1879.
július 19-én nagy boldogság szállott Móra Márton kiskunfélegyházai „remekes
szűcs” daru-uccai házára. István fiuk után tizenhat évvel az Úr kegyelme e
napon ajándékozta meg a jámbor és istenfélő Márton szűcsék szelíd és csöndes
kun-hajlékát a kis Ferkó gyerekkel, kinek születése verőfényes örömmel
sugározta be a családi fészek minden zege-zugát.
A
kis Ferkó gyerek nem származott „nagyon fényűző családból”. Ősi várkastélya sem
forgott a mesebeli kacsalábakon, hanem – bizony – „kenyérsütő lapáton és
szűcs-tűt viselt a címerében”. A szegén otthonba „a világegyetem minden fényei
közül csak a napfény volt bejáratos”, de ez azután olyan éltető melegen sütött
be oda, hogy a kis Ferkó gyereket nemzeti irodalmunk egyik legizmosabb és
leghatalmasabb hajtásává érlelte.
A
szülői ház, az édes szülői otthon mindenki számára féltve őrzött, örökre
felejthetetlen, drága emlék, hova a visszaemlékezés – az emberi élet minden
szakában – sasszárnyakon repül, hogy árnyában megpihenjen, megvigasztalódjék és
erőt gyűjtsön a fáradt és meggyötört lélek.
Móra
Ferenc számára az emléknél többet, jóval többet, mindent, magát az
életmindenséget jelentette a szülői hajlék, amely nemcsak életével, de a
költészetével is egyképpen eggyéforrott.
Nemcsak
a tudásszomjat hozta onnan magával, mely egy pillanatra sem hagyta nyugton,
hanem mindig előbbre és többre sarkallta; nemcsak azt a közvetlen melegséget
hozta magával, mely írásait fűti s azoknak sajátos, egyéni zamatot ad, de a
daru-uccai „malomházból” magával hozta azt a tündérvilágot is, mely – maiglan –
beszínesíti és benépesíti a fehérhajú költő áloméletét, elannyira, hogy – mikor
már a dicsősége delelőjén jár – gondolata még mindig tündérek után futkos s
képzelete még mindig fenn kóvályog a fehérarcú csillagok között.
Elégülten
és büszkén vallja, hogy édesatyjától, a „világ legdrágább szivű szűcsétől” s az
ő szegény édes szüléjétől, aki „harmincéves korára már megőszült, elhervadt a
munkában, akinek életében nem volt egy pihenő napja, egy pirospántlikányi öröme
sem, akinek a mosóteknőben repedeztek ki az újjai és a kenyérsütő kemence
füstje, korma, ki-ki csapódó lángja marta szét az arcát, ez a bekötött fejű,
foltos kék kötőjű, szelid kis árnyék” voltak azok, akiktől megtanult magyarul
dobogni. Ez magyarázza, hogy írásainak minden során és minden betűjén ott
gyöngyözik a magyar életöröm és a magyar életbánat harmata.
„Ha
van érdeme irásaimnak, akkor az érdem az övék” – mondja – miközben túláradó és
rajongó gyöngédséggel és szeretettel gondol vissza arra a két, tőle „elszakadt,
elmúlt életre”, melyekből az övé „fakadt” s akiknek „soha el nem fakuló” képére
szinte újjongó boldogsággal gondol s akiket még országos ünnepeltetése forró
dicsőségében is alázatos szeretettel ölelt magához.
A
daru-uccai szülői hajlék meghitt melege, apró-cseprő eseményei állandó és mély
hatással voltak a gyermek Móra Ferencre; belevésődtek fogékony lelkébe,
mélyítették elméjét és gazdagították szellemét. Megnőtt és kitágult a világ a
lelkében. A kis kun-ivadék itt tanulta meg szeretni és becsülni fajtáját,
melyet kerek e világon a legkülönbnek tart s amelynek sorsán féltő, aggódó
szeretettel csügg. Itt termékenyült meg a szíve minden széppel és minden jóval;
itt bontakoztak ki és kaptak erőre érzelmei és gondolatai; itt színesedett tele
képzelete, melynek szárnyán a magasságokba emelkedett; innen hozta magával
írásainak magyar levegőjét, magyar illatát, nyelvezetének ragyogó tisztaságát
és csengő szépségét, művészlelkének legsajátosabb és legegyénibb inspirációit.
A drága, a feledhetetlen szülői otthon, mint éltető napfény, vette őt körül és
lett költészetének gazdag forrásává, kiapadhatlan mélységévé.
A
szülői otthon számára a gyermek Móra Ferenc költőnek indult. Gyermekkorában
megírt első dalai költői elhivatottsága mellett bizonyítanak. Tanuló évei alatt
is a költészet felé hajlott s mikor – jóval később – az 1902. évben megjelent a
szegedi sajtó munkásai között, „Csipke” név alatt – esztendők hosszú során át –
„ünnepi kalácsként” jelentkeztek dalai a Szegedi
Napló hasábjain. Ugyancsak 1902-ben adta ki első könyvét Az aranyszőrű bárány címen, verses mesét
Mátyás király eseményekben gazdag korából.
Hogy
az évek múlása során a költő Móra Ferencen lassan-lassan elhatalmasodott a
költészettől való elhidegülés és mindinkább a próza felé hajlott, a
költészetben magát sem feltalálni, sem kiélni nem akarta, vagy nem tudta, ez a
tudós Móra Ferenc terhére esik, akit tudományszomja más irányba sodort. Pedig
Móra Ferencről éppen a prózaírásai árulják el a legjobban, hogy született
költő. Azért jó író, mert jó költő. Annyira lírikus természet, hogy bármiről is
ír, elsősorban lírája ragadja magával az embert, az a líra, mely minden
reflexiót az élmény nemes aranyává olvaszt. Írástechnikája, kifejezésmódjai,
képeinek, hasonlatainak ragyogó szépsége maga a tiszta költészet.
Juhász
Gyula szerint „a jövendő Móra Ferenc száz év múlva nagy zavarban lesz majd,
hova tegye, hogyan osztályozza azt a tömérdek Móra Ferencet, aki itt alkotott
és munkálkodott”. Maga Móra pedig ezeket állapítja meg magáról: „… nekem nincs
mentségem. Az én bűnöm az a hallatlan szomjúság volt és az a határt nem ismerő
mohóság, amellyel nem tudtam egy kútnál megállapodni, hanem mindig másik után
rohantam”.
Verses
költészete terjedelemben nem közelíti meg prózai termékenységét. Évtizedeken át
– szétszórtan – megjelent költeményeinek gyöngyeit a harmadik kiadást megért Könnyes könyvben válogatta össze a
legérzékenyebb lelkiismeretességgel. Verskötetek özönével ér föl ez a könyv,
melyet antológiának is lehetne nevezni. A Könnyes
könyv egy egyszerű, híven megélt magyar életnek bölcsességben kiforrott
érzéseit és élményeit adja. A kandalló muzsikái, cirógató szellők lágy
simogatásai ezek a versek. Bepillantást engednek az ő legkülönvalóbb világába,
színes lelkének zárt területére.
Ez
a könyv azok közül a ritka könyvek közül való, amelyeket – minden összehasonlítgatás
és kritikai értékszámítás nélkül – csak megszeretni tudunk, mert egy egész
költő és egész ember szívverését adják, költőien tisztán, külső cicomák nélkül,
becsületesen, olyan igazán és annyira természetesen, mint amilyen maga az ég, a
mező, az erdő, az öröm vagy a szenvedés.
Mindegyik
verse sokat átélt költői lélek kaleidoszkópjának egy-egy visszaverődő sugara,
költői szívének vére, lelkének legjava.
A
Könnyes könyv-ben nincsenek szép,
szebb vagy legszebb versek. Olyan kedvesek, hogy mindegyikét a szívéhez
szeretné szorítani az ember s ott melengetni, ott dédelgetni sokáig, nagyon
sokáig.
Móra
„egyike azoknak – írja Herczeg Ferenc
-, akiknek könyve téli estéken kívánkozik a kezembe, amikor a meleg kályha
mellett várom meg az éjfelet. Ha olyankor a kerti fenyőfák roskadoznak a hó
alatt és a szomszédék kuvasza a farkasüvöltést imitálja, akkor csillagok
távolságában vagyok a mától és minden pórusom szomjazza a költészetet. Ez a
Móra Ferenc órája.”
Vonzó,
lenyűgöző lélek, akivel érintkezni lelki ünnep. Őszinte, becsületes
művészember, aki nemes, önzetlen katonája a szépnek, jónak, igaznak, ennek az
irodalmi szentháromságnak. Hívő ember, kiben egyenes és töretlen vonalú alkotó
erő él. Messze ellátó, mégis befelé fordult, befelé néző költő, aki magának él
s őszinte melódiáit magának és egymagára maradtan mondja el.
Lírájában
állandóan visszatér lenyűgöző szeretete Isten, ember és a természet minden
szépsége iránt. Móra a költők táborának azon ritka kis csoportjához tartozik,
akik – mint az öntudatos és mégis sejtelmes, örök szeretet rabjai –
csodálatosan érzékenyek minden szépség és fény iránt. A szemükkel látnak meg
mindent, de a szívükkel érzik meg és fogják fel nyert benyomásaikat. Szinte a
gyermek szemével látnak meg mindent, éppen ezért annál mélyebben, jobban és
igazabban. A gyermeki szem szemszögéből néznek, mert ez az egyetlen lehető és
egyben a legmagasabb is. A jóság és a szeretet költői ők, kiknek számára szinte
elképzelhetetlen, hogy rossz is létezik a világon. A szeretet költőinek
költészete olyan, mint egy békés sziget,
melynek ártereit nem lepik el az élet vizének áradásai s nem lepik be a kóros
miazmák iszapjával. Ez a sziget csipkerózsákkal befuttatott, magas partokkal
védett boldog hely, amelyen – hasonlóan boldog – békés és tiszta lelkületű
költők megindítóan kedves és hagyományok által szentelt tiszta költészete virul.
Ebben
a költészetben nincsen misztika, nincs romanticizmus, nincs titánkodás és
fellengősség, nincs mesterkéltség és érthetetlenség. Nincsenek kirobbanó és eget
vívó ötletek. Nincs árnyék és nincs homály. A fantázia színes játéka sem idéz
elő gondolattorlódásokat. A költők nem kongatják „a páthosz nagy harangját”,
nem járnak szakadékok felett, nem tántorognak világmegváltó és tehetetlenül
elbágyadt akaratok között. Világfájdalmak sem szántják át a lelküket, hanem
olyan a költészetük, mint a csendes, szelíd patak, melynek széles a medre és
habfodrainak kedves a játéka. Természetes lírájuk megbékít és kiegyensúlyoz.
Forrongások helyett szent csöndesség és békesség él a költők szívében, melynek
áldott verése muzsikál felénk dalaikból. Színesek ezek,m int a virágterhes
mező; üdék, mint a források vize; átlátszóan tiszták, mint a kristályüveg és
naivan egyszerűek, mint a gyermeki lélek.
Mikor
Móra Ferenc feltűnt a verseivel, nem csinált forradalmat. Nem robbant be
leigázó erővel a magyar irodalomba. Nem kellett sem tűzben, sem vérben
edződnie. Verseiben a szívét szólaltatta meg, ezt a leggyönyörűbb és
legszélesebb skálájú hangszert, amely a leglágyabb érintésre és a szenvedések
puszta látására is elzokog minden melódiát. Így lett Móra Ferenc a szeretet
költője. Azzá is kellett lennie. Szeretet és jóság vették őt körül már
gyermekkorában. Az élet sem tagadta meg tőle a szeretetet. Ha néha-néha reá is
térdelt, nyomasztó terhei nem nehezedtek elviselhetetlenül vállaira. Útja sem
kanyargott sokáig az ismeretlenség homályában. Élethajója egyenes irányban vitte
álmai beteljesedése felé. És ez a – költők magányos csillagéletét élő, befelé
fordult – lélek elérkezett végre oda, ahova egykor elindult.
Ember
és költő ritkán olvad egybe olyan szerencsés harmóniában, mint Móra Ferenc.
Róla el lehet mondanunk, hogy úgy ír, ahogyan él és úgy él, ahogyan ír:
harmonikusan, egyenletesen, békésen, egyszerűen és tisztán. Az igazi érzés
önként megleli és megalkotja hangjait és forrásait s a legkeresetlenebb és
legmélyebb hangokat pendíti meg a költő lelkében. Ezeket az alkotó és igaz
érzéseket látjuk lüktetni Móra Ferenc dalaiban.
Legtöbbje
úgynevezett alkalom-vers, de Móra általánosokká, közös tulajdonunkká tudta
tenni ezen alkalmak poézisét, melyekben az ő álmodva álmodó költőszívének meleg
és derült lírája parázslik.
Költészete
inkább az érzelmi világból veszi témáit s túlnyomóan szubjektív. Egy átküzdött
élet útjelzői ezek a versek, melyek témáját át tudja fűteni örök emberi érzések
melegével. Szeret a múltba visszanézni, a letűnt, a soha vissza nem térő
időkre. A múlt megbecsülése, öreg szülei iránti hála és tisztelet nála sohasem
frázis, hanem szeplőtlen, mélységes emberi erény. Szereti a földet, azt a
kiskunsági földet, amelyből fakadt s amelyet olyan egészen közel tud hozni a
szívünkhöz. Szereti a nyugalmas, boldogságos otthont, melynek megteremtése
életküzdelmeinek legfőbb célja volt. Azt az otthont, „hova nem hallik a világ
morajja”, amelynek csendjében elfelejteni tudja a külvilágot, az élet zavaros-viharos
zsibpiacát. Egész szívével szerető élettárs, gondos apa és áhítatos szívű
nagyapa, aki unokáiban látja az élet tükrét.
Csodálatos
lelki korsója szinte buggyanásig van tele a szeretet legkülönbözőbb érzéseivel.
Költészete valódi enyhülés és felemelkedés a mai kor fáradt, tépett lelkű,
csüggedt kedélyű embere számára. Dalai – humorának aranyfelhőin átszitálva –
finom és csillogó szellemességet permeteznek szét és felvidítanak. Hatalmukba
kerítik a lelket, csodálatosan tisztult légkörük pedig önmaga fölé emeli a
harmóniáját vesztett embert.
Móra
Ferenc verseit azzal az emelkedettséggel és – az irodalomnak kijáró – azzal a
fokozott tisztelettel kell olvasnunk és értékelnünk, ahogyan azokat maga a
költő vetítette ki magából: ünneplő, áldozó lélekkel, finom értelmi és érzelmi
intelligenciával és ideális emberszeretettel.
A
Beöthy-féle irodalmi iskola szerinti
magyar lélek főbb vonásai: a világos, tiszta szemléleti mód, a józanság, a
reális észjárás a tárgyak reális meglátása és felfogása, az érzelmek
kifejezésében mutatkozó mértéktartás, a nagyobb hullámokat nem vető kedélyi
élet, a költői tartalom komolysága. Ezek – mint sajátos tulajdonságok – meg vannak
és mind feltűnően megtalálhatók Móra költészetében.
Móra
az Alföld szülöttje. Az egész ember tőről metszett, síklakó magyar. Élete,
magyar lelkének kialakulása és karaktere a síkon való lakás kétségtelen hatását
mutatják. Szeme a szabad síkot látta mindig, nem volt szüksége képzelődésre.
Tiszta, világos szemlélete, józan ítélete s biztos felfogása, érzelmi életének
nyugodtsága, erős konzervativizmusa, ragaszkodása a megszokotthoz, adják
egységes képét önmagának és költészetének.
Móra
Ferenc kifinomodott, mélyen érző lélek. Képei is zavartalanul tiszták,
plasztikusan szemléletesek és finoman kifejezőek.
Mint
költő, függetleníteni tudta magát változó áramlatoktól, amelyek az irodalomban
új divatokat, új irányokat vetnek fel és képviselnek.
Költészetében
inkább impresszionista, életében pedig inkább idealista. Lírájának hangja azért
is olyan igaz, olyan finom és annyira könnyektől szivárványos. Ha egyetlen egy
szóval kísérelnők meg jellemezni költészetét, akkor keresve sem találhatnánk
találóbbat és szebbet, mint azt, hogy Móra Ferenc költészete olyan, mint az
áldott napfény. De amennyire kifinomult és érző lélek, annyira naiv is. Értjük
ezalatt, hogy minden kicsiség érdekli s hogy szíve tárva-nyitva minden
benyomásra. Ezért pontos írója a gyermekeknek, akikhez írt meséiben és dalaiban
megható nyíltsággal bontakozik ki a zárkózott, mimóza lelkű Móra Ferencnek
gazdag, benső világa.
Jellegzetessége
költészetének, hogy abból az erotikum teljesen száműzve van. A
férfi-megkívánásoknak, nő utáni kíméletlen vágyódásainak semmi nyoma bennük. A
nőben nem látja meg és nem is kereső a „nőt”. Lehet, hogy ez lelkének,
egyéniségének ösztönös adottsága, de lehet, hogy művészi tudatosságból fakad.
Angyalszárnyakon
– könnyed rebbenésekkel – a gyermekekhez látogat el legszívesebben, a
gyermekszíveket keresi fel, csal elő gyermekmosolyokat vagy töröl le
gyermekkönnyeket. A költő szíve tele van jósággal irántuk.
Amikor a földön
Gyermekek zokognak,
Az ég angyalkái
Mind el szomorodnak.
Vidám kacajuknak
Megszegül a szárnya,
Felhőt borítanak
Az ég ablakára.
Bánatos szemükből
Könnek harmatoznak,
Amikor a földön
Gyermekek zokognak.
Amikor a földön
Gyermekek nevetnek,
Nagy az öröm kéklő
Mezején a menynek.
Jókedvű angyalkák
Le-lekukucskálnak,
Fellegek nyílásán
Csókokat dobálnak,
Szivárványszalagból
Csokrot kötögetnek,
Amikor a földön
Gyermekek nevetnek.
(Amikor a földön… 1910)
A
szeretet himnusza száll ki lelkéből Szeresd a gyermeket (1907) című dalában. „E
legszentebb parancs nincs kőtáblára írva, mosolygó kedvében, pirosló hajnalon
aranybetűkkel az örök irgalom az emberszívbe írta.”
Szeresd a gyermeket! Hisz oly hálás szegény.
Egyszerre köny, mosoly ragyog csillagszemén,
Ártatlan kis szivét az öröm megteli
S köszönetét, akár az esti fuvalom,
Mely félve játszadoz a harmatos galyon,
Oly halkan rebegi.
Szeresd a gyermeket, öleld szivedre őt,
Ringasd el lágyan a szegény kis szenvedőt,
Lehunyt pilláinak töröld le könnyeit.
S míg te a gyermek könnyét törölgeted,
Egy láthatatlan, kéz a csillagok felett
Letörli vétkeid!
A
gyermekek iránt érzett mélységes szeretete nyilvánul meg még a mennyországba
költözött gyermek iránt is a Janika kútja (1913) című finom tónusú dalában.
Janika az udvar közepén levő homokhalomba kutat fúrt. Venyigéből mérte ki az
ágasát, piros cirokból a gémét, amelyen cérnaláncon makkvödör remegett. De a
vedret egyszer sem meríthette meg, mert a mestert elhívták messzire, „kiköltözött
az Isten kertjibe”
Hintós kocsin, virágos az útja –
S most elhagyatva omladoz a kútja.
A
költő aggódó szeretete veszi oltalmába ezt a kis – gazdátlanná lett –mesterművet:
Vigyázva járjon, aki erre jár,
A kútra rá ne röppenj, kis madár.
S ti, szélfiúk, pajkossággal tele,
Ti is kimélve bánjatok vele!
Szívből
megsiratja az „erdő mellett, puszta szélén, ponyvasátor barna mélyén” lakó
cigány vajda rajkóját, a Lajkó gyereket is.
Kit temettek ma hajnalba
Vadszegfüves domboldalba.
Sirba tettek véle együtt
Kis hegedűt kis nyirettyűt –
„Jaj, mit ér az”, - anyja jajgat,
Vak sötétben vajda hallgat.
Megvigasztalja
a kesergő vajda és jajgató felesége szívét, hogy nem kell sírni-ríni, mert az
égben a madaracskák és angyalocskák prímása lett a kis rajkó.
A
„rettenetes évek”-ben írt dalaiból a
fájdalom hangja tör elő. Az éhezés, a sok szenvedés és nyomor, az özvegyek, a
szenvedő árvák sorsa elviselhetetlenül nehezedik a költő szívére. Különösen a
gyermek fáj neki, a mezítlábas kisleány az utcasarkon, aki megtanít, hogy kell
jóllakni a kenyér hajával (Üzenet haza,
1914); a beszélgető árvák is hiába járnak ki a katonavonatokhoz.
… rossz apukánk azért se jön,
Pedig a téli – zöld se zöld már
S csak varjú károg a tetőn.
Hiába
várják az ígért háború fiát. Hiába várják, hogy „megfogta-e az aranyréten az
ezüstszőrű barikát?” Apjuk nem tér vissza s ezalatt otthon édes anyjuknak
Fekete lett fehér ruhája
S fehér a fekete haja…
Ragyogd be őket, irgalomnak
Aranyos csillaga!
(Az árvák beszélnek.
1915.)
A
nyomor, a nélkülözések tengeréből így kiált fel:
Isten, ki végzetünk felett
Úr vagy örömbe, búba,
Ó légy atyánk s tekints le ránk,
A tékozló fiúkra,
- - - - -
- - - - -
Ó, hány éhenhaló gyerek
Sír fel hozzád az égre!
Ó, hány szülőnek elpereg
Cseppenként szíve vére!
Te neked is volt egy fiad:
Az inges kis Jézus miatt
Add meg nekünk
Mindennapi kenyerünket!
Verseit
a költő egyébként négy csoportra osztotta.
Az
elsőbe azokat a költeményeit sorolta, amelyeknek a „Mi hárman” gyűjtőcímet adta. Érti itt önmagát, feleségét és Panka
leányát. Az évek során át nehezen megépített családi tűzhely, a csöndes örömök
körül állandóan túláradó szeretettel röpdös a költő gondolata. Lírája
megédesedik ilyenkor és zengőbbé válik. Az örömök, a belső béke kiáradó zenés
éneke azok a versek, melyeket feleségéről és leányáról írt. Feleségét így aposztrofálja
„édes galambom”, „édes angyalom”, (Menyasszonyomnak,
1902.), „Szegett szárnyú madárkám” (November-est
1911.), „szépséges szivem”, „éltem rózsaszála”, „kis virágom” (Rózsák mellé, 1906.), Panka leányát
pedig „édes gerlicém” (Az ég, 1906.),
„parány filozófom” (Nem baj, 1906.), „csillagom”
(Altató, 1903.), „kis szivem” (Anyuka beteg, 1913.). Valósággal
megittasul az övéi iránt érzett szeretettől. Szíve mélyéig érzi, hogy a családi
körben a boldogság lakik, a kölcsönös szeretet boldogsága. És
… jó a jó Isten ahhoz, aki jó:
Bennünket, tudom, hogy mindenhol megóv
S ha ő a miénk, mit kérnénk egyebet…
Feleségét,
aki hozzája tartozik, aki lelkének, testének társa, egyben barátja, megértő,
vele repülni szerető osztályosa, házasságuk hetedik évfordulóján e dallal
köszönti:
Gyere, édes feleségem,
Simogasd meg a hajam –
Több fehér szál van már benne,
Mint amennyi barna van!
- - - - -
- - - - -
Csak ne tünődj soha rajta,
Színe, fénye hova lett –
Csak örülj, hogy együtt értünk
Hét nyarat és hét telet.
(Évfordulón, 19 ..)
Nagy
emberi vallomást tesz arról a vágyáról, hogy egyszer neki is legyen háza,
kertje:
… annyi álmomról lemondtam,
Hogy a lelkem csupa temető:
A többinek sírjára borultan
Ez az egy vágy eleven fenyő.
Valahányszor éjnek éjszakáján
Szántogatva a papír-barzdán,
A vető-magot vetem, vetem:
Mindig kis kertünket ültetem.
Feleségét
biztatja, hogy nem sokáig kell várnia azt, hogy a saját kertjükben szőküljön a
csengő barack, húzza a fa ágát a mosolygó alma. Megfogja érni, „mikor érni kezd
a szóló szőlőn a tömött gerezd”.
Te megéred s nékem is talán még
Jut valahol egy csöndes sarok,
Puha pázsit és fölötte árnyék,
Hol szólóban elmélázgatok.
Még a füzek sátra rejt el engem,
A világot én is elfelejtem.
S ha közünk egymáshoz nem leszen,
Magamat tán újra meglelem.
(Szőlőúton, 1909.)
Panka,
a költő egyetlen gyermeke külön helyet foglal el atyja szívében. Belső nap
világítja széppé azokat a verseket, amelyeket hozzája intéz. Kis leánya őrző
angyalához, „Isten fehér követéhez”, aki egy éjszaka a költő elé állott s azt
ígérte neki, hogy amíg a leánya alszik, visszamegy az Úrhoz, s bármit is kérne,
„elviszi hiven elébe”, így fohászkodik:
De már ha ily közel vagyon
Hozzám az égi irgalom,
Bocsáss meg érte, ó szeráfom,
Ha ajtaját kitárom
Szivemnek és nagyot kérek nagyon.
Mikor s mikép megilleti,
Jusson ború s napfény neki,
Ne légyen minden útja rózsás,
Egy-két könnyű csalódás
A boldogságot drágábbá teszi.
De hogyha, fényes églakók,
Akartok hozzá tenni jók,
Egytől szeretné megkimélni:
Sohse adjatok néki
Könnyűket, melyek el nem sírhatók.
(Kislányom
őrzőangyala, 1909.)
Megragadóan
bájos az Este (1910) címet viselő dala, melyben arra kéri leányát, hogy ezúttal
ő bontson neki ágyat, ő simítsa szelíden puhára a vánkost s kicsi szájával
homlokáról ő lehelje el a gondokat.
Virágfejecskédet
Hajts szivem fölébe,
Nevess éjszakára
Csillagot beléje.
Mesélj is majd egyet
Szegény apukádnak,
Úgy, mintha megölnél
A hajas babádnak.
… Volt egy szegény ember
Nagy meseországban,
Nem volt mása, csak egy
Aranyhajú lánya…
Bravúros
zenei lüktetéssel gördül ez a líra a biztos rímelés partjai között. Csupa
keresetlen egyszerűség és finom hangulat. Drága értékek egy költőnél.
Anyja
lelkében kialvóban volt az élet tüze, amikor zord, zimankós éjszakában –
gyötrelmes vágyaktól űzve – sietett a költő anyja betegágyához. A tornác
oszlopának dűlve csöndesen sírdogált az apja, az ajtóban a húga borult reá
azzal a híradással, hogy elkésett, anyjuk már se hall, se lát, alig lélegzik.
S amikor ágyához rohantam
S előtte térdre hulltam, - ó,
Kezét fejemre tette s ajkán
Suttogva kélt a szó:
Szaladj csak.. Julkám… a padlásra…
Hozz egy… kötés… lugast neki..
De válogass… Ferink… tudod jól,
Csak a… ropogóst… szereti.
(Anya, 1910.)
Atyjának
pár évvel később bekövetkezett halála után lelkében összegyűlt a keserűség.
Atyja emlékének áldoz e sorokban:
Barackfáinknak mén az üzenet:
Ne várjanak már haza engemet.
A sárgarigó – fészkes ághegyen
Legszebb gyümölcsük én már nem lesem
Mióta termő fám nélkül maradtam,
Nem hiszek már én a csengő barackban.
A szóló szőlőknek is üzenek
Többet akár sose teremjenek.
Fürtetlenül gyászolja venyigéjük,
Ki soha vissza nem tér már közéjük,
Hajtsanak inkább sürű koronát
S őrizzék soká a lába nyomát.
(Temetés után, 1913.)
Költeményei
második csoportját Móra Ferenc azokat a témákat gyűjtötte egybe, amelyek „körülöttünk”,
azaz szűkebb családja körül keletkeztek, formálódtak, keltek lelkéből életre.
Megható felfedezni azt, hogy mennyi és milyen szeretet melegíti, fűti a költő
szívét ezekben a dalokban.
Szereti
a virágot (Virág a zivatarban, 1907);
szereti a napnyugovásnak piros tűziben tova karikázó galambokat (Galambok a tarlón, 1907); szereti a
szeleket (A szelek, 1907), szereti a
pusztuló kert hangulatát (Pusztuló kert,
1909); szereti a gyepes tanyaudvar öreg diófáját (Gyepes tanyaudvar, 1912), szereti az ég mezején legelésző
bárányfelhőket (Szeretem én nagyon… 1913)
, szereti a munkát, embertársait, az élettel való küzdést és lelkében lángol a
szépnek szeretete. Az életről azt állítja, hogy az maga a szeretet. Sajnálja
azokat, akik életükben sohasem szerettek. A nagy leszámolás, az ígéret napján,
az arkangyal aranyvesszejével megveri
Mohos sirhalmok oldalát
És zengi ébresztő dalát:
Reggel van! Újra nap süt! Emberek,
Ébredjetek, ébredjetek!
. . . . .
. . . . .
De sok sok sirhalom felül
Tovább repül kedvetlenül,
Aranyvesszője nem suhog,
Ajaka szomorún susog:
Néktek nincsen miért ébrednetek,
Mert senkit sem szerettetek!
(A szeretet az élet,
1907)
Szeretet (1903) című versében ezeket
írja.
Egy harmatcseppnyi belőlem
Az óceánnál mérhetetlenebb,
Egy sugaramban több a tűz,
Mint amennyi egész napban remeg, -
Mert én vagyok a világ lelke,
a mindenható szeretet.
Legtöbb
verset e csoportba sorol. Élére helyezte Két
egytestvér címen – még 1896-ban – megírt bájos dalát a könnyről és a
dalról:
Két egytestvér a könny és a dal,
Soká vajúdó fájdalomnak ikre
S ahogy kibuggyant, a megenyhülés
Veti színes sugárát mindegyikre:
S az a legfájóbb könnyem, a melyik
Csak fojtogat, de nem birom kisirni
S az a legszebb dalom, amely csupán
Szivemben zsong, de nem birom megirni.
Költeményeinek
harmadik csoportjában „történetek”-et mesél el, melyek között nem egy ódaszerű
is akad. Legnagyobb részben impresszionista hangulatúak, telve őszinte emberi
érzéssel. Tolla ezeken a futó benyomásokon is mesterien és mélyen dolgozik.
Meghatottság nélkül lehetetlen olvasni a földért rajongó Rozál történetét (A föld, 1900), a mezők közepében „setéten
ásítoz kopolyakútba” hullott kis Omár tragédiáját (Omár, 1904), a didergő királyt öntudatra ébresztő bájos meséjét (A didergő király, 1912), Kisforró Zsuzsánnáról (1913) szóló
hangulatos képét és Az aranyszőrű bárány
(1902) című kedves és derűs meséjét.
Móra
Ferenc nagy értéke, hogy nemcsak a lelkében poéta, hanem lebilincselő
egyszerűséggel és megkapóan művészi formában is tudja kifejezni érzéseit s hogy
verseinek belső értéke egyenlő a külső művészi formákkal. Egészen
leegyszerűsített eszközökkel éri el a legszebb hatásokat. Szinte érezzük azokat
a szent hangulatokat, amelyek dalait életre hívták. Költészete egészen emberi. Fő
erőssége még a magával ragadó festői szépség, a teljesen és sajátságosan egyéni
csengésű nyelvezete, amelynek jellegzetes, szóképző leleményessége és árnyaló
tulajdonsága van.
Zengő,
ritmikus és mélytüzű lírájában szinte benne muzsikál, benne lüktet az élet. Ha
költészete nem is bővizű, de kristálytiszta. Ismeri önmagát. Ismeri azokat, akikhez
szól s ami a fő, ismeri a mondanivalóit is, melyeket a rímek és a sorok zenés
hajlékonyságával tud előadni s kevés szóval, de frappánsan kifejező módon
papírra vetni.
Ennek
egyik legszebb példája a költőnek kedvelt verse, vagy talán a legkedvesebb
előtte. A címe: A hegedű (1923). Egy bájos kis mese, amely arról szól, hogy még
aprócska gyerek volt, amikor egy ócska, vén hegedűt talált „poros nyugalomban,
a lomban, valamely sarokban”. Mellette nyűtten hevert a vonója. Nem is
sejtette, hogy mire szolgál a hegedű és játék gyanánt lónak, a vonóját pedig
kardnak használta. Egyszer egy vándor toppant be hozzájuk, aki meglátta a
hegedűt, megpengette, álla alá vette, a tépett vonót a húrokra csapta s a
hegedűből előtört hang
Olyan volt, mintha
Röpítne hinta
És remegve ringva
Szállnék föl a menybe,
Az isten elejbe
S kristálytermekbe
Az angyalok serge
Játszna velem.
Aztán olyan volt,
Mintha anyám
Ringatna lágyan
Szelid karján
S már szenderegtem
Lassú dalán,
Mikor a vándor
Ment, ahogy jött…
A
hegedű szótlanul a sarokba került ismét. Ő oda sietett és a csodahegedűt
lázasan szorította a szívéhez. Várta, hogy a tündér, „aki benne lakik s az
elébb szivem telezengte”, jöjjön elő. Hiába szorította szívéhez a hegedűt,
hiába esengett, kezét összetéve, a tündér csak nem jött elő fátyolköntösében,
ahogy tanulta a dajkamesében. Gyerekésszel fúró-faragó szerszámot keresett
tehát, nekifeszítette azt a hegedűnek s
… ahogy széttört
Apró daraokra,
Néztem zokogva
A drága romokra.
Ó, de nem a kárt,
Nem a játék vesztit:
Sirattam azt, hogy
Nem találtam semmit…
Azóta eljárt
Az idő felettem,
nemcsak megnőttem,
hanem ez egyben,
meg is öregedtem:
hiába tanultam,
Meg nem javultam,
Máig se okultam,
Ma is, ami szép
Akad az utamba.
Lelket keresek
Gyerekésszel abba,
Mindig apróra
Bontogatom.
S a semmit mindég
Megsiratom.
Az
élet inspirálta ezt a finom poémát, nem pedig a szobaköltészet vértelen játszadozása.
Ha
olvassuk Móra Ferenc verseit, az az érzésünk, hogy homlokukon nem piroslik az a
keserves stigma: akarták, hogy a világra jöjjek. Műgond sem érzik költészetén.
Nem csinálja, nem fúrja-faragja verseit. Bennük már a gondolat is ritmikusan
tagoltan születik meg. Ragyogóan sokfélék és gyökerük mélyen van beágyazva egy
igazi költői szív áldott humuszába.
Életéről
és egyéniségéről a legtöbbet mondanak az Önarckép
(1919) című versének következő sorai:
Szája mogorva, szeme csacska,
Önön súlyától fáradtacska
Szivében gyermek ősz uracska,
Ma vitte el nyarát a macska!
Ma vitte el nyarát, ha nyár volt,
Hogy napja csak sötétbe lángolt
S míg kútvizen tartá a jámbort,
Csak álma szűre néki lángbort.
Lehet-e
jobb önportrét rajzolni, mint amilyent ő maga rajzolt meg e nehány verssorban?
Mint
költő, magáról így dalol:
Vagyok nótázó emberecske,
Magam zugának méla tücske,
Nem hangszer, mely csodákat ont:
Mezőkön csendülő kolomp.
Dalomnak nincs sok cifrasága
Mint almafa virágos ága,
Magától nyilik s hervad el, -
- - - - -
Rőzsetüzem nem látszik messze,
Magamnak ég csak híves este,
Hamvát befödi az avar,
De míg ég tiszta és magyar
(Pósa Lajos sírjára,
1916)
És
itt e szónál, hogy „magyar”, egy pillanatra meg kell állanunk. Móra minden írásában
és dalában, eszével, és szívével, tudata fölötti és alatti érzéseiben magyar,
sőt ősmagyar. Turi Béla szerint akkor
válik – mint író – költővé, amikor belenéz a magyar rónába, a magyar
búzaföldekre és szívja a magyar tavasz levegőjét. Minden kritikusa elismeri,”hogy
sem eszéhez, sem elméjéhez, sem a tollához, sem a lantjához nem engedett idegen
érzést, idegen gondolatot, idegen hangot férkőzni”, mégis megállapítják, hogy a
honszeretet érzéseinek lírájában nem engedett tágabb teret, mintha a hazafi
gondjai nem gyötörnék a leckét, jajszava nem jajdul bele a közéletbe; a magyar
március szózatjai sem zúgnak költészetében, mintha sejteni engedné, hogy „a
költő világa a nagy világ”. Van Mórának egy költeménye, amelyben „hányi-vetetten,
magáról feledten”, maga sem tudja, „jól teszi-e, rosszul teszi-e, áldja-e érten
Isten vagy sem”, de sohasem keresi, hogy „melyik föld adja kenyerem”. Mégis
azonnal magába roskad s mélyebbről robban elő szívéből az érzés, mikor az
elmúlásra gondol. A szülőföld, a hazai rög iránti nosztalgiája ilyen megható
szavakban tör ki a lelkéből s így teszi le magyar volta melletti hűségesküt:
De akármely föld ád kenyeret,
Egy legyen, amelyik eltemet,
Földi szegődségem ha kitölt:
Hol szolgálni kezdtem, az a föld.
Ahol bölcsőm fája sarjadott,
ott vessetek nékem ágyat, ott!
Ott leszek én otthon, csak azon
Az akácfa-termő homokon.
Legédesebb álmom ott esik,
Míg az igért óra betelik
S ha az angyalfecske kelteget:
Leghamarább ottan ébredek!
(Jól teszem-e, rosszul
teszem-e… 1903.)
Hazánk
feldaraboltatása idején – Petőfi százéves
kiskőrösi jászola mellől – megkínzott magyar szívéből a keserűség e szavakban
tör ki:
Isten kezében égtünk kard gyanánt
S ma tört vasul szemétre hányatánk,
S ki volt világbiró nagy úr előbb,
Ma rajta gázol a szökött cseléd.
S míg kint világitélet ostromol,
Itthon a kinzott sziv s agy megbomol,
Testvérre gyilkot testvérkéz szegez, -
Jaj, de keserü magyar mirha ez!
És mégis, mégis, Isten követe,
A sok szógyöngyöt mind hadd idele,
Amely százéves bölcsőd megtelé:
Csak a mirhát vidd az isten elé.
Verdesd meg véle aranyasztalát,
Sikongd el néki fajtád jajszavát
s amig palástját csókkal illeted,
Követelj néki új ítéletet!...
(Pohárköszöntő a
kiskőrösi jászolnál, 1922.)
Az
a költő, akinek lelkéből a magyar keserűség ilyen döbbenetes hangokat tud kirobbantani,
az a költő nem lehet más, mint a hazáját, fajtáját fájdalmasan szereté és féltő
igaz ember és igaz magyar.
Móra
Ferenc szívvel és lélekkel fia a magyar hazának. Verseiben visszatükröződik a
magyar lélek. Költészetében benne zeng a magyar nyelv sok-sok szépsége, benne
terjed a magyar alföld síkja, benne zúg a magyar föld ereje, benne suttog a
magyar rónák virágillatos szellője és benne csillog a végtelen puszták
délibábja.
Költeményeinek
negyedik csoportjába tartozó verseit a nagy háború idején, vagy ahogyan maga a
költő meghatározta, „a rettenetes évek”-ben írta. Háborús versek. Ez a
költészete nem szárnyal a harcterek felett, nem zeng hozsannát, nem korbácsoló
a szava, nem éleszti a háború istenének oltárán a tüzet, hanem a világot
elborító vérözönben könnytengert lát és az emberiség közös, végzetes
tragédiáját.
Vitézeket
is énekel, de nem a halált osztogató köntösükben, hanem mint a mártírhalálban
glóriásan megdicsőülőket. Dalai halk lépésekkel suhannak végig a háború
rettenetes pusztulásain, nyomorúságain, telve inkább fojtott keserűséggel és az
ártatlanok keserű sorsa iránti gyásszal.
Mintha
megérezte volna a háború tragikus végződését. A háborús gyermekszobából –még 1916.
évben – e zokogó könyörgéssel ostromolja az egek urát:
Ki fényesebb vagy, mint a csillagok,
S oly nagy, amilyen kicsi én vagyok,
Én nem tudom, mi az a háború,
De látom, hogy mindenki szomorú.
- - - - - -
- - - - - -
Szent akaratod én nem kutatom,
De lásd, azóta meghalt a derű,
A kenyerünknek íze keserű.
- - - - -
- - - - -
Ki ott villámlasz a kardok hegyén,
Mint a nagyoktól sokszor hallom én,
Az emberszívbe költözz már bele,-
Az istennek csak ott lehet helye.
Nőjjön virág a holtak sírjain,
Az élőknek ne legyen élte kín.
Áldva nézzen föl Rád – földhatár,
Uram, a háborút parancsold vissza már4
Móra
Ferenc a Szegedi Napló
szerkesztőségében 1902-ben örökölte Gárdonyi
Géza – ott – üresen hagyott íróasztalát. „E bűvös asztal marasztotta Szegeden –
írja Juhász Gyula – és vitte lassan,
de biztosan előre.” Kiskunfélegyháza utáni második hazáját, Szegedet szereti is
és dicséri is Móra Ferenc. Hálás iránta. Az ő lelkét is megihlette Szeged
levegője, a Tisza párázata, kanyargó folyása. Rabul ejtette a homok varázsa, az
akácvirágok bódító illata. Áldott tanítómestere, Pósa Lajosnak, a nagybirodalmú dalkirálynak szíve-porára
ibolyacsokrul egy dalt helyezett, amely dal
Ott termett, hol a Tisza árja
Királyi képet ölt magára,
Míg behódol kanyaros
Futással a szilaj Maros.
Ott termett, ahol délibábos
Tükörbe néz a régi város.
Puszták ölén álomsziget,
A dús, a bús, a hű Szeged.
(Pósa Lajos sírjára,
1916.)
Sajátos
vonása lírájának, hogy szereti a szavak kicsinyítését.
Menyecskének öreg, öregnek menyecske,
Nem éppen rútacska, cseppet se szépecske,
Nem nagyon vakocska, inkább süketecske,
A beszédében se igen locska-fecske.
Megragadóak
színfestései.
Felhőfodros az ég, mintha tenger lenne,
Aranycsónakképen úszik a hold benne.
Tücsök cirpegése a sok búzarendbe,
Mintha ezüsthúrral száz tambura pengne.
(A másvilági vendég,
1908.)
vagy
Csattognak a fejszék, sírnak erdők, berkek,
Recsegnek, ropognak a gyümölcsös kertek.
Sok lakójuk fejét bújdosásnak adta,
Fészkit ezer madár jajgatva siratta.
(A didergő király,
1912.)
Csengő-bongó
rímeit halmozni szereti. Ha olvassuk, olyan, mintha muzsikaszót hallanánk.
Gyermekien tiszta a játékuk.
S félsötétbe, csillagfénybe,
Fehérvári bicska villog,
Aranybárány halva – csillog.
Balta csattog, rőzse pattog
- - - - -
Tűzvirágok szirmosodnak,
Piros lángok táncba fognak…
(Az aranyszőrű bárány, 1902.)
Harminc
éve múlt, hogy Móra Ferenc neve csendben és szerényen megjelent a magyar
irodalom egén. A szelíd és csöndes kis-kun fiú hű maradt e téren is önmagához
és fajtájához. Amilyen csendes gyermek volt, olyan csendes és magányos ember
maradt élete vándorútján is. Szelíd megadással vallja, hogy
Álomkristályból palotát faragott,
Álomsarlóval rózsát aratott,
Álomparipákból tartott fogatot,
Hát – persze – hoppon is maradott
(Önarckép, 1919.)
Ez
egyszer tévedett a költő!
Irodalmi
munkássága harmincadik évfordulója egész nemzete szeretettel és tisztelettel
ünnepelte. Szőnyegül terültek eléje magyar szívek s rózsákat hintettek
megfáradt lábai elé. Rózsákat, melyeken „a belső megilletődés magától hulló
harmata reszketett”.
A
költőt azonban nem az ünneplések sora s hívei serege ünnepli igazán, hanem
munkássága és annak értéke, jelentősége. Alkotásai, lelkének darabjai,
egészséges és teljes képpé állanak össze s abból lép elénk a költ testi-lelki
alakja igazi lénye.
Móra
Ferenc egységes képe nem magából a költészetéből tevődik össze, bár ebben is
maradéktalanul adja önmagát. Elválaszthatatlanul szegődik melléje a
prózaírásában jelentkező egyénisége, a két előbbihez pedig harmonikusan tapad
az ösztönösen kutató tudós egyénisége. Móra jelentősége a költészet terén
kimagasló. Mint író, a parnasszus magaslatait járja. Tudományos kutatásainak
felbecsülhetetlen az értéke.
Mint
költő a régebbi, a nemes vágású nemzedékből való. Nem keresett új utakat. Nem
kísérletezett a modernkedés erőltetésével. Nem tűzött maga elé különleges
célokat. Előkelően egyszerű tudott maradni, önmagához következetes, mélyen és
rokonszenvesen becsületes ember s önzetlenül áldozni tudó lélek, akinek számára
a költészet nem jelent mást, mint ünneplő lélekkel való imádkozást.
Forrás: A költő Móra
Ferenc. Írta Dr. Preszly Lóránd, a Dugonics-Társaság r. tagja.
Széphalom-Könyvtár 31. sz., Szeged, 1934.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése