveleket, családi képeket, lassan rájön és mindenkit
ráébreszt, hogy Herstal Raimundot és Bormester Mihályt elcserélték. Ugyanakkor
kiderül az is, hogy legifjabb Herstal Raimund viszont Bormester fia, aki
egyetlen találkozás erejéig megkereste a grófnét, a valódi feleségét, így
helyreállt a leszármazási lánc. Raimundot a háborús nemzedék „diabolikus
delíriuma” ragadta el, az élvezetek, beleértve a kegyetlenkedés, a bűn
élvezetét is. Raimundot kivégzik, Pataj Andrást maga Pataj öli meg.
Megtörtént
tehát az igazságszolgáltatás, van remény a megtisztulásra, az ébredésre, a
maszkok nélküli életre. A regény, ha ironikusan is, de ezzel a reménnyel
fejeződik be.
Forrás: 7x7 híres mai
magyar regény 5-14 old. Móra Könyvkiadó 1977.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése