2016. márc. 19.

P. Szathmáry Károly: A magyar irodalom ébredése 1849 után





Ki a 48-iki élénk Pestet látta, s fülébe csengett jó ideig az utcai újságárusok kiáltozása; vagy aki ma a nyüzsgő főváros életjelenségeit figyeli meg s például megáll egy füstölgő gőzkéményű, százkerekű nyomda kapuja előtt, hol száz meg száz ember naponta ezrekre menő lapot teremt és röpít szét az országban; annak azon halotti csendről, mely itt az 50-es évek elsőiben uralkodott, alig lehet fogalma.

Olyan idő volt ez, mint nagy tengeri vihar után az a csend, melynek sem szele, sem napfénye nincs; be van borulva az egész láthatár, egy-egy távoli villanat a sűrű szürke világot alig képes pillanatra átszakítani s bágyadt világosságáról nem tudni, vajon a csillapult tenger vizének visszfénye-e, vagy az elvonult felhők utolsó villanytöltése…

A halál országa, mely után nem akar, vagy nem tud következni a föltámadás.

Egyelőre oly halotti csend volt még az ország fővárosában is, mintha az egész magyar nemzet teljesen kihalt volna.

Tudományos egyesületek, akadémia, Kisfaludy-társaság semmi életjelt nem adnak; egyetem, iskolák üresen állna; nagy ideig még cigányzenét sem hallani Pesten.

A vers- és dalköltészet visszaesett őskorába, midőn a hősök és szerelmesek ajakról ajakra adták a dalt és dallamot egymásnak.

Egy-egy kézirat keringett, melynek nem akadt gazdája, úgy írta le és tanulta meg egyik ember a másikéról.. Ilyenek voltak a „Táncoljatok lányok, táncoljatok”, „A gólya”, „Honnan jössz te oly leverten bús pajtás?”

És ezek dallamai is csak úgy felhangzottak a pusztán s az ember megtanulta egyszerre, úgy jött, mintha maga gondolta volna ki.

A letűnt kor irodalmi férfiainak nagy része fogva, vagy üldözve volt; tetemes rész a hazán kívül, más a hazában bujdokolt; az idősbeket, Garayt, Vörösmartyt, Bajzát megtörte a nemzeti balsors; Czuczor Pesten volt fogva; Jósika, Eötvös külföldön; Petőfi lantja örökre elnémult; Tompa, Arany vonakodtak megszólalni. Féltek, hihetőleg, hogy lantjok visszás hangot ad.

Az első érütés a Nemzeti Színháznál történt. Itt korán megkezdték az előadásokat; szerényen, félve, s alig pihegve, mint az újszülött gyermek kezdett lélegzeni e nemzeti intézetünk.

Az első mozdulatra a színház leginkább is volt hivatva. Nevezetesebb tagjai, a kibujdosott Egressyn kívül csaknem mind együtt voltak. A vezetést Fáncsy vitte; Lendvay, Jókainé, Hollósy annyira vonzották feléje a közönséget, hogy az a bécsi lapok irigységét is fölkölté.

Hogyne? Hisz ez volt az egyetlen hely, hol még lehetett magyarul beszélni hallani és magyarul érezni; de csakis érezni; az érzelem, a gondolat kifejezése, a tetszés és nem-tetszés jelei tiltva voltak. Ilyes nyilatkozatért a Nemzeti Színház karzatát még 1850 augusztusában is bezárták.

A színház után a szépirodalom kezdett nagy lassan, óvatosan megmozdulni; talán az anyagi szükség együtt működött a szellemi szükségérzettel, hogy végre a fehér papír nyomdafestéket lásson.


A Walkyr-szerepet a szegény, beteges Nagy Ignác vállalta magára.

1849-ben november 15-én szerény félívnyi lapocskát indított meg „Hölgyfutár” név alatt, s igyekezett a szétűzött irodalmi erőket e körül összecsoportosítani.

Eleinte igen gyengén sikerült ez. Jó ideig minden betűje a szerkesztő és az akkoriban igen mozgalmas és mindenre vállalkozó Szilágyi Sándortól került ki. Csak később szólalnak meg Vachot Sándor, Obernyik, Mentovics.

Majdnem egyidejűleg a Hölgyfutárral a napi sajtó más orgánumai is megindulnak. Így november hó végén a „Figyelmező”, a „Magyar Hírlap” és „Religió”.

November 27-én, az egyetem megnyitásával összeesőleg hallani Pesten az első cigány hegedűt.

A szépirodalom maig fennmaradt neveiből egész az év végeig nem látunk mást, mint Tóth Kálmán és Zalárét; P. E. név alatt Pap Endre is megszólal végre.

De már az új évre Nagy Ignác, Frankenburgtól és Kovács Páltól is ígér műveket, s az új év valóban nem kis rohammal indul meg.

Már januárban ott látjuk Gyulait, Szathmáry Pált, Lisznyait, Garayt és Császár Ferencet; februárban Kelmenfin, Kuthyn („Lajos” Párisból) és Bereczen kívül, föltűnik egy költemény alatt az A. betű.

Nem ok nélkül hitték és remélték, hogy az A. betű Aranyt jelenti, mint később május felé a T. betű Tompát: mert lassankint e betűk kinőtték magukat, mégpedig igen sajátszerűen. Például február 3-án egy költemény alatt a puszta A … betű áll; áprilban A…ny és csak később „Írószobám” című versével köszöntött be saját neve alatt; hasonlólag tett Tompa is, míg végre színről színre megjelent.
És ez igen jellemző a magyar irodalom akkori helyzetére nézve. A költő elsírhatta panaszát titokba; Vörösmarty megírhatta a „Vén cigány”-t, Tompa „A gólya”-t, „A levelet egy barátom után”, Arany a „Letészem a lantot” s el is olvashatta barátainak, kik leírták és továbbadták, hogy a nemzet fájdalmainak tolmácsul szolgáljanak: de a nagyközönség elé, mely fölött a politika vasvesszője lebegett s mely gondolkozásmódra sem lehetett többé a régi, nem léphettek, nem mertek lépni más, mint a groteszk humor köntösében, a kétségbeesés humoráéban, - ha e szó kifejezné a valódi érzelmet.

Ne csodálkozzunk hát, hogy Magyarország megmaradt egyik első költője a közönség előtt újból megjelent első költeményében így ír:

„Ne lennék csak ilyen vén,
Trillaárom haj!
Irótollam letenném
Trillaárom haj;

S beszegődném maholnap
Csizmadia inasnak
Trillaárom haj!”

Az album-irodalom a Reguly-albummal Toldy szerkesztése mellett vette kezdetét.

Eredeti, hogy az akkori érzelmek mellett, még ez is visszahatást keltett. „Kell is nekünk ujgur, csuvasz meg cseremisz – mondja a „Hölgyfutár” – más kell most a magyarnak.”

De azért Jókai „Munkácsi rabját” mégis közli belőle Nagy Ignác. Különben Jókai az időben „Sajó” álnévvel írt és beszélyei csak növelték azt a hatást, melyet 48 előtti működése költött volt föl.

Az Album-irodalom e kezdeményezés után nagyon is hirtelen emelkedést vett volt. Előbb Vahot Imre „Losonci Phönix”-e (3 kötet), majd Szilágyi S. „Nagyenyedi Album”-ában (2 kötet), mely utóbbinak első kötete körülbelül a legtartalmasabb Album magyar nyelven.

Az 1850-ik év martiusában a szépirodalom már külterjileg is kezd növekedni. Már 9-ik márciusban megjelennek a „Magyar emléklapok” első füzetei Gyulai szép versével: „Hadnagy uram, hadnagy uram”, ezzel talán egy napon a „Pesti Napló” is föltámad halottaiból, ugyancsak szépirodalmi tárcával.

A „Hölgyfutár” lapjain Lauka tűnik fel humoros verseivel (először máj. 31-én), Lévay, eleinte habozva a novellistika és lyra között, mely habozás az irodalom javára a lyra felé dőlt el; majd Szász Károly is írni kezd, ha jól emlékezünk, Sz. K. kezdőbetűkkel.

Kuthy, sőt Jósika is, talán kétségbeestökben a haza sorsa fölött, kezdenek cosmopolitákká válni.

Jósika, a nemzet legkedveltebb regényköltője „Maylly család” („Die Familie Maylly”) című regényét németül adja ki, mi még a túlzással nem vádolható Nagy Ignácot is annyira kihozza sodrából.

Ez nem teljesült. A kétségbeestéből felüdült költő később visszatér képzeletben a családi tűzhelyhez, s „Eszter” című regényével megkezdi régi működésének folytatását, bár az egykorihoz képest kevesebb szerencsével.

Ellenben Kuthy elveszti az egyensúlyt s később a nemzetellenes szolgálatban is tevőleges részt vevén, az irodalomra nézve még életében meghal.

Eötvös ez idő szerint politikai irodalomra adja magát a XIX. század vezéreszméin működve; ugyanezt teszi Csengeri is.
De még ez évben félig új erők tűnnek fel. Tóth Endrében, Vas Gereben, Beöthy László, Nyilas, Zalár és Mezei személyeiben.

Ez ismert és a magyar irodalom történetében nyomot hagyandó nevek mellett egy egész sereg ephemér-életű jelenséget tüntet fel a föltámadt sajtó; úgyhogy a régi jelesek, ezek között különösen Tompa és Arany, vízözöntől kezdenek tartani.

De ez ok nélküli félelem volt. Pár év kellett csak, hogy a valamire való erő kiemelkedjék; a férgese pedig elhulljon.

Lassankint a színirodalom is megkezdé működését.

Szigligeti már aprilban benyújtá „Vid”-jét; Dobsa ugyanazon év júniusában. Ezekhez aztán Kövér, Obernyik és Degré járultak kisebb vagy nagyobb maradandóságú darabjaikkal.

A kritikát az első években az élet által is erős kritika alá vett Sükei kezelte, - inkább eredeti ötleteivel, mint valódi komoly kritikai tanulmánnyal.

1851-ben, midőn Jókai is megindítá „Remény” című füzeteit, a magyar szépirodalom már teljes lendületet kezdett venni s a régi erők, a kétségbeesés hangtalansága, vagy visszavonulása után, mondhatni, egyesülten léptek fel a hanyatló irodalom megmentésére. Az akadémia és Kisfaludy-társaság is még ez évben megkezdé működését, - a feltámadás megtörtént.
*
Ismeretes tünemény, hogy közös elnyomás idején az elnyomottak összetartása nagyobb szokott lenni.

A magyar irodalomnak ezen vaskorszakában nemigen volt irodalmi viszály. Az egész szűk körre szorult irodalom úgyszólva egy családot képzeett, mely a feltűnő legcsekélyebb erőt is nagy örömmel fogadta; az erősebbek gyámolíták a gyöngébbeket, tapasztalatlanabbakat s minthogy az egész irodalmi élet egyetlen szűk világra, egy kis mikrokosmosra volt szorítva, melyen túl semmi sem volt, mit akár a hazafi érzése, akár a nemes ambitio fölkereshetne: az irodalom önkénytelenül jutott birtokába annak, milye most nincs – egy kis irodalmi társas életnek.

Eleinte Szilágyi S. gyűjté maga körül a létező erőket. Szállásán a hét bizonyos estéin leginkább az Erdélyből származott írók jöttek össze, Kemény, Gyulai, Sükei s egy csomó „minorum gentium”; az utóbbiak között Balázs S. és e sorok írója is. E társaságot aztán Bartalus mulattatá édes-bús zenével; közbe-közbe az érdekes vitatkozást megszakítván.

Később a megyeház melletti „Arany ökörhöz” címzett kávéház volt a főgyülhely, melynek emeletében egy alkalmas termet e célra mintegy elkülönített a házigazda.

Ide gyűlt délutánonkint fekete kávéra az ifjabb irodalom, a „veterán” Garayn kívül, ki betegen is megjelent, hogy az új generatióba lelket öntsön.

Pedig a szegény már alig volt alkalmas reá. Különösen emlékezőtehetsége hagyta volt el; úgyhogy valamely adomát kétszer-háromszor is elmondott annak, akitől éppen először hallotta.

Itt lehetett látni és hallani az eleven, frappáns élceket mondó Dobsát, a gunyoros Sükeit, a komolyan élcelő Székely Józsefet, a chevaleresque Bulyovszkyt, az akkoriban igen ábrándos Tóth Kálmánt, a jókedvű Balázs Sándort; néha Beöthy Lászlót s a törhetetlen kedélyű Lisznyait.

A vidéki író, ha Pestre jött, itt kereste föl az új korszak irodalmát, hol közös vendégül lőn bemutatva és fogadva; kivéve, ha hazafiság tekintetében valami rossz fát tett a tűzre.. Ilyenkor az illető a komoly hangulatból s a hideg fogadtatásból észrevehette, hogy itt nincs mit keresnie.

Így járt a többek között e társas körben Kuthy is, ki a visszautasítás ebét vitte el innen.

Hasonló, de már kisebb körök alakultak később a beteg Pákh Albert és Vahot Imre, még később Szelestey László körül; de egészen különböző természetűek.

Az „Aranyökör”-féle körben oly nagy volt az összetartás, hogy nevezetes vendég kedvéért még ebédre is kitűzött helyre mentek. Így vették körül egy újvilág-utcai vendéglőben egy alkalommal a Pestre föllátogatott Kazinczy Gábort; ily csatlakozó örömmel fogadták Lévayt, és később a mélyérzelmű Tóth Endrét.

Itt oszták meg valamely mű sikerének örömét, bírálgaták a kevésbé sikerült műveket baráti, de azért nem egyszer éles kritikával, s nem egy kezdő író e társalgásból igen sok hasznot meríthetett.

Ott panaszoltuk el egymásnak a közös ellenség, az utólagos –tehát annál veszélyesebb – censura által okozott fájdalmakat, melyek az írót gyakran nem csak átvirrasztott éjei gyümölcsétől megfoszták, de a nyomtatási költséget is nyakára veték.

És merjük állítani, hogy a közös nyomáson és hazafias érzelmeken, féltékenységen kívül az irodalom föltámadására ezen társasköröknek is nagy részök volt.

Az író itt, barátai körében, olvasta fel költeményét, vagy mondá el művének meséjét, mielőtt világ elé bocsátaná.

És az itt hallott javalás, vagy rosszallásból előre tájékozhatta magát a közvélemény iránt. Ha ezt nem tette, azért nem menekült meg az utólagos kritikától.

Akik nem akarták így egészen közre hozni a dolgot, a veterán írókhoz fordultak, kik közül kivált Garay és Császár Ferenc sohasem tagadták meg e figyelmet

Még akkor nem volt az irodalom kereset-ág.

Csak akkor, midőn az irodalom nagyobb külterjedelmet vett, oszlott fel a patriarchalis viszony és kezdett lábra kapni a cotterialis rokon- vagy ellenszenv, mely nem nagy hasznot hajtott az irodalomnak.

De azok, kik egykor e társasköröknek tagjai voltak, annak jótékony hatását később is megérezték, - és ma is örömmel emlékeznek rá.

Forrás: Figyelő – Irodalmi és Szépművészeti Lap I. évf. – Szerkeszti: Szana Tamás – Kiadja Aigner Lajos Pest, 1871.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése