1879.
július 19-én nagy boldogság szállott Móra Márton kiskunfélegyházai „remekes
szűcs” daru-uccai házára. István fiuk után tizenhat évvel az Úr kegyelme e
napon ajándékozta meg a jámbor és istenfélő Márton szűcsék szelíd és csöndes
kun-hajlékát a kis Ferkó gyerekkel, kinek születése verőfényes örömmel
sugározta be a családi fészek minden zege-zugát.
A
kis Ferkó gyerek nem származott „nagyon fényűző családból”. Ősi várkastélya sem
forgott a mesebeli kacsalábakon, hanem – bizony – „kenyérsütő lapáton és
szűcs-tűt viselt a címerében”. A szegén otthonba „a világegyetem minden fényei
közül csak a napfény volt bejáratos”, de ez azután olyan éltető melegen sütött
be oda, hogy a kis Ferkó gyereket nemzeti irodalmunk egyik legizmosabb és
leghatalmasabb hajtásává érlelte.
A
szülői ház, az édes szülői otthon mindenki számára féltve őrzött, örökre
felejthetetlen, drága emlék, hova a visszaemlékezés – az emberi élet minden
szakában – sasszárnyakon repül, hogy árnyában megpihenjen, megvigasztalódjék és
erőt gyűjtsön a fáradt és meggyötört lélek.
Móra
Ferenc számára az emléknél többet, jóval többet, mindent, magát az
életmindenséget jelentette a szülői hajlék, amely nemcsak életével, de a
költészetével is egyképpen eggyéforrott.
Nemcsak
a tudásszomjat hozta onnan magával, mely egy pillanatra sem hagyta nyugton,
hanem mindig előbbre és többre sarkallta; nemcsak azt a közvetlen melegséget
hozta magával, mely írásait fűti s azoknak sajátos, egyéni zamatot ad, de a
daru-uccai „malomházból” magával hozta azt a tündérvilágot is, mely – maiglan –
beszínesíti és benépesíti a fehérhajú költő áloméletét, elannyira, hogy – mikor
már a dicsősége delelőjén jár – gondolata még mindig tündérek után futkos s
képzelete még mindig fenn kóvályog a fehérarcú csillagok között.
Elégülten
és büszkén vallja, hogy édesatyjától, a „világ legdrágább szivű szűcsétől” s az
ő szegény édes szüléjétől, aki „harmincéves korára már megőszült, elhervadt a
munkában, akinek életében nem volt egy pihenő napja, egy pirospántlikányi öröme
sem, akinek a mosóteknőben repedeztek ki az újjai és a kenyérsütő kemence
füstje, korma, ki-ki csapódó lángja marta szét az arcát, ez a bekötött fejű,
foltos kék kötőjű, szelid kis árnyék” voltak azok, akiktől megtanult magyarul
dobogni. Ez magyarázza, hogy írásainak minden során és minden betűjén ott
gyöngyözik a magyar életöröm és a magyar életbánat harmata.
„Ha
van érdeme irásaimnak, akkor az érdem az övék” – mondja – miközben túláradó és
rajongó gyöngédséggel és szeretettel gondol vissza arra a két, tőle „elszakadt,
elmúlt életre”, melyekből az övé „fakadt” s akiknek „soha el nem fakuló” képére
szinte újjongó boldogsággal gondol s akiket még országos ünnepeltetése forró
dicsőségében is alázatos szeretettel ölelt magához.
A
daru-uccai szülői hajlék meghitt melege, apró-cseprő eseményei állandó és mély
hatással voltak a gyermek Móra Ferencre; belevésődtek fogékony lelkébe,
mélyítették elméjét és gazdagították szellemét. Megnőtt és kitágult a világ a
lelkében. A kis kun-ivadék itt tanulta meg szeretni és becsülni fajtáját,
melyet kerek e világon a legkülönbnek tart s amelynek sorsán féltő, aggódó
szeretettel csügg. Itt termékenyült meg a szíve minden széppel és minden jóval;
itt bontakoztak ki és kaptak erőre érzelmei és gondolatai; itt színesedett tele
képzelete, melynek szárnyán a magasságokba emelkedett; innen hozta magával
írásainak magyar levegőjét, magyar illatát, nyelvezetének ragyogó tisztaságát
és csengő szépségét, művészlelkének legsajátosabb és legegyénibb inspirációit.
A drága, a feledhetetlen szülői otthon, mint éltető napfény, vette őt körül és
lett költészetének gazdag forrásává, kiapadhatlan mélységévé.
A
szülői otthon számára a gyermek Móra Ferenc költőnek indult. Gyermekkorában
megírt első dalai költői elhivatottsága mellett bizonyítanak. Tanuló évei alatt
is a költészet felé hajlott s mikor – jóval később – az 1902. évben megjelent a
szegedi sajtó munkásai között, „Csipke” név alatt – esztendők hosszú során át –
„ünnepi kalácsként” jelentkeztek dalai a Szegedi
Napló hasábjain. Ugyancsak 1902-ben adta ki első könyvét Az aranyszőrű bárány címen, verses mesét
Mátyás király eseményekben gazdag korából.
Hogy
az évek múlása során a költő Móra Ferencen lassan-lassan elhatalmasodott a
költészettől való elhidegülés és mindinkább a próza felé hajlott, a
költészetben magát sem feltalálni, sem kiélni nem akarta, vagy nem tudta, ez a
tudós Móra Ferenc terhére esik, akit tudományszomja más irányba sodort. Pedig
Móra Ferencről éppen a prózaírásai árulják el a legjobban, hogy született
költő. Azért jó író, mert jó költő. Annyira lírikus természet, hogy bármiről is
ír, elsősorban lírája ragadja magával az embert, az a líra, mely minden
reflexiót az élmény nemes aranyává olvaszt. Írástechnikája, kifejezésmódjai,
képeinek, hasonlatainak ragyogó szépsége maga a tiszta költészet.
Juhász
Gyula szerint „a jövendő Móra Ferenc száz év múlva nagy zavarban lesz majd,
hova tegye, hogyan osztályozza azt a tömérdek Móra Ferencet, aki itt alkotott
és munkálkodott”. Maga Móra pedig ezeket állapítja meg magáról: „… nekem nincs
mentségem. Az én bűnöm az a hallatlan szomjúság volt és az a határt nem ismerő
mohóság, amellyel nem tudtam egy kútnál megállapodni, hanem mindig másik után
rohantam”.
Verses
költészete terjedelemben nem közelíti meg prózai termékenységét. Évtizedeken át
– szétszórtan – megjelent költeményeinek gyöngyeit a harmadik kiadást megért Könnyes könyvben válogatta össze a
legérzékenyebb lelkiismeretességgel. Verskötetek özönével ér föl ez a könyv,
melyet antológiának is lehetne nevezni. A Könnyes
könyv egy egyszerű, híven megélt magyar életnek bölcsességben kiforrott
érzéseit és élményeit adja. A kandalló muzsikái, cirógató szellők lágy
simogatásai ezek a versek. Bepillantást engednek az ő legkülönvalóbb világába,
színes lelkének zárt területére.
Ez
a könyv azok közül a ritka könyvek közül való, amelyeket – minden összehasonlítgatás
és kritikai értékszámítás nélkül – csak megszeretni tudunk, mert egy egész
költő és egész ember szívverését adják, költőien tisztán, külső cicomák nélkül,
becsületesen, olyan igazán és annyira természetesen, mint amilyen maga az ég, a
mező, az erdő, az öröm vagy a szenvedés.
Mindegyik
verse sokat átélt költői lélek kaleidoszkópjának egy-egy visszaverődő sugara,
költői szívének vére, lelkének legjava.
A
Könnyes könyv-ben nincsenek szép,
szebb vagy legszebb versek. Olyan kedvesek, hogy mindegyikét a szívéhez
szeretné szorítani az ember s ott melengetni, ott dédelgetni sokáig, nagyon
sokáig.
Móra
„egyike azoknak – írja Herczeg Ferenc
-, akiknek könyve téli estéken kívánkozik a kezembe, amikor a meleg kályha
mellett várom meg az éjfelet. Ha olyankor a kerti fenyőfák roskadoznak a hó
alatt és a szomszédék kuvasza a farkasüvöltést imitálja, akkor csillagok
távolságában vagyok a mától és minden pórusom szomjazza a költészetet. Ez a
Móra Ferenc órája.”
Vonzó,
lenyűgöző lélek, akivel érintkezni lelki ünnep. Őszinte, becsületes
művészember, aki nemes, önzetlen katonája a szépnek, jónak, igaznak, ennek az
irodalmi szentháromságnak. Hívő ember, kiben egyenes és töretlen vonalú alkotó
erő él. Messze ellátó, mégis befelé fordult, befelé néző költő, aki magának él
s őszinte melódiáit magának és egymagára maradtan mondja el.
Lírájában
állandóan visszatér lenyűgöző szeretete Isten, ember és a természet minden
szépsége iránt. Móra a költők táborának azon ritka kis csoportjához tartozik,
akik – mint az öntudatos és mégis sejtelmes, örök szeretet rabjai –
csodálatosan érzékenyek minden szépség és fény iránt. A szemükkel látnak meg
mindent, de a szívükkel érzik meg és fogják fel nyert benyomásaikat. Szinte a
gyermek szemével látnak meg mindent, éppen ezért annál mélyebben, jobban és
igazabban. A gyermeki szem szemszögéből néznek, mert ez az egyetlen lehető és
egyben a legmagasabb is. A jóság és a szeretet költői ők, kiknek számára szinte
elképzelhetetlen, hogy rossz is létezik a világon. A szeretet költőinek
költészete olyan, mint egy békés sziget,
melynek ártereit nem lepik el az élet vizének áradásai s nem lepik be a kóros
miazmák iszapjával. Ez a sziget csipkerózsákkal befuttatott, magas partokkal
védett boldog hely, amelyen – hasonlóan boldog – békés és tiszta lelkületű
költők megindítóan kedves és hagyományok által szentelt tiszta költészete virul.
Ebben
a költészetben nincsen misztika, nincs romanticizmus, nincs titánkodás és
fellengősség, nincs mesterkéltség és érthetetlenség. Nincsenek kirobbanó és eget
vívó ötletek. Nincs árnyék és nincs homály. A fantázia színes játéka sem idéz
elő gondolattorlódásokat. A költők nem kongatják „a páthosz nagy harangját”,
nem járnak szakadékok felett, nem tántorognak világmegváltó és tehetetlenül
elbágyadt akaratok között. Világfájdalmak sem szántják át a lelküket, hanem
olyan a költészetük, mint a csendes, szelíd patak, melynek széles a medre és
habfodrainak kedves a játéka. Természetes lírájuk megbékít és kiegyensúlyoz.
Forrongások helyett szent csöndesség és békesség él a költők szívében, melynek
áldott verése muzsikál felénk dalaikból. Színesek ezek,m int a virágterhes
mező; üdék, mint a források vize; átlátszóan tiszták, mint a kristályüveg és
naivan egyszerűek, mint a gyermeki lélek.
Mikor
Móra Ferenc feltűnt a verseivel, nem csinált forradalmat. Nem robbant be
leigázó erővel a magyar irodalomba. Nem kellett sem tűzben, sem vérben
edződnie. Verseiben a szívét szólaltatta meg, ezt a leggyönyörűbb és
legszélesebb skálájú hangszert, amely a leglágyabb érintésre és a szenvedések
puszta látására is elzokog minden melódiát. Így lett Móra Ferenc a szeretet
költője. Azzá is kellett lennie. Szeretet és jóság vették őt körül már
gyermekkorában. Az élet sem tagadta meg tőle a szeretetet. Ha néha-néha reá is
térdelt, nyomasztó terhei nem nehezedtek elviselhetetlenül vállaira. Útja sem
kanyargott sokáig az ismeretlenség homályában. Élethajója egyenes irányban vitte
álmai beteljesedése felé. És ez a – költők magányos csillagéletét élő, befelé
fordult – lélek elérkezett végre oda, ahova egykor elindult.
Ember
és költő ritkán olvad egybe olyan szerencsés harmóniában, mint Móra Ferenc.
Róla el lehet mondanunk, hogy úgy ír, ahogyan él és úgy él, ahogyan ír:
harmonikusan, egyenletesen, békésen, egyszerűen és tisztán. Az igazi érzés
önként megleli és megalkotja hangjait és forrásait s a legkeresetlenebb és
legmélyebb hangokat pendíti meg a költő lelkében. Ezeket az alkotó és igaz
érzéseket látjuk lüktetni Móra Ferenc dalaiban.
Legtöbbje
úgynevezett alkalom-vers, de Móra általánosokká, közös tulajdonunkká tudta
tenni ezen alkalmak poézisét, melyekben az ő álmodva álmodó költőszívének meleg
és derült lírája parázslik.
Költészete
inkább az érzelmi világból veszi témáit s túlnyomóan szubjektív. Egy átküzdött
élet útjelzői ezek a versek, melyek témáját át tudja fűteni örök emberi érzések
melegével. Szeret a múltba visszanézni, a letűnt, a soha vissza nem térő
időkre. A múlt megbecsülése, öreg szülei iránti hála és tisztelet nála sohasem
frázis, hanem szeplőtlen, mélységes emberi erény. Szereti a földet, azt a
kiskunsági földet, amelyből fakadt s amelyet olyan egészen közel tud hozni a
szívünkhöz. Szereti a nyugalmas, boldogságos otthont, melynek megteremtése
életküzdelmeinek legfőbb célja volt. Azt az otthont, „hova nem hallik a világ
morajja”, amelynek csendjében elfelejteni tudja a külvilágot, az élet zavaros-viharos
zsibpiacát. Egész szívével szerető élettárs, gondos apa és áhítatos szívű
nagyapa, aki unokáiban látja az élet tükrét.
Csodálatos
lelki korsója szinte buggyanásig van tele a szeretet legkülönbözőbb érzéseivel.
Költészete valódi enyhülés és felemelkedés a mai kor fáradt, tépett lelkű,
csüggedt kedélyű embere számára. Dalai – humorának aranyfelhőin átszitálva –
finom és csillogó szellemességet permeteznek szét és felvidítanak. Hatalmukba
kerítik a lelket, csodálatosan tisztult légkörük pedig önmaga fölé emeli a
harmóniáját vesztett embert.
Móra
Ferenc verseit azzal az emelkedettséggel és – az irodalomnak kijáró – azzal a
fokozott tisztelettel kell olvasnunk és értékelnünk, ahogyan azokat maga a
költő vetítette ki magából: ünneplő, áldozó lélekkel, finom értelmi és érzelmi
intelligenciával és ideális emberszeretettel.
A
Beöthy-féle irodalmi iskola szerinti
magyar lélek főbb vonásai: a világos, tiszta szemléleti mód, a józanság, a
reális észjárás a tárgyak reális meglátása és felfogása, az érzelmek
kifejezésében mutatkozó mértéktartás, a nagyobb hullámokat nem vető kedélyi
élet, a költői tartalom komolysága. Ezek – mint sajátos tulajdonságok – meg vannak
és mind feltűnően megtalálhatók Móra költészetében.
Móra
az Alföld szülöttje. Az egész ember tőről metszett, síklakó magyar. Élete,
magyar lelkének kialakulása és karaktere a síkon való lakás kétségtelen hatását
mutatják. Szeme a szabad síkot látta mindig, nem volt szüksége képzelődésre.
Tiszta, világos szemlélete, józan ítélete s biztos felfogása, érzelmi életének
nyugodtsága, erős konzervativizmusa, ragaszkodása a megszokotthoz, adják
egységes képét önmagának és költészetének.
Móra
Ferenc kifinomodott, mélyen érző lélek. Képei is zavartalanul tiszták,
plasztikusan szemléletesek és finoman kifejezőek.