1.
A dráma összefoglaló áttekintése.
Előjáték nyitja meg, melyből Ottónak, a Gertrúd királyné testvérének Melindára
irányuló vágyairól, reményeiről értesülünk. Belátunk Ottó és Biberach
viszonyába. Biberach, kinek sem szíve, sem hazája, a korlátolt elméjű, a percen
túl nem gondolkodó Ottó ügyetlenségeiből, szenvedélyességeiből hasznot húzni
iparkodik. Ottóval szemben nincs egyéb érdeke, minthogy rajta a saját érdekét
keresse. Mert Biberach most még nem látja tisztán, hogy az merre fekszik -: Ottó kijelentéseivel szemben olyan se
hideg, se meleg állást foglal; nem akarja lebeszélni Ottót, de nem is
ösztökéli. Megjelenik a királyné is, ki tudatja Ottóval, hogy ma ünnepélyt ad
az udvarnál „az ő megörvendeztetésére”. S utána veti „te holnap utazol”. A
királyné kétértelmű szerepe Melinda iránt már itt az előjátékban kezdődik. –
Itt csakugyan némi homályosságban marad a néző, hogyan értse a királyét. A
dráma mentén azonban világossá lesz Gertrúd viselkedése. E drámákban is, mint
az életben, a szereplő személyek csak lassankint bontják le a fátyolt lelkükről
s nem hordozzák minden csekély alkalommal nyelvükön szívöket.
Az
első felvonás a jelzett udvari ünnepéllyel kezdődik. A néző azonnal a megfelelő
drámai hangulatba jő. a színen fojtott hangulat uralkodik, mely a felvonás
végéig mindig fojtott hangulat uralkodik, mely a felvonás végéig mindig jobban
érezhetővé válik. Nyomasztó a levegő, mint vihar előtt. Emeli a benyomást az az
ellentétes érzet, melyet bennünk az ünnepély fénye, zaja, a zene hangja, a
serlegek csöngése támaszt. Először Simon
bán, Bánknak sógora meséli el búsongó, folyton szunnyadó bátyjának, Mikhálnak a
váratlan családi örömet; hét fiú születését. Remény van, hogy a „Mortundorfok”
nemzetsége az új hazában is virulni fog. A néző ezt az epizódot önkéntelen
viszonyba hozza azon szerencsétlenséggel, mely a családot más oldalról
fenyegeti, Melinda történetével (2. jel.)
Majd belép Petur bán, a bihari
főispán, kinek szaggatott szavaiból, elfojtott indulatoskodásaiból megtudjuk,
hogy készülődik valami a királyné ellen: titkos
összeesküvés. Peturt hajtja forró vére, az idegenek elleni gyűlölete, a
királyné önkényes kormányzása s különösen az, hogy Gertrúd megveti a magyart. A
nemzet vérével idegeneket, barátait táplálja. Hanem Petur tudja ugyan szítani
az összeesküvést, de nem tudja intézni. Ezért szeretné megnyerni Bánk bánt, a
nádort, ki után küldött is egy titkos követet. Erre kedvező alkalom kínálkozik:
Petur tud azon suttogásokról, melyek most az udvari köröket megjárják: értesült
Ottó udvarlásairól Melindának. Ez víz az ő malmára; úgy gondolja, hogy ezáltal
a megsértett Bánkot is bevonhatja a szövetségbe (2. jel.) Eddig tehát két szálból kezdi fonni a költő a cselekményt.
1.
A királyné ünnepet ad, hogy Ottó bánk nejének könnyebben udvarolhasson.
2.
Ugyanitt hallunk Petur összeesküvéséről is a királyné ellen.
A
Bánk bán történetét a dráma egyelőre úgy kapcsolja egybe az összeesküvéssel,
hogy Petur Bánk bánt akarja megnyerni a szövetség fejéül.
Bánk
csakugyan megjelen az udvarnál, még „útiköntösben” van s keresi Peturt (3. jel.) Petur homályos szavakban
tudósítja az éji gyülekezetről s a jelszóról: „Melinda”. Bánkban a
szerelemféltés csírája kél, megdöbben, s ő a nyílt úton járó elhatározza, hogy
a „sötétben ólálkodókhoz” elmegyen. De csakhamar útfélről „visszakergeti a vad
indulat”. Szeretné látni nejét, kiről tudja, hogy az ünnepélyen van; talán
beszélni vele. S amint a rejtekajtón belép, látja Melindát és Ottót, ki neje
előtt térdepel. Visszatántorog búvóhelyére, hol csakhamar megérti neje
ártatlanságát (6. jel.) Azonban
megjelen a királyné, meglepetést színlel s miután Melinda bosszúsan távozott,
kiönti haragját Ottó ellen (7. jel.)
E jelenet világosan úgy tünteti fel a királynét, mint aki kétszínű viseletével
Ottót a Melinda elleni merényre fölingeri. A királyné mindenáron szeretné, ha
Ottó Melindát férje iránt hűtelenné tenné; ez szégyen volna Bánkra, de a
királynéra nem hozna veszélyt. Az ellenkező esetben minden szégyen az ő öccsén
szárad s a botrányból baj is keletkezhetik. Ottót a királyné megvető
magaviselete egészen kihozza sodrából, eszméletén kívül ragadja s e pillanatban
hallgat Biberach rossz tanácsára, mely által a királynét is, Melindát is
megcsalhatja (8. jel.) Bánk bán
meghallotta a királyné párbeszédét; most hevesen kiront rejtekéből és
szavaiból, melyek fájdalmának s szörnyű meglepetésének kifejezése,
következtetést vonhatunk bekövetkező tragikai sorsára (9. jel.) Bánk meggyőződött ugyan neje ártatlanságáról, de bizalma
az emberekben tejesen megrendült. Irtózat fogja el az ilyen királynétól s látja maga előtt a két nagy feladatot: nejét és
hazáját megvédeni. Emitt a királyos asszony fenyegeti becsületét, boldogságát,
amott pártütés a hazát. – Erősen megrendült lelkét iparkodik egyensúlyba hozni:
szétszakítja a szeretet, a vonzalom, a szívbeli hódolat láncait, melyek őt
családjához s a királyi székhez kötötték; ítélni, cselekedni akar érdek nélkül,
amint a kötelesség parancsolja. Ilyen elhatározásokkal indul az éjjeli
gyülekezőkhöz, fékezve szenvedélyeit. – Nejét e pillanatban veszélyen kívül
gondolván, először a haza ügyét akarja rendezni. A pártütést kívánja
lecsillapítani, a haza üdvét, nyugalmát tekintve talán védelmére kelni a királynénak, kivel aztán neki később lesz külön
számadása becsülete ügyében. Most azt hiszi még, hogy e két kötelességet
teljesítheti egymás mellett; arra nem gondol, hogy szenvedélye köztük
összeütközést támaszthat, mely az ő becsületét fogja szétmorzsolni.
A második felvonás Petur és társai
gyülekezetébe vezet. Petur véres szavakkal izgat a királyné ellen; haragját
fokozza még Simon bán kételkedő, Mikhál siránkozó magaviselete. Annyi bizonyos,
Petur hevessége magával ragadná társait és a királyné életét biztos veszély
fenyegetné -, ha Bánk bán meg nem
érkeznék. Bánk bán e jelenetben lelke egész heroizmusát kifejti. „Nincs már
csábító láncokkal a királyi székhez kötözve” -, de lefegyverzi mégis a
pártosok, elsősorban Petur dühét, védelmére
kel a királynénak, mert érzi, hazája sorsán nem a zendülés segíthet. Petur
meghódolásával győzelmet nyert Endrének, királyának, de Bánk bán érzi, hogy e pillanatban magamagán nyert
legnagyobb győzelmet. E ponton láthatjuk, hogy Petur és társai
összeesküvése mily mélyen belevág Bánk bán tragédiájába. Alkalmat nyújt arra,
hogy Bánk bán jellemét egyszer teljes verőfényben láthassuk, egy magasztos
pillanat hatása alatt; így aztán szánalmunk a később elbukóval szemben annál
tragikaibb; jobban megrendülünk a sors kényszerűségén, a szenvedély romboló
hatalmán.
A
pillanatnyi napfényt csakhamar sötétség
váltja fel. Biberach megjelen, ki most a magyaroknál keresi hasznát Ottó
ellenében: s Bánk bán e pillanattól szenvedélye űzi, zúzza, míg csak meg nem
gyilkolja a királynét. Hanem ezen akaratlan célig lelke még sok hányódáson megy
keresztül. Biberach gúnyosan megjegyzi, „hogy csak ez egy éjet nem kellett
volna elrabolni a nagyúrtól” s tudósítja az összeesküvőket az udvari
cselszövényekről. Bánk bán – nehezen elfojtott szenvedélye most kitör s az első
felvonásban átélt jelenet hatása alatt is
elsősorban a királyné ellen fordul. Egy perccel előbb még a pártosság dühét
a hazára nézve a legnagyobb veszélynek tartotta, most ő dühöng legerősebben a
királyné ellen. Először igaz, csak törvényes elégtételre gondol; a királyhoz, a
császárhoz, a pápához akar menni. Miután azonban Biberach „megnyitja szemét”, a
tilalmas cselszövénnyel „megengedhető ravaszkodást” akar szembeállítani. Ezek a gondolatok egymást hajtják, kergetik
Bánk bán agyában: a szenvedély első, határozatlan rohamaiban támadtak. Azután
önkéntelenül azon képzet is csendesítőleg hat: hátha még nem késő, hátha Melindát még meg lehet menteni. A
pillanat zavarában az egyetlen gondolat, mely közvetlenül tettre vezet: Melinda
lehető megmentése. Bánk bán, Biberach kíséretében azonnal az udvarhoz siet. – A
megváltozott helyzetet elevenen jellemzi azon körülmény, hogy Bánk most a
pártosokat, „barátait” arra kéri, hogy ne menjenek széjjel, „talán szüksége
lehetne rájuk”. Együtt maradnak s így közvetve Bánk bánnak is része van benne,
midőn a IV. felvonásban a palotába rontanak.
Harmadik felvonás. Bánk bán későn
érkezett. Melinda szenvedő, eltiprott állapota szenvedélyét a végsőig fokozza.
Bánk bán elveszti egészen önuralmát. Kínozza ártatlan nejét, pillanatra
kételkedik benne, megátkozza gyermekét. Gyanúját
mindenre átviszi, hogy azután annál erősebben s fékezhetetlen haraggal a
királynéra szegezze. S midőn Melinda téveteg szavaiból ez utolsó gyanúja
táplálékot nyer, kész benne az elhatározás: megölni
a királynét. Hogyan változik az elhatározás tetté oly mély lelkű, igaz
érzésű, a thronust tisztelő, hazáját szerető emberben, mint Bánk bán -: ezt
rajzolja a következőkben nagy művészettel a költő. – Bánk bán szenvedélye
fokozására szolgál a felvonás második és harmadik jelenete. Izidóra, kit Bánk
bán neje szobájába zárt, még inkább megerősíti gyanúját a királyné ellen (2. jel.); Tiborc pedig a nép nyomorát
rajzolva, Bánk bánban a magyar, a hazafi gyűlöletét növeli Gertrúd iránt. A
gyanút Bánk bánban a szenvedély bizonyosságára fokozza; azután pedig a
személyes sérelemben s az ország panaszában jogcímet
keres bosszúja kitöltésére. Szenvedélye hajtja, hogy a királyné hóhérja legyen,
midőn azt hiszi, hogy bírája. – Ennek
a felvonásnak a Bánk bánja többé nem a második felvonásé. Az egy nagy
elhatározás erejével egy pillanatra az egyéni szenvedélyeken túlemelkedett; magamagát meggyőzte; még nem volt
annyira sarokba szorítva, még előtte állott egy tisztább, etikai megoldás lehetősége. – Ennek most vége; ezentúl Bánk bán
szenvedélyei által sodortatik.
A
felvonás sötét hangulatát emeli annak végső (3-ik) jelenete is. Ottó és Biberach közt szakadásra kerül a dolog s
Biberachot hátulról támadva leszúrja. Bánk bán történetére az esemény
közvetetlenül nincs befolyással, de azért nem jelentőség nélküli ezen jelenet
sem. Ottó annyira gyáva, gyenge, megvetni való jellemnek mutatkozik, hogy
egészen megértjük Bánk bánt, ha Ottót számba nem véve, haragjával egyenesen a
királynéra tör. A királyné a démon, Ottó csak eszköze. Ezt Bánk bán szenvedélye
jól kiérzi.
A negyedik felvonás a királyné szobájában
játszik. Gertrúd uralkodásról, nagyra törő tervekről álmodik – közvetetlen
bukása előtt. Nem hiányzanak erre az előjelek. A hideg eszű királynét
balsejtelmek szállják meg, majd Izadóra jelen meg (2. jel.), ki e „hideg, lármás” királyi udvartól távozni készül.
Most meghallja a királyné Ottó gyalázatos tettét, Bánk hazatértét. Megrezzen s
a halál képzete fut át elméjén. – Ez sem elég. Mikhál bán rohan be hozzá (3.
jel.), szemére hányja bűneit s akaratlanul elárulja neki a kitörni készülő
zendülést. – Itt az utolsó alkalom jó tanácsra hallgatni. Ha tekintetbe venné
Mikhál szavait, talán sorsát kikerülhetné. Ehelyett Mikhált bebörtönözteti. –
Végre az őrjöngő Melinda jő a felizgult királyné színe elé, mindmegannyi
kellemetlen benyomás, mely megrendíti büszke, parancsoló nyugalmát. Földi isten
szeretne lenni s érzi, hogy csak „gyönge asszony”.
És
most belép Bánk bán. A néző el van készülve a legvégsőre. Harc kezdődik a
királyné és Bánk bán között (4. jel.),
hol a szenvedély rohamában fölszínre kerülnek egymás után az indokok, melyek
Bánk bánt tette végrehajtására ösztönzik. – Először a királyné támad, megelőzni
kívánná a veszélyt, mely Bánk bán részéről fenyegeti,; majd kénytelen
meghátrálni Bánk bán szenvedélye előtt; csak fel-felszisszen a rá mért csapások
alatt, de így is érzékenyen tudja sérteni nekidühödött ellenfelét. A jelenet
most már rohamosan halad. Megjelen Ottó, a védő sértések villámgyorsan követik
egymást és a királyné Bánk tőrétől találva, lerogy. – A bosszú beteljesedett; a
szenvedély rohama megszűnt a Bánk azonnal érzi a visszahatást. „Örvendj
becsületem” – s mégis úgy érzi, hogy a világ kering körüle. Mintha már most is
mondhatná: „Nem ezt akartam, nem ezt.”
Ezalatt Petur bán megszabadítja az öreg Mikhált s a zendülők élén a palotába
ront. A királynét halva találja s üldözőket nyomában.